حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 20 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3085 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 81×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • تعمیرگاه هایی که محلات را محاصره و پیاده روها را تصرف کرده اند
    ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
    شناسه : 12081
    بازدید 1136
    5
    لزوم تسريع در انتقال صنوف مزاحم به خارج از شهر دریانیوز// بارها در سال های اخیر ساکنان محلات طلابند و نخل ناخدا، آیت ا... غفاری، کمربندی، بلوار جمهوری اسلامی و.... از محاصره شدن محلات شان توسط تعمیرگاه ها که باعث سلب آسایش و امنیت شان شده اند، اظهار گلایه نموده و این موضوع را از طریق دستگاه های اجرایی و نظارتی و نوشتن طومار و... پیگیری و رسانه ای کرده اند که متاسفانه تاکنون به درخواست و گلایه های شان توجهی نشده است.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// بارها در سال های اخیر ساکنان محلات طلابند و نخل ناخدا، آیت ا… غفاری، کمربندی، بلوار جمهوری اسلامی و…. از محاصره شدن محلات شان توسط تعمیرگاه ها که باعث سلب آسایش و امنیت شان شده اند، اظهار گلایه نموده و این موضوع را از طریق دستگاه های اجرایی و نظارتی و نوشتن طومار و… پیگیری و رسانه ای کرده اند که متاسفانه تاکنون به درخواست و گلایه های شان توجهی نشده است.
    دو دهه بحث جابجایی صنوف مزاحم ازجمله مصالح فروشان، آهن فروشان، سنگفروشان، تعميرکاران خودرو، تراشکاران و درب و پنجره سازي ها، قطعات بتني و عايق هاي رطوبتی و… به خارج از شهر مطرح شده و عدم هماهنگی دستگاه های مختلف از جمله شهرداری و راه وشهرسازی با همدیگر و… برای واگذاری دائم زمین و… باعث شد این طرح همچنان و بعد از بیش از یک دهه در وعده و وعید مسئولان و مدیران ابتر بماند و مدیران در حوزه های مختلف مرتبط با این طرح در این دو دهه آمدند و رفتند و تعمیرگاه ها و صنوف مزاحم همچنان در شهر مانده اند، ترافیک ایجاد کرده و پیاده روها را تصرف و محلات را در محاصره دارند و به خواسته ها و گلایه های عابران پیاده و ساکنان محلات حاشیه ای توجهی نشده است و صنوف مزاحم بر پیاده روها و شهر حکمرانی و سلطانی می کنند و متولیان مربوطه در این حوزه سکوت طولانی مدت داشته اند.

    وضعیت موجود و تصرف پیاده روها توسط بسازو بفروش ها و… و تخریب برخی از پیاده روها در شهر بندرعباس باعث شده است که از یک طرف پیاده رو استاندارد و ایمن در شهر بندرعباس کمتر داشته باشیم واز طرفی دیگر بخش زیادی از پیاده روهای شهر بندرعباس در تصرف هستند که برای درک بهتر وضعیت موجود پیشنهاد می کنیم متولیان مربوطه از جمله شهردار و اعضای شورای شهر بندرعباس، شهرداران مناطق ونواحی و سازمان ها و… وابسته به شهرداری، فرماندار بندرعباس، نمایندگانی از استانداری و دادستانی و… بصورت پیاده و هم روز و هم شب(تا متوجه شوند در پیاده روهایی که برخی حتی روشنایی هم ندارند واستاندارد هم نیستند، عابران چه مصیبت هایی را باید برای رفت وآمد دارند) ساعاتی را در مناطق مختلف این شهر بندری، هم در بافت قدیم و هم بافت جدید رفت وآمد کنند تا وضعیت واقعی پیاده روهای شهر را درک کنند تا اینکه شاید اقدامی کنند و برای استاندارد سازی و خارج کردن پیاده روها از تصرفات اقدامات مناسبی را انجام دهند تا هم عابران پیاده از پیاده رو ایمن، امن و استاندارد رفت و آمد کنند وهم اینکه از میزان ترافیک بدلیل تصرفات پیاده روها و لاین اول و گاهی دوم خیابان ها توسط صنوف مزاحم از جمله تعمیرکاران خودروها و… ، خودروهای میوه فروش و دستفروش، بساز بفروش ها و… کاسته شود. اینکه گفته می شود پیاده از سواره خبر ندارد، صحت دارد واگر مسئولان مانند مردم عادی و پیاده در پیاده روهای شهر رفت وآمد کنند، آنگاه معضلات و چالش های شهر را بهتر می بینند ودرک می‌کنند.

    از دهه ۸۰ بحث انتقال صنوف مزاحم و نمایشگاه های اتومبیل به خارج شهر مطرح شد ودر دهه ۹۰ به اوج رسید، اما تاکنون صنوف مزاحم همچنان در داخل شهر هستند و وعده ها بدلیل اختلافات بین دستگاه ها و عدم همکاری و تعامل با یکدیگر عملی نشده است ودودآن فقط به چشم شهروندان و عابران پیاده می رود و نارضایتی های اجتماعی رابه همراه داشته است.البته قوانین مناسبی دراین حوزه ها وجود دارد، اما خلاء در اجرای آنهاست. نه قوانینی که مربوط به افراد عادی است و نه قانون جامع حمایت از معلولان در بخش مناسب سازی محیط بخوبی اجرا شده است و وضعیت بیشتر پیاده روهای شهر برای استفاده افرادمعلول و غیرمعلول مساعد مناسب نیست. محلات هم که از یک طرف درمحاصره صنوف مزاحم هستندوپیاده روهای شان کاملابه تصرف این صنوف درآمده اند واز طرفی دیگر بخش زیادی ازانبارهای ضایعاتی غیرمجاز در محلات حاشیه ای و بافت فرسوده قرار دارد و باعث ناامنی وافزایش سرقت ها شده است.

