حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۳ خرداد , ۱۴۰۳ Thursday, 23 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3098 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 82×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • بازگشت امید جوانان هرمزگانی  به اشتغال در صنایع
    ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۴۰
    شناسه : 11474
    بازدید 1231
    4
    دولت سیزدهم حامی اشتغال بومیان است دریانیوز// بیکاری جوانان هرمزگانی که بالاترین نرخ بیکاری را در کشور در سال های اخیر داشته است، همواره این پرسش را مطرح کرده است که چرا استانی که به عنوان پایتخت و شاهرگ اقتصاد شناخته شده است و بیشترین درآمد را به خزانه واریز می کند، اما از آن طرف این استان در صدر استان های دارای بیشترین فقر و فلاکت، بیکاری و گرانی قرار گرفته است و هرمزگانی ها با مشکلات فراوانی مواجهند؟
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// بیکاری جوانان هرمزگانی که بالاترین نرخ بیکاری را در کشور در سال های اخیر داشته است، همواره این پرسش را مطرح کرده است که چرا استانی که به عنوان پایتخت و شاهرگ اقتصاد شناخته شده است و بیشترین درآمد را به خزانه واریز می کند، اما از آن طرف این استان در صدر استان های دارای بیشترین فقر و فلاکت، بیکاری و گرانی قرار گرفته است و هرمزگانی ها با مشکلات فراوانی مواجهند؟
    متاسفانه علی رغم وجود صنایع و بنگاه های اقتصادی کوچک وبزرگ در هرمزگان، اما از آن طرف مردم هرمزگان سهمی از اشتغال در صنایع نداشته و صنایع ده‌ها هزار نفر نیروهای مورد نیازشان را در این دو سه دهه از سایر استان ها تامین کرده و هرمزگانی ها مجبور بودند به سمت مشاغل کاذب، قاچاق و… بروند که همواره با خطر مواجه بوده و سالانه ده‌ها نفر جان‌شان را نیز در این مسیر از دست می دهند. از آن طرف مدیران صنایع بهانه داشتند که نیروی متخصص موردنیاز صنایع در استان تربیت نشده اند و به همین دلیل آنها مجبورند نیروی انسانی موردنیاز را از سایر استان‌های کشور تامین کنند.

    وظیفه تربیت نیروی انسانی موردنیاز صنایع البته برعهده اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان و دانشگاه های مستقر در هرمزگان است که چندان اهتمامی نسبت به این موضوع نداشتند و اداره کل آموزش فنی وحرفه ای بجای آموزش رایگان و تربیت نیروی انسانی برای صنایع استان، اقدام به واگذاری کارگاه هایش نمود تا جوانان نتوانند آموزش رایگان ببینند و جذب صنایع شوند که این روند واگذاری ها متاسفانه در دولت سیزدهم نیز ادامه داشت که بارها گزارش هایی را در این حوزه منتشر کردیم و متولیان آموزش فنی وحرفه ای در واقع در حق جوانان هرمزگانی جفا کردند و یکی از متهمان اصلی بیکاری هرمزگانی ها و اشتغال شان در مشاغل کاذب و قاچاق و… هستند که اگر در یکی دو دهه اخیر فنی و حرفه‌ای اقدام به آموزش جوانان استان متناسب با نیاز صنایع می نمود، استان همچنان صدرنشین بیکاری در کشور نبود. از طرفی دیگر دانشگاه ها نیز بایستی رشته های موردنیاز صنایع را آموزش می دادند و نیروی انسانی تحصیلکرده فنی و متخصص مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی استان را تربیت می کردند تا صنایع بهانه‌ای برای عدم جذب هرمزگانی ها نداشته باشند که در این بخش نیز بخوبی عمل نشد.
    در دولت سیزدهم البته رئیس جمهور و استاندار هرمزگان بر اشتغال بومیان در صنایع تاکید کردند و راه‌اندازی کارگاه های جوار صنایع نیز مورد توجه قرار گرفت و از آن طرف جذب نیروی انسانی از طریق آزمون و با اولویت جذب بومی ها در حال انجام است که باعث افزایش امید جوانان هرمزگانی به جذب در بنگاه های اقتصادی و صنایع و معادن و پالایشگاه ها و کارخانجات صنعتی و… شده است که بایستی شرایط بگونه ای باشد که تا پایان دولت سیزدهم هیچ جوان هرمزگانی بيکار نباشد و در صنایع استان جذب شوند و روند واردات نیروی انسانی از سایر مناطق کشور قطع شود، مگر اینکه در تخصص هایی که واقعا در استان نیروی انسانی نداشته باشیم.
    از طرفی دیگر بایستی شرایط تحصیل دانش آموزان و دانشجویان در استان تسهیل شود و کمبود معلم و مدرسه از بین برود و بازماندگان از تحصیل به تحصیل بازگردند و دانشجویان نیز بتوانند در رشته های موردنیاز استان در حوزه صنعتی، بهداشت و درمان و…. تحصیل کنند و مشاوره هایی به دانش آموزان داده شود تا رشته‌های موردنیاز استان که بازارکار دارند را انتخاب و تحصیل کنند. از طرفی دیگر صنایع بایستی بورسیه دانشجویان در رشته های مورد نیاز استان را بیشتر مورد توجه قرار دهند و سهمیه مناطق محروم برای رشته های مورد نیاز در دانشگاه های مختلف کشور بیش از پیش موردتوجه قرار گیرد تا بومیان بتوانند در دانشگاه های مختلف و در رشته های موردنیاز استان تحصیل کرده و در استان خدمت‌رسانی کنند. استفاده غیربومیان از سهمیه استخدامی استان باعث می شود که فقط از سهمیه استخدامی استان استفاده کنند و بعد از مدتی استخدام شدگان به استان های خودشان برگردند و سهمیه استخدامی استان سوخت شده و دستگاه ها و…. با کمبود نیروی انسانی مواجه شوند که این شرایط را نیز در حال حاضر در استان داریم.

