حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 18 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3082 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 81×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • تنبیه سوختی برای همه، تشویق برای هیچکس
    ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
    شناسه : 8321
    بازدید 1291
    8
    دریانیوز//کسانی که خدمت مقدس سربازی رفته اند، با این اصطلاح آشناهستند ودر دوران سربازی بسیار شنیده اند که تشویق برای یک نفر و تنبیه برای همه و اگر یک سرباز اشتباهی انجام می داد، آن مجموعه، دسته و گروهان و... با هم تنبیه می شوند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز//کسانی که خدمت مقدس سربازی رفته اند، با این اصطلاح آشناهستند ودر دوران سربازی بسیار شنیده اند که تشویق برای یک نفر و تنبیه برای همه و اگر یک سرباز اشتباهی انجام می داد، آن مجموعه، دسته و گروهان و… با هم تنبیه می شوند.

    این موضوع شاید باعث شود که سربازان بیشتر حواس شان جمع باشد تا اشتباهی نکنند که دیگران هم تاوانش را بدهند. اما آیا در سایر امور و در جامعه نیز بایستی اینگونه باشد که اگر شخصی یا گروهی اشتباه و یا تخلف ویا جرمی را مرتکب شود، بقیه نیز باید تنبیه و مجازات شوند و تاوان دهند؟ روز پنجشنبه یکی از شهروندان بندرعباسی که اخیرا خودرو نو را از یکی از خودروسازان تحویل گرفته است و با این خودرو امرارمعاش می کند، تماس گرفت و گفت به چند جایگاه سوخت برای بنزین زدن در بندرعباس مراجعه کرده که کارت سوخت آزاد نداشته اند و نتوانسته اند بنزین بزند و با مشکل مواجه شده اند.

    مدتی قبل نیز شهروندی که بواسطه شغلش بایستی به شهرهای مختلف استان برود، از مشکلش برای سوختگیری درجایگاه ها بدلیل نداشتن کارت آزاد سوخت می گفت. این راننده البته خودش کارت سوخت داشت، اما سهمیه ۶۰ لیتر یارانه ای و ۱۵۰ لیتر آزاد در کارت سوختش بدلیل تعدد ترددهای چند روزه تمام می شد ودر جایگاه های برخی شهرهای استان وجایگاه های بین جاده ای هم گویا کارت سوخت آزاد وجود نداشت وبا مشکل مواجه می شد.

    متاسفانه به بهانه قاچاق سوخت که بخشی از آن سازمان یافته و از داخل پالایشگاه ها آغاز می شود و به جایگاه های سوخت خودروها و دارندگان سهمیه سوخت در بخش های مختلف می رسد و در تمام بخش ها نیز گهگاهی کشفیاتی وجود دارد؛ اما گاهی برخی تصمیمات کارشناسی نشده وبدون درنظرگرفتن تمام جوانب باعث بروز مشکلاتی برای سایر اقشار و رانندگان و… می شود.

    بخشی از رانندگانی که از چند هفته گذشته در حال تحویل خودروهای خود از شرکت های خودروسازی هستند واین روند ادامه دارد و ماهیانه ده ها هزار دستگاه خودرو نو توسط خودروسازان از طرح یکپارچه خودرو به متقاضیان ثبت نام کننده براساس نوبت اعلامی در سراسر کشور داده می شودو گویا تا تحویل گیری کارت سوخت خودرویشان چندین هفته طول می کشد که کارت سوخت به آدرس شان ارسال شود.

    از آن طرف متاسفانه از مدتی قبل که طرح جمع آوری کارت های آزاد سوخت از جایگاه ها مطرح شد و در هرمزگان هم بدلیل قاچاق سوخت، این طرح را با جدیت بیشتری اجرا کرد و باعث بروز مشکلاتی برای برخی راننده ها از جمله کسانی که خودروی نو تحویل گرفته اند ویا کارت سوخت شان گم شده و کارت سوخت جدید را هنوز تحویل نگرفته اند، شده و صف های طولانی سوختگیری هم در جایگاه ها تشکیل شده و جروبحث بین رانندگان و متصدیان سوختگیری در جایگاه ها بدلیل نبود کارت سوخت آزاد را به همراه داشته است.

    گرچه با قاچاق سوخت بسیار مخالفیم و بایستی با آن مقابله جدی داشت، اما بایستی اولا آسیب شناسی شود که چرا این پدیده در حال افزایش هست تا جایی که برخی از دانش آموزان نیز ترک تحصیل نموده و به سمت قاچاق سوخت می روند و از طرفی دیگر برخی از رانندگان خودروهای سبک و سنگین و کشاورزان و سهمیه داران سوخت و… ترجیح می دهند سوخت خود و بخصوص گازوئیل شان را بفروشند؟ اگر قرار است به بهانه قاچاق سوخت، کارت های آزاد از جایگاه ها جمع آوری شوند، آیا نباید برای رانندگانی که به هر دلیل منطقی کارت سوخت در دسترس شان نیست، بنزین با کارت سوخت جایگاه دار داده شود؟ برای بروز چنین مشکلاتی بایستی اقدامات پیشگیرانه نیز نمود.

