حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 17 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3082 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 81×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • خدمات متخصصان بیهوشی کمتر دیده می شود
    ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۵:۰۰
    شناسه : 9927
    بازدید 1408
    10
    یک متخصص بیهوشی در گفتگو با دریا: دریانیوز// متخصص بیهوشی یک رشته پزشکی است که با انجام بی حسی موضعی یا عمومی، بیمار را در حین عمل راحت، ایمن و بدون درد نگه می دارد. پس از ورود بیمار به اتاق عمل، متخصص بیهوشی در طول عمل جراحی قرار خواهد گرفت و مطمئن می شود که از طریق پایداری در بخش مراقبت های ویژه پس از بی حسی قرار دارند.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// متخصص بیهوشی یک رشته پزشکی است که با انجام بی حسی موضعی یا عمومی، بیمار را در حین عمل راحت، ایمن و بدون درد نگه می دارد. پس از ورود بیمار به اتاق عمل، متخصص بیهوشی در طول عمل جراحی قرار خواهد گرفت و مطمئن می شود که از طریق پایداری در بخش مراقبت های ویژه پس از بی حسی قرار دارند.
    در واقع متخصصان بیهوشی پزشکانی هستند که به بیمار دارو می‌دهد تا در هنگام جراحی احساس درد نکند. با این حال این پزشکان متخصص، نقش بسیار گسترده‌تری نسبت به قرار دادن افراد برای بیهوش کردن برای جراحی دارند. آنها همچنین در طیف وسیعی از اقدامات پزشکی دیگر، از جمله انجام ارزیابی در بخش مراقبت‌های ویژه، مقابله با شرایط اضطراری و مشاوره در مورد مدیریت درد درگیر هستند. متخصصان بیهوشی دارای شخصیت‌های قوی هستند. آنها معمولا افرادی هستند که به تحقیق تمایل دارند، به این معنی که آنها از لحاظ فکری، درونگرا و کنجکاو هستند.

    متخصصان بیهوشی باید بتوانند براساس سن و سابقه پزشکی، تجزیه و تحلیل کنند که کدام نوع دارو برای بیمار مناسب است. علاوه بر این، روش های خاص اغلب به بیهوشی خاص یا تغییرات نوع بی حسی نیاز دارند. کوچکترین جزئیات در تاریخچه پزشکی بیمار می تواند علائم هشدار دهنده عمده ای را مبنی بر اینکه بیمار باید از انواع خاصی از دارو خودداری کند، نشان دهد. متخصصان بیهوشی باید بتوانند علائم اولیه واکنش‌های منفی را به داروها قبل، طی و بعد از یک روش اصلی پزشکی تشخیص دهند. برخی از وظایف متخصص بیهوشی عبارت است از قبل از انجام اقدامات پزشکی، تسکین درد انجام شود.

    نظارت بر علائم حیاتی بیماران در طی مراحل، نظارت بر دستیاران بیهوشی و متخصص بیهوشی پرستار ثبت شده، تأیید بی‌حسی عمومی، آرام‌بخش، منطقه‌ای یا موضعی، بررسی پرونده‌های پزشکی و نتایج آزمایشگاه، اطلاع‌رسانی به بیماران در مورد خطرات مرتبط با بیهوشی و رعایت خط‌مشی رویه پزشکی و بیمارستان. بعد از اتمام مراحل خاص، بیمار ممکن است برای مدت زمان احساس ناراحتی کند بنابراین بیهوشی باید به بیمار با سهولت نسبی به بیمار، از طریق و خارج از عمل کمک کند. این به عنوان پزشکی بعد از عمل، تخصص متخصصان بیهوشی شناخته شده است. متخصصان بیهوشی از جمله پزشکانی هستند که کمتر از آنها یاد شده و مردم شناخت کمتری از آنها دارند به همین دلیل و به مناسبت روز بزرگداشت ابوعلی‌سینا و روز پزشک، گفتگویی با یکی از متخصصان بیهوشی انجام شده‌است که از نظر می‌گذرد.

