حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3035 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • نشانه ها و انواع اعتیــاد به اینترنت را بشناسیم
    ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
    شناسه : 13266
    بازدید 197
    6
    دریانیوز// در گزارش قبل گفتیم که بطور کلی افرادی که به فضای مجازی و آنلاین اعتیاد دارند دو نوع علائم احساسی و فیزیکی را تجربه می کنند وافراد معتاد به فضای مجازی زمان زیادی را درگیر استفاده از اینترنت و انواع اپ‌ها و بازی‌های سرگرم‌کننده هستند؛ به همین دلیل از کار و زندگی واقعی خود غافل می مانند و عقب می افتند.
    ارسال توسط : نویسنده : مریم منصف منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// در گزارش قبل گفتیم که بطور کلی افرادی که به فضای مجازی و آنلاین اعتیاد دارند دو نوع علائم احساسی و فیزیکی را تجربه می کنند وافراد معتاد به فضای مجازی زمان زیادی را درگیر استفاده از اینترنت و انواع اپ‌ها و بازی‌های سرگرم‌کننده هستند؛ به همین دلیل از کار و زندگی واقعی خود غافل می مانند و عقب می افتند.
    کارشناسان در تلاش برای مشخص کردن اینکه اعتیاد به اینترنت چگونه به نظر می رسد، مطالعات زیادی انجام داده اند. از آنجایی که اعتیاد به اینترنت به طور رسمی به عنوان یک وضعیت سلامت روان شناخته نشده است، توافق روشنی در مورد علائم وجود ندارد. با این حال، تحقیقات چند ویژگی کلیدی را شناسایی کرده است. بر اساس یک مطالعه ، اگر زمان طولانی را به صورت آنلاین برای فعالیت های غیرمرتبط با کار، مانند مرور وب یا بازی های ویدیویی سپری کنید و متوجه هر یک از آنها شوید، ممکن است اعتیاد به اینترنت را تجربه کنید. علائم شامل:

    • تغییرات ناگهانی در خلق و خو
    • نگرانی شدید در مورد اتفاقاتی که در فضای آنلاین رخ می دهد، زمانی که شما آنجا نیستید
    • نمی توانید مدت زمان آنلاین بودن خود را کنترل کنید
    • افزایش زمان آنلاین بودن برای رسیدن به یک احساس یا خلق و خوی خاص
    • افزایش تحمل: مشابه سایر اشکال اعتیاد رفتاری، فرد برای حس لذت بیشتر، ساعت مصرف را افزایش می دهد
    • علائم ترک (تحریک پذیری، دردهای جسمی، افسردگی) در صورت عدم دسترسی به اینترنت، فضای مجازی یا محدودیت در استفاده آنها
    • ادامه رفتار و آنلاین بودن علی رغم درگیری با عزیزان یا عواقب آن در محل کار یا مدرسه
    علاوه بر این، سایر خطرات احتمالی اعتیاد به اینترنت ممکن است شامل تأثیر بر سلامت جسمی باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ توسط انجمن قلب آمریکا بیان می کند که صرف زمان زیاد در مقابل صفحه نمایش خطر سکته مغزی را افزایش می دهد. یک بررسی سال ۲۰۱۷ نشان می دهد که زمان بیش از حد استفاده از صفحه نمایش ممکن است رشد شناختی کودکان را کند کند.

    انواع اعتیاد به اینترنت
    اعتیاد به اینترنت یک اصطلاح گسترده است که طیفی از رفتارها و مشکلات کنترل تکانه (عمل کردن بدون فکر قبلی) شامل اینترنت، رایانه شخصی و تلفن همراه را در بر می گیرد. در حالی که هنوز هیچ معیار رسمی پذیرفته شده ای برای تشخیص اعتیاد به اینترنت وجود ندارد، محققان ۵ زیرمجموعه از انواع خاص اعتیاد به رایانه و اینترنت را شناسایی کرده اند.

    اجبارهای شبکه ای (Net Compulsions)

    اجبارهای شبکه ای مربوط به فعالیت های تعاملی آنلاین است که می تواند بسیار مضر باشد، مانند قمار آنلاین، تجارت سهام، حراج های آنلاین و خرید آنلاین اجباری. این عادت‌ها می‌توانند تأثیر مخربی بر ثبات مالی فرد داشته باشند و وظایف مرتبط با شغل را مختل کنند. خرج کردن یا از دست دادن مقادیر بیش از حد پول نیز می تواند باعث ایجاد استرس در روابط فرد شود. با دسترسی سریع و آسان به سایت های شرط بندی و فروشگاه های آنلاین، برای کسانی که در حال حاضر مستعد اعتیاد به قمار یا خرج هستند آسان است که به صورت آنلاین گیر بیفتند.