    به عنوان مثال خودروهای نو حتما با کارت سوخت در نمایندگی ها به ثبت نام کنندگان داده شود. همچنین اگر کسی کارت سوختش را مانند کارت بانکی اش گم کرد و در مراجعه به بانک، بلافاصله کارت بانکی صادر تحویل می گردد، برای کارت سوخت نیز اینگونه شود و بعد از گم شدن و ثبت نام برای کارت سوخت جدید، فوری کارت سوخت صادر و تحویل شود و زمان انتظاری وجود نداشته باشد تا کارت سوخت صادر شود. اگر اینگونه عمل شود، آن موقع نیازی نیست که در جایگاه ها کارت سوخت آزاد در دسترس همگان قرار گیرد و فقط برای مواقع اضطراری که راننده ای کارتش را فراموش کرده و امکان برگشتن و آوردن کارتش را ندارد، به نحوی چند لیتر سوخت داده شود تا بتواند مسافتی را برود و کارتش را بردارد وبه همراه داشته باشد.

    اما اینکه تصمیماتی اتخاذ شود که تمام جوانب درنظر گرفته نشود، باعث بروز مشکلاتی برای سایر شهروندان می شود و بایستی زیرساخت های لازم نیز برای اجرای هر طرحی فراهم شود. در بخش کارت های سوخت اگر که کارت سوخت فوری به کسانی که خودروی شان را از کارخانه و نمایندگی ها تحویل می گیرند ویا کارت شان گم شده است، صادر و تحویل شود، بطور حتم بخش زیادی از مشکلات رانندگان برای سوختگیری با کارت جایگاه دار حل می شود و با کارت خودشان سوختگیری می کنند.

    اما اینکه صدور و تحویل کارت های سوخت زمان‌بر باشد، در این مدت بایستی تدبیری اندیشیده شود یا کارت موقت سوختگیری تا تحویل کارت اصلی سوخت خودروها به این رانندگان داده شود ویا درتمام جایگاه ها یا جایگاه های منتخب به این رانندگان با ارائه رسید ثبت نام برای کارت سوخت یا ارائه مدارکی که کارت سوخت خودروی نو را تحویل نگرفته اند، سوخت داده شود.

    از چنین راهکارها و راهکارهای دیگر بایستی استفاده شود تا مشکلات این قشر کاهش یابد؛ وگرنه می بینیم که قاچاق سوخت همچنان ادامه دارد و فقط تاوانش را کسانی می دهند که نقشی در این قاچاق ندارند و باعث افزایش نارضایتی در جامعه می شود. یک موضوع دیگر اینکه سهمیه ۶۰ لیتری بنزین ۱۵۰۰ تومانی و ۱۵۰ لیتری بنزین سه هزار تومانی برای بسیاری از رانندگان بخصوص در مناطق گرمسیر که خودروها بایستی با کولر کار کنند، کم است که در این حوزه نیز کارشناسی نشده و به تمام کشور سهمیه یکسانی داده شده است.

    همچنین اگر راننده ای با خودرویش مسافرکشی می کند یا به شهرهای مختلف بایستی در رفت وآمد باشد ویا بخواهد مسافرت کند و… ، با این سهمیه ماهیانه چه میزان می تواند تردد کند؟ برخی از رانندگان می گویند چرا سهمیه ۱۵۰ لیتری شان ذخیره نمی شود تا برای مسافرت و… قابل استفاده شود؟ در این حوزه نیز بایستی تدبیر لازم اتخاذ شود تا از بروز مشکلات برای شهروندان جلوگیری شود و قاچاق سوخت بهانه ای برای بروز مشکلات برای دیگران نشود. بایستی با قاچاقچیان واقعی برخورد شود و کسانی که هیچ نقشی در قاچاق ندارند، نباید تنبیه و مجازات شوند و مشکلی بر مشکلات شان افزوده شود.

    بقول دوستی که می گفت حالا که تنبیه سوختی برای همه درنظر گرفته اند، آیا تشویقی هم برای کسانی که قاچاق نمی کنند و از کارت سوخت خودشان به میزان سهمیه استفاده می کنند و مسافرت نمی روند و…، درنظر گرفته شده است؟ در استان هرمزگان و شهر بندرعباس که حتی حمل و نقل عمومی اش ضعیف است و اتوبوس و تاکسی کمی دارد که جوابگوی نیازها نیست و جایگاه های مکانیزه دارای کولر اتوبوس ها یا بسته شده و یا اجاره داده اند و شهروندان نمی توانند استفاده کنند و طرح های دیگرشان هم فقط در ایام انتخابات مطرح شده و هزینه هایی هدر می رود و…، که شهروندان نمی توانند از حمل ونقل عمومی استفاده نمایند و مجبورند از خودروهای شخصی استفاده کنند و هوا در هشت ماه سال گرم است و کولر خودروها بایستی روشن باشد، آیا باید سهمیه سوخت قطره چکانی مانند سایر نقاط کشور داشته باشند و کارت سوخت های جایگاه داران هم جمع آوری شوند ؟

    به مشکلاتی که برای رانندگانی که در قاچاق سوخت نقشی ندارند و یا سهمیه سوخت خودشان کم است و یا کارت سوخت شان هنوز صادر نشده و تحویل نگرفته اند و…، نیز بایستی توجه شود و برای سوختگیری شان باید تدبیری اندیشیده شود و آنها بخاطر قاچاقچیان سوخت مجازات و تنبیه نشوند که باعث افزایش نارضایتی در جامعه می شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.