حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 15 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3072 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 81×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • وزیر اقتصاد به بندر آمد؛ اما…
    ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۳۸
    شناسه : 8532
    بازدید 1234
    7
    دریانیوز//وزیر اقتصاد به همراه رئیس کل گمرک ایران، رئیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی و.... روز شنبه حدود ساعت 12 ظهر بود که به گمرک شهید رجایی بندرعباس وارد شدند و به همراه مسئولان استانی از جمله استاندار و مدیران کل گمرک، بنادر و دریانوردی، اموال تملیکی استان و... پس از بازدید کمتر از یک ساعته از یک کانتینر لباسشویی و دو انبار شکر و برنج و مصاحبه چند دقیقه ای در جمع خبرنگاران، به سمت فرودگاه بندرعباس رفتند تا از هرمزگان خارج شوند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز//وزیر اقتصاد به همراه رئیس کل گمرک ایران، رئیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی و…. روز شنبه حدود ساعت ۱۲ ظهر بود که به گمرک شهید رجایی بندرعباس وارد شدند و به همراه مسئولان استانی از جمله استاندار و مدیران کل گمرک، بنادر و دریانوردی، اموال تملیکی استان و… پس از بازدید کمتر از یک ساعته از یک کانتینر لباسشویی و دو انبار شکر و برنج و مصاحبه چند دقیقه ای در جمع خبرنگاران، به سمت فرودگاه بندرعباس رفتند تا از هرمزگان خارج شوند.

    گویا این تیم قبل از هرمزگان، ساعاتی قبلش به استان خوزستان رفته بود و بعد به هرمزگان آمدند. اما نکته حائز اهمیت این است که اینگونه سفرها که هزینه زیادی نیز برای کشور دارد، بایستی بیشترین خروجی را هم داشته باشد و از آن طرف انتظار می رفت بجای فشردگی سفر که فقط حضور کمتر از یک ساعته را در بندر شهید رجایی داشتند، بهتر بود ساعت ها از بخش های مختلف گمرک و بندر بازدید میدانی داشته و با تعدادی از ترخیص کاران، واردکنندگان و صادرکنندگان و فعالان اقتصادی، رانندگان وسایل حمل و نقلی کالاهای اساسی و ترانزیتی و…. نیز گفتگو می کردند و از مشکلات آنها نیز جویا می شدند و از درخواست های بحق و قانونی شان می شنیدند، تا اینکه تصمیماتی در سطح کلان در بخش های مختلف اتخاذ می شد.

    حتی بهتر بود با مسئولان قصائی استان نیز جلساتی برگزار می کردند و تصمیمات لازم در حوزه ترخیص کالاها اتخاذ می شد، زیرا وزیر اقتصاد در مصاحبه اش با خبرنگاران به مواردی مرتبط با دستگاه قضائی نیز اشاراتی داشتند. متاسفانه همواره مسئولان ارشد کشور تا سطح وزیر و معاون وزیر و… که به استان سفر می کنند وبازدیدهایی را از مناطق مختلف دارند، بازدیدها عمقی، میدانی و همه جانبه نیست و به همین دلیل بسیاری از مشکلات استان در حوزه های مختلف همچنان پابرجاست.

    بسیاری از کالاها در کانتینرها و انبارهای بنادر سالها می مانند تا اینکه بخشی از آنها از بین می روند که این ها یا از بیت المال است ویا سرمایه مردم و واردکنندگان و صادر کنندگان که اگر چه در یکی دو سال اخیر با اتخاذ تصمیماتی، رسوب کالاها کمتر شده است، اما همچنان هرازگاهی مسئولان استان و دستگاه قضائی خبرهایی می دهند که این سوال پیش می آید چرا روند ترخیص کالا و ماندگاری کالاها در بنادر همچنان اینقدر کُند است و رسوب کالا داریم که گاهی منجر به فساد کالایی می شود؟