    دریا: خودتان را معرفی کنید.
    فاطمه مقیثه متولد ۱۳۵۴ هستم و در بندرعباس متولد شده‌ام.

    دریا: تخصص شما چیست؟
    در حال حاضر به عنوان پزشک متخصص بیهوشی در بیمارستان خلیج‌فارس و سایر نقاط محروم استان انجام وظیفه می‌کنم.

    دریا: چه سالی وارد رشته پزشکی شدید؟
    سال ۱۳۷۳ وارد رشته پزشکی شدم و از سال ۱۳۸۰ که فارغ التحصیل شدم به عنوان پزشک معتمد بیمارستان خلیج فارس و بعد از طی دوره تخصصی بیهوشی به عنوان متخصص بیهوشی مشغول به فعالیت پزشکی و انجام وظیفه هستم.

    دریا: چطور شد به رشته پزشکی روی آوردید؟
    از همان دوران کودکی علاقه زیادی به درمان داشتم در بازی‌های کودکانه همیشه نقش پزشک با من بود. بعد از دوران نوجوانی رویای من کمک به همنوعان دردمندم بود. آرزو داشتم که بتوانم از طریق درمان به دیگران کمک کنم.

    دریا:چه مدت است در بیمارستان خلیج‌فارس مشغول بکار هستید؟
    از سال ۱۳۸۲ بعد از اتمام طرح تاکنون در بیمارستان خلیج فارس مشغول به فعالیت می‌باشم.

    دریا: مهمترین وظیفه یک پزشک را چه می‌دانید؟
    به نظر من احساس مسئولیت، تعهد کاری و اخلاق نیکو از مهمترین شرایط و وظایف یک پزشک است زیرا حرفه پزشکی با جان، ناموس و اسرار زندگی مردم سر و کار دارد. از طرفی تلاش و علاقه به یادگیری علوم پزشکی قدرت تصمیم گیری بجا و حفظ اسرار بیمار و داشتن توان تاب آوری بالا با توجه به سختی‌های این رشته از دیگر شرایط و وظایف یک پزشک می‌باشد.

    دریا: آیا با خود فکر کرده‌اید که بهتر بود شغل دیگری داشتید؟
    با تمام سختی‌های رشته پزشکی و تمام کم لطفی‌های جامعه به رشته تخصصی‌ام باید اعتراف کنم که اگر قرار به انتخاب دوباره بود مجدداً همین رشته و همین تخصص را انتخاب می‌کردم.

    دریا: اگر پزشک نمی‌شدید دوست داشتید چه شغلی داشته باشید؟
    تمام رویای من طبابت بود. اینقدر تلاش می‌کردم که بالاخره یک پزشک شوم و اگر به هر دلیلی امکانش نبود تمایل داشتم در زمینه‌ای فعالیت می‌کردند که بتوانم به مردم دردمند کمک نمایم.

    دریا: آیا خودتان را در این کار موفق می‌دانید؟
    بستگی به این دارد که موفقیت را چگونه تعریف کنیم. از نظر رضایت شغلی، از نوع کار بله. خدا را شکر می‌کنم که زندگی مرا در مسیری قرار داد که از نظر روحی احساس رضایت از خودم را داشته باشم چرا که رویایم که کمک و درمان بیماران بود به حقیقت تبدیل شد.

    دریا: چرا مردم باید به پزشکان اعتماد کنند؟
    پزشک محرم اسرار، جان و مال بیمار می‌باشد. شاید در وهله اول ما پزشکان باید بستر این اعتماد و اطمینان را برای بیماران خود فراهم کنیم. سخن من به مردم و بیماران این است که پزشک شما بر اساس سوگندی که خورده است و علمی که دارد تمام تلاش خود را می‌کند که بهترین خدمت را به شما ارائه بدهد. وقتی شما اعتماد به پزشک خود داشته باشید این رابطه می‌تواند دو طرفه باعث آرامش خاطر شود و درمانگر شما بهترین درمان را توأم با آرامش به شما ارائه دهد در مورد رشته تخصصی ما که به لحاظ حیاتی بودن بیهوشی، حفظ آرامش و اطمینان و سرعت عمل و تصمیم‌گیری درست در لحظه نقش بسیار حیاتی دارد.