    اعتیاد به رابطه سایبری یا آنلاین (Cyber Relationship Addiction)

    معتادان به روابط سایبری یا آنلاین عمیقاً درگیر یافتن و حفظ روابط آنلاین هستند و اغلب خانواده و دوستان واقعی را فراموش کرده و از آنها غفلت می کنند. معمولاً روابط آنلاین در اتاق‌های گفتگو یا سایت‌های شبکه‌های اجتماعی مختلف شکل می‌گیرد، اما می‌تواند در هر جایی که فرد بتواند با افراد آنلاین تعامل داشته باشد، رخ دهد. اغلب افرادی که به دنبال روابط آنلاین هستند، این کار را در حالی انجام می دهند که هویت و ظاهر واقعی خود را پنهان می کنند.فرد ممکن است پس از درگیر شدن توسط یک زندگی اجتماعی و شخصیت آنلاین، با مهارت های اجتماعی محدود و انتظارات غیر واقعی در مورد تعاملات حضوری باقی بماند. در بسیاری از مواقع این منجر به ناتوانی در برقراری ارتباطات با دنیای واقعی می شود و به نوبه خود فرد را بیشتر به روابط سایبری خود وابسته می کند. برای درمان این اعتیاد و اطمینان از تغییرات رفتاری پایدار معمولاً به مشاوره یا درمان نیاز است.

    جستجوی اطلاعات اجباری (Compulsive Information Seeking)

    اینترنت اطلاعات و دانش فراوانی را در اختیار کاربران قرار می دهد. برای برخی، فرصت یافتن اطلاعات به این راحتی به یک تمایل غیرقابل کنترل برای جمع آوری و سازماندهی داده ها تبدیل شده است. در برخی موارد اطلاع یابی نمودی از تمایلات وسواسی اجباری است که از قبل وجود داشته. جستجوی اجباری اطلاعات همچنین می تواند بهره وری کار را کاهش دهد و به طور بالقوه منجر به پایان کار شود. بسته به شدت اعتیاد، گزینه‌های درمانی می‌توانند از روش‌های درمانی مختلف، که تغییر رفتار اجباری و ایجاد استراتژی‌های مقابله‌ای را هدف قرار می‌دهند، تا دارو را شامل شود.

    اعتیاد به بازی های ویدیوئی یا گیم (Gaming Addiction)

    اعتیاد به گیم یا بازی های ویدیوئی شامل فعالیت های آنلاین و آفلاین است که می توان با رایانه انجام داد. با گسترش گسترده تر رایانه ها، بازی هایی مانند Solitaire، Tetris و Minesweeper در نرم افزار آنها برنامه ریزی شدند. محققان به سرعت دریافتند که بازی‌های رایانه‌ای وسواس‌آمیز در تنظیمات خاصی به یک مشکل تبدیل شده است. کارمندان دفتر زمان زیادی را صرف انجام این بازی ها می کنند که باعث کاهش قابل توجه بهره وری می شود. این بازی‌های کلاسیک نه تنها امروزه در دسترس هستند، بلکه هزاران بازی جدید نیز در دسترس هستند، و وضعیت اعتیاد به بازی‌های ویدیوئی مانند همیشه رایج و مضر است.

    اعتیاد به اینترنت در کودکان

    اعتیاد به اینترنت به ویژه برای کودکان و نوجوانان نگران کننده است. کودکان دانش و آگاهی لازم برای مدیریت صحیح استفاده از رایانه خود را ندارند و هیچ ایده ای در مورد آسیب های احتمالی که اینترنت می تواند آنها را در معرض آن قرار دهد، ندارند. اکثر بچه ها به کامپیوتر دسترسی دارند و حمل تلفن همراه برای کودکان و نوجوانان امری عادی شده است.در حالی که این ممکن است به والدین اطمینان دهد که می توانند در مواقع اضطراری با فرزندشان تماس دو طرفه داشته باشند، خطرات بسیار واقعی وجود دارد که این دسترسی مداوم به اینترنت می تواند آنها را در معرض اعتیاد قرار دهد.

    کودکان به طور فزاینده ای به مدت زمان طولانی متصل به اینترنت عادت کرده اند و ارتباط آنها را با دنیای اطراف قطع می کند.کودکانی که رایانه دارند و دسترسی آنلاین خوبی دارند، هم به عنوان قربانی و هم به عنوان مجرم، در معرض خطر بیشتری برای مشارکت در آزار و اذیت سایبری هستند. بچه‌هایی که به صورت آنلاین بازی می‌کنند، معمولاً برای حمایت از گروهی که با آن بازی می‌کنند، با فشار همسالان برای بازی برای مدت زمان طولانی مواجه می‌شوند. این فقدان مرزها می‌تواند کودکان را در برابر اعتیاد به بازی‌های ویدیویی آسیب‌پذیر کند. به کودکان و نوجوانان توصیه می شود که بیش از دو ساعت در روز از صفحه نمایش استفاده نکنند. در ادامه به راهکارهای درمانی می پردازیم.
    ادامـــه دارد…

     

    قسمت اول

    عــادت یا اعتیــاد به فضای مجازی

    https://www.daryanews.ir/?p=13105

    قسمت دوم

    ‘بیماری، ترس از بدون اینترنت  بودن

    https://www.daryanews.ir/?p=13139

    قسمت سوم

    ‘اختلالات روانپزشکی و روانی اجتماعی از مصائب اعتیــاد به فضای مجازی

    https://www.daryanews.ir/?p=13161

    قسمت پنجم

    ‘آگـاه باشید و افســـار فضای مجازی را در دستان خود بگیــرید

    https://www.daryanews.ir/?p=13297

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.