حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 19 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3085 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 81×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • فاجعه ای غم بارتر  از بم درانتظار هرمزگان
    ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۵:۰۸
    شناسه : 12537
    بازدید 1290
    6
    دریا نیوز//20سال قبل که زلزله ای بم را با خاک یکسان کرد، تصمیم گرفته شد تا بافت های فرسوده کشور نوسازی شوند ودولت های مختلف برنامه هایی را در این حوزه اجرا کردند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریا نیوز//۲۰سال قبل که زلزله ای بم را با خاک یکسان کرد، تصمیم گرفته شد تا بافت های فرسوده کشور نوسازی شوند ودولت های مختلف برنامه هایی را در این حوزه اجرا کردند. از سال ۱۳۸۶ تاکنون که سلسله گزارش هایی را از محلات حاشیه ای و بافت فرسوده بندرعباس و مناطق شهری و روستایی استان منتشر کرده ایم، همواره بر لزوم نوسازی املاک فرسوده در این مناطق تاکید کرده ایم و متذکر شده ایم بسیاری از خانواده های محروم ساکن در محلات و روستاها حتی توان نوسازی املاک شان را هم ندارند و از طرفی بیشتر این املاک فاقد سند هستند و از تسهیلات نوسازی املاک فرسوده محرومند که برای سنددار شدن این املاک نیز چالش های زیادی از جمله قرارگرفتن در حریم ۶۰ متری دریا، قیمت های گران صدور سند، بروکراسی اداری طولانی سنددار کردن املاک فاقد سند و در مقطعی هم عدم صدور سند باعث شد بسیاری از املاک قدیمی و فرسوده در استان هنوز فاقد سند مانده اند. در برخی از محلات که شهرداری مدعی است اراضی این محلات به این نهاد تعلق دارد، از یک طرفقیمت های واگذاری اراضی به مردم وصدور سند گران است واز طرفی ساکنان از روند طولانی امورات اداری و….
    گلایه مندند و ضرورت دارد در این بخش نظارت بیشتری وجود داشته باشد. از نیمه دوم سال گذشته هم اعلام شده است به ساکنان محلات در اراضی دولتی که املاک شان ماقبل سال ۹۴ احداث شده اند، سند داده می شود که ۱۵۰ متر آن منطقه ای و مابقی بصورت کارشناسی محاسبه می شود.
    بارها این موضوع را هشدار داده ایم که نهادهای دولتی و شهرداری ها و… در صدور سند این املاک بگونه ای اقدام نکنند که مردم برای اخذ سند مالکیت و نوسازی املاک شان با تسهیلات بازسازی املاک فرسوده شان با مشکل مواجه شوند و عطای اخذ سند را به لقایش ببخشند و این املاک فرسوده درزلزله های شدید، بارندگی های سنگین و… بر سرشان آوار شوند و هزاران نفر در زیرآوار این املاک فرسوده قدیمی مدفون شوند و فاجعه ای غمبارتر از بم برای محلات و روستاهای هرمزگان رقم بخورد. اما متاسفانه در این دو دهه عزم جدی را در این بخش شاهد نیستیم و املاک فرسوده و قدیمی در این سال ها فرسوده ترشده اند وبرخی خودبه خود وبرخی در زلزله ها وبارندگی ها آسیب دیده اند و سقف و دیوار برخی هم فروریخته اند که بایستی هشدار مدفون شدن ساکنان املاک فرسوده مورد توجه جدی قرار گیرد و مشوق های لازم برای نوسازی و صدور سند اینگونه املاک ارائه گردد و بروکراسی ها برطرف شود. برخی از ساکنان محلات حاشیه ای و فرسوده چند سال پیگیر اخذ سند املاک شان هستند که به بهانه های مختلف هنوز نتوانسته سندشان را اخذ کنند و برخی دستگاه ها سنگ اندازی در این مسیر دارند. تعدادی از ساکنان محله اسلام آباد بندرعباس هم در این سال ها مشکل اخذ سند مالکیت دارند. بایستی در این حوزه اقدامات لازم صورت گیرد تا قبل از تخریب و آوار شدن املاک فرسوده، این املاک مقاوم سازی یابازسازی شوند که نهادهای انقلابی و صنایع در راستای مسئولیت های اجتماعی شان نیز بایستی برای استانداردسازی و نوسازی املاک قدیمی محرومان مشارکت داشته باشند تا در زیرآوار املاک فرسوده شان دفن نشوند. متاسفانه با این شرایط که هزاران خانه فرسوده و قدیمی در مناطق مختلف استان و از جمله محلات بندرعباس وجود دارد و عزم جدی برای نوسازی این املاک دیده نمی شود، فاجعه ای غمبارتر از زلزله بم را می توان برای هرمزگان متصور شد و تا قبل از وقوع فاجعه انسانی و مدفون شدن هزاران نفر در زیر آوار این املاک بایستی انقلابی در بازسازی املاک فرسوده در استان شکل گیرد تا از وقوع فاجعه انسانی در این استانی مرزی که لقب قطب اقتصاد کشور را یدک می کشد، جلوگیری شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.