حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 17 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3082 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 81×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • علاقه داشتم  با پزشکی به مردم خدمت کنم
    ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۵۹
    شناسه : 9899
    بازدید 1490
    11
    یک پزشک در گفتگو با دریا: دریانیوز// پزشک یا دکتر در دانش پزشکی، کسی است که به حرفه «پزشکی» که برگرداندن سلامت انسان از طریق دیدار و گفت‌وگو‌ی حضوری یا غیرحضوری، مطالعه، تشخیص و درمان بیماری یا آسیب‌دیدگی است، می‌پردازد.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// پزشک یا دکتر در دانش پزشکی، کسی است که به حرفه «پزشکی» که برگرداندن سلامت انسان از طریق دیدار و گفت‌وگو‌ی حضوری یا غیرحضوری، مطالعه، تشخیص و درمان بیماری یا آسیب‌دیدگی است، می‌پردازد. این معمولاً به دانش کافیِ آکادمیک مانند آناتومی، فیزیولوژی و فارماکولوژی، شناخت بیماری‌ها و درمان آن‌ها نیاز دارد. در گذشته برای این حرفه کلمات «حکیم» و «طبیب» به کار گرفته می‌شد. پزشکی شاخه‌ای از علوم سلامت است. هدف پزشکی حفظ و ارتقاء تندرستی، درمان بیماری‌ها و بازتوانی آسیب دیدگان «مانند فیزیوتراپی» می‌باشد.

    این هدف با شناخت بیماری‌ها، تشخیص و درمان و جلوگیری از بروز آنها به انجام می‌رسد. در ایران آموزش این رشته زیر نظر وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در دانشگاه‌های دولتی و آزاد به انجام می‌رسد و سازمان نظام پزشکی امور صنفی پزشکان را بر عهده دارد. در تقویم کشورمان روز اول شهریور ماه روز بزرگداشت ابوعلی‌سینا می‌باشد که به پاسداشت خدماتی که این دانشمند بزرگ از خود به جای گذاشته‌است، این روز را روز پزشک نام‌گذاری کرده‌اند. به همین دلیل برآن شدیم گفتگویی با خانم دکتر فهیمه سالور رئیس درمانگاه ولی‌عصر(عج) شهرستان میناب که به عنوان پزشک نمونه نیز انتخاب شده‌است انجام دهیم که در ادامه می‌خوانیم.

    دریا: خودتان را معرفی کنید.
    فهیمه سالور هستم و ۵۰ سال سن دارم و در شهر یزد به دنیا آمده‌ام.

    دریا: تخصص شما چیست؟
    متخصص اطفال هستم و در خدمت مردم شهر میناب بوده و در درمانگاه ولی‌عصر(عج) این شهر در حال خدمت می‌باشم.

    دریا: چه سالی وارد رشته پزشکی شدید؟
    در سال ۱۳۷۱ وارد رشته پزشکی شدم و توانستم در این رشته تحصیل نمایم.

    دریا: چطور شد به رشته پزشکی روی آوردید؟
    همه ما از کودکی به شغل‌هایی علاقه داریم و من نیز از روی علاقه‌ای که به این کار داشتم، سعی کردم در دانشگاه به این رشته بپردازم و با شغل پزشکی به مردم خدمت کرده و جان آنها را نجات دهم.

    دریا: مهمترین وظیفه یک پزشک را چه می‌دانید؟
    به نظرم یکی از مهمترین وظایف یک پزشک تشخیص صحیح با گرفتن شرح حال دقیق از بیمار است چرا که زمانی که پزشک بتواند تشخیص صحیح بیماری را انجام دهد، راحت‌تر می‌تواند اقدام به درمان بیماری نماید. از سوی دیگر یک پزشک باید اخلاق خوبی داشته‌باشد و بتواند بیمار را به خود جذب نماید تا بیمار به او اعتماد کرده و روند درمانی به خوبی پیش برود.