    در برخی پیاده روها حتی قایق، خودرو،مصالح ساختمانی و… قرار داده شده وبدتر از همه اینکه صنوف مزاحم، پیاده رو و پیاده راه و حتی خیابان جلوی فروشگاه، تعمیرگاه، تزئیناتی، آپاراتی، آب معدنی فروشی و… را جزو محل کسب خود می دانند و اجازه پارک خودروها را به شهروندان نمی دهند و موانعی جهت پارک خودروی سایر شهروندان ایجاد می کنند و گاهی درگیری های لفظی و فیزیکی نیز در این حوزه رخ می دهد و حتی اینها توجیه نیستند که این اماکن جزو محل کسب شان محسوب نمی شود و با آنها هیچ برخوردی هم گویا صورت نگرفته است. در بلوار معلم و وحدت خواجه عطاء بندرعباس که پیاده روها توسط سازندگان املاک و برج سازان تصرف شده و حتی سازندگان املاک به تذکرات شهرداری و… نیز توجهی نمی کنند و عابران، دانش آموزان و ساکنان را با مشکل مواجه کرده اند. در بلوار معلم گودبرداری های رها شده وجود دارد و شهرداری و دستگاه نظارتی هم از وضعیت این بلوار رصد وبازدید کرده اند، اما وضعیت چندان تغییری نکرده است وبی توجهی به عابران پیاده ادامه دارد.

    گلایه های شهروندان
    شهروندان بندرعباسی نیز از تصرف پیاده روها توسط صنوف مزاحم، بسازوبفروش ها، دستفروشان و… دل خوشی ندارند و عابران پیاده مجبورند از خیابان بجای پیاده رو استفاده کنند و جان شان در معرض خطر قرار دارد و برخی هم در تصادفات جان شان را ازدست داده ویا مصدوم و معلول شده اند. آنها می گویند از یک طرف پیاده روها توسط صنوف مزاحم ازجمله تعمیرگاه ها و تزئیناتی های خودرو و… تصرف شده اند واز طرفی دیگر حتی خودروها برای تعمیر در یک یا دو ردیف در خیابان ها وبلوارهای شهر پارک می شوند و عابران پیاده باید از وسط خیابان رفت وآمد کنند واز طرفی دیگر در برخی خیایان ها مانند خیابان مدرس شمالی بندرعباس که پیاده روها توسط تعمیرگاه ها تصرف شده و در بخشی از خیابان ها نیز خودروها تعمیر می شوند و این خیابان که یک طرفه است، خودرو ها و موتورسیکلت هایی حتی در مسیر خلاف و از دو سمت رفت وآمد می کنند و هیچ قانونی در این خیایان رعایت نمی شود که ضرورت دارد پلیس و شهرداری برای چنین خیابان ها و معابری تدابیر لازم را بیندیشند وبا متخلفان برخورد کنند تا هم قوانین رعایت شود وهم پیاده روها آزادسازی شوند وهم ساکنان از سروصدای تعمیرکاران آسایش داشته باشند. چرا هیچ دستگاهی از حقوق عابران پیاده دفاع نمی کند؟ چرا با متخلفان برخورد قانونی صورت نمی گیرد؟

    ترافیک خیابان ها وتصرف پیاده روها
    شهروند دیگری می گوید: در خیابان های شهر بندرعباس همیشه ترافیک است. در بخشی از پیاده روها و خیابان ها صنوف مزاحم فعالیت دارند. در پیاده روهایی که خودروها تعمیر می شوند، علاوه بر تصرف پیاده رو، روغن و گریس و… ریخته شده که باعث لغزیدن عابران می شود. چرا تعمیرگاه ها را به خارج از شهر انتقال نمی دهند تا همه در یک مکان متمرکز شده و هم ترافیک در شهر کمتر شده و هم پیاده روها از تصرف شان خارج می شود؟ چرا در شهر بندرعباس قانون حاکم نیست واینقدر هرج ومرج است. نمایشگاه های خودروی ۲۲بهمن که به خارج از شهر منتقل نشد و حتی در خیابان های مختلف شهر نمایشگاه های خودرو جدید راه اندازی شده اند. شهر گنجایش این صنوف را ندارد و بایستی تدبیری در این حوزه اندیشیده شود.

    مسئولان اقدام کنند
    شهردار بندرعباس و فرماندار سابق بندرعباس چند ماه قبل در گفتگو با خبرنگار دریا وعده داده بودند که بزودی عملیات اجرایی انتقال صنوف مزاحم به خارج از شهر آغاز می شود و انتظار می رود شورای شهر بندرعباس و فرماندار سابق که هم اکنون سرپرست معاونت عمرانی استانداری را برعهده دارند، زمینه تحقق این مهم را فراهم نمایند و راه وشهرسازی نیز همراهی لازم را در واگذاری دائم و کامل اراضی مورد نیاز داشته باشد و دادستانی هم در این حوزه ورود داشته باشند تا انتقال صنوف مزاحم به خارج از شهر بعد از دو دهه به سرانجام برسد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.