حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 15 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3072 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 81×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • نقش تاثیرگذار خانواده در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فرزندان
    ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲
    شناسه : 12940
    بازدید 1255
    6
    دریانیوز// آسیب‌شناسی در معنای اصطلاحی به «شاخه‌ای از دانش اطلاق می‌شود که هدف آن شناخت بیماری‌های روانی، فردی و اجتماعی و نحوه تکوین، رشد و دگرگونی آنان است».
    ارسال توسط : نویسنده : سمیه هاشمی پور منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// آسیب‌شناسی در معنای اصطلاحی به «شاخه‌ای از دانش اطلاق می‌شود که هدف آن شناخت بیماری‌های روانی، فردی و اجتماعی و نحوه تکوین، رشد و دگرگونی آنان است».
    یا اینگونه تعریف می شود که آسیب‌شناسی اجتماعی، علل و عوامل ایجادکننده آسیب‌ها و آفت‌های اجتماعی را مورد مطالعه قرار می‌دهد و کاربرد مهم آن در مطالعه خانواده و خانواده‌شناسی است؛ یعنی شناخت عواملی که سلامت و استحکام خانواده را تهدید می‌کند و زندگی پایدار و موفق فردی و اجتماعی را آسیب‌پذیر می‌سازد.
    در جوامع امروزی آسیب های اجتماعی به عنوان تهدید جدی برسلامت کودکان و نوجوانان قلمداد شده و این رده های سنی را با خطرات بسیاری مواجه ساخته است.خانواده، به عنوان کوچک‌ترین نهاد اجتماعی اساس و زیرساخت نهادهای بزرگ‌تر به شمار می‌رود؛ میزان موفقیت و سهمی که افراد برای ایفای نقش در نهادهای بزرگ اجتماعی کسب می کنند بستگی به نحوه تربیت و شکوفایی‌استعدادهای آنها در خانواده دارد. در این مورد استاد دانشگاه دکتر صفی‌الله ملکی می گوید : یکی از کارکردهای اساسی خانواده، جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی است.
    خانواده پایه و اساس جامعه است و مهمترین کانون تربیت است که ارزش های دینی، مذهبی و فرهنگی از طریق آن به فرزندان منتقل می‌شود لذا رابطه مستقیمی بین خانواده و جامعه برقرار است به طوری که هر چه خانواده سالم تر باشد، جامعه سالم‌تر خواهد بود و برعکس آن نیز حاکم است.کارکردهای اجتماعی خانواده به ۲ صورت جامعه‌پذیری و فرهنگ پذیراست ؛خانواده نقش انتقال دهنده ارزش‌ها و فرهنگ به فرزندان را دارد و احساساتی که به فرزندان انتقال داده می‌شود موجب شکل گیری شخصیت فرزندان شده و آینده جامعه نیز بستگی به نوع فرهنگ پذیری و جامعه‌پذیری فرزندان دارد.

    یکی از کارکردهای اساسی خانواده جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی است به این صورت که خانواده نقش بازدارنده و پیشگیرانه دارد و وظیفه والدین نیز آگاهی بخشی در تمامی جنبه‌هاست. منشاء حدود ۴۰ درصد جرائم به خانواده مربوط می‌شود لذا یکی از کارکردهای خانواده کنترل جامعه است. بنابراین باید نقش خانواده در بازدارندگی و پیشگیری از جرائم در اولویت باشد چرا که نقش الگوسازی برای فرزندان را دارد و وظیفه آنها آگاهی بخشی و آموزشهای فرهنگی است.

    دین در مسئله تربیت و خانواده بی‌نهایت حساس بوده و به آن تاکید دارد. مسئله زن نیز بسیار حائز اهمیت است و در دین اسلام نیز توجه بسیاری به آن شده است. هرچه خانواده‌ها سالمتر باشند انحرافات و آسیبهای اجتماعی فرزندان کمتر خواهد بود.بروز مشکلات در گذار از جامعه سنتی به مدرن، طبیعی است در کشور بحران فرهنگی وجود ندارد اما شاهد تعارض فرهنگی هستیم لذا باید قدرت تمییز، تحلیل و تشخیص خانواده‌ها بالا رود تا بتواند نتایج بهتری بگیرد.باید بدانیم برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی تنها یک ارگان مسئول این حوزه نیست و در کنار آموزش و پرورش سایر ارگانها نیز باید به میدان بیایند. فرهنگسازی صرفا از طریق آموزش کافی نیست بلکه باید قوانین مرتبط با حمایت از خانواده و زنان نیز در جامعه وجود داشته باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.