حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 13 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3064 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 81×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • دختر هدیه الهی هر خانواده
    ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۹:۳۲
    شناسه : 13627
    بازدید 1129
    8
    دریانیوز// طبق روايتي که در کتاب «مکارم الاخلاق» آمده است پيامبر گرامي اسلام(ص) فرموده اند: «بين فرزندانتان با عدالت رفتار کنيد همان طور که دوست داريد آن ها با شما به عدالت رفتار کنند». دختران دارای ارزش و جایگاه بالایی هستند.
    ارسال توسط : نویسنده : مریم عزیزی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// طبق روايتي که در کتاب «مکارم الاخلاق» آمده است پيامبر گرامي اسلام(ص) فرموده اند: «بين فرزندانتان با عدالت رفتار کنيد همان طور که دوست داريد آن ها با شما به عدالت رفتار کنند». دختران دارای ارزش و جایگاه بالایی هستند.

    در آیات و روایات با تعابیر زیبایی همچون «هدیه الهی»، «گل ریحانه»، «حسنه و نیکی» و … از آنها نام برده شده است.توجه به کودکان و محبت به آنها در دوران کودکی و نوجوانی از جمله مهم ترین موارد تربیتی در فرزندان به خصوص دختران می باشد، چراکه این موضوع در بهره مندی فرزندان از اعتماد به نفس و ایمان مناسب به آنها کمک بسیاری می کند. با توجه به اهميت و نقش بسيار بالای که دختر در جامعه داردلازم است که پدر و مادر هر دو در پرورش و تربيت وي نقش داشته باشند، نه اين‌كه تمام مسئوليت بر دوش مادر باشد.

    دختران نیاز به محبت پدر و مادر دارند، بیشتر افراد گمان مي كنند كه بزرگ كردن و تربيت فرزندان به ويژه دختران، صرفا بر عهده مادر است در حالي كه نقش پدر در اين امر مهم است. در برخي احاديث آمده كه پدر وقتي وارد خانه مي شود اگر دختر يا پسري دارد، ابتدا بايد دختر را در آغوش گيرد و به او توجه بيشتري كند. در سيره پيامبر اكرم(ص) هم آمده كه ايشان هر روز درب خانه حضرت زهرا (س) مي رفتند و به او ابراز محبت مي كردند.

    بعضی از والدین در مواجهه فرزندان خود نمی‌توانند احساسات خود را کنترل کرده و فرزند پسر را بیشتر دوست دارد و محبت می‌کند. لازم به ذکر است که توجه داشته باشیم حداقل این دوست داشتن را بروز ندهیم، تا لطمه روحی به فرزند وارد نشود ، دختران در دوران نوجوانی دوران حساسی را سپری می کنند و باید توجه داشته باشیم که کمبود محبت باعث بروز ناهنجاری های رفتاری نشود . رفتارهایی چون :پرخاشگری ،لجبازی به هم ریختن اوضاع روحی فرزندان و غیره می شود.

    * حسادت، نتيجه بزرگ تبعيض:
    از مهم ترين واکنش هايي که فرزند مورد تبعيض واقع شده از خود نشان مي دهد، حسادت نسبت به ديگر فرزندان است. در اين گونه مواقع حس انتقام جويي در فرزند شعله ور مي شود و حتي ممکن است خواهر و برادر در دوران بزرگسالي نيز رابطه خوبي با يکديگر نداشته باشند. گاه پرخاشگري به صورت فعال ديده مي شود، مانند دعوا کردن با ديگران، اما در برخي مواقع اين پرخاشگري به صورت غيرفعال بروز مي کند. به عنوان مثال، فرد در ظاهر، انسان عصبي و بداخلاقي نيست، اما ممکن است در رفتارش با ديگران تاثير بگذارد و اطرافيانش را به شکل ديگري آزار دهد؛ مثلا فرد بدقولي شود.

    * تخریب اعتماد به نفس
    زمانی که در خانواده برای فرزند خود ارزش قائل نمی شوید؛ در واقع او را «جنس درجه دوم» و یا «کسی که ارزش کمتری دارد» در نظر می گیرید. در چنین وضعی نباید انتظار داشته باشید که فرزندتان از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشد. اعتماد به نفس یکی از مهم ترین حالات عاطفی است که در محیط خانواده پایه ریزی می شود. در خانواده ای که تبعیض وجود دارد، فرد دچار حس خود کم بینی و سرخوردگی می گردد. دختر، قرار است در آینده، کانون عاطفه در خانواده شود. اگر بی‌توجه بار بیاید، فردا در نقش مادری نمی‌تواند عاطفه خرج کند. حتی در شوخی کردن یا صدا زدن‌ها‌ هم مراقب روحیه شکنندۀ دختران باشید. طبق حدیث نبوی، دختر بسان شاخۀ ریحان است؛ زیبا، لطیف و بوئیدنی.(وسائل الشیعه، ج۲۱، ص۳۶۵)

    * کلام آخر
    به فرزندان خود محبت کنیم و تبعیض جنسیتی قائل نشویم دختران نیاز به مهر و محبت والدین دارند، از جمله پدر،زیرا دخترها بيشتر از پسرها در محيط هاي سربسته و خانه هستند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.