    از یک طرف برخی کالاهای اساسی نیز در بازار کم است و منجر به گرانی شان می شود واز طرفی دیگر این کالاها در روند ترخیص شان اختلال وجود دارد و وارد بازار نمی شوند که در خبری که پیش از ظهر روز شنبه روابط عمومی دادگستری منتشر کرد، رئیس کل دادگستری هرمزگان ضرب الاجلی را برای تعیین تکلیف محموله های ۱۲۶ هزار تنی گوشت، ۵ هزار تنی برنج و ۴۰ هزار تنی جو وارداتی در بندر شهید رجایی بندرعباس تعیین کرد که جای تاسف دارد در حالیکه مردم با کمبود گوشت منجمد و گرانی گوشت گرم و منجمد و… مواجهند واز آن طرف این کالاها در بنادر مانده اند تا جاییکه دستگاه قضائی واردگود شده و برای تعیین تکلیف شان ضرب الاجل تعیین می کنند که جای قدردانی از مسئولان قصائی استان دارد.

    در واقع مسئولان استانی و کشوری بایستی اینگونه موارد را می دیدند و تدبیری می اندیشیدند وبه همین دلیل تاکید داریم وزیر اقتصاد و… که به استان می آیند، بجای بازدید کمتر از یک ساعته از بندر شهید رجایی، حداقل یکی دو سه روز بایستی بمانند واز تمام بخش ها بازدید کنند و با فعالان اقتصادی در بخش های مختلف گفتگو کنند و مشکلات را از بشنوند و ببینند تا بهتر بتوانند تصمیم بگیرند و نیاز نباشد که سفرهای مداوم ساعتی به استان داشته باشند و بطور حتم دهها سفر دیگر وزرا و مسئولان ارشد کشور به استان با این شیوه سفرهای شوتی، خروجی کامل و مناسبی را نخواهد داشت و مشکلات مردم و کشور در حوزه های اقتصادی و… همچنان پابرجا خواهد ماند و خروجی این سفرها فقط هدررفت بیت المال برای هزینه های سفر و ماموریت و… خواهد بود و خروجی مناسبی را نخواهد داشت.

    رئیس کل دادگستری هرمزگان نیز روز شنبه در خبری که به رسانه ها ارسال شد، از بررسی ۱۴۰ موضوع مهم و ۶۰ مورد اعلام جرم علیه متخلفین در نتیجه ۵۱ بازدید مسئولین قضایی از بنادر و گمرکات این استان خبر داد.در راستای تأکیدات رئیس قوه قضاییه به رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان‌های ساحلی و دارای بندر، مبنی بر حضور میدانی و استمرار سرکشی از انبارهای گمرکات، بنادر و اموال تملیکی جهت تعیین تکلیف سریع کالاهای رسوب شده در انبارها، مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان و دادستان مرکز استان برای پنجاه و یکمین بار از بندر شهید رجایی بندرعباس بازدید کردند.

    مجتبی قهرمانی همچنین با حضور در نشست ستاد پیگیری سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در محل گمرک شهید رجایی بندرعباس، ضمن اخذ گزارش های تکمیلی از مسئولین و نمایندگان کلیه ادارات مربوطه، پس از بررسی وضعیت تمامی گروه های کالاهای اساسی موجود در این مجتمع بندری، دستورات لازم را خطاب به مسئولان مربوطه صادر کرد.

    وی در این نشست با اشاره به برخی نتایج حاصل از ۵۱ بازدید مسئولین قضایی از بنادر و گمرکات استان، از جمله بررسی ۱۴۰ موضوع مهم و ۶۰ مورد اعلام جرم علیه متخلفین؛ تعیین تکلیف و ترخیص محموله های متعدد کاغذ، جو، نهاده های دامی، برنج، بذر و نهال، مرغ و گوشت، سرم، الکل و اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا و روغن خوراکی به همراه ترخیص صدها دستگاه ماشین آلات معدنی و راه سازی را از مهمترین دستاوردهای این بازدیدها عنوان نمود.

    رئیس کل دادگستری هرمزگان در ادامه افزود: با توجه به اقدامات انجام شده در راستای اجرای دستورات رئیس قوه قضاییه، تعداد پرونده‌های مربوط به کالاهای قاچاق تعیین تکلیف و مختومه شده در اموال تملیکی استان هرمزگان بیش از ۹ هزار فقره به ارزش ۹۶۲ میلیارد تومان بوده است.

