حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۵ خرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 25 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3101 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 82×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • بنگاه‌های اقتصادی به ایجاد صنایع پایین دستی ورود کنند
    ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
    شناسه : 8837
    بازدید 1214
    3
    معاون وزیر صمت درهمایش تجلیل از صنعتگران و معدنکاران نمونه هرمزگان: گروه گزارش // همایش تجلیل از صنعتگران و معدنکاران نمونه هرمزگان در سالن حوزه علمیه خواهران بندرعباس برگزار شد.
    ارسال توسط : نویسنده : یعقوب رستمی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    گروه گزارش // همایش تجلیل از صنعتگران و معدنکاران نمونه هرمزگان در سالن حوزه علمیه خواهران بندرعباس برگزار شد.
    این مراسم با حضور محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت، مهدی دوستی استاندار هرمزگان، احمد مرادی و محمد آشوری نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، خلیل قاسمی رئیس سازمان صمت هرمزگان و جمعی از مسئولان، مدیران صنایع و شرکت‌های بزرگ و فعالان اقتصادی برگزار شد.
    شرکت ها و صنایع مالیات شان را در محل فعالیت شان پرداخت کنند
    محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت در این مراسم با بیان اینکه تدابیر و اقدامات مثبتی در هرمزگان شکل گرفته است، اظهار کرد:باید این روند استمرار پیدا کند و نباید به وضع موجود قناعت کرد.وی در ادامه افزود: مجموعه‌ های تولیدی، صنعتگران و معدنکاران سرمایه‌های هستند که افتخار آفرین، اشتغال آفرین و ارزش آفرین هستند و باید در این باره قدردان عزیران بود.
    معاون صنایع عمومی وزارت صمت با بیان اينکه در استان بالغ بر ۱۲۰۰ واحد صنعتی فعال هستند، خاطر نشان کرد: در زمينه واحدهای صنعتی بزرگ ما هیچ گونه تعطیلی در هرمزگان نداریم و باید برای آن دسته از واحدهای کوچک‌و خرد که دچار مشکل هستند چاره‌ای انديشيد.

    برادران رشد گروه صنعت در سال گذشته را بیش از ۹ درصد عنوان کرد و گفت: این رقم در مقایسه با سال ۱۴۰۰ که رشد ۳/۳ درصدی بود افزایش قابل توجهی داشته است.وی ابراز داشت: امیدواریم هرمزگان که روند توسعه و رشد ۱۷درصدی که درصنعت داشته، این مسیر را با قدرت ادامه دهد زیرا باعث اشتغال‌زایی بیشتر برای جوانان خواهد شد.معاون صنایع عمومی وزارت صمت، با قدردانی از اقدامات استاندار هرمزگان در حوزه صنعت و برگزاری ۲۰۹ جلسه تسهیل، افزود: اقداماتی که امروز شکل گرفته در صورت استمرار در سال‌های آینده هرمزگان را به یک استان صنعتی ویژه به خصوص در اقتصاد دریا تبدیل خواهد کرد.
    برادران به موضوع پرداخت مالیات شرکت‌ها و صنایع اشاره کرد و بیان کرد: دولت در این رابطه بارها اعلام کرده که شرکت‌ها و صنایع پرداخت مالیات شان باید درون استان محل فعالیت شان باشد.وی ادامه داد: اگر شرکت و صنایعی مالیات خود را درون استان محل فعالیت خود پرداخت نکند به این معنا است که خود را جز استان نمی داند.در پایان، معاون صنایع عمومی وزارت صمت توجه شرکت ها به پیوند خود با صنایع پایین دستی، توجه بازارهای داخلی و کالاهای ایرانی را مهم برشمرد.
    توسعه بنگاه های کوچک و متوسط جزو اولویت هاست
    مهدی دوستی نماینده عالی دولت در هرمزگان، در آیین ضمن تبریک دهه ولایت و امامت با تشکر از مدیران دخیل در توسعه صنعتی استان، اظهارداشت: توسعه صنعتی فقط با مشارکت جمعی اتفاق می‌افتد و بر همین اساس با مشارکت جمعی برای جلوگیری از خروج مواد خام معدنی، در جهت تکمیل زنجیره‌ها شهرهای صنعتی را تعریف کردیم.

