حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 13 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3064 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 81×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • قرض‌الحسنه را بیشتر دریابیم
    ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
    شناسه : 10498
    بازدید 1244
    6
    دریانیوز// قرض‌الحسنه سنتی است که در دین اسلام بر آن تاکید فراوانی شده‌است. قرض‌الحسنه، یکی از دستورات دین اسلام است که دقیقاً در مقابل رباء قرار دارد. قرض‌الحسنه یعنی مقداری از مال خود را جدا کرده و با احسان و روی خوش و بدون چشم‌داشت به دیگران برای امور خیر یا کسب‌و‌کار به صورت امانت دادن است. قرض‌الحسنه از روش‌های تامین مالی مورد تاکید اسلام به ویژه در برآوردن نیازهای ضرور مسلمانان است. در حقیقت، عملیات قرض‌الحسنه میان قرض‌دهنده و قرض‌گیرنده اتفاق می‌افتد.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// قرض‌الحسنه سنتی است که در دین اسلام بر آن تاکید فراوانی شده‌است. قرض‌الحسنه، یکی از دستورات دین اسلام است که دقیقاً در مقابل رباء قرار دارد. قرض‌الحسنه یعنی مقداری از مال خود را جدا کرده و با احسان و روی خوش و بدون چشم‌داشت به دیگران برای امور خیر یا کسب‌و‌کار به صورت امانت دادن است. قرض‌الحسنه از روش‌های تامین مالی مورد تاکید اسلام به ویژه در برآوردن نیازهای ضرور مسلمانان است. در حقیقت، عملیات قرض‌الحسنه میان قرض‌دهنده و قرض‌گیرنده اتفاق می‌افتد.

    اما با گسترش جوامع انسانی و تخصصی‌تر شدن کارها، برای اجرای قرض‌الحسنه نیز سازمان‌هایی تشکیل شده‌ است. این سازمان‌ها که به صندوق قرض‌الحسنه معروف هستند نقش واسطه‌گری میان قرض‌دهنده و قرض‌گیرنده را بر عهده دارد. قرض الحسنه به صورت یکی از روش های جذب و تخصیص منابع، مورد استفاده نظام بانکی کشور قرار گرفت. در حال حاضر در کشور ما بانک‌هایی مانند مهرایران و رسالت به عنوان بانک‌های تخصصی قرض‌الحسنه شناخته می‌شوند که فعالیت آنها در حال گسترش می‌باشد. طی سال‌های اخیر نیز فعالیت این بانک‌ها و جذب منابع آنها افزایش چشمگیری داشته‌است. به طور مثال بانک قرض‌الحسنه مهرایران در کشور بیش از ۱۵ میلیون نفر مشتری دارد و روزانه دوازده هزار افتتاح حساب در این بانک انجام می‌شود. پرداخت سه میلیون فقره تسهیلات قرض‌الحسنه در سال گذشته، نشان از عملکرد خوب این بانک و اعتماد بالای مردم به فرهنگ قرض‌الحسنه دارد.

    مردم کشور نیز به تاثیر و خیر و برکت قرض‌الحسنه بر زندگی خود آشنا شده‌اند و بسیاری از آنها ترجیح می‌دهند سرمایه‌های اندک خود را در این کار خیر قرار دهند تا از این طریق به افرادی که نیازمند هستند، تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شود. شهر بندرعباس، پایتخت اقتصادی کشور است و بنادر، صنایع، پالایشگاه‌ها، مناطق اقتصادی و … در این شهر باعث شده‌است این لقب را به این شهر بندری بدهند اما مردم استان سهم زیادی از این پایتخت اقتصادی بودن نصیبشان نشده است. وجود این بنگاه‌های اقتصادی در هرمزگان می‌تواند کمک زیادی به استان از راه‌های مختلف نماید.

    این بنگاه‌های اقتصادی در راستای مسئولیت اجتماعی خود می‌توانند گرد محرومیت را از چهره استان بزدایند. کاری که طی سال‌های اخیر در حال انجام است و مسئولان استان به ویژه استاندار هرمزگان تلاش دارند صنایع و بنگاه‌های اقتصادی استان را برای رفع محرومیت پای کار بیاورند. اما یکی از کارهایی که این بنگاه‌ها در استان می‌توانند انجام دهند، کمک به سنت قرض‌الحسنه است. همانگونه که صنایع و بنگاه‌های اقتصادی استان باید مالیات خود را در استان بپردازند و در این زمینه نیز پیگیری‌های زیادی صورت گرفته‌است تا به سرانجام برسد، این صنایع با سپرده‌گذاری در بانک‌های قرض‌الحسنه به ویژه بانک قرض‌الحسنه مهرایران می‌توانند کمک زیادی به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به مردم استان نمایند چرا که به گفته مدیرعامل این بانک، تمامی امتیازات سپرده‌گذاری انجام شده در هر استان به مردم همان استان تعلق خواهد گرفت و میزان تسهیلات در آن استان افزایش می‌یابد.

    در حال حاضر برخی از صنایع از جمله فولاد هرمزگان در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران افتتاح حساب کرده که این موضوع باعث می‌شود هم امتیازاتی به مردم استان برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه تعلق بگیرد، هم این بانک امتیازاتی را در اختیار این شرکت قرار می‌دهد تا کارمندان آن بتوانند تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت نمایند. اکنون نیاز است که در استان، شرکت‌ها، صنایع و بنگاه‌های اقتصادی با سپرده‌گذاری در بانک‌های قرض‌الحسنه، هم به رشد این بانک‌ها که نیاز جامعه است کمک کنند و هم به مردم استان برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه یاری نمایند. بانک‌های قرض‌الحسنه نیز طی این سال‌ها نشان داده‌اند که می‌توانند در مباحث مختلف از جمله اشتغال استان موثر عمل کنند که نمونه آن، پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال به مددجویان نهادهای حمایتی می‌باشد تا زمینه خودکفایی آنها را فراهم نمایند. در پایان ذکر این نکته حائز اهمیت است که هر چقدر به سمت قرض‌الحسنه پیش برویم، خیر و برکت این کار وارد زندگی ما نیز می‌شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.