حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3024 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • بیماری ترس از بدون اینترنت بودن
    ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
    شناسه : 13139
    بازدید 1122
    11
    دریانیوز// در گزارش قبل گفتیم که جهان امروز به واسطه‌ ظهور رسانه‌ دیجیتالی، ابزارهای هوشمندی را در اختیار دارد که به انسان اجازه می‌دهد خوب یا بد دست به کارهایی بزند که هرگز در گذشته نه به این اندازه و نه به این سادگی برایش ممکن و میسر بوده است. همین سهولت و راحتی می‌تواند منشا اعتیاد به فضای مجازی باشد.
    ارسال توسط : نویسنده : مریم منصف منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// در گزارش قبل گفتیم که جهان امروز به واسطه‌ ظهور رسانه‌ دیجیتالی، ابزارهای هوشمندی را در اختیار دارد که به انسان اجازه می‌دهد خوب یا بد دست به کارهایی بزند که هرگز در گذشته نه به این اندازه و نه به این سادگی برایش ممکن و میسر بوده است. همین سهولت و راحتی می‌تواند منشا اعتیاد به فضای مجازی باشد.
    بدیهی است که اعتیاد به فضای مجازی برای همه اتفاق نمی‌افتد، دقیقا همانطور که اعتیاد به مواد مخدر دامان کسانی را می‌گیرد که اراده ضعیف دارند و افسار زندگی خود را از دست می‌دهند. به طور کلی ، تکنولوژی های جدید ارتباطی مانند موبایل ، بازی های آنلاین اینترنتی و شبکه های اجتماعی روش زندگی ما را تغییر داده اند و شرایط جدیدی را برای ارتباط با یکدیگر و فعالیت های اجتماعی فراهم کرده اند.
    در دسترس بودن اینترنت مزایای زیادی دارد و منجر به پیشرفت های زیادی شده است. علی رغم تمام امکانات و مزایایی که تکنولوژی جدید ارتباطی فراهم کرده است، استفاده نادرست از آن با تبعاتی همراه می باشد.درواقع اعتیاد به اینترنت زمانی رخ می دهد که یک فرد نیاز اجباری به گذراندن زمان زیادی در اینترنت دارد، تا جایی که اجازه داده می شود سایر زمینه های زندگی (مانند روابط، کار یا سلامتی) آسیب ببینند.

    فرد به استفاده از اینترنت وابسته می شود و زندگی روزمره خود را وقف فضای مجازی خواهد کرد. فضای مجازی، هم برای برقراری ارتباط استفاده می شود و هم پدیده ای اجتماعی است.به طورکلی می توان گفت؛ اعتیاد به اینترنت یک اعتیاد رفتاری است که در آن فرد به استفاده از اینترنت یا سایر وسایل آنلاین به عنوان روشی ناسازگار برای مقابله با استرس های زندگی وابسته می شود.کارشناسان در تلاش برای مشخص کردن اینکه اعتیاد به اینترنت چگونه به نظر می رسد، مطالعات زیادی انجام داده اند. از آنجایی که اعتیاد به اینترنت به طور رسمی به عنوان یک وضعیت سلامت روان شناخته نشده است، توافق روشنی در مورد علائم وجود ندارد.

    با این حال، تحقیقات چند ویژگی کلیدی را شناسایی کرده است. بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۲، اگر زمان طولانی را به صورت آنلاین برای فعالیت های غیرمرتبط با کار، مانند مرور وب یا بازی های ویدیویی سپری کنید و متوجه هر یک از آنها شوید، ممکن است اعتیاد به اینترنت را تجربه کنید.