    وی افزود: در بنگاه‌های بزرگ مقیاس استان هم الزاماتی را در نظر گرفته‌ایم و به سمت تولید ورق‌های فولادی، نورد و لوله گام برداشتیم تا محصولات تولیدی در استان را در صنایع پیشران به کار بگیریم چرا که صنعت فولاد استان، فولاد مورد نیاز کشتی‌سازی هرمزگان را تولید نمی‌کرد و بر همین اساس بحث تنوع گریدهای تولیدی را در دستورکار قرار دادیم.

    دوستی عنوان‌کرد: اساسا اگر شما تنوع سبد فلزات و تنوع سبد پلیمری را داشته باشید در همه بخش‌ها می‌توانید نقش آفرینی کنید بر همین مبنا برروی زنجیره‌ی چسب، رنگ و رزین نیز تمرکز کردیم تا حلقه‌های تولید در استان را به هم متصل کنیم و آن را در کنار دیگر مزیت‌های نسبی استان برای توسعه قرار دهیم .

    وی ادامه داد: علاوه بر خوشه‌های صنعتی، توسعه خوشه‌های خدماتی را نیز در استان برنامه‌ریزی کرده‌ایم ضمن اینکه توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط را نیز جزو اولویت‌های کاری خود می‌دانیم چرا که این قبیل صنایع اشتغال بیشتری در نسبت با صنایع بزرگ مقیاس ایجاد می‌کنند و هزینه کمتری نیز در آن‌ها به ازای ایجاد هر شغل صرف می‌شود.

    استاندار هرمزگان تاکید‌کرد: در جهت پایدارسازی توسعه آگاه هستیم که باید نسبت خود را با محیط زیست مشخص کنیم و در این راستا نیز اقداماتی را آغاز کرده‌ایم که کاشت ۲ میلیون اصله درخت از ابتدای دولت تاکنون و کاشت ۶.۵ میلیون درخت دیگر در سال جاری از جلوه‌های ویژه‌ی این مسئله است، ضمن اینکه در حوزه پساب و آلایندگی نیز دغدغه داریم و کارهای کارشناسی را در دستورکار داریم.

    نماینده عالی دولت در استان هرمزگان، ابرازداشت: توسعه زنجیره‌های آموزشی مرتبط با توسعه استان نیز دیگر دستورکار استان است که در این راستا تاسیس ۲۷ هنرستان‌ صنعتی که ۱۲ مورد از آن در سال گذشته فعال شده‌اند و مراکز آموزش عالی همچون دانشکده متالوژی و دانشگاه نفت نیز در دست اقدام است.

    مهندس دوستی عنوان‌کرد: به سرمایه‌گذاران سراسر کشور توصیه می‌کنیم، سرمایه‌گذاری در جنوب به ویژه هرمزگان را حتما مدنظر خود قرار دهند چرا که امروزه تامین انرژی پایدار برای صنعت به چالشی مهم در کشور تبدیل شده است و آن‌ها با سرمایه‌گذاری در جنوب کشور می‌توانند بنگاه‌های اقتصادی خود را بیمه کنند چرا که به عنوان مثال در صنعت فولاد علاوه بر تامین پایدارانرژی حتی اگر سنگ آهن کشور هم به اتمام برسد شما می‌توانید تولید خود را بر اساس واردات ادامه دهید.

    وی ادامه داد: در حوزه تامین پایدار انرژی ۷۸ پهنه گازی جدید در استان شناسایی شده است که ۱۰ پهنه به گاز رسیده ‌اند و در بقیه پهنه‌ها نیز اکتشاف ادامه دارد و این ظرفیت را هم باید به امتیازات استان اضافه کنیم که هرمزگان ظرفیت ویژه‌ای در تامین پایدار گاز نیز دارد که می‌تواند موجب تامین خیال سرمایه‌گذاران باشد.

