حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 15 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3076 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 81×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • جولان موش های نروژی در سواحل بندرعباس
    ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۹:۵۹
    شناسه : 13455
    بازدید 1157
    6
    دریانیوز// استان هرمزگان جزو پنج استان برتر ايران در زمينه گردشگري است. سال گذشته تنها در ايام نوروز بيش از شش ميليون گردشگر به اين استان و به ويژه شهر بندرعباس و جزيره قشم سفر كرده‌اند، حدود يك سال است سواحل بندرعباس را موش‌هاي سياه و بزرگ نروژي اشغال كرده‌اند و هر روز هم بر تعدادشان افزوده مي‌شود.
    ارسال توسط : نویسنده : مریم عزیزی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// استان هرمزگان جزو پنج استان برتر ايران در زمينه گردشگري است. سال گذشته تنها در ايام نوروز بيش از شش ميليون گردشگر به اين استان و به ويژه شهر بندرعباس و جزيره قشم سفر كرده‌اند، حدود يك سال است سواحل بندرعباس را موش‌هاي سياه و بزرگ نروژي اشغال كرده‌اند و هر روز هم بر تعدادشان افزوده مي‌شود.

    با اين حال تاكنون هيچ اقدام خاصي براي حل اين معضل انجام نشده و موش‌هاي نروژي با آرامش در حال زاد و ولدند. همانگونه که می دانیم موش حیوانی موذی است که باعث انتقال بیماری های مختلفی می شود؛ بدیهی است وجود آنها در محل زندگی انسانها تهدیدی جدی بر سلامت جامعه است.

    جونده ای که علاوه بر انتقال بیماری تاکنون با جویدن سیم ها و ریشه های درختان و در بعضی موارد حمله به انبار های مواد غذایی ضربه هایی جدی به زیر ساختهای شهری وارد کرده است.شهرداری همواره به عنوان ارگانی که طرح اجرایی مبارزه با موش را عهده دار بوده است تا کنون در این امر کوتاهی مشهودی داشته و عدم پاک سازی و سالم سازی محیط شهری در بندرعباس و عدم نظارت در جمع آوری و دفع بهداشتی زباله ها در این شهر باعث نشر و نمو و انتشار موش ها بوده است .

    نداشتن سیستم دفع مناسب فاضلاب و دفع نادرست آن بخصوص در دریا، نیز از عوامل ازدیاد موش در شهر بندرعباس است . همچنین عدم لایروبی مناسب خورها و مسیل ها باعث ایجاد پناهگاهی مناسب برای موش ها بوده است. جوندگان خصوصا موش ها براي توليد مثل و ازدياد جمعيت خويش به سه چيز احتياج دارند، غذا، آب و پناهگاه كه هر سه در اغلب موارد در زباله هاي شهري و فاضلاب وجود دارد.به نظر می رسد عدم توجه به مشکلات کوچک و ریشه دواندنشان باعث ازدياد موش در بندرعباس شده است که در حال حاضر تنها با صرف وقت و هزینه ای کلان قادر به جبران آن هستند.

    موش ها به عنوان ناقلین بسياري از بيماري ها زندگی شهرنشینی را به مخاطره می اندازند. از طاعون گرفته تا تب تیفوس ( حاصل از گاز گرفتگی ساده ) تا بيماري لپتوسپيروز ( که عامل آن تغذيه از مواد غذايي آلوده به مدفوع موش بيمار است) و اسهال آميبي و انتقال كرم كدو و تريشين بیماری هایی هستند که از طریق موش انتقال می یابند.متاسفانه در طرح‌های شهری همیشه کمترین هزینه و آسان‌ترین راه انتخاب می‌شود غافل از آن که این صرفه جویی در هزینه شاید در ظاهر تحسین‌آمیز باشد اما در نهایت باعث بروز مشکلاتی از این دست مي‌شود که جبران آن تنها با هزینه‌هایی هنگفت جبران می‌شود.

    به طور مثال در حل معضل وجود موش‌ها،با پمپاژ آب در جويها و مسیل‌های شهر هم از رکود و تعفن آب و هم از ایجاد پناهگاهی مناسب برای موشها جلوگیری می‌شد.ساحل سورو،غدیر،ولایت،دولت و حتی محدوده هایی از بازار ماهی فروشان در تصرف موش ها هستند.با توجه به نزدیکی سال جدید و تعطیلات ایام نوروز کاش مسئولان برای جلوگیری از جولان موش ها در سطح شهر هر چه زودتر چاره ای اساسی بیندیشند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.