حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 20 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3085 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 81×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • خروج پیاده‌روها از دسترس عابران
    ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
    شناسه : 9851
    بازدید 1317
    11
    گزارش دریا از حقی که سلب شده‌است دریانیوز// عابرین پیاده از مهم‌ترین اقشار جامعه هستند و باید به آنها توجه زیادی شود. یکی از مهمترین و مسلم‌ترین حق عابرین، پیاده‌روهای شهری هستند که باید به اندازه کافی تجهیز شده باشند و محل امن و مناسبی برای عابرین پیاده باشند.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// عابرین پیاده از مهم‌ترین اقشار جامعه هستند و باید به آنها توجه زیادی شود. یکی از مهمترین و مسلم‌ترین حق عابرین، پیاده‌روهای شهری هستند که باید به اندازه کافی تجهیز شده باشند و محل امن و مناسبی برای عابرین پیاده باشند.
    پیاده‌روهای شهری نه تنها مسیری برای عبور بلکه محلی برای استراحت عابرین نیز هستند که با مبلمان شهری مدرن تزئین شده تا در مسیرهای طولانی فضای استراحت را فراهم کنند. پیاده‌رو راهی است که در امتداد خیابان و برای عبور عابرین پیاده ساخته می‌شود. پیاده‌روها گونه‌ای از مسیرهای عابرین پیاده هستند. گاهی پیاده‌روها به وسیله جدول یا باغچه با پوشش گیاهی (درخت، چمن، شمشاد) از خیابان جدا می‌شوند. گاهی پیاده‌روها فقط یک راه هموار مناسب برای قدم زدن و کاملاً مستقل از خیابان هستند و مثلاً برای تردد عابرین در یک پارک ایجاد می‌شوند. پیاده‌روها باید یک استاندارد اساسی را دنبال کنند که متناسب با هدف ساخت آن‌ها این امکان را به همراه می‌آورند تا شهروند به معنای عام در کنار اصل حفاظت و ایمنی شخصی بتواند به عنوان عابر از فضای لازم برای عبور و مرور شهری استفاده کند.

    زیبایی پیاده‌رو از قبیل گل و گل‌کاری‌های کنار جدول‌ها هم در مرحله بعد در جهت دادن اعتماد بیشتر به شهروندان برای استفاده از پیاده‌رو به عنوان حق طبیعی آن‌ها در رفت‌وآمد بدون مزاحمت و ترس از عوامل بیرونی است. ظاهر زیبای پیاده‌روها در شهر باعث جذابیت آن شهر از لحاظ گردشگری و همین‌طور باعث ایجاد امنیت خاطر در عابران می‌شود. معمولاً در کنار همه این‌ها، برای عبور و مرور وسایل نقلیه موتوری سبک فواصل ایمن در مرزهای شلوغ و پر رفت‌وآمد در نظر گرفته می‌شوند که همراه با محدودیت سرعت برای تردد وسایل نقلیه سبک تا ممنوعیت تردد برای کامیون‌ها و وسایل نقلیه با سرو صدای زیاد و علاوه بر آن ایجاد مسیر تردد مجزا برای وسایط نقلیه بی موتور مانند دوچرخه است. هنگام ساخت و ساز باید مسیرهای تردد عابران زیر حفاظ‌های محکم از محدوده ساخت و ساز و از تردد خیابانی مجزا شود تا در رفت‌وآمد عابران و دوچرخه سواران اختلال ایجاد نشود.

