حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 17 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3082 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 81×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • مردم به پزشکان اعتماد کنند
    ۰۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۷:۳۸
    شناسه : 9964
    بازدید 1321
    9
    یک پزشک در گفتگو با دریا: دریانیوز// روز پزشک یا روز ملی پزشکان روزی است به منظور قدردانی از سهم و خدمات پزشکان به زندگی افراد و جوامع جشن گرفته می‌شود.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// روز پزشک یا روز ملی پزشکان روزی است به منظور قدردانی از سهم و خدمات پزشکان به زندگی افراد و جوامع جشن گرفته می‌شود.
    بسته به رویداد بزرگداشتی که برای نشان دادن این روز استفاده می‌شود، از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. در ایران روز اول شهریورماه، هم‌زمان با زادروز بوعلی سینا، به پاس خدمات وی به علوم پزشکی، تألیفات و فعالیت وی در این رشته و برای بزرگداشت پزشکان، روز پزشک نام‌گذاری شده‌است. ابوعلی سینا، پزشک و فیلسوف معروف متولد شهر بخارا است و مدفن او در همدان، یکی از شهرهای تاریخی ایران است و از مشهورترین و تاثیرگذارترینِ فیلسوفان و دانشمندان ایران است که آثارش در زمینه فلسفه ارسطویی و پزشکی اهمیت بسیار دارد.

    پزشکان از گذشته تا به اکنون در زندگی فردی و جوامع انسانی نقش مهم و حیاتی داشته‌اند. آنان به طور قابل توجهی در بهبود کیفیت زندگی مردم به لحاظ سلامتی، پیشگیری از ابتلاء به انواع بیماری‌ها و بازیابی سلامت افراد بیمار نقش مؤثری دارند. پزشک بیماران را ویزیت کرده، بیماری و عفونت را تشخیص داده و درمان می کند. یک پزشک باید دلسوز و مسؤلیت پذیر باشد. نیاز است که به افراد آرامش داده و اعتماد آنها را بدست آورد. برخی از آنها همچون پزشکان جراح باید تحت فشار کار کنند و تصمیمات سریع بگیرند.

    یک پزشک وظیفه تعامل با بیماران، تشخیص مشکلات پزشکی و درمان موفقیت آمیز بیماری یا آسیب را بر عهده دارد. از جمله وظایف پزشکان می‌توان به تشخیص بیماری‌ها، توصیه‌های درمانی، تجویز دارو، انجام جراحی‌ها و ارجاع بیمار به متخصصان دیگر برای آزمایش ها و تشخیص بهتر در صورت لزوم اشاره کرد. به پاس قدردانی از جامعه پزشکی و به مناسبت روز پزشک، در این شماره نیز گفتگویی با دکتر ابراهیم خواجی رئیس درمانگاه بعثت بندرعباس انجام شده‌است که از نظر می‌گذرد.

    دریا: خودتان را معرفی کنید.
    ابراهیم خواجی متولد سال ۱۳۵۳ در لار اما بزرگ شده و ساکن شهر بندرعباس هستم.

    دریا: تخصص شما چیست؟
    پزشک عمومی هستم و در درمانگاه بعثت بندرعباس به مراجعه‌کنندگان ارائه خدمت می‌کنم.

    دریا: چه سالی وارد رشته پزشکی شدید؟
    در سال ۱۳۷۳ وارد رشته پزشکی شدم و خوشحالم که توانستم به شغل مورد علاقه‌ام دست پیدا کنم که این امر موهبت خدا است.

    دریا: چطور شد به رشته پزشکی روی آوردید؟
    به این رشته علاقه‌مند بودم و تمام تلاش خود را به کار بستم تا بتوانم به آن برسم و موفق شوم.

    دریا: چه مدت است در مرکز درمانی بعثت بندرعباس مشغول بکار هستید؟
    بنده افتخار این را دارم که از سال ۱۳۸۰ در درمانگاه بعثت بندرعباس در خدمت اقشار مختلف مردم به ویژه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی در استان باشم.

    دریا: مهمترین وظیفه یک پزشک را چه می‌دانید؟
    مهمترین وظیفه یک پزشک این است که بتواند با تشخیص صحیح و به موقع، درمان علمی انجام دهد و بیمار را از درد و رنج بیماری رهایی بخشد. از سوی دیگر، پزشک باید رازدار باشد و اسرار بیمار خود را فاش نکند تا بیماران بتوانند به او اعتماد کنند.

    دریا: آیا با خود فکر کرده‌اید که بهتر بود شغل دیگری داشتید؟
    هیچ‌گاه به این موضوع فکر نکرده‌ام چرا که به پزشکی و درمان بیماران علاقه دارم و از این طریق می‌توانم به مردم خدمت کنم.

    دریا: اگر پزشک نمی‌شدید دوست داشتید چه شغلی داشته باشید؟
    همیشه دوست داشته‌ام پزشک شوم و خوشبختانه توانستم به این خواسته‌ام دست پیدا کنم. اگر پزشک نمی‌شدم دوست داشتم خلبان شوم.

    دریا: آیا خودتان را در این کار موفق می‌دانید؟
    همیشه تلاش کرده‌ام کارم را به درستی انجام دهم و خدمت صادقانه‌ای به مردم داشته باشم و امیدوارم تاکنون اینگونه باشد اما باید بیماران بگویند که تا چه اندازه در درمان آنها موفق بوده‌ام. به هر حال خودم سعی کرده‌ام در کارم موفق عمل کنم.

    دریا: چرا مردم باید به پزشکان اعتماد کنند؟
    مهمترین رکن در درمان بیماران، اعتماد است. اگر بین بیمار و پزشک اعتماد وجود داشته باشد درصد موفقیت در درمان بالا می‌رود اما اگر این اعتماد وجود نداشته باشد، درمان بیمار کار سختی خواهد بود.

    دریا: یک خاطره از شغل خود بیان کنید.
    هر روز شغل پزشکی و برخورد با بیماران برای ما پزشکان خاطره است اما آنچه در ذهن من باقی مانده، رضایت‌مندی و خنده‌ای است که بر چهره بیماران پس از درمان نقش می‌بندد و خستگی ما را از بین می‌برد.

    دریا: چه سخنی با مردم دارید؟
    برای اینکه پزشک در کار خود موفق شود باید بیمار به پزشک اعتماد کند و اگر این اعتماد شکل بگیرد قطعا روند درمان مثبت خواهد بود و از همه مردم می‌خواهم حتما به پزشکان اعتماد نمایند.

    دریا: سخن پایانی خود را بیان کنید.
    امیدوارم همه مردم همیشه سالم، سلامت و شاد باشند و بدانند ما پزشکان تلاش داریم که تمام بیماران درمان شوند و شخصی درد بیماری همراه با خود نداشته باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.