حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 19 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3085 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 81×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • رواج قرض‌الحسنه در جامعه
    ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
    شناسه : 12963
    بازدید 190
    3
    دریانیوز// همه ما بر اهمیت قرض‌الحسنه واقفیم. قرض‌الحسنه یکی از سنت‌های زیبای الهی است که خداوند بر ترویج آن در جامعه تاکید فرموده‌اند. معنی لغوی قرض‌الحسنه وام نیکو می باشد.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// همه ما بر اهمیت قرض‌الحسنه واقفیم. قرض‌الحسنه یکی از سنت‌های زیبای الهی است که خداوند بر ترویج آن در جامعه تاکید فرموده‌اند. معنی لغوی قرض‌الحسنه وام نیکو می باشد.

    قرض‌الحسنه یعنی این که فردی اصل پول خود را به کسی که نیاز دارد می‌دهد و در موعد تعیین شده، بدون دریافت هیچ سود اضافی آن را از او پس می‌گیرد. از ویژگی‌های بارز قرض‌الحسنه همین عدم دریافت سود از طرف قرض دهنده می‌باشد. جایگاه قرض‌الحسنه در مکتب اسلامی بسیار بالا و ارزشمند می‌باشد. اسلام همواره از مسلمانان خواسته است تا با کمک به فقرا، ریشه فقر را از زندگی بشر ریشه‌کن کنند. آیات و روایات بسیار زیادی در مورد جایگاه قرض‌الحسنه وجود دارد.

    قرض دادن یکی از سنت‌های تاکید شده پیامبر اسلام می‌باشد که همواره مردم را دعوت به این امر می‌کردند و آن را نیز صدقه معرفی می‌نمودند. یکی از آثار قرض‌الحسنه، پاداش چند برابری از طرف خداوند برای فرد قرض‌دهنده می‌باشد. از دیگر آثار قرض‌الحسنه می‌توان به از بین بردن گناهان فرد و مورد آمرزش و تشکر خدا قرار گرفتن اشاره نمود. یکی از مهمترین آثار قرض‌الحسنه نزدیک کردن قلب‌ها به هم می‌باشد. افزایش روحیه تعاون، مهرورزی و همدلی و کم‌کردن روحیه خودخواهی و مال‌اندوزی در افراد، اصلاح کردن جامعه و کاهش جرایم از طریق کم کردن فقر، تامین کردن نیازهای اساسی جامعه و … از دیگر آثار ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه در جامعه می‌باشد.

    یکی از مکان‌هایی که می‌تواند مروج و توسعه‌دهنده سنت قرض‌الحسنه باشد، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری می‌باشند که با اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به مردم، باعث گره‌گشایی از مشکلات آنها می‌شوند. برای دستیابی به توسعه اقتصادی و ایجاد رفاه در جامعه، نظام بانکی می‌بایست تسهیلات مورد نیاز بخش‌های مختلف اقتصادی را تامین نماید. از این رو اگر بخواهیم از منظر تولید و اشتغال در کسب و کارهای کوچک به این منظر نگاه ویژه‌ای را معطوف نماییم ارائه خدمات قرض‌الحسنه به فعالان اقتصادی و متقاضیان وام‌های قرض‌الحسنه می‌تواند به بهبود فضای کسب و کار و شرایط اقتصادی کشور کمک شایانی را داشته باشد چرا که توجه ویژه به اعطای تسهیلات کم‌بهره عملاً میزان سودآوری و تجهیز و توسعه بنگاه‌های اقتصادی را نیز فراهم می‌کند.

    از این رو نقش بانک‌ها و کمک آنها به اقتصاد بر کسی پوشیده نیست و اگر پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه در دستور کار آنها قرار گیرد عملا هزینه تولید را کاهش و باعث کمک به اقتصاد کشور می‌شود. این امر نیز مستلزم داشتن منابع قرض‌الحسنه توسط بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری می‌باشد. استان هرمزگان یک استان دارای بنادر، مناطق آزاد، بنگاه‌های تولیدی و صنعتی بزرگ است که اگر منابع این بنگاه‌ها به صورت قرض‌الحسنه در بانک‌های استان قرار گیرد، کمک بسیار زیادی برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به مردم خواهد نمود. اکنون بانک‌ها پرداخت تسهیلات تکلیفی مانند ازدواج، فرزندآوری، نهادهای حمایتی و … را برعهده دارند که این موضوع نیازمند داشتن منابع لازم است. از این رو بانک‌ها نیز اقدام به جذب منابع قرض‌الحسنه از مردم می‌نمایند.

    در سال جاری شاهد این موضوع هستیم که بانک‌ها پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه تا مبلغ سیصد میلیون تومان را در دستور کار خود قرار داده‌اند و این موضوع منوط به سپرده‌گذاری به صورت قرض‌الحسنه در بانک‌ها می‌باشد. مسیری که بانک‌های قرض‌الحسنه موجود در کشور در حال حرکت در آن هستند و تاکنون نیز نتایج بسیار خوبی در این زمینه کسب کرده‌اند و به مدلی برای سایر بانک‌ها تبدیل شده‌است. هر چند این کار توسط بانک‌های تجاری دیر آغاز شده اما باز هم خوب است که این بانک‌ها به امر قرض‌الحسنه توجه نموده و در راستای ترویج آن نیز اقدام نمایند. هر چه پرداخت تسهیلات به صورت قرض‌الحسنه به ویژه در بخش تولید و کسب و کار افزایش یابد، باعث کاهش هزینه‌های تولید و در نتیجه کم شدن قیمت‌ها و کمک به اقتصاد کشور می‌شود. مسیری که اکنون آغاز شده و امیدواریم این روند به سرعت به پیش رفته و متوقف نشود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.