حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 19 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3083 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 81×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • شرایط محلات حاشیه ای، بسترساز  افزایش آسیب های اجتماعی
    ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۸:۵۸
    شناسه : 11309
    بازدید 1368
    8
    دریانیوز// محلات حاشیه ای در استان و حتی مرکز استان هرمزگان از مشکلاتی رنج می برد که زمینه و بسترساز آسیب های اجتماعی هستند و متاسفانه تاکنون اقدامی جز آمارسازی شاهد نبوده ایم و به همین دلیل شاهدیم که وضعیت این مناطق روزبه روز بدتر می شود و متولیان حوزه مهار آسیب های اجتماعی همواره تلاش دارند توپ مسئولیت را در زمین همدیگر پاسکاری کنید.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// محلات حاشیه ای در استان و حتی مرکز استان هرمزگان از مشکلاتی رنج می برد که زمینه و بسترساز آسیب های اجتماعی هستند و متاسفانه تاکنون اقدامی جز آمارسازی شاهد نبوده ایم و به همین دلیل شاهدیم که وضعیت این مناطق روزبه روز بدتر می شود و متولیان حوزه مهار آسیب های اجتماعی همواره تلاش دارند توپ مسئولیت را در زمین همدیگر پاسکاری کنید.

    درحالیکه این مناطق با کمبود شدید امکانات تفریحی، فرهنگی،ورزشی، آموزشی، هنری و…. مواجهند و کودکان، نوجوانان و جوانان از این حقوق شان محرومند که کوچه های تنگ و باریک وتاریک در بسیاری از محلات به پاتوق معتادان، مواد ومشروب فروشان و اراذل واوباش و سارقان و… تبدیل شده اند و خانواده ها و کودکان ونوجوانان هر روز بایستی صحنه های ناخوشایندی را از استعمال موادمخدر و تزریق شان، ناامنی و…. مشاهده کرده و گاهی الگوبرداری می کنند و در دام اعتیاد، بزه و… گرفتار می شوند و برای رفع این آسیب اجتماعی که دستگاه های مختلفی دخیلند، اقدامی نشده است و هر روز شاهد افزایش بزهکاران هستیم.

    به راحتی در محلات حاشیه‌ای ، موادمخدر، مشروب و… عرضه می شود و در دسترس قرار دارد که پاکسازی ها بایستی بطور کامل صورت گیرد واز ایجاد اشتغال پایدار ومناسب در محلات حمایت های واقعی شود. در حالیکه مصوباتی نیز در این حوزه وجود داشته ومسئولان وعده داده اند که برای ایجاد اشتغال در محلات، حمایت های لازم صورت می گیرد، اما در عمل اینگونه نیست. گاهی برخی از ساکنان محلات تصمیم می گیرند که بخشی از منزل شان را به مغازه و… تبدیل کنند که با ممانعت هایی از سوی دستگاه های مختلف مواجه می شوند. درصورتیکه اگر خانواده ها در این مناطق حمایت وتشویق شوند تا اشتغال زایی برای خودشان و دیگران داشته باشند، از شغل های کاذب و غیرقانونی در محلات کاسته می شود. از طرفی دیگر وضعیت ظاهری محلات نیز بایستی تغییر یابد و فضای سبز در محلات افزایش یابد. بازگشايي معابر نیز بایستی با جدیت مدنظر مسئولان قرار گیرد تا ارتقای امنیت و خدمات‌رسانی را به همراه داشته باشد.

    هنوز فاضلاب در بیشتر کوچه های محلات حاشیه ای و بافت فرسوده روان است و همچنان شبکه جمع آوری فاضلاب در این مناطق تکمیل نشده است که یکی از دلایل مهم آن هم عدم بازگشايي معابر است که اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب را با بن بست مواجه کرده است و متاسفانه کودکان در کنار یا داخل فاضلاب های روان در محلات بازی می کنند و این فاضلاب های روان بستر بیماری های مختلف از جمله مالاریا، پشه آئدس، بیماری های پوستی و… هستند و از طرفی همین فاضلاب وارد خورها شده و بوی تعفنش باعث آزار همسایگان خور می شود. ساکنان محلات همواره از تبعیض در خدمات‌رسانی به آنها گلایه مندند و این شرایط را حق خودشان نمی دانند و البته که بایستی رسیدگی به محرومان و حاشیه نشینان و کوخ نشینان بیش از این باشد.

    زنان بدسرپرست وبی سرپرست بایستی بیشتر مورد حمایت قرارگیرند و دوره های آموزشی، مهارت های زندگی، مشاوره های خانوادگی و زناشویی و فرزندپروری، حقوقی، اخلاقی و… برای ساکنان این مناطق بطور مستمر برگزار شود واز برپایی مراسمات ملی ومذهبی و… در این مناطق حمایت شود. دانش آموزان حاشیه نشین که برخی شان بدلیل مشکلات مالی و… مجبور به ترک تحصیل می شوند و یا اینکه در تحصیل با مشکلاتی مواجهند و از سه وعده غذایی بخصوص صبحانه محرومند، نیز بایستی مورد توجه قرار گیرند. بسیاری از کودکان و نوجوانان و مادران در این مناطق به سوء تغذیه و کم خونی و… مبتلا هستند. بی توجهی به حاشیه نشینان در حوزه های مختلف باعث افزایش آسیب های اجتماعی شده وضرورت دارد که در این حوزه اقدامات مناسب تری صورت گیرد وبه حوزه پیشگیری از بزه و خلاف و جرم و جنایت توجه بیشتری شود.

    زمانی که کوچه ها و معابر در محلات در تاریکی بسر ببرند وبرای تامین روشنایی در این مناطق اقدامی مناسب صورت نگیرد، بطور حتم میزان بزه وسرقت وکیف قاپی و… افرایش می یابد و تشکیل پرونده های قضایی را به همراه خواهد داشت که اگر همین یک قلم تامین روشنایی در محلات مورد توجه متولیان مربوطه قرار گیرد، بطور حتم درصد زیادی کاهش جرم در این مناطق را به همراه خواهد داشت. از طرفی دیگر بایستی زمینه تفریح، بازی و آموزش کودکان و نوجوانان در محلات فراهم شود و مساجد و اماکن مذهبی در این مناطق مورد حمایت قرار گیرند تا بتوان این اماکن را به عنوان پایگاه هایی جهت برگزاری مراسمات وبرنامه های مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و… قرار داد و اگر طرح امام محله در اینگونه محلات اجرایی شود، ساکنان به همراه امام محله می توانند پیگیری هایی را برای رفع مشکلات اهالی در حوزه های مختلف داشته باشند واز میزان آسیب های اجتماعی کاسته می شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.