حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 13 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3063 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 81×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • اصلاح قانون نظام صنفی و تخصیص تسهیلات در حال پیگیری است
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸
    شناسه : 8715
    بازدید 1237
    3
    معاون مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صمت در همايش تجلیل ازبرترین‌های اصناف هرمزگان: دریانیوز// همایش تجلیل از برترین‌های اصناف هرمزگان در فرهنگسرای طوبی بندرعباس برگزار شد.
    ارسال توسط : نویسنده : یعقوب رستمی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// همایش تجلیل از برترین‌های اصناف هرمزگان در فرهنگسرای طوبی بندرعباس برگزار شد.
    این همایش با حضور ابوالفضل کردی معاون مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صمت، احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، محمد رضا آران مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان، خلیل قاسمی رئیس سازمان صمت استان، علی باصره رئیس اتاق اصناف مرکز هرمزگان و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی، بازاریان و روسای اتحاديه های صنفی برگزار شد.

    ابوالفضل کردی معاون مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صمت در این همایش با بیان اينکه از سال ۸۵ که موضوع ارزیابی و عملکرد سازمان‌های صنفی انجام گرفته است، اظهار کرد: در این بين، هرمزگان همیشه جز استان‌های رتبه‌های بالا در کشور بوده است.وی در ادامه افزود:هرمزگان مجموعه‌ای توانمند بوده و تاکنون هم توانمندی خودش را حفظ کرده است و در بازدیدی که از نمایشگاه توانمندی استان داشتیم، مشاهده کردیم که با وجود همه مشکلات مالی و اداری محصولات خوبی تولید شده بود.

    معاون مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صمت با بیان اینکه هرمزگان در قانون مداری و همراهی در اجرای پروژه‌های ملی جز استان‌های اول است، خاطر نشان کرد: حل مشکلات درون استانی با دادن تسهیلات، انجام بخشنامه و مکاتبه به نتیجه می رسد را پیگیری می کنیم.
    کردی با اشاره به اینکه دو موضوع مهم در مرکز در حال پیگیری است، بیان کرد: یکی اصلاح قانون نظام صنفی است که با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی سعی می‌شود به سرانجام برسد و موضوع بعدی تخصیص تسهیلات است و در هرمزگان در مسئله مبارزه با قاچاق کالا و لوازم تقلبی به خوبی و با جدیت دنبال می‌شود.
    وی همراهی و حمایت همه جانبه مسئولان هرمزگانی را از تولیدکنندگان بسیار خوب توصیف کرد و ابراز داشت: کارگاه‌های که در بحث تامین مواد اولیه دچار مشکل بودند و رفع کردن مشکلاتشان هم کار آسانی نبود، مسئولان استانی با دل و جان پیگیر رفع مشکل بودند و از ما در مرکز مطالبه‌ داشتند که حتی یک روز هم برخی کارگاه‌ها تعطيل نشوند.


    احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه فلسفه این همایش احترام و تجلیل از اصناف و بازاریان در این روز است، گفت: این کار بسیار پسندیده و خوبی است که روزی از سال به نام روز اصناف نامگذاری کنیم زیرا این امر از اهمیت این کار است تا به خودمان گوشزد کنیم جز رضای خدا و رضای مردم به چیز دیگری فکر نکنیم.

    وی نقش اصناف در پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس را غیرقابل کتمان و بسیار مهم برشمرد و افزود: بیش از ۴۰ سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی می‌گذرد و خون‌های زیادی پای درخت تنومند این انقلاب ریخته شده است و از جان و مال خودشان گذشتند و در طبق اخلاص گذاشتند تا ما امروز با خیال راحت بتوانیم در این سالن راحت برنامه اجرا کنیم و ما باید حافظ این خون‌های پاک‌ باشیم و با صداقت کار کنیم.

    نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سخت‌ترین شرایط دنیا در زمان بیماری کرونا بود، خاطر نشان کرد:نقش اصناف و بازاریان در آن برهه حساس در تامین و توزیع کالاهای ضروری به مردم نقش بی‌بدیل و اثرگذار بود و به شایستگی این کار را انجام دادند اگر هر روز از سال را به نام روز اصناف قرار دهیم جا دارد و طبق وعده خداوند متعال و مکتب اسلامی کاسبان حبیب و دوست خدا هستند‌ و ما باید سر تعظیم در مقابل اصناف داشته باشیم.
    مرادی عنوان کرد: در مجلس شورای اسلامی به دولت بیان کردم که این همه فشار نباید به اصناف و بازاریان در بحث مالیات آورده شود و باید این فشار کم شود و در موضوع پرداخت مالیات همه ما دوست داریم مشارکت کنیم؛ زیرا باعث پیشرفت و آبادانی هر چه بیشتر کشور می‌شود.