    برای گذر از عرض خیابان‌ها در صورت استفاده از جدول ارتفاع جدول‌ها طوری است که برای همه گروه‌های سنی قابل استفاده باشد. علاوه بر آن معمولاً یک حاشیه شیب‌دار با عرض لااقل نیم متر برای مثلاً گذر با چرخ ویلچر و از این دست وسایل در نظر گرفته می‌شود. یک پیاده‌روی استاندارد باید دارای ویژگی‌های به خصوصی باشد که استفاده از این پیاده‌روها را برای همه آسان کند. به عنوان مثال عرض پیاده‌رو باید به اندازه‌ای باشد که برای دو عابر پیاده که با چتر از کنار یکدیگر عبور می‌کنند فضای کافی باشد. افراد بتوانند به راحتی از کنار هم سبقت بگیرند بدون آن که برای یکدیگر مزاحمت ایجاد کنند. ساخت پیاده‌روها باید به گونه‌ای باشد که انگار ۴۶ درصد از عابران چمدان به همراه دارند. باید عرض پیاده‌روهای شهری به گونه ای باشد که ۴۰ درصد از عابران با گروهی پنج یا شش نفر همراه هستند.

    پیاده‌روهای شهری بخش جدا نشدنی و مهم شهر هستند و در تمام کشور های جهان استانداردهای سختی در ساخت این قسمت‌ها وجود دارد. اما در شهر بندرعباس موضوع پیاده‌روها وضعیت خاصی دارد. گویا در این شهر عده‌ای، پیاده‌روها را ملک شخصی خود می‌دانند و به حقوق دیگر افراد تعدی می‌کنند. سال‌هاست که در خصوص تصرف در پیاده‌روها، مشکلات و گلایه‌های مردم منعکس شده اما همچنان شاهد این هستیم که بعضی افراد همچنان به این کار نادرست خود پافشاری می‌کنند و نمی‌خواهند اجازه دهند که همه شهروندان از پیاده‌روها استفاده نمایند.

    سازندگانی که همچنان می‌بندند
    نظری یکی از شهروندان بندرعباس در خصوص بستن پیاده‌روها توسط سازندگان ساختمان‌ها و ریختن مصالح در پیاده‌رو گلایه دارد و می‌گوید: در شهر بندرعباس شاهد این هستیم که هر شخصی که می‌خواهد ساختمانی بسازد باید پیاده‌رو را مسدود نماید و راه رفتن مردم را به سمت خیابان تغییر دهد. واقعا در بندرعباس نظارتی بر کارهای ساختمانی نیست که این افراد مصالح ساختمانی خود را در پیاده‌رو قرار ندهند و مسیر تردد مردم را مسدود نکنند. در این شرایط هم شهروندان مجبور هستند از قسمت سواره‌رو استفاده کنند که خطرات خاص خود را دارد و ممکن است باعث بروز تصادف شود.

    تعمیرگاه‌ها قاتلان پیاده‌رو
    زمانی یکی دیگر از شهروندان بندرعباسی از بستن پیاده‌روها توسط تعمیرگاه‌های خودرو گلایه دارد و می‌گوید: تعمیرگاه‌های خودرو سطح شهر، پیاده‌رو را قسمتی از تعمیرگاه خود می‌دانند و مسیر عبور عابران را مسدود می‌کنند و مشکلاتی را برای آنها به وجود می‌آورند. در این مواقع عابران مجبورند از خیابان برای عبور استفاده کنند و با توجه به اینکه بسیاری از این تعمیرگاه‌ها در مناطق مسکونی قرار دارند، برخی از عابران کودکان هستند که خطرات جانی در عبور از چنین مکان‌هایی آنها را تهدید می‌کند. از سوی دیگر وقتی خودروها در پیاده‌رو تعمیر می‌شود، کثیفی‌های کار در محل تعمیر خودرو باقی می‌ماند که این امر باعث خراب شدن پیاده‌رو شده و حتی می‌تواند برای عابران هم مشکلاتی مانند لیز خوردن ایجاد نماید. بارها از طریق رسانه‌ها به موضوع انتقال تعمیرگاه‌ها به مکان‌های دیگر منعکس شده اما تاکنون این امر محقق نشده است چرا که وجود تعمیرگاه‌ها در سطح شهر مشکلات زیادی را به همراه دارد.

    پارک خودرو در پیاده‌رو
    هاشمی یکی دیگر از شهروندانی است که از وضعیت پیاده‌روها ناراضی است و می‌گوید: برخی رانندگان با پارک کردن خودرو خود در پیاده‌رو، مسیر عبور و مرور عابران پیاده را می‌بندند. بیشتر آنها به این دلیل که می‌خواهند خودرو در کنار خانه‌شان باشد، اقدام به بستن پیاده‌رو می‌کنند. اگر شهروندی با ویلچر یا کالسکه نوزاد بخواهد از این مکان‌ها عبور کند قطعا نمی‌تواند و باید از خیابان استفاده نماید و خطرات آن را به جان بخرد در صورتی که استفاده از پیاده‌رو حق آنهاست و حقوق عابران توسط این رانندگان پایمال می‌شود.

    وسایل کسبه در پیاده‌رو
    یکی دیگر از شهروندان از گذاشتن وسایل توسط کسبه در پیاده‌رو گلایه دارد و می‌گوید: برخی از کسبه در سطح شهر فکر می‌کنند پیاده‌رو هم ملک شخصی آنهاست و بخشی از وسایل مغازه خود را در پیاده‌رو قرار می‌دهند که این کار بر خلاف قانون است و باید پیاده‌رو در اختیار عابران پیاده قرار داشته باشد و آنها بتوانند به راحتی از آن استفاده نمایند اما حقوق شهروندان در این مورد توسط بعضی از مغازه‌داران نادیده گرفته می‌شود. گویا مسئولان شهری در شهر تردد نمی‌کنند و این موضوع را نمی‌بینند که به سادگی از کنار آن عبور می‌کنند و اجازه می‌دهند که کسبه‌های متخلف به کار خود ادامه دهند و حقوق عابران پیاده را تضیع نمایند.

    عدم مناسب‌سازی پیاده‌روها برای معلولان
    رحیمی یکی دیگر از شهروندان بندرعباسی از عدم مناسب‌سازی بعضی از پیاده‌روها برای معلولان و سالمندان گلایه دارد و می‌گوید: در شهر بندرعباس افراد زیادی هستند که دارای معلولیت، سالمند و یا بیمار هستند و در استفاده از پیاده‌رو با مشکل مواجه می‌شوند چرا که برخی از پیاده‌روها برای عبور این افراد مناسب‌سازی نشده‌است. این افراد نیز جزئی از شهروندان این شهر هستند و حق دارند که از امکانات شهری برخوردار شوند اما تا زمانی که شرایط استفاده آنها فراهم نشود، به این حق قانونی خود دست پیدا نمی‌کنند.

    کمبود مبلمان شهری
    یکی دیگر از شهروندان از کمبود مبلمان شهری میگوید و عنوان می‌کند: در برخی از قسمت‌های شهر شاهد هستیم که در پیاده‌روها مبلمان شهری وجود ندارد و عابرانی که مدت زمانی پیاده‌روی کرده‌اند و خسته هستند و یا افراد سالمند که نیاز به نشستن دارند، این مهم را در دسترس خود نمی‌بینند. در بعضی پیاده‌روها نیز مبلمان خوبی وجود دارد و شرایط خوب است اما شهروندان توقع دارند این مبلمان در جاهای خاص نباشد و در همه نقاط شهر به یک اندازه وجود داشته باشد تا همه بتوانند از آن استفاده نمایند.این موارد گوشه‌ای از مشکلات شهروندان در استفاده از پیاده‌روهای سطح شهر بندرعباس است. استفاده از پیاده‌رو حق همه عابران پیاده است چرا که این پیاده‌روها برای آنها ساخته می‌شود اما بعضی از افراد به خود اجازه می‌دهند که حقوق عموم مردم را نادیده بگیرند و هر طور که می‌خواهند رفتار نمایند. در این بین مسئولان شهری نباید اجازه دهند که عابران پیاده از حق مسلم خود محروم شوند و عده‌ای از این موقعیت سوءاستفاده نمایند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.