حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 20 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3085 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 81×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • بسیج رسانه هرمزگان نیز وارد گود مسکن ملی شد
    ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۵۳
    شناسه : 12120
    بازدید 1130
    6
    دریانیوز// نهضت ملی مسکن مهم ترین برنامه دولت سیزدهم برای خانه دار شدن اقشاری است که بدلیل عدم اجرای هیچ طرح مسکنی در دولت سابق به خانه دار شدن ناامید شده بودند. اما اجرای این طرح از همان ابتدا با مانع تراشی، سنگ‌اندازی و کارشکنی مخالفان دولت مردمی آیت ا... رئیسی مواجه شد و از طرفی علی رغم تاکید چندباره رئیس جمهور برای واگذاری اراضی مازاد ادارات به راه وشهرسازی جهت اجرای طرح نهضت ملی مسکن، اما مقاومت هایی توسط ادارات دولتی برای این واگذاری‌ها صورت گرفت.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// نهضت ملی مسکن مهم ترین برنامه دولت سیزدهم برای خانه دار شدن اقشاری است که بدلیل عدم اجرای هیچ طرح مسکنی در دولت سابق به خانه دار شدن ناامید شده بودند. اما اجرای این طرح از همان ابتدا با مانع تراشی، سنگ‌اندازی و کارشکنی مخالفان دولت مردمی آیت ا… رئیسی مواجه شد و از طرفی علی رغم تاکید چندباره رئیس جمهور برای واگذاری اراضی مازاد ادارات به راه وشهرسازی جهت اجرای طرح نهضت ملی مسکن، اما مقاومت هایی توسط ادارات دولتی برای این واگذاری‌ها صورت گرفت.

    در شهری مانند بندرعباس با بی تدبیری متولیان مربوطه در مهرماه ۱۴۰۰ از بندرعباسی ها در نهضت ملی مسکن ثبت نام نشد و به مردم اعلام شد که می توانند در شهرک علوی در ۵۰ کیلومتری غرب بندرعباس ثبت نام کنند که این تصمیم و جانمایی غیرکارشناسانه باعث اعتراض مردم و رسانه ها، نماینده ولی فقیه در استان، نمایندگان مجلس و حتی در نهایت شخص استاندار شد و در نهایت در تیرماه ۱۴۰۱ ثبت‌نام از بندرعباسی ها در طرح نهضت ملی مسکن بابیش از ۹ماه ونیم تاخیر آغاز شد، اما روند پالایش و الحاق زمین و اراضی مورد نیاز به کندی پیش رفت.
    در نهایت در نیمه مرداد سال جاری تسطیح اراضی شمال اتوبان شهیدرجایی برای این طرح ملی در بندرعباس آغاز شد و به پالایش متقاضیان شتاب داده شد، اما هنوز ساخت و ساز ۱۵ هزار واحد در اراضی الحاقی شمال اتوبان شهیدرجایی آغاز نشده است و ضرورت دارد ساخت وساز ۱۵هزار واحد تا زمانیکه هوا خنک است، زودتر شروع شود. بسیج رسانه استانی در اقدامی ابتکاری نشست هم اندیشی مدیرکل راه وشهرسازی را با فعالان و پیشکسوتان مطبوعات و رسانه های استان برگزار کرد تا در حوزه مسکن ملی بیشتر بحث و تبادل نظر شود.

    بیان عملکرد دولت

    “محمدرسول جلالی ” رئیس بسیج رسانه استان هدف از این هم اندیشی ها را بیان عملکرد دولت مردمی سیزدهم در مقابله به جعل و دروغ پردازی های دشمن خواند و افزود: رسانه ها نیز وظیفه سنگین جهاد تبیین و اطلاع رسانی را برعهده دارند. جلالی گفت: عباس کمالی مدیرکل راه وشهرسازی هرمزگان از مدیران جهادی است که در راستای اهداف نظام و انقلاب گام برمی دارد. وی اظهار داشت : در راستای فرمایشات ومنویات مقام معظم رهبری بایستی عملکرد دولت بیان شود. رئیس بسیج رسانه هرمزگان نیز بر تسریع در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان برای خانه دار شدن مردم تاکید کرد.

    مسکن، مهمترین ماموریت دولت

    مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان در این نشست با بیان اینکه نهضت ملی مسکن مهمترین ماموریت دولت برای خانه دار شدن مردم است، اظهارداشت : در حوزه جوانی جمعیت نیز زمین و مسکن به خانواده های سه فرزندی که فرزندسوم شان بعداز آبان ۱۴۰۰ متولد شده و چهارفرزندی زیر۲۰سال اعظاء می شود. عباس کمالی افزود: در طرح نهضت ملی مسکن واحدهای ۸۰ تا ۱۲۰ متری یک، دو و سه خوابه ساخته می شود و متقاضیان باتوجه به شرایط مالی‌شان برای پرداخت سهم آورده، می توانند متراژ ملک‌شان را تعیین کنند و خانواده های پرجمعیت می توانند واحدهای بزرگتر انتخاب کنند. کمالی با بیان اینکه لازمه اجرای طرح نهضت ملی مسکن، وجود زمین کافی بود که قبلا در بندرعباس زمین نداشتیم و از شهرک علوی نیز استقبال نشد. اما در حال حاضر با الحاق صورت گرفته، مشکل زمین نداریم و این طرح در حال اجراست.
    کمالی انتخاب شهرک علوی در حال حاضر را نیز برای متقاضیان اختیاری خواند. وی گفت: پس از اتمام پالایش متقاضیان ثبت نام شده، سایت برای ثبت نام متقاضیان جدید در هرمزگان همزمان با سراسر کشور باز می شود. وی از آمادگی راه وشهرسازی برای حمایت از تشکل های مختلف برای خانه دار شدن اعضای شان خبرداد. مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان گفت: ۱۰ هزار واحد مسکونی برای بهره‌برداری در سفر پیش‌روی رئیس جمهور به این استان،‌ آماده بهره‌برداری شده است. عباس کمالی اظهار کرد: این واحدهای مسکونی در سراسر هرمزگان آماده شده که توسط رئیس جمهور بهره‌برداری می‌شود.وی ادامه داد: سایر بخش‌های وزارت راه و شهرسازی هم طرح‌هایی برای افتتاح در سفر پیش روی رییس جمهور به هرمزگان آماده شده که می‌توان به بندرگاه سیریک و ۲۰۰ کیلومتر راه آسفالته اشاره کