حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 19 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3083 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 81×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • فضای سبز شهری و هویت شهری
    ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
    شناسه : 12095
    بازدید 1163
    6
    دریانیوز// فضای سبزی شهری جزئی از هویت شهر است و همیشه هویت در شهرها بوسیله حضور مردم معنا می یابد. یکی از ارکان هویت بخشی به فضای شهری اصالت بخشی وتوسعه فضای سبز می باشد که تاثیر بسزایی در کیفیت منظر شهری و خاطره دیداری مردم به جا می گذارد. امروزه مفهوم شهر مطلوب بدون وجود فضای سبز قابل تصور نیست.
    ارسال توسط : نویسنده : مریم منصف منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// فضای سبزی شهری جزئی از هویت شهر است و همیشه هویت در شهرها بوسیله حضور مردم معنا می یابد. یکی از ارکان هویت بخشی به فضای شهری اصالت بخشی وتوسعه فضای سبز می باشد که تاثیر بسزایی در کیفیت منظر شهری و خاطره دیداری مردم به جا می گذارد. امروزه مفهوم شهر مطلوب بدون وجود فضای سبز قابل تصور نیست.

    با توجه به رشد شهر نشینی و تعریفی که از فضای شهری ارائه می شودهیچ شهر یا منطقه ای نمی تواند خود را مستقل از محیط اطراف بداند و البته فضاهای سبز به عنوان جزء ضروری و لایفنک محیط پیرامون و درون شهری می تواند عملکرد های معینی داشته باشد، عملکرد هایی مانند تزئینی و تفریحی که کمبودآن می تواند مشکلات جدی در حیات شهرها به وجود آورد و تهدیدی جدی برای هویت شهرها باشد.افزایش بی رویه جمعیت شهری، زندگی صنعتی وتقلیل فضاهای باز خصوصی باعث ایجاد اثرات زیست محیطی گوناگونی گردیده است که خود ضرورت و اهمیت وجود فضای سبز را بیان می کند.یکی از راه حل های هویت بخشی به شهر، وجود فضای سبز و توجه به آن در راستای رسیدن به معیارهای توسعه می باشد که در نتیجه اثرات توسعه فضای سبز در شهرها، سبب بهبودکیفی زندگی شهروندان می شود و به طور کلی موجب حفظ هویت شهر در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار می گردد.

    در واقع امروزه پیامدهای توسعه شهری و پیچیدگی‎های معضلات زیست محیطی بسیاری از جوامع شهری را درگیر نموده، وجود فضای سبز و گسترش آن را بیش از هر زمان دیگر ضروری ساخته است. امروزه محیط زندگی ما جایی است که فضای سبز، جزء لاینفک پیکره شهری محسوب شده است و باید نقش اساسی خود را در تقسیم بندی شهری بازی کند و چهارچوبی برای ارتقاء فرهنگ ، جامعه شهری و هویت افراد باشد. از سوی دیگر در دنیای کنونی ما به ویژه در کلانشهرها ، انباشت بیش از پیش جمعیت، محدودیت امکانات تفریحی، فشارهای حاصل از کار روزانه و مشکلات تأمین هزینه های زندگی، آثار نامطلوبی در حیات سالم ، فعالیت های اجتماعی _ فرهنگی و رفاهی شهرنشینان برجای می گذارد که با توسعه فضاهای سبز ، دگرگونی‎های این عوامل نامطلوب ، انکارناپذیر می‎شود و احتیاجات مردم را در بهره برداری از امتیازات مفید این گونه مکان ها روزافزون می کند.

    می دانیم که عوامل مختلفی بر ادراک فرد از محیط اطرافش تاثیر گذار اند ،قوه بینایی بخش اعظمی از برقراری ارتباط انسان با محیط ممکن می سازد،نمی توان ادراک را صرفا یک فرآیند بصری دانست ،بو ، صدا، تعادل، بافت و… که از عناصر تعریف کننده فضا می باشند نیز در ادراک نقش مهمی دارند.وجود فضای سبز خصوصا درمحدوده مراکز شهرها که محل تجمع انسان ،فعالیت و تعاملات اجتماعی بوده و در باور ذهنی شهروندان اساسا مقصد شهری تلقی می شود ،تاثیر متفاوتی با نقشی که فضای سبز در پیرامون شهر ایفا می کند دارا می باشد. در واقع ایجاد فضای سبز مطلوب راه حلی برای بسیاری از مشکلات حاد شهری است که علاوه بر ارتقای کیفیت منظر شهر در مقولات زیبایی شناسی و ادراک هویت موثر می باشدکه می تواند از تخریب اقتصادی و فیزیکی افت کیفیت زندگی ، آلودگی ،تراکم و کوچ طبقه متوسط از مرکز شهر پیشگیری کند و سرزندگی را به مناطق مرکزی شهر و پیرامون آن آورده و مردم را تشویق به حضور داوطلبانه می نماید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.