    دریا: آیا با خود فکر کرده‌اید که بهتر بود شغل دیگری داشتید؟
    همیشه دوست داشتم بتوانم کاری انجام دهم که به هم‌نوعان خود کمک نمایم و حتی جان آنها را نجات دهم و بهترین شغل برای اینکه به این خواسته‌ام برسم، شغل پزشکی است. به همین دلیل تمام تلاش خود را به کار بستم تا در این کار موفق شوم.

    دریا: اگر پزشک نمی‌شدید دوست داشتید چه شغلی داشته باشید؟
    اولین علاقه من برای انتخاب شغل پزشکی بود اما اگر نمی‌توانستم پزشک شوم سعی می‌کردم معلم شود و از این طریق به مردم سرزمینم خدمت نمایم. انسان در هر شغلی که قرار می‌گیرد باید تلاش کند بهترین خدمت را انجام دهد تا حداقل وجدان راحتی داشته‌باشد.

    دریا: آیا خودتان را در این کار موفق می‌دانید؟
    همیشه تلاش کرده‌ام هر چه در توانم هست برای درمان بیماران انجام داده و درد و بیماری آنها را تسکین دهم به همین دلیل تاکنون خودم را در این کار موفق می‌بینم و در ادامه هم سعی بر ادامه همین روند دارم تا خدمتی کوچک به جامعه و مردم انجام داده باشم.

    دریا: چرا مردم باید به پزشکان اعتماد کنند؟
    یک فرد سال‌ها تلاش می‌کند و زحمت می‌کشد تا بتواند با فراگیری علم پزشکی، یک پزشک موفق شود. پزشکان براساس علمی که آموخته‌اند برای درمان بیماری اقدام می‌کنند و همیشه تلاش دارند جان بیمار را نجات دهند به همین دلیل مردم برای اینکه درمان شوند باید به پزشکان اعتماد کرده و کارهایی که برای درمان بیماری‌شان می‌گویند انجام دهند.

    دریا: یک خاطره از شغل خود بیان کنید.
    در کار پزشکی هر روز ممکن است با اتفاقات مختلفی مواجه شوی و هر کدام به نوعی برای ما خاطره شود. بهترین خاطرات یک پزشک زمانی رقم می‌خورد که بتواند تشخیص صحیح بیماری مراجعه‌کننده خود را داشته باشد و جان او را نجات دهد. تشخیص صحیح بیماری یک فرد و نجات جان یک کودک از بهترین خاطراتی است که در این سال‌ها داشته‌ام.

    چه سخنی با مردم دارید؟
    برای اینکه پزشک بتواند بیماری بیمار خود را به درستی تشخیص دهد نیاز دارد بیمار به او احترام و اعتماد داشته باشد و مشکلات خود را بیان کند و کارهایی که پزشک می‌گوید انجام دهد تا بیماری او درمان شود.

    دریا: نظر شما در مورد سختی کار پزشکی بیان کنید.
    پزشکان با جان مردم در ارتباط هستند و کوچکترین اشتباه آنها می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد به همین دلیل کار آنها خیلی سخت است به همین دلیل پزشکان توقع دارند به اندازه‌ای که تلاش برای نجات جان بیمار انجام می‌دهند دریافتی داشته باشند. درشغل پزشکی گاهی دریافتی کم مزایا و حقوق پزشکان در مقابل مسئولیت پزشکی در درمان بیمار می‌تواند باعث ناامیدی در پزشک شود.

    دریا: در حال حاضر مهمترین مشکل واحد درمانی محل فعالیت شما چیست؟
    در درمانگاه ولی‌عصر(عج) شهر میناب مهمترین دغدغه‌ای که با آن مواجه هستیم کمبود نیرو و پزشک متخصص در واحد درمانی است. ما برای اینکه بتوانیم خدمات بهتری به مراجعه‌کنندگان ارائه نماییم نیاز داریم پزشکان بیشتری با ما همکاری داشته باشند.

    دریا: سخن پایانی خود را بیان کنید.
    در پایان از همکاران مدیرت درمان تامین اجتماعی استان هرمزگان به خصوص جناب آقای دکتر مومنی مدیر محترم درمان و جناب آقای پایان معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت تشکر می‌کنم که همواره یاریگر و پشتیبان ما هستند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.