حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 19 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3085 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 81×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • گذری بر آیین رونمایی  از کتاب در مرکز اسناد تاریخی  شهرداری بندرعباس
    ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۹:۵۵
    شناسه : 12892
    بازدید 1157
    3
    دریانیوز// اهمیت دادن به مقوله ی فرهنگی از جمله کتاب و پرداختن به نویسندگان و پژوهشگران یک امری حیاتی برای هر جامعه ای است، از این رهگذر نکوداشت و برگزاری آیین رونمایی از آثار نویسندگان و قدردانی از آنان نیز امری پسندیده است.
    ارسال توسط : نویسنده : سعید نصیری منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// اهمیت دادن به مقوله ی فرهنگی از جمله کتاب و پرداختن به نویسندگان و پژوهشگران یک امری حیاتی برای هر جامعه ای است، از این رهگذر نکوداشت و برگزاری آیین رونمایی از آثار نویسندگان و قدردانی از آنان نیز امری پسندیده است.
    اقدام مرکز اسناد تاریخی شهرداری بندرعباس در این زمینه قابل تقدیر است هر چند پرداختن به مباحث فرهنگی و اهتمام در این زمینه از ابعاد گوناگون مستند به ماده ۵۵ قانون شهرداری ها از وظایف محول شده به شهرداری ها می‌باشد، حال توجه شایسته مدیریت مرکز اسناد تاریخی استان به این منظر نیز فرازی در همین راستا می‌باشد که امید است این اهتمام تداوم داشته باشد.
    در مراسم آیین رونمایی کتاب در مورخه ۲۰ دیماه ۱۴۰۲، چند موضوع قابل پردازش است: نخست آنکه – هرچند برنامه ریزی نسبتا خوبی طراحی شده بود و نظم در اجرای برنامه تا حدودی مشهود بود و نیز انتخاب سخنرانان از جهت ارتباط موضوعی رعایت شد، اما کیفیت صدا در سالن و نیز سیستم خنک کننده سالن همچنان با مشکل هایی مواجه بود که همین امر بر کیفیت مطلوب اجرای برنامه ها تاثیر منفی داشته که شایسته است مدیران مربوطه نسبت به رفع این مسائل اقدام عاجلی نمایند تا در مراسم‌های مشابه با چنین ایرادهایی مواجه نشوند چرا که شایسته نیست که با زحمت های وافری که برای برگزاری چنین مراسم هایی متحمل می‌شوند از کیفیت مطلوب بی بهره باشد.
    دوم آنکه – مهمانانی که در چنین مراسمی شرف حضور دارند می‌بایست التفات نمایند که به چه هدفی در مراسم شرکت نموده اند چرا که در بخشی از مراسم که سخنرانان پیرامون کتاب به ارائه نظر می پرداختند تعدادی از میهمانان به گفتگوی خود مشغول بودند و همین امر نیز باعث می‌شد نظم در جلسه و این نشست فرهنگی با اختلال مواجه گردد و از کیفیت بهره مندی از نظرهای سخنرانان توسط مشتاقان به این مباحث کاسته شود احترام به خود و احترام به میزبان و محتوای نشست در اینگونه مراسم ها امری ضروری است.
    سوم – آنچه در این نشست فرهنگی جایش خالی بود ، نداشتن برنامه ای برای نقد و تحلیل محتوایی کتاب بود، شاید بهتر آن می بود که عنوان نشست را ( آیین رونمایی و نقد کتاب ) انتخاب و بر همین ترتیب نیز برنامه ای برای نقد و تحلیل کتاب اختصاص می‌دادند با این شرح که از استادان و پژوهشگران در این حوزه جهت نقد دعوت می شد و بخشی از برنامه نیز به نقد و تحلیل محتوایی کتاب با حضور نگارنده و پاسخگو بودن وی به مباحث نقد اختصاص داده می شد.
    هر چند تقدیر از پژوهشگر و نویسنده و صاحب اثر امری لازم و شایسته است اما نقد و تحلیل اثر از ابعاد گوناگون و برای تبیین هر چه بیشتر و بهتر اثر ضروری است که البته از منظر نقد و تحلیل شایسته و سازنده است که موجب پویایی و تکامل می گردد و هم نقاط ضعف و قوت اثر مورد تامل و بررسی قرار می گیرد و صاحب اثر خود را در معرض آزمونی دیگر و پاسخگویی به ابعاد محتوایی اثر می بیند و هم جامعه ی مخاطب به عمق محتوایی و بینش بهتر اثر نزدیک خواهد شد.
    بنابراین جا دارد به برگزاری نشست های نقد و تحلیل محتوایی اثر نیز پرداخته و در این راستا برنامه هایی طراحی شود، باشد تا این مهم بعنوان یک رسم پسندیده همواره جز جدایی‌ناپذیر چنین برنامه هایی قرار گیرد.
    چه بسا یکی از آثار پرداختن به نقد و تحلیل، آن باشد که وقتی اثری منتخب نقد و پردازش موضوعی و محتوایی می‌شود بدین مفهوم است که آن اثر ارزش اهتمام در این مقوله را داشته است که این خود پیامی ارزشمند و به نوعی تقدیر از صاحب اثر می‌باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.