    * علائم شامل:

    • تغییرات ناگهانی در خلق و خو
    • نگرانی شدید در مورد اتفاقاتی که در فضای آنلاین رخ می دهد، زمانی که شما آنجا نیستید
    • نمی توانید مدت زمان آنلاین بودن خود را کنترل کنید
    • افزایش زمان آنلاین بودن برای رسیدن به یک احساس یا خلق و خوی خاص
    • افزایش تحمل: مشابه سایر اشکال اعتیاد رفتاری، فرد برای حس لذت بیشتر، ساعت مصرف را افزایش می دهد
    • علائم ترک (تحریک پذیری، دردهای جسمی، افسردگی) در صورت عدم دسترسی به اینترنت، فضای مجازی یا محدودیت در استفاده آنها
    • ادامه رفتار و آنلاین بودن علی رغم درگیری با عزیزان یا عواقب آن در محل کار یا مدرسه

    جنبه علمی اعتیاد به فضای مجازی

    اعتیاد به اینترنت همچنین ویژگی های مشابهی با اعتیاد به تلفن همراه یا « نوموفوبیا » دارد، ترس از بدون دستگاه تلفن همراه بودن، به طور مشابه، نوموفوبیا نیز می‌تواند بر زندگی روزمره افراد تأثیر بگذارد، زیرا بسیاری از افراد مبتلا به این اجبار تغییر رفتارشان با فناوری را دشوار می‌دانند.به طور کامل درک نشده است که چرا مردم به اینترنت معتاد می شوند، اما می توان تصور کرد که ظهور فناوری پیشرفته، پلت فرم های رسانه های اجتماعیِ القا کننده دوپامین و گوشی های هوشمند منجر به افزایش وابستگی شده است. شبکه های رسانه های اجتماعی دارای ویژگی های افزایش دهنده دوپامین (ناقل عصبی حس لذت و پاداش) مانند لایک هستند. مغز ما احساس دریافت دوپامین را دوست دارد و با ایجاد تحمل بیشتر و بیشتر به دنبال دریافت پاداش بیشتر است.

    مردم همچنین از اینترنت و بازی های آنلاین برای فرار از احساسات دشوار استفاده می کنند. چند چیز دیگر ممکن است نقش داشته باشد، از جمله: ژنتیک،محیط وشرایط سلامت روان، مانند افسردگی و اضطراب.برخی از کارشناسان پیشنهاد کرده اند که برخی افراد مستعد رفتارهای اعتیاد آور هستند زیرا گیرنده های دوپامین کافی ندارند یا تعادل مناسب سروتونین را با دوپامین ایجاد نمی کنند. این دو انتقال دهنده عصبی هستند که نقش زیادی در خلق و خوی شما دارند. علاوه بر این، تحقیقات سال ۲۰۱۶ نشان می دهد که برخی شرایط همزمان ممکن است با اختلال استفاده از اینترنت وجود داشته باشد.
    * این شامل:
    اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD)،هیپومانیا و اختلال دوقطبی،اختلال وسواس اجباری (OCD)،اختلال مصرف مواد،خطر خودکشی،علائم تجزیه ای (مانند مسخ شخصیت و احساس جدا شدن از خود)،بیخوابی،آلکسی تایمیا (احساس مشکل یا شناسایی احساسات)،عزت نفس پایین،اضطراب اجتماعی علاوه بر این، سایر خطرات احتمالی اعتیاد به اینترنت ممکن است شامل تأثیر بر سلامت جسمی باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ توسط انجمن قلب آمریکا بیان می کند که صرف زمان زیاد در مقابل صفحه نمایش خطر سکته مغزی را افزایش می دهد. یک بررسی سال ۲۰۱۷ نشان می دهد که زمان بیش از حد استفاده از صفحه نمایش ممکن است رشد شناختی کودکان را کند کند.