    قهرمانی تصریح کرد: خوشبختانه سازمان اموال تملیکی حرکت رو به جلویی در جهت حمایت از تولید و در موضوع تعیین تکلیف کالاهای متروکه اعاده شده به واحد‌های تولیدی نیز داشته است و بر این اساس با تعیین تکلیف ۱۹۰۰ فقره اظهارنامه مربوط به این حوزه، رشد این شاخص را در مقایسه با سال قبل شاهد هستیم.

    وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مصوبات سفر رئیس قوه قضاییه به استان هرمزگان در خصوص شناسایی و امحاء بیش از ۳۵۰ کانتینر کالای متروکه مضر سلامت موجود در بندر شهید رجایی بندرعباس بوده است، خاطرنشان کرد: در نتیجه این اقدام، ضمن تعیین تکلیف اقلام مذکور به همراه آزادسازی بخش قابل توجهی از فضای مفید بندر شهید رجایی، مصوبه سفر ریاست محترم قوه قضاییه نیز به طور کامل اجرا شد.

    رئیس شورای قضایی استان هرمزگان اضافه کرد: در نتیجه اقدامات دستگاه قضایی استان هرمزگان تاکنون بخش قابل توجهی از انبارهای موجود در بندر شهید رجایی بندرعباس در سامانه جامع انبارها ثبت شده‌اند و فرآیند نظارت بر آنها آغاز شده است.مجتبی قهرمانی همچنین از شناسایی حدود ۱۰۰۰ کانتینر کالای فاقد هویت و بلاصاحب در بندر شهید رجایی بندرعباس با اقدام دستگاه قضایی خبر داد.

    رئیس کل دادگستری استان هرمزگان، جلوگیری از میلیاردها تومان هزینه دموراژ کشتی ها و کانتینرها، تعیین تکلیف حدود ۷ هزار کانتینر کالای متروکه، شناسایی حدود یکهزار کانتینر بلاصاحب، ترخیص محموله های متعدد متعلق به واحدهای تولیدی و نیازهای ضروری کشور و اعلام جرم علیه متخلفان بخش خصوصی و مدیران دولتی را از دیگر آثار و نتایج حاصل از پنجاه و یک بازدید مسئولین قضائی از بنادر، گمرکات و اموال تملیکی استان هرمزگان برشمرد.

    وی گفت: براساس آمار ارائه شده از سوی مسئولین گمرک در نتیجه پیگیری های دستگاه قضایی ضمن نهادینه شدن موضوع حمل یکسره بار کشتی ها در بندر شهید رجایی بندرعباس به ازای هر کشتی ۱۰ میلیارد تومان هم به نفع دولت، صرفه جویی شده است. این مقام قضایی با اعلام رفع توقف، فعال سازی، استرداد و آزادسازی ۵ هزار کانتینر و برگشت آن‌ها به چرخه حمل و نقل کشور در نتیجه بازدید های مسئولین قضایی از بنادر و گمرکات استان هرمزگان، از ایجاد منافع و درآمدسازی ۷۵۰ میلیارد تومانی برای بخش خصوصی، دولتی و خطوط کشتیرانی در نتیجه برگشت این کانتینر‌ها به چرخه حمل و نقل خبر داد.

    قهرمانی بیان داشت: در مورد محموله ۷۰ هزار تنی گندم که حدود ۸ ماه است که در فاصله ۲۲ کیلومتری ساحل معطل است، نیز از محل توقف کشتی بازدید شد و در نهایت با توجه به اختلاف میان مالک کشتی خارجی با فروشنده خارجی و به لحاظ زمان بر بودن فرآیند معمول این حل اختلاف در خارج از کشور، مذاکراتی جهت حل اختلاف و ترخیص کالا صورت گرفت.

    رئیس کل دادگستری هرمزگان همچنین برای تعیین تکلیف وضعیت محموله های ۱۲۶ هزار تنی گوشت، ۵ هزار تنی برنج و ۴۰ هزار تنی جو وارداتی ضرب الاجل معیّن کرد و از مسئولین دانشگاه علوم پزشکی و ادارات دامپزشکی و استاندارد خواست وضعیت این محموله ها را برای جلوگیری از فساد و منقضی شدن تاریخ مصرف آنها به سرعت مشخص کنند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.