حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 18 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3083 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 81×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • دریایی به رنگ فاضلاب و ساحلی به طعم قلیان
    ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۶:۰۱
    شناسه : 9274
    بازدید 1240
    7
    دریانیوز//بیش از دو دهه است که دریای بندرعباس میزبان فاضلاب شهر از طریق خورهایی‌ می‌باشد که ماهیتشان چیز دیگری است.خورها محل تداخل آبهای شور و شیرین هستند و یک خور محیط ساحلی نیمه بسته ای از آب است که با آبهای آزاد مرتبط می باشد و آب دریا به میزان قابل ملاحظه‌ای توسط آبهای کم شور رودخانه یا آب باران که از خور خارج می شود، رقیق میگردد.
    ارسال توسط : نویسنده : سما آذر منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز//بیش از دو دهه است که دریای بندرعباس میزبان فاضلاب شهر از طریق خورهایی‌ می‌باشد که ماهیتشان چیز دیگری است.خورها محل تداخل آبهای شور و شیرین هستند و یک خور محیط ساحلی نیمه بسته ای از آب است که با آبهای آزاد مرتبط می باشد و آب دریا به میزان قابل ملاحظه‌ای توسط آبهای کم شور رودخانه یا آب باران که از خور خارج می شود، رقیق میگردد.
    در استان هرمزگان حدود ۸۰ رشته خور شناسایی شده است که در امتداد ۱۰۴۰ کیلومتری کرانه این استان پراکنده می باشند. از این میان ۶خور به نامهای «گورسوزان»، «شیلات»، «سورو»، «سنگ‌کن»، «دوهزار» و «کپشکن» در محدوده شهر بندرعباس واقع شده است و شوربختانه سالهاست که این خورها به محلی برای انتقال و تخلیه مستقیم فاضلاب ها به خصوص فاضلاب خانگی به دریا تبدیل شده‌اند.

    خورهایی که روزگاری قرار بود به یکی از جاذبه‌های گردشگری بندرعباس برای قایق سواری تبدیل شوند ولی اکنون به محل ورود گندآب‌ها و تکثیر انواع میکروب‌ها و آلودگی‌ها و همچنین به مکانی برای زندگی انواع حشرات و حیوانات موذی تبدیل شده است.رهاسازی و ورود پساب فاضلاب بندرعباس به دریا تهدیدی جدی علیه سلامت شهروندان است که علاوه بر ایجاد آلودگی زیست محیطی در منطقه سبب ایجاد بوی متعفن در سطح شهر هم شده است.

    بارها رسانه‌ها درباره رهاسازی فاضلاب شهر بندرعباس از طریق خورها به دریا و بوی تند و نامطبوع آن گزارش نوشته و درد دل‌های مردم را به گوش مسئولان رسانده اند و حتی در مقاطعی شورای شهر هم نسبت به این وضعیت اعتراض داشته ولی پیمانکار قدرتمندی نبوده که رفع این معضل را برعهده بگیرد. حال آنکه در کنار فاجعه‌ی زیست محیطی ورود فاضلاب به دریای خلیج فارس معضل دیگری را شاهد هستیم؛ کافی ا‌ست که در نوار ساحلی دریا قدم بزنیم و شاهد صف هایی از قلیان‌های شیشه ای در پیاده راه ساحلی باشیم و به جای استشمام نسیم دریا دود غلیظی که بیش از ۴۰۰ ماده سمی را وارد بدن می‌کند و عامل مهم سرطان است تنفس کنیم.

    این در حالی است که قانون، مصرف دخانیات را در مکان های عمومی و گردشگری ممنوع کرده است، اما گویا پارک‌های ساحلی شهر بندرعباس مستثنی هستند. بسیاری بر این عقیده اند كه مصرف قلیان با آب به معنی تصفیه و مضر نبودن دود آن است، درصورتیكه دود قلیان از دود سیگار خطرناك‌تر و پرعارضه‌تر است و هرپك قلیان برابر با نیم لیتر دود است. به گفته كارشناسان بهداشتی، افرادی كه قلیان مصرف می كنند باید بدانند كه حجم دودی كه از طریق قلیان وارد بدن می‌شود ۱۰ تا ۲۰ برابر دود ناشی از مصرف سیگار است و با عبور دود تنباكو از روی آب ، خطرهای مواد مضر كم نمی شود بلكه تركیبات موجود آنان سرطان زاست.

    تنباكو نیكوتین بیشتری نسبت به سیگار دارد و هم چنین ممكن است حاوی فلزات سنگین باشد، همچنین دود قلیان به دلیل استفاده از ذغال برای كشیدن تنباكو، منواكسیدكربن بیشتری نسبت به دود سیگار دارد و دانشگاه علوم پزشكی هرمزگان همواره تاكید بسیاری برای برخورد با این مساله با همكاری دیگر ارگان های مرتبط از جمله شهرداری و نیروی انتظامی دارد.با توجه به اینکه، موضوع محیط زیست امری مهم و حق داشتن محیط زیست سالم در زمره‌ی یکی از حق های بشری است، نجات محیط زیست دریایی خلیج‌فارس که دارای شرایط اکولوژیکی ویژه و منحصر به فردی بوده و دارای محیطی حساس و شکننده است بسیار ضروری و حیاتی‌ست.

    متاسفانه بعد از دهه‌ها پیگیری و برنامه‌ریزی هنوز تغییرات مطلوبی در جهت بهبود وضعیت وخیم زیست محیطی دریای بندرعباس و بهداشت ساحل صورت نگرفته و امید است با فراهم کردن شرایط لازم از طرف متولیان و مسئولین امر، به صاحب‌نظران و متخصصان و نیروهای توانمند میدان داده ‌شود تا بتوانند با بودجه‌ای که برای طرح‌های تحقیقاتی درنظر گرفته‌می‌شود روش اصولی و نتیجه‌بخش را برای این معضل ها به کار ببرند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.