    استاندار هرمزگان با اشاره به برنامه احداث نیروگاه اتمی در هرمزگان اضافه‌کرد: با بهره‌برداری از این نیروگاه بسته به مدل نیروگاه بیش از ۴ هزار تا ۵ هزار مگاوات برق اتمی به تولیدات برق استان افزوده خواهد کرد.

    وی ابرازداشت: هدف ما در استان هرمزگان رسیدن به پیشرفت توام با عدالت است که مورد تاکید مقام معظم رهبری است.مهندس دوستی با اشاره به کارکرد ملی بندر شهید رجایی، اظهارداشت: استان هرمزگان نیازمند بنادری محلی با آبخورهای بالا است که امکان پهلوگیری کشتی‌های غول‌پیکر و اقیانو‌س پیما را نیز داشته باشد و به همین منظور باید ظرفیت بنادر محلی ارتقا پیدا کند.
    باید به بخش خصوصی اعتماد و باور داشته باشیم
    احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با بیان اينکه اگر دنبال اقتصاد پویا هستیم، گفت: باید به بخش خصوصی اعتماد و باور داشته باشیم و باید به معنای واقعی از این بخش حمایت و پشتیبانی صورت گیرد.وی با اشاره به اینکه موضوع تکراری که در این سال ها در هرمزگان به دنبال آن هستیم مسئله تکراری اشتغال است، افزود: با این روند و شرایطی که در کشور وجود دارد باید برای درمان این درد علاج واقعی کرد و این یک مشکل اساسی کشور است.

    نائب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس در همین رابطه خاطر نشان کرد: بنابر تکلیف قانونی در برنامه و بودجه‌های سنواتی، دولت وظیفه فراهم کردن اشتغال را دارد و در برنامه هفتم توسعه کشور هم آمده است باید رشد اقتصادی کشور به عدد هشت درصد برسد و رسیدن به این عدد کار آسانی نیست اما با اعتقاد به بخش خصوصی می‌توانیم به این عدد نزدیک شویم.

    مرادی با تشکر از رئیس جمهور به جهت افزایش اختیارات استانداران به ۵۷ مورد؛ عزل و نصب‌ها را حق کامل استانداران دانست و گفت: یکی از اختیاراتی که به استانداران داده شده است تعیین تکلیف موضوعات و حل مشکلات بخش خصوصی در استان است که می‌تواند به تسهیل امور کمک کند.وی بیان کرد: دولت خود موظف کرده که هر ساله ۱۰ هزار مگاوات برق به چرخه کشور اضافه کند و اگر این امر محقق شود باعث می‌شود در شرکت‌ها و صنایعی که در حال حاضر با کمبود و کسری برق مواجه هستند رشد تولیدشان شتاب مضاعفی گیرد.

    نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: باید از ظرفیت دریا که یک نعمت خدادادی است بهتر و بیشتر در زمینه‌های اقتصادی استفاده‌ شود واقتصاد دریا محور می‌توانند بخشی از مشکلات را حل کنند. مرادی در پایان تاکید کرد: معتقدیم و باور داریم که هر کارخانه‌ای باید در محل فعالیت خود مالیاتش را پرداخت کند که در تبصره ۶ قوانین بودجه سنواتی برروی آن تاکید فراوان شده است و در این رابطه از دستگاه قضایی و استاندار هرمزگان تشکر می‌کنیم چرا که همه متفق‌القول هستند برای این امر و برای تحقق آن تلاش می‌کنند.
    شرکت‌ها و صنایع خریدهای خود را ازبازار هرمزگان انجام‌ دهند
    محمد آشوری تازیانی دیگر نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم افزایش تولید ملی، اخذ مالیات، عمل به مسئولیت‌های اجتماعی و اشتغال پایدار را چهار فایده عمده حضور بنگاه‌های اقتصادی در کشور و استان برشمرد.وی در ادامه افزود:استراتژی صنعتی کشور باید مورد بازنگری قرار گیرد و الزامات آمایشی و الزامات زیست محیطی نیز باید رعایت شود، چرا که بی‌توجهی به آمایش سرزمینی موجب شده است ما امروز ملزم به تصویب قوانین جدیدی باشیم.

    نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اينکه در حال حاضر بازار بندرعباس باید توسط شرکت‌ها و صنایع بچرخد، خاطر نشان کرد: بنگاه‌های اقتصادی نگاه خود را در زمینه خرید اولویتشان داخل هرمزگان باشد تا چرخ بازار هرمزگان بیشتر بچرخد.آشوری اضافه کرد: اگر این رویکرد تغییر پیدا کند اعتماد به شرکت‌ها و صنایع بیشتر می‌شود و بازار هرمزگان رونق بهتری می‌گیرد.وی،یکی از ضعف‌های جدی در نظام اقتصادی کشور را ناپدید شدن نقش شرکت‌های دولتی در توسعه جامعه عنوان کرد.

    نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر استقرار صنایع بر اساس آمایش انجام می‌شد، گفت:امروز گره کور محیط‌زیستی نداشتیم لذا از استاندار هرمزگان درخواست داریم برای استقرار هر صنعتی نگاه دوراندیشانه‌ی زیست محیطی داشته باشند چرا که بندرعباس امروز در معرض مخاطرات زیست محیطی قرار گرفته است.
    رشد ۱۷ درصدی صنعت هرمزگان در سال ۱۴۰۱
    خلیل قاسمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان، نیز در این همايش،گفت: استان در حال صنعتی شدن است و در دو سال گذشته کارهای بزرگی در تولیدات و زنجیره‌های صنعتی هرمزگان انجام‌ شده است.
    وی رشد صنعتی استان را شتابان دانست و افزود: در سال گذشته ۱۶۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی برای استان هرمزگان جذب شده است‌.

    رئیس سازمان صمت هرمزگان با بیان اینکه بخش صنعت نسبت به تجارت، حمل و نقل ، کشاورزی و… در استان با فاصله زیادی در جایگاه های بالاتری قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: این امر نشان می‌دهد که در سال‌های آینده با پناسیل های جغرافیایی که هرمزگان دارد یک استان صنعتی خواهد بود.

    قاسمی بیان کرد: با حمایت‌ها و تلاش‌های انجام شده در سطح استان مجموع تولیدات صنعتی هرمزگان از ۲۰ میلیون تُن در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۲۴ میلیون تُن در سال ۱۴۰۱ رسید که نشان از رشد ۱۷ درصدی در این حوزه دارد.وی با بیان اینکه در حوزه معدن اتقاق بسیار خوبی در هرمزگان افتاده است، ابراز داشت: در شورای معادن در ماده ۲۴ اولین استانی بودیم که از این ماده استفاده کردیم تا کار اکتشافی استان معطل نشود.

    رئیس سازمان صمت هرمزگان در رابطه با ماده ۲۴ توضیح داد: این ماده یعنی جاهای که منابع طبیعی برای اكتشافات مانع بود مصوبه گرفتیم و کارهای خوبی هم در این مورد صورت گرفت.قاسمی عنوان کرد: در سال گذشته نزدیک به دو میلیارد دلار صادرات غیر نفتی در استان و در حوزه صنعتی داشتیم و برای سال جاری نیز پیش‌بینی کردیم که با کمک صنعت‌گران استان، میزان صادرات را به دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار برسانیم.

    وی گفت: براساس آخرین آماری که در سال ۹۹ داده شد هرمزگان هفتمین استان صنعتی و تولیدی در کشور است و در حال حاضرهم احتمال جابجا شدن این رتبه را دارد.رئیس سازمان صمت هرمزگان با بیان اینکه در حوزه اکتشافی ۲۹ هزار کلیومتر مربع از مساحت استان مورد پهنه اکتشافی قرار گرفت، افزود: در این بین ۲۷۶ محدوده معدنی در اسفند و فروردین ماه جهت سرمایه گذاری جدید انتشار آگهی شد.

    قاسمی در پایان با قدردانی از زحمات استاندار هرمزگان وی را فردی صنعتی دانست و گفت: با شناخت خوبی که از استان در حوزه صنعت دارد واقعا کارکردن با این شخص برای ما راحت تر است.گفتنی است، درپایان این همایش از صنعتگران و معدنکاران نمونه هرمزگانی تجلیل شد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.