    وی در همین رابطه اضافه کرد: دولت در قانون سالجاری به استان تکلیف کرده که باید بیش از ۲۰هزار میلیارد تومان مالیات دریافت و به حساب خزانه واریز شود و در این باره انتقادهای زیادی وجود دارد و حق استان نادیده گرفته شده است و این مطالبه به حق است.
    نماینده مردم در هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اينکه اولین مالیات دهندگان باید آن صنایع و پالایشگاه‌های بزرگی باشند که از این استان دارند سودهای کلان می برند باشد، ابراز داشت: در گذشته این صنایع مالیات شان در تهران پرداخت می کردند که به لطف خدا و حمایت شما در حال حاضر بالای ۹۰ درصد از صنایع مالیات شان را در استان پرداخت می‌کنند و در تبصره ۶ ماده قانون بودجه، این موضوع هم به خوبی دیده شده است و در حال حاضر هم اعتقاد داریم که مالیاتی که از اصناف گرفته می‌شود به حق نیست و این مالیات به زور اخذ می شود.
    مرادی در بخش دیگری از سخنان خود به صف‌های طولانی خودروها در جایگاه‌های بنزین و گازوئیل در استان اشاره کرد و گفت: این در شأن مردم هرمزگان نیست و در این باره هم به وزیر نفت تذکر دادم که صف‌های طویل برای دریافت بنزين، گازوئیل و نفت یک اجحاف بزرگی در حق مردم مظلوم استان است.
    وی افزود: سالانه ۲۰ میلیارد دلار موضوع قاچاق در کل کشور است که از این رقم ۳ میلیارد دلار سهم مرزنشینان در قالب جابجایی بار است و ۱۷ میلیارد دلار مابقی سهم آدم‌های گردن کلفتی است که در پشت پرده قرار دارند که نه دیده و دستگير می‌شوند.
    نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در همین باره اضافه کرد:چرا ما باید این همه فشار را به مردم وارد کنیم مرزنشینی که بیش از ۴۰۰ سال قبل زندگیش به این شکل بوده است و در مراودات مرزی کالا جابجا می‌شد و این‌ها موضوعاتی است که ما در حال رایزنی هستیم و سران سه قوه هم در این رابطه جلسه گرفتند تا بتوانیم با احیای بازارچه‌های مرزی، مراودات مرزی به خوبی داشته باشیم.

    وی خطاب به معاون وزیر صمت گفت: از اصناف حمایت بیشتری کنید نمی‌توان در مرکز نشست و یک نسخه واحد برای کل کشور پیچید. مرادی در پایان اظهار کرد: در بودجه برنامه هفتم توسعه کشور قرار است رشد اقتصادی به هشت درصد برسد و به حرف این کار آسانی است و برای رسیدن به آن باید در این باره خیلی از موانع بازار و سرمایه‌گذاری برطرف شود.


    خلیل قاسمی رئیس سازمان صمت هرمزگان نیز در این همايش با بیان‌ اینکه جامعه اصناف جامعه بزرگ و به عنوان بزرگترین تشکل صنفی کشور شناخته می‌شود، اظهار کرد: ساختار اصناف به شکلی است که متکی به خودشان هستند و همه کارهای خودشان از کارهای اداری گرفته تا مسائلی در صدور مجوزها تا قبل از این قانون جدید خودشان انجام می‌دهند و هیچ بار هزینه‌ای برای دولت ندارند.

    وی در ادامه افرود: عمده کار تشکل ها بر عهده مدیران اجرایی این تشکل هاست که بی نام و نشان دارند فعالیت می‌کنند و خدمات خوبی هم داشته اند مثلاً در مجموعه دولتی ۶۰۰ پروانه صنعتی و جواز تاسیس در سال گذشته صادر شده است ولی این‌تشکیلات حرف از ۱۰ هزار پروانه صنعتی و جواز می‌زند. رئیس سازمان صمت هرمزگان خاطر نشان کرد:در هرمزگان ۱۱ کمیسیون نظارت، ۱۰ اتاق اصناف با ۱۴۳ اتحادیه صنفی داریم که در این رابطه ۶۰ هزار واحد صنفی تولیدی، توزیعی، خدمات فنی و فنی داریم که بیشترشان توزیعی است.

