حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3024 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • عادت یا اعتیاد به فضای مجازی ؟
    ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۷:۰۷
    شناسه : 13105
    بازدید 1117
    12
    دریانیوز// از آنجا که به واسطه گوشی های دیجیتال استفاده از اینترنت و برنامه های مختلف تقریبا در همه جا ممکن شده است، شرایط به سمتی رفته است که به راحتی افراد به گوشی خود پناه برده و سعی می کنند وقت خود را در انزوایی در تلفن همراه خود سپری کنند و این عادات هرروزه تقریبا تبدیل به اعتیاد شده است، به نحوی که زمانیکه امکان دسترسی به شبکه مجازی و نرم‌افزارهای ارتباط جمعی وجود نداشته باشد افراد به صورت ناخودآگاه افسرده، عصبی و عجول می شوند.
    ارسال توسط : نویسنده : مریم منصف منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// از آنجا که به واسطه گوشی های دیجیتال استفاده از اینترنت و برنامه های مختلف تقریبا در همه جا ممکن شده است، شرایط به سمتی رفته است که به راحتی افراد به گوشی خود پناه برده و سعی می کنند وقت خود را در انزوایی در تلفن همراه خود سپری کنند و این عادات هرروزه تقریبا تبدیل به اعتیاد شده است، به نحوی که زمانیکه امکان دسترسی به شبکه مجازی و نرم‌افزارهای ارتباط جمعی وجود نداشته باشد افراد به صورت ناخودآگاه افسرده، عصبی و عجول می شوند.

    سرگرم شدن در فضای مجازی، ارتباط با دیگران در اقصا نقاط جهان به صورت نوشتاری، صوتی و تصویری، به اشتراک‌گذاری احساسات روزانه، دریافت خبر و اطلاعات مربوط به کل کشور و جهان، بازاریابی و کسب درآمد و … از جمله امکاناتی است که فضای مجازی در اختیار بشر قرار داده است؛ اما اینکه چه مقدار و به چه صورتی از این امکانات استفاده شود، تعیین می‌کند که فرد به فضای مجازی اعتیاد پیدا کرده است یا خیر.
    همه کارهایی دارند که دوست دارند مرتباً انجام دهند. به طور کلی در مورد داشتن عادت هایی که باعث آسیب یا ناراحتی نمی شوند، نگرانی زیادی وجود ندارد.عادت کاری است که شما به طور منظم انجام می دهید، معمولاً به این دلیل که آن را تمرین کرده اید یا آن را در برنامه روزانه خود گنجانده اید. شستن ظروف بعد از شام نمونه ای از یک عادت “خوب” است. اما عادات همچنین می توانند شامل مواردی مانند جویدن ناخن در هنگام استرس باشد.اعتیاد شامل درگیر شدن در یک رفتار یا مصرف یک ماده است زیرا در انجام آن احساس پاداش می کنید. در اعتیاد، ممکن است بدانید که این رفتار یا ماده برای شما مضر است، اما نمی توانید آن را ترک کنید.
    در واقع اعتیاد به فضای مجازی به این معنی است که به جای اینکه فضای مجازی و امکانات موجود در آن در اختیار شما باشد یا افسار فضای مجازی در دستان شما باشد، اختیار شما به صورت ناخودآگاه به فضای مجازی داده شود و به جای اینکه شما فضای مجازی را مدیریت و کنترل کنید، فضای مجازی شما را کنترل کند. ممکن است به نظر عادی برسد که مدام با گوشی یا کامپیوتر؛ در اینترنت چرخ بزنید، اما زمانی که بدون فکر بالا و پایین کردن اینترنت به حالت اجباری تبدیل می شود، یا بیش از حد به اینترنت یا سایر خدمات آنلاین وابسته هستید، ممکن است به اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی مبتلا باشید.
    اعتیاد به اینترنت به تعامل بیش از حد و اجباری با دنیای آنلاین اشاره دارد. افرادی که ممکن است کنترل خود را در سپری کردن زمانشان در دنیای آنلاین، از دست بدهند، تمایل دارند اینترنت را بالاتر از تعهدات مهمی مانند فرزندپروری، کار یا فعالیت های اجتماعی سرگرم کننده قرار دهند. وسواس یک فرد به اینترنت می تواند به طور منفی در فعالیت ها و مسئولیت های روزانه، روابط و خلق و خو شخص تداخل ایجاد کند.
    به گفته کارشناسان استفاده بیش از حد و اجباری از اینترنت می‌تواند در طول زمان باعث استرس روانی قابل توجهی شود. این موضوع می تواند علائم مرتبط با اضطراب، افسردگی و اعتماد به نفس پایین را تشدید کند. علاوه بر این، استفاده وسواسی از اینترنت ممکن است باعث اختلال در خواب شود و همچنین می تواند بر روابط و شغل شما تأثیر منفی بگذارد.
    اعتیاد به فضای مجازی یا اینترنت که به آن استفاده اجباری از اینترنت (CIU)، استفاده مشکل‌زا از اینترنت (PIU) یا iDisorder می گویند رفتاری است که در آن فرد به گذراندن زمان زیادی در اینترنت یا شبکه های اجتماعی، بازی های آنلاین و … برای مقابله با استرس‌های زندگی وابسته می شود تا جایی که به روابط، کار و سلامتی خودش آسیب می زند.
    متخصصانی که اعتیاد به اینترنت را به رسمیت می شناسند آن را به عنوان یک اختلال وسواس فکری اجباری یا یک اختلال کنترل تکانه طبقه بندی می کنند.به اعتیاد به اینترنت، استفاده اجباری از رایانه، استفاده بیمارگونه از اینترنت و وابستگی به اینترنت نیز گفته می شود. اعتیاد به اینترنت به ویژه در کشورهایی که مردم زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد به رسمیت شناخته شده است. مانند کره جنوبی، که در آن اعتیاد به فضای مجازی به عنوان یک مشکل بهداشت ملی اعلام شده است.
    به طور کلی باید گفت: هر کسی با هر شرایطی اگر اصول و قوانین استفاده از فضای مجازی و امکانات اینترنتی را نداند و به آنها بی توجه باشد، به این فضا معتاد خواهد شد.
    ادامـــه دارد….

    قسمت دوم

    ‘بیماری، ترس از بدون اینترنت  بودن

    https://www.daryanews.ir/?p=13139

    قسمت سوم

    ‘اختلالات روانپزشکی و روانی اجتماعی از مصائب اعتیــاد به فضای مجازی

    https://www.daryanews.ir/?p=13161

    قسمت چهارم

    ‘نشانه ها وانواع اعتیــاد به اینترنت را بشناسیم

    https://www.daryanews.ir/?p=13266

    قسمت پنجم

    ‘آگـاه باشید و افســـار فضای مجازی را در دستان خود بگیــرید

    https://www.daryanews.ir/?p=13297

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.