حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 19 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3085 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 81×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • هرمزگان ناراضی از گاز بازی
    ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۲۵
    شناسه : 12069
    بازدید 1160
    5
    دریانیوز// هرمزگانی ها سال های سال سنگینی کپسول های گاز را روی دوش خود تحمل کرده اند ولی این موضوع برای برخی مدیران و مسئولان مرکز نشین چندان قابل احساس نیست چون سنگینی این کپسول ها تنها بر روی دوش مردم است و نه مسئولان. به دلیل اولویت بندی هایی که برای تامین انرژی گاز در کشور وجود داشته است، سهم هرمزگان همچون بسیاری از مباحث دیگر در آخرین مراتب برخورداری از این حق قرار گرفته است. اخیرا اجرای ثبت نام و برخورداری خانواده ها از گاز یارانه ای فشار روانی و مالی زیادی را بر روی دوش مردم هرمزگان بوجود آورد.
    ارسال توسط : نویسنده : محمد زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// هرمزگانی ها سال های سال سنگینی کپسول های گاز را روی دوش خود تحمل کرده اند ولی این موضوع برای برخی مدیران و مسئولان مرکز نشین چندان قابل احساس نیست چون سنگینی این کپسول ها تنها بر روی دوش مردم است و نه مسئولان. به دلیل اولویت بندی هایی که برای تامین انرژی گاز در کشور وجود داشته است، سهم هرمزگان همچون بسیاری از مباحث دیگر در آخرین مراتب برخورداری از این حق قرار گرفته است. اخیرا اجرای ثبت نام و برخورداری خانواده ها از گاز یارانه ای فشار روانی و مالی زیادی را بر روی دوش مردم هرمزگان بوجود آورد.

    شرکت پخش فرآورده‌های نفتی با راه اندازی سامانه سدف بدنبال مدیریت مصرف این محصول مهم بوده است موضوعی که در جای خود بسیار خوب است و اجرای آن لازم و ضروری است. اما از همان آغاز طرح، یعنی نحوه ثبت نام در این سامانه، کار بسیار دشوار شروع شد و بعضا چندین ساعت برای ثبت نام از متقاضیان وقت می گیرد که جا داشت برای انجام چنین برنامه مهمی سامانه ای قوی تر و در عین حال با کاربری ساده تر طراحی و آماده می شد تا مردم کمتر دچار سردرگمی شوند.

    برخورداری از امتیاز بهره مندی از چهار عدد کپسول گاز مایع با نرخ مصوب یارانه ای ۲۷هزار و ۹۰۰ تومان برای هر خانواده هرمزگانی همه ی آن چیزی است پس از پایان ثبت نام در نظر گرفته شده است و اگر کسی در ماه نیاز بیشتری داشته باشد می بایست نیاز خود را با پرداخت قیمت های آزاد تهیه می کرد. قیمت هایی که در آغازین روزهای اجرای آن، مردم را شوک زده کرد چرا که قیمت هر کپسول به اعداد نجومی ۳۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومان برای هر کپسول هم رسید. این آشفته بازار توزیع گاز آنقدر شدت پیدا کرد که فریاد مردم نجیب و همیشه راضی هرمزگان را هم درآورد! و در نهایت با دستور معاون اول رئیس جمهور شیوه اجرا کمی تغییر کرد. بر اساس مصوبه هیات وزیران قرار بوده است از ابتدای آذر ماه گاز مایع یارانه ای فقط در مناطقی از کشور که از گاز شهری بی بهره هستند از طریق سامانه درخواست فراورده های نفتی توزیع شود و دیگر مناطق با نرخ صادراتی روی کشتی این سوخت را دریافت کنند.

    معاون وزیر نفت در پالایش و پخش فراورده های نفتی در خصوص این موضوع توضیح می دهد: اکنون گاز مایع در درب پالایشگاه با قیمت ۲۳۰ تومان به شرکت های توزیع کننده ارائه می شود و بر همین مبنا هم شرکت های توزیع کننده باید ۲ هزار ۵۳۶ تومان به ازای هر کیلو گاز را ارائه دهند یعنی یک کپسول ۱۱ کیلویی مبلغ ۲۷ هزار ۹۰۰ تومان باید فروخته شود. سالاری نسب ادامه داد: این موضوع یک تکلیف قانونی است که گاز مایع می بایست از طریق سامانه عرضه شود لذا همه ظرفیت های لازم برای مصرف کنند گان خرد فراهم شده است ولی متاسفانه برخی از مردم هنوز نتوانستند در سامانه مربوطه ثبت نام لازم را انجام دهند. وی توضیح داد: دولت فرایندی را ایجاد کرده است تا کسانی که خارج از سامانه و از مصرف کنند گان جزء محسوب می شوند و همچنین کسانی که علمک گاز تا پای دیوار منزل رفته است ولی هنوز به شبکه متصل نشده اند بتوانند از این خدمات بهره مند شوند و قیمت برای این دسته از شهروندان ۱۰ درصد افزایش خواهد داشت و قیمت آن حدود ۳۰ هزار و ۶۹۰ تومان است.

    معاون وزیر نفت در پالایش و پخش فرآورده های نفتی بیان کرد: به جهت رفاه حال همشهریان و مصرف کنندگان خرد که به هر نحو به گاز مایع نیاز دارند این شرایط فراهم شده است همکاران ما هم در این خصوص بر شرکت های توزیع کننده نظارت خواهند داشت که خارج از این قیمت عرضه صورت نگیرد و وزارت صمت نیز در این خصوص به وظایف خود عمل خواهد کرد. طی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور ما به لحاظ توسعه شبکه گاز رسانی در دنیا یکی از کشور های پیشرو بوده است به نحوی که برخی از دور افتاده ترین شهرها و روستاها به شبکه گاز رسانی متصل هستند و کمتر جایی را در کشور می توان یافت که از این نعمت محروم باشد.

    آمارها نشان می دهند در ابتدای انقلاب تعداد کل شهرهای گازرسانی شده ۹ شهر بود، ولی الان این عدد به ۱۲۱۶ شهر رسیده و تعداد روستاهای دارای گاز قبل از انقلاب تنها ۳ روستا بود، ولی در حال حاضر این عدد به ۳۴ هزار و ۸۸۴ روستا رسیده است، درصد پوشش خانوارهای روستایی به شبکه گاز از تقریبا صفر درصد، به ۸۵ درصد رسیده است.اما این موضوع در خصوص استان های جنوبی و بخصوص هرمزگان کاملا قابل صدق نیست و با وجود اینکه عملیات های مختلف گازرسانی در شهرها و روستاهای مختلف استان هرمزگان به پایان رسیده و مردم در برخی مناطق از این نعمت بهره مند هستند، هنوز هستند شهرها و روستاهایی که از گاز بی بهره اند و یا عملیات های گازکشی آنها با کندی پیش می رود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.