    قاسمی اضافه کرد: با شرایطی که استان پیدا کرده تلاش بر این است که حرکت به سمت واحدهای تولیدی باشد که در بین ۵۸ درصد توزیعی، ۱۵ درصد خدمات فنی، ۱۴ درصد فنی و ۱۳ درصد تولیدی هستند. وی بیان کرد: در همه شهرستان های استان تشکلهای صنفی دارای دفتر، ساختمان و نیرو هستند که در بخش صدور پروانه و نظارت فعالیت دارند.
    رئیس سازمان صمت هرمزگان گفت: ۹۲ درصد پروانه‌‌های صنفی دارای اعتبار هستند و در سال گذشته ۱۳۴ کمیسیون نظارت در استان تشکیل شده که از این تعداد۲۲ مورد در بندرعباس و مابقی در سایر شهرستان‌ها بوده است. در سال گذشته ۱۹ انتخابات برگزار شده که فرآیند برگزاری مانند همه انتخابات است و شش ماه زودتر از زمان شروع به فراهم کردن مقدمات انتخابات می‌کنند.
    قاسمی ابراز داشت: یکی از رشته‌های که در واحدهای صنفی‌ قوت دارد رسته قالیبافان است و شهرستان‌های حاجی آباد و بشاگرد به عنوان قلب‌های اصلی فرش دستباف هستند. رئیس سازمان صمت هرمزگان در پایان گفت: در حوزه‌های مسؤلیت اجتماعی مجموعه اصناف همیشه همراه و همدل مردم بوده است و توجه خوبی به این موضوع دارد.


    علی باصره رئیس اتاق مرکز هرمزگان نیز در این مراسم اظهار کرد: اصناف و بازار جایگاه افراد با ایمان و متدین بوده که بر پایه هیئت‌های عزاداری همواره در سوگ خاندان عصمت و طهارت بوده و همیشه پیشتیان دولت‌ها و نظام بوده‌اند. وی در ادامه با بیان اینکه بازار از نظر جوانمردی زبانزد است، افزود: در هشت سال دفاع مقدس بازاريان همیشه حضور پررنگی داشتند و در سه حوزه پشتیبانی،کمک های مالی و حضور در میدان جنگ‌ ایفای نقش داشتند.

    وی به خلاصه ای از عملکرد اتاق و اتحادیه‌های صنفی در سال گذشته پرداخت و گفت: چهار هزار ۶۵۶ پروانه کسب در سال ۱۴۰۱ صادر و تمدید شده است و تعداد شاغلین این در این بخش را ۹ هزار و ۵۰۰ نفر بوده که سهم قابل توجهی است. باصره تعداد کل بازرسی انجام شده از واحدهای صنفی در سال گذشته را ۱۸ هزار ۵۴۶ مورد عنوان کرد و بیان داشت: از این تعداد ۱۱۵۹ فقره تخلف بوده که نشان می‌دهد تخلفات در حال کم شدن است.
    رئیس اتاق اصناف مرکز استان گفت: در زمينه مصالحه و شکایات که بصورت حضوری یا در قالب تکمیل فرم‌های شکوایه که از واحدهای صنفی که توسط کمیته رسیدگی و محل اختلاف دریافت و بررسی شده بیش از ۹۸ درصد پرونده ها منجر به مصالحه شده است.
    وی بیان‌ داشت: در حوزه شفاف‌سازی و اطلاع رسانی سامانه ای برای انتشار محصولات کشاورزی و کالاهای پرمصرف مردم ایجاد شد و در زمينه آگاه سازی و آموزش اصناف ۲۲۶ هزارنفز ساعت آموزش انجام شد. باصره در پایان به نقش اصناف جهت کمک‌های خیرخواهانه اشاره کرد و خاطر نشان کرد: اهدای کمک‌های نقدی و غیرنقدی، اهدای لوازم خانگی، توزیع بسته‌های معیشتی در قالب کمک‌های مومنانه، اهدای عینک بینایی سنجی و اقدامات فرهنگی و اجتماعی در سال گذشته بوده است.
    لازم به ذکر است، در پایان این همایش از برترین‌های اصناف تجلیل شد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.