حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 13 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3063 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 81×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • لزوم فرهنگ سازی اعتمادسازی و تبیین وقف
    ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۴:۴۳
    شناسه : 10741
    بازدید 1182
    8
    دریانیوز//نماينده ولي فقيه در استان در همایش یاوران وقف در بندرعباس گفت که در هرمزگان در حال حاضر موقوفه‌ای در زمینه غدیر، مهدویت، فاطمیه و ازدواج آسان جوانان وجود ندارد، یا اگر هم باشد تعداد بسیار ناچیز است که باید برای سوق دادن واقفین به این سمت تلاش‌های لازم انجام شود.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز//نماينده ولي فقيه در استان در همایش یاوران وقف در بندرعباس گفت که در هرمزگان در حال حاضر موقوفه‌ای در زمینه غدیر، مهدویت، فاطمیه و ازدواج آسان جوانان وجود ندارد، یا اگر هم باشد تعداد بسیار ناچیز است که باید برای سوق دادن واقفین به این سمت تلاش‌های لازم انجام شود.

    وی اشاره کرد: استان هرمزگان در حال حاضر در زمینه‌های دیگری نظیر پژوهش‌‌های علمی و دینی، اشتغال، مسکن محرومان و .. بدون موقوفه است که باید تدبیری برای تقویت وقف در این زمینه‌ها اندیشیده شود.وی همچنین تاکید کرد که با افزایش موقوفات در زمینه موردهای مورد نیاز می‌توان بخش زیادی از مشکلات استان را برطرف کرد. همچنین از طرفی دیگر بر فرهنگ سازی وتبیین وقف تاکید کردند.

    واقعیت این است که در زمینه تبیین وقف و بیان احکام و شرایط وقف در استان در ادوار مختلف کوتاهی و غفلت شده است و بسیاری از مردم از جزئیات و شرایط و احکام وقف بخوبی اطلاع ندارند و تصورشان بر این است که بایستی ثروت زیادی داشته باشند تا بتوانند آنرا وقف کنند و حتی واقفان نیز وقف شان در حوزه های بسیار محدود است. حتی باوجود اینکه در سال های اخیر بحث وقف مشارکتی مطرح شده است تا همگان با همدیگر وقفی را انجام دهند که در این زمینه نیز بخوبی فرهنگ سازی و اطلاع رسانی نشده است.

    امام جمعه بندرعباس همچنین اظهار داشت: در اجرای نیات واقفین بایستی موقوفات در مسیر خودش استفاده شده و طبق نیت واقف انجام شود و اجازه جابجایی برخلاف نیت واقف را نداریم که بایستی در این حوزه نیز اعتماد سازی صورت بگیرد. تبیین فرهنگ وقف بسیار مهم است که این موضوع هم در اعتمادسازی مردم به سمت وقف اهمیت دارد. با وقف انسان تا قرن ها وتا قیامت زنده است و اثراتش ماندگار است.

    وقف فقط به قشر ثروتمند تعلق ندارد و با وقف مشارکتی، تمام اقشار می توانند واقف شوند که بایستی وقف مشارکتی تببین و فرهنگ سازی شود. وقف های خرد هم داریم. باغدار می تواند یک درخت را هم وقف کند و در بخش های دیگر هم می توان وقف خرد داشت و بخشی از دارایی در حوزه های مختلف را هر فردی می تواند وقف کند.وی ضمن تاکید بر لزوم انجام اقدامات مختلف در راستای افزایش اعتماد عمومی جامعه نسبت به مسئله وقف، اظهار کرد: کارهای بسیاری در زمینه وقف باید انجام شود تا اعتماد جامعه نسبت به این حوزه افزایش پیدا کند.

    وی ذکر این نکته که اداره کل اوقاف و امور خیریه امانت‌دار مردم بوده و باید به خوبی از وقف امانتداری، حفاظت و صیانت کرد، تصریح کرد: بایستی اعتمادسازی در زمینه نیات واقفان انجام شود و براساس نیات واقفان عمل شود، خصوصیت وقف زایندگی بوده و باید تلاش کرد این زایندگی در وقف افزایش پیدا کند. امام جمعه بندرعباس با تاکید بر تسهیل فرایند وقف، اظهار کرد: نباید در وقف کردن سخت گرفت، بلکه می‌توان با وقف کردن یک درخت نیز واقف شد و حتی وقف‌های مشارکتی داشت.

    رییس شورای فرهنگ عمومی هرمزگان با اشاره به اینکه مردم تلاش کنند نام خود را در بین واقفان قرار دهند، گفت: وقف در وصیت باید در جامعه ترویج پیدا کند، به نحوی که شخص می‌تواند بخشی از دارایی خود برای پس از مرگ را در قالب وصیت‌نامه وقف کند و از ثواب‌های آن بهره‌مند شوند. وی با اشاره به اهمیت ایجاد تناسب نیات واقف با نیازهای جامعه، ادامه داد: باید فرهنگ‌سازی و اقناع لازم انجام شود تا نیات واقفین متناسب با نیازهای جمعه باشد و بتوان وقف را به در خدمت جامعه و نیاز مردم معنا کرد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.