    درصورتیکه شرایط جذب جوانان در صنایع و دستگاه های اجرایی و… فراهم شود، بطور حتم از مشاغل کاذب و قاچاق و… کاسته می شود. البته بایستی از قاچاق نیز جلوگیری شده وبا مدیرانی که در این زمینه ترک فعل می کنند، برخورد شود تا سودهای بادآورده در حوزه قاچاق، نوجوان و جوان بی تجربه هرمزگانی را تحریک نکند به سمت قاچاق سوخت بروند و جوانی و استعدادشان هدر رود وسرمایه های استان سوخته شود. با اقدامات دولت سیزدهم در حوزه استخدام بومیان در صنایع با آزمون های استخدامی صنایع، امید جوانان برای اشتغال در بنگاه های اقتصادی افزایش یافته است و تداوم این روند باعث می شود، جوانان بیشتری از استان وارد صنایع و بنگاه های اقتصادی شوند.

    روند جذب جوانان هرمزگانی در صنایع در دولت سيزدهم تسهیل شده است

    معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان، گفت: روند جذب و استخدام جوانان هرمزگانی در دولت سيزدهم و با دستور استاندار استان در صنايع تسهیل شده است. دکتر احسان کامرانی در آئین آغاز به کار ۲۰۰ نیروی جدید بومی شرکت پالایش نفت آفتاب با اشاره به اهمیت اشتغال و بکارگیری نیروهای ماندگار در صنایع هرمزگان، عنوان کرد: استخدام و بکارگیری نیروهای ماندگار در صنایع مستقر در هرمزگان یکی از مطالبات جدی مردم استان است که با اهتمام ویژه استاندار استان این آرزوی مردم در حال تحقق است.
    وی افزود: استاندار استان تاکید ویژه ای بر اشتغال پايدار در صنایع مستقر در استان دارند و آزمون های اخیری که صنایع با محوریت جذب نیروهای بومی در دستور کار قرار دادند حاصل تلاش ها و پیگیری‌های استاندار استان بوده است.معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان، خاطرنشان کرد: اشتغال پایدار و جذب نيروهاي متخصص و ماهر در صنایع مهمترین دغدغه خانواده ها و جوانان هرمزگانی است که با تدابیر اتخاذ شده این مهم در حال تحقق است. کامرانی تصریح کرد: جذب جوانان توانمند و مستعد هرمزگانی در صنایع مستقر در استان بسیاری از مشکلات استان در زمینه اشتغال جوانان و کاهش آسیب‌های اجتماعی را مرتفع می کند. وی اظهار داشت: استان هرمزگان ظرفيت‌ها و استعدادهاي بسیاری در حوزه های نفت، گاز، انرژی، گردشگری، شيلات، تجارت و اقتصاد دريا پايه دارد و این مهم زمینه را برای توسعه استان و رفع پدیده بیکاری مهیا نموده است. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان خاطرنشان کرد: استقرار گسترده صنایع فولاد، نفت و پالایشگاهی در هرمزگان نشان از جایگاه مهم استان در حوزه انرژی و صنايع راهبردي دارد.
    کامرانی تصریح کرد: تربیت نیروی انسانی و آمایش آموزش عالي در دانشگاه های هرمزگان بايستي متناسب با نیازهای استان و آمایش سرزميني در حوزه های نفت، انرژی، پتروشیمی، شیلات، کشاورزی، تجارت و… باشد.وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در معرض تحولات مهمی در بخش های مختلف به ویژه اقتصادی است که هرمزگان به عنوان پایگاه اقتصادی کشور بیش از پیش از این تحولات تاثیر خواهد پذیرفت و زمینه برای رشد و پیشرفت آن دو چندان می گردد. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان با تقدیر از اقدامات صنایع هرمزگان در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی افزود: صنایع مستقر در هرمزگان در سال های اخیر در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی با راهبری مدیریت عالی استان اقدام به تقویت زیرساخت‌هایی در حوزه های مختلف کرده‌اند که ضروری است استمرار یابد. وی تصریح کرد: تقویت زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی، آموزشی، راهسازی و… بخشی از اقدامات صنایع از محل مسئولیت اجتماعی بوده است که قابل تقدیر است.

    کامرانی تصریح کرد: استمرار فرآیند جذب و استخدام جوانان توانمند و مستعد هرمزگانی در صنایع یک مطالبه جدی مردمی است که ضروری است با برنامه‌ریزی مناسب ازسوی صنایع استمرار یابد و آزمون های اخیر شرکت نفت آفتاب، شرکت نفت ستاره خلیج و شرکت پالایش نفت بندرعباس زمینه ایجاد موجی از خوشحالی و رضايتمندي در جوانان هرمزگانی كرده اند که قابل تقدیر است. معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان با تاکید بر توجه به اصول ایمنی در صنایع، خاطرنشان کرد: توجه به HSE يا حفظ ايمني، سلامت و محيط زيست از درون و پدافند غير عامل و تهديدات بيروني براي صنايع استان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.