حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 19 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3083 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 81×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • هزینه‌های امور دفاعی و نظامی در جمهوری اسلامی چقدر است؟
    ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۰۵
    شناسه : 10617
    بازدید 1238
    7
    پاسخ به یک سوال پر تکرار دریانیوز//هرگاه ایران ماهواره‌ای به فضا می‌فرستد یا از یک طرح بزرگ علمی و تحقیقاتی رونمایی می کند، دشمنان و برخی افراد ناآگاه زبان به سخن می گشایند که وای بر جمهوری اسلامی! تمام بودجه مردم را صرف امور نظامی کرده و این درحالی است که بسیاری از کشورهای همسایه ایران هزینه های چندین برابری برای تامین امینت خود انجام می دهند.
    ارسال توسط : نویسنده : محمد زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز//هرگاه ایران ماهواره‌ای به فضا می‌فرستد یا از یک طرح بزرگ علمی و تحقیقاتی رونمایی می کند، دشمنان و برخی افراد ناآگاه زبان به سخن می گشایند که وای بر جمهوری اسلامی! تمام بودجه مردم را صرف امور نظامی کرده و این درحالی است که بسیاری از کشورهای همسایه ایران هزینه های چندین برابری برای تامین امینت خود انجام می دهند در این نوشتار با مراجعه به برخی آمار و ارقام موضوع هزینه های نظامی جمهوری اسلامی ایران را بررسی می کنیم تا ببینیم، هزینه های دفاعی و نظامی ایران اولا در مقایسه با کشورهای همسایه و ثانیاً نسبت سایر کشورهای دنیا چه اندازه است؟
    نگاهی به آمارهای مندرج در سایت موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم به آدرس www.sipri.org نشان می دهد نه تنها ایران در مدیریت هزینه های دفاعی و نظامی خود اصطلاحاً ولخرجی نکرده است بلکه با توجه به مساحت کشور، جمعیت و تهدیدات امنیتی که طی سال‌های اخیر تعداد آنها بیشتر هم شده کم هزینه ترین نیروهای نظامی در منطقه را داراست. بر اساس آمار های موجود عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲ مبلغ ۷۵ میلیارد دلار هزینه نظامی کرده است ( لطفا این رقم را به خاطر بسپارید وآن را با ارقام بعدی مقایسه کنید) که از این حیث پنجمین بودجه نظامی در جهان و بالاترین هزینه نظامی در منطقه غرب آسیا است.

    عربستان ۳۵ میلیون نفر جمعیت دارد. این هزینه معادل ۷.۴% از کل حجم اقتصاد سعودی است. رژیم صهیونیستی که ایران را دشمن شماره یک خود می داند با جمعیتی بالغ بر ۹ میلیون نفر و وسعتی به اندازه کل استان زنجان ایران ، در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۲۳.۴ میلیارد دلار هزینه نظامی کرده که از این حیث پانزدهمین بودجه نظامی جهان و دومین در منطقه غرب آسیاست.
    کشور قطر که حدود ۵ برابر کوچکتر از استان خوزستان ایران است بالغ بر ۱۵.۴ میلیارد دلار هزینه نظامی کرده که از این حیث بیستمین بودجه نظامی در جهان و سومین در منطقه غرب آسیاست. قطر در مجموع ۲.۷ میلیون نفر جمعیت دارد. این کشور همسایه جنوبی ایران است. این هزینه معادل ۷% از کل حجم اقتصادی قطر است. مساحت قطر از استان تهران کمتر و هم اندازه استان قم است.
    ترکیه بالغ بر ۱۰.۴ میلیارد دلار هزینه نظامی کرده که از این حیث، بیست و سومین بودجه نظامی در جهان و چهارمین در منطقه غرب آسیاست. ترکیه در مجموع ۸۵ میلیون نفر جمعیت دارد. این کشور در سال ۲۰۲۱ در رده هفدهم بالاترین هزینه نظامی جهان بود. پاکستان که از کشورهای دارای سلاح اتمی محسوب می شود در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۰.۳ میلیارد دلار هزینه نظامی کرده که از این حیث، بیست و چهارمین بودجه نظامی در جهان است. پاکستان در مجموع ۲۳۱ میلیون نفر جمعیت دارد. این کشور همسایه جنوبی شرقی ایران است.
    کویت در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۸.۲ میلیارد دلار هزینه نظامی کرده که از این حیث، سی‌امین بودجه نظامی در جهان و پنجم در منطقه غرب آسیاست. کویت در مجموع ۴.۲ میلیون نفر جمعیت دارد. این کشور همسایه جنوبی غربی ایران است. مجموع مساحت کویت از مساحت استان اردبیل هم کمتر است! با استناد به آمار موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI)، کل بودجه نظامی ایران در سال ۲۰۲۲ معادل ۶.۸ میلیارد دلار بود که از این حیث، ۳۴امین بودجه نظامی جهان و ششم در منطقه غرب آسیا محسوب می شود.

    آمریکا، چین، روسیه، هند و عربستان به ترتیب بیشترین هزینه های نظامی در سال ۲۰۲۲ را در دنیا به خود اختصاص داده اند از طرفی در شعاع ۲ هزار کیلومتری ایران، بودجه نظامی کشورهایی همچون هند، چین، روسیه، رژیم صهیونیستی و پاکستان به عنوان دارندگان تسلیحات اتمی از ایران بیشتر است. بودجه نظامی عربستان، قطر، ترکیه و کویت نیز به عنوان کشورهای تحت‌الحمایه ارتش آمریکا در سال ۲۰۲۲ بالاتر از ایران بوده است. علاوه بر این، گروه‌های تروریستی در منطقه جنوب شرقی و شمال غربی ایران وجود دارد که به دنبال تجزیه و ناامنی مناطق مرزی ایران هستند.

    هزینه برنامه موشکی، منطقه‌ای، حقوق پرسنل نیروهای مسلح، حفاظت از مرزها، حفظ امنیت شهر و روستا، تجهیزات نظامی و … همگی از این بودجه ۶.۸ میلیارد دلاری تامین می‌شود. کل بودجه نظامی ایران در سال ۲۰۲۲ تنها معادل ۲.۶% کل حجم اقتصاد کشورمان بود. فرماندهان نیروهای مسلح کشورمان با این شرایط پیرامونی و بودجه‌ای توانستند امنیت کشور را در این منطقه ملتهب حفظ کنند امنیتی که تا فقدان آن حس نشود، ارزش آن درک نمی‌شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.