    دریا: یک خاطره از شغل خود بیان کنید.
    خاطرات تلخ و شیرین فراوان از لحظه‌های طبابتم دارم. یکی از خاطرات شیرین و به یاد ماندنی‌ام این بود که یکی از همکاران بیمارستانی‌ام به دلیل کووید ایست قلبی تنفسی می‌کند که من و همکاران احیا بلافاصله احیای قلبی تنفسی و لوله گذاری درون نای را انجام دادیم و خوشبختانه به احیا جواب داد و با توجه به درگیری ریوی فراوان، مدت طولانی در بخش بستری بودند و پس از بهبودی با حال خوب مرخص شدند. بعد از دو سال از این واقعه ایشان نام من را پرسیده بودند و به درمانگاه آمدند و خاطرات و رویاهایی از آن لحظه که من در حال احیای ایشان بودم برایم تعریف کردند که جزو بهترین و شیرین‌ترین خاطرات کاری‌ام شد.

    دریا: سختی کار تخصص شما چیست؟
    تخصص بیهوشی به لحاظ اینکه با حیاتی‌ترین قسمت‌های بدن یعنی قلب و ریه (تنفس) کار می‌کند لازمه آن قدرت تصمیم گیری درست، فوری و سرعت عمل و اقدام و حفظ آرامش در انجام کار می‌باشد چرا که اگر آرامش خود را به هر دلیلی از دست بدهیم هدایت تیم احیا و در نتیجه سلامت بیمار به خطر خواهد افتاد. از طرفی سرعت عمل و انجام کار درست و علمی در کسری از ثانیه حیاتی است. با توجه به سختی کار ما متاسفانه از نظر درآمدی و اقتصادی نسبت به سایر کشورها این رشته تخصصی مورد اجحاف و بی‌مهری قرار گرفته است. شاید همین دلیلی باشد که پزشکان جوان ما انگیزه‌ای برای ادامه تحصیل در رشته بیهوشی را ندارند و اکنون شاهد کمبود بسیار شدید این رشته تخصصی در کل کشور هستیم.

    دریا: چه سخنی با مردم دارید؟
    تخصص بیهوشی یکی از رشته‌های پایه و مادر است. متخصصین این رشته عضوی از تیم سلامت هستند که خدماتشان کمتر دیده می‌شود در حالی که کار او سخت است و نقش کلیدی در چرخه درمان بیماران بر عهده دارند. مراقبت‌های ویژه احیای قلبی عروقی، کنترل های حاد و مزمن از جمله این خدمات می‌باشد که کمتر کسی از فعالیت‌های این گروه زحمتکش مطلع است. توصیه می‌کنم قبل از انجام عمل جراحی، ویزیت متخصص بیهوشی انجام شود تا بر اساس شرایط فیزیکی و سلامتی و نوع جراحی، بهترین روش بیهوشی برای شما در روز عمل در نظر گرفته شود. روز عمل نیز با آرامش و اطمینان خاطر به تیم پزشکان، خود را اول به خدا و بعد به آنها بسپارند.

    دریا: سخن پایانی خود را بیان کنید.
    امیدوارم جامعه بزرگ بیهوشی علی‌رغم تمام کاستی و مشکلات موجود همچنان با صلابت خدمات خود را به بیماران نیازمند ارائه کنند. امیدوارم که دولتمردان و مسئولان ذی‌ربط توجه بیشتری به مشکلات درآمدی و حرفه‌ای متخصصان بیهوشی در نظام سلامت ایران داشته باشند که همکاران متخصص بیهوشی با انگیزه بیشتری و همکاران جوان تمایل بیشتری به این رشته داشته باشند و با افزایش تعداد متخصصان، بار سنگینی که به دلیل شیفت‌های زیاد بر دوش همکاران متخصص بیهوشی است برداشته شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.