    انواع اعتیاد به فضای مجازی

    اعتیاد به اینترنت یک اصطلاح گسترده است که طیفی از رفتارها و مشکلات کنترل تکانه شامل اینترنت، رایانه شخصی و اعتیاد به موبایل را در بر می گیرد. اگرچه هنوز هیچ معیار رسمی ای برای تشخیص اعتیاد به اینترنت وجود ندارد اما محققان این موارد را در این خصوص بیان کرده اند:
    اعتیاد به نت از روی اجبار: این نوع اعتیاد مربوط به فعالیت های تعاملی آنلاین است که می تواند بسیار مضر باشد، مانند شرط بندی آنلاین، تجارت سهام، حراج های آنلاین، خرید آنلاین بطور اجباری. خرج کردن یا از دست دادن مقدار زیادی پول باعث استرس شده و روی روابط فرد تاثیر
    می گذارد.
    اعتیاد به برقراری رابطه آنلاین: افرادی که به روابط سایبری اعتیاد دارند بشدت درگیر پیدا کردن ارتباط و حفظ آنها در بستر فضای مجازی هستند و به همین خاطر اغلب خانواده و دوستان واقعی شان را فراموش می کنند.اشخاصی که بدنبال روابط آنلاین هستند دوست دارند هویت و ظاهر واقعی شان را پنهان کنند. اغلب اوقات این روابط منجر به ناتوانی فرد در برقراری ارتباطات با دنیای واقعی شده و او را به روابط سایبری خود وابسته تر می کند.
    اعتیاد به جستجوی اطلاعات: این افراد با وسواس خاصی به جستجو و جمع آوری اطلاعات در موضوعات مختلف
    می پردازند.در برخی مواقع این تمایل غیر قابل کنترل برای پیدا کردن و سازماندهی اطلاعات نشانه ای از تمایلات وسواسی اجباری می باشد که بهره وری کار را کاهش می دهد.
    اعتیاد به بازی های کامپیوتری و آنلاین: اعتیاد به بازی های رایانه ای شامل فعالیت های آنلاین و آفلاین است که می توان با رایانه، گوشی، تبلت، ایکس باکس، پلی استیشن انجام داد.این بازی ها اگر بصورت مداوم و بشکل وسواس گونه انجام شود باعث بروز مشکلات در فرد و هدر رفتن زمان می گردد.اعتیاد به شبکه های اجتماعی:امروزه اغلب افراد رایج ترین برنامه های ارتباطی مثل فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و … را دارند و مرتبا به آنها سر می زنند.خیلی ها به دلیل خجالتی بودن ترجیح می دهند در فضای مجازی باشند .

    علائم اعتیاد به اینترنت

    طبق گفته انجمن روانپزشکی آمریکا اگر ۳ یا ۴ تا از علائم اعتیاد به اینترنت که در زیر آورده شده را داشته باشید شما به فضای مجازی و اینترنت وابسته هستید:
    • باید زمان زیادی را در شبکه های اجتماعی و اینترنت بگذرانید تا احساس رضایت داشته باشید.
    • اگر به هر دلیلی نتوانید آنلاین شوید، دچار مشکلاتی مثل اضطراب، بدخلقی ، بی حوصلگی، بهانه گیری و …. می شوید و به محض استفاده از اینترنت علائمتان از بین می رود.
    • در کل برای مقابله با احساسات منفی مانند گناه، اضطراب یا افسردگی در اینترنت وقت می گذرانید.• چنانچه زمان زیادی را برای فعالیت های مرتبط با اینترنت مانند تحقیق در مورد فروشندگان اینترنتی، کتاب های اینترنتی و … صرف می کنید.
    • اگر در زندگی تان اختلال ایجاد می شود و از سایر زمینه های زندگی مثل روابط، کار، مدرسه و اوقات فراغت بخاطر اینترنت غافل می شوید.• اگر از دست دادن کار، رابطه و چیزهای مهم زندگی برایتان اهمیت چندانی ندارد و آنرا به وقت گذرانی در فضای مجازی ترجیح می دهید.
    ادامـــه دارد…

     

    عــادت یا اعتیــاد به فضای مجازی

    https://www.daryanews.ir/?p=13105

    قسمت سوم

    ‘اختلالات روانپزشکی و روانی اجتماعی از مصائب اعتیــاد به فضای مجازی

    https://www.daryanews.ir/?p=13161

    قسمت چهارم

    ‘نشانه ها وانواع اعتیــاد به اینترنت را بشناسیم

    https://www.daryanews.ir/?p=13266

    قسمت پنجم

    ‘آگـاه باشید و افســـار فضای مجازی را در دستان خود بگیــرید

    https://www.daryanews.ir/?p=13297

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.