حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۲۷ خرداد , ۱۴۰۳ Sunday, 16 June , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3179 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 86×
  • تقویم شمسی

    خرداد ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • اتمام تعمیرات اساسی  واحد شماره سه نیروگاه گازی خلیج فارس
    ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۰
    شناسه : 16107
    بازدید 199
    3
    مدیرعامل نیروگاه برق خلیج‌فارس خبر داد دریانیوز// مدیرعامل نیروگاه برق خلیج فارس از پایان موفقیت آمیز اورهال واحد شماره سه این نیروگاه و متصل شدن آن به شبکه سراسری خبر داد.
    ارسال توسط : منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// مدیرعامل نیروگاه برق خلیج فارس از پایان موفقیت آمیز اورهال واحد شماره سه این نیروگاه و متصل شدن آن به شبکه سراسری خبر داد.

    به گزارش خبرنگار دریا ؛ محمد عقیل عامری سیاهوئی در این رابطه اظهار کرد: واحد شماره سه این نیروگاه پس از انجام تعمیرات اساسی که از بهمن ماه سال گذشته شروع شده بود در ۲۵ اردیبهشت ماه سال جاری برای تولید تجاری با هماهنگی دیسپاچینگ ملی به شبکه سراسری سنکرون شد. وی در ادامه افزود: پس از سپری شدن تابستان بسيار گرم سال گذشته و با شروع روند كاهشی مصرف برق كشور، واحد شماره سه نیروگاه جهت تعمیرات اساسی و به منظور رفع محدوديت‌هاي توليدی از مدار تولید برق خارج شد.

    مدیرعامل نیروگاه برق خلیج فارس، خاطر نشان کرد: عملیات اورهال اساسی واحد شماره سه این مجموعه که از بهمن ماه سال گذشته با مجوز دیسپاچینگ ملی شروع شده بود در اردیبهشت ماه سال جاری به پایان رسید.

    مهم ترین رسالت نیروگاه
    سیاهوئی در خصوص ضرورت تعمیرات نیروگاهی، گفت: مهمترین رسالت نیروگاه، تولید و تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز کشور با تمام ظرفیت می باشد و از آنجایی که معمولاً واحدهای نیروگاهی همواره در مدار هستند هیچگاه نیاز به انرژی متوقف نمی شود‌و باید در فصول کم باری نسبت به اورهال و تعمیرات آنها اقدام نمود.وی بیان کرد: از اواسط اردیبهشت ماه تا پایان فصل گرما در شهریور ماه در پیک مصرف انرژی قرار داریم لذا زمان تعمیرات باید خارج از ایام اوج بار باشد.

    این مقام مسئول، اضافه کرد: عملیات تعمیرات نیروگاهها به صورت فشرده و با برنامه ریزی مدون صورت می گیرد تا هیچ خاموشی و توقف تولید رخ ندهد و این کار از اول مهرماه آغاز شده و تا اردیبهشت ماه ادامه دارد.عامری سیاهوئی گفت: هر چقدر این تعمیرات بموقع و دقیق باشد ما آسان تر می توانیم از پیک بار در تابستان عبور کنیم و از آنجایی که در این ایام میزان بار پایین است فرصت تعمیر مناسبی داریم.وی ابراز داشت: البته خروج واحدها و وارد مدار شدن با برنامه از قبل تعیین شده و با مجوز و هماهنگی دیسپاچینگ ملی برق صورت می گیرد و در مجموع برنامه تعمیراتی در ایام سال با تایید مراجع بالادستی اجرا می گردد.

    تعمیرات اورهال در کمتر از ۹۷ روز
    مدیرعامل نیروگاه برق خلیج‌فارس اظهارداشت: در این مجموعه شش واحد تولیدی به ظرفیت ۹۹۰ مگاوات در نیروگاه فعال است که تعمیرات سالیانه واحدهای شش گانه به صورت مستمر انجام می شود.عامری سیاهوئی در خصوص نوع تعمیرات واحدهای گازی بیان کرد: تعمیرات این واحدها به چهار دسته تقسیم شده که کمترین فعالیت به صورت بازدید محفظه احتراق واحد که در حداقل ۱۲ روز صورت می گیرد و پس از آن بازدید مسیر گاز داغ( ۳۵ روزه) و اورهال اساسی (۹۰) روزه و تعمیرات کلی که تقریباً (۱۲۰ روزه) پیش بینی می شود. وی تصریح کرد: در واحد شماره سه، تعمیرات اورهال در کمتر از ۹۷ روز با موفقیت انجام شد که در این تعمیرات تمامی تجهیزات اصلی و فرعی، سیستم ژنراتور و توربین مورد بازدید و ارزیابی قرار می گیرد.

    تعویض ۱۰۰۸ عدد فیلتر هوای ورودی به کمپرسور
    عامری یادآورشد: تعویض یک هزار و ۸ عدد فیلتر هوای ورودی به کمپرسور، بازدید همه تجهیزات سیستم اگزیلاری بلاگ، یاتاقانهای توربین ، کمپرسور و ژنراتور و (fds) کمباسشن چمبر تزریق سوخت و تعویض قطعات معیوب واحد ( پره ها) وغیره ، از کارهای انجام شده در تعمیرات این نیروگاه است.مدیرعامل نیروگاه برق خلیج‌فارس اضافه کرد: در این تعمیرات واحد سه گازی، حدود ۲۰۰۰مورد فعالیت تعمیراتی انجام شد که با تعمیر این واحد بیش از ۱۵۰ مگاوات انرژی برق وارد مدار شد.عامری گفت: در بخش تعمیرات تجهیزات اصلی من جمله توربین تمام فعالیت های تعمیراتی شامل نگهداری و کارهای فنی توسط پرسنل متخصص و کارشناسان نیروگاه در گروه چهار گانه( مکانیک – الکتریک – ابزار دقیق – تاسیسات صورت می پذیرد.

    ساخت قطعات مورد نیاز نیروگاهی در داخل
    عامری سیاهوئی با اشاره به توانمندی بالای متخصصان کشورمان در امور فنی و ساخت قطعات نیروگاهی بیان کرد: خوشبختانه امروزه بیشتر قطعات مورد نیاز نیروگاهی از جمله فیلترهای هوا و روغن ، قطعات داغ توربین، پره های کمپرسور، قطعات محفظه احتراق بومی سازی شده و در داخل کشور تولید می شود.وی گفت: با تعمیرات اساسی در واحد شماره سه گازی حدوداً ۱۵۰ مگاوات انرژی برق وارد شبکه سراسری شد.

    عامری ادامه داد: یکی ازکارهای اساسی این اورهال شامل بازدید ،سرویس وتنظیم یاتاقان تراست کالیبراسیون کلیه تجهیرات اندازه گیری ابزار دقیقی من جمله کنترل ولوهای گاز و گازوییل، ترمیم و جوشکاری زون ، پوسته ها، فریم ژنراتور، بازرسی تجهیزات ژنراتور و تست های الکتریکال، بررسی وتست استاتور و رتور ژنراتور، بازرسی گاورنر، توربین، موتورایز ولو ، بازرسی سیستم های کنترلی تجهیزات اصلی وجانبی، سیستم حفاظت، ترانس های قدرت ومصرف داخلی سیستم تحریک ،کلید قدرت (GCB) است.

    مدیرعامل نیروگاه برق خلیج‌فارس در رابطه با انجام تعمیرات اساسی واحدهای نیروگاهی این شرکت عنوان کرد: هر سال و بعد از گذراندن پیک بار در تابستان، اورهال یا تعمیرات اساسی واحدها آغاز می‌شود تا در تابستان سال آینده بتوان از حداکثر ظرفیت واحدها استفاده کرد. وی ادامه داد: نیروگاه گازی خلیج فارس در جهت تامین تعدادی از قطعات اساسی بنا بر تحریمهای ظالمانه ، چالش‌ها و مشکلات زیادی را طی سال‌های اخیر سپری کرده و خرسندیم که نتیجه این تلاش‌ها که با همدلی و همراهی مدیران و تمامی همکاران و متخصصان نیروگاهی محقق شده است منجر به آسایش و رفاه مردم عزیزمان در ایران و استان هرمزگان در تابستان امسال خواهیم بود.

    مدیرعامل نیروگاه برق خلیج فارس تاکید کرد: تداوم این دستاورد و ارتقای سطح تولید برق در این مجموعه مهمترین رویکرد ما بوده است تا با یاری و عنایت خداوند متعال و برنامه‌ریزی هدفمند در شرکت های بالادستی، شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) ، شرکت مدیریت توسعه تامین انرژی ( هلدینگ) – شرکت تولید شاهد حداکثری تولید انرژی در تابستان سال آتی باشیم.

    وی اضافه کرد: برهمین اساس و طبق برنامه‌ ریزی صورت گرفته جهت رفع اشکالات فنی واحد شماره سه ، حدود ۲۰۰۰ فعالیت تعمیراتی در این سرویس توسط پیمانکار مربوطه با نظارت کارشناسان داخلی مجموعه انجام می شود تا بتوانیم از کارکرد ایمن توربین در پیک بار مصرف تابستان اطمینان حاصل کنیم ، که با اجرای این پروژه شاهد رفع محدودیت و افزایش تولید حداکثری این واحد ۱۶۵ مگاواتی خواهیم بود.

    عامری ادامه داد: در تعمیرات اساسی بخش های اصلی یک واحد نیروگاهی شامل توربین و ژنراتور و کلیه ی تجهیزات اگزیلاری دمونتاز، سرویس و تعمیر می شوند و قطعات مسیر داغ که با دمای ۱۱۰۰ درجه کار می کنند تعویض می شوند و این قطعات باید حداقل ۲۴۰۰۰ ساعت و تقریباً به طور مداوم کار کنند ، بنابر این حائز اهمیت است که بهترین تصمیم برای استفاده ازآنها گرفته شود تا هم صرفه و صلاح شرکت رعایت شود و هم قابلیت اطمینان توربین در بالاترین سطح خود قرار بگیرد به نحوی که هیچ خللی در تولید برق در بازه ی زمانی فصول گرم که پیک بار مصرف می باشد پیش نیاید.

    عامری ادامه داد: تعمیرات اساسی توربین هزینه ای بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد ریال دارد و در بازه ی حداقل ۷۰ روز با تلاش مداوم نیروی انسانی ۱۲۰ نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم به ثمر می نشیند تا نعمت استفاده از برق در اختیار هم میهنان عزیزمان قرار بگیرد.عامری بیان داشت: به لطف توانمندی متخصصین داخل کشور و نیروهای بومی ساکن در منطقه ، تعمیرات اساسی توربین های نیروگاه خلیج فارس که تکنولوژی اروپایی دارد کاملاً بی نیاز از حضور سوپروایزرهای خارجی است که البته این موفقیت و توانمندی در طول سالیان به دست آمده و در حال حاضر این نیروگاه وارد بیست و یکمین سال تولید خود شده است.

    عامری افزود: از اینکه با تلاش و مرارت های فراوان به این موفقیت نایل شدیم که نعمت با ارزش جریان برق را به خانه های هم وطنان عزیزمون هدیه کنیم بسیار خوشحال و خرسندیم.وی درپایان تصریح کرد: این اورهال با برنامه ریزی های مناسب و تلاش های شبانه روزی همکاران زحمتکش و متخصص ظرف مدت ۹۷ روز به پایان رسید.

    گفتنی است: نیروگاه برق خلیج فارس با ۶ واحد تولیدی یکی بزرگترین نیروگاهای گازی کشور است و نقش مهمی در تامین آسایش مردم و پشتیبانی از برق شبکه کشور ایفا می کند.این نیروگاه در سال ۱۳۸۳ توسط شرکت آلستوم به بهره برداری رسید که شامل ۶ واحد گازی از نوع GT13E2 است که هر کدام دارای ۱۶۵ مگاوات می‌باشد و سوخت اصلی آن گاز طبیعی است.

    این مجموعه یکی از شرکت های زیر مجموعه هلدینگ مدیریت توسعه انرژی تامین وابسته به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) است که در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال شرقی بندرعباس و ۱۱ کیلومتری میدان گازی سرخون دارای ظرفیت تولید ۹۹۰ مگاوات است که شامل ۶ واحد گازی ۱۶۵ مگاواتی در زمینی به مساحت ۱۱۰ هکتار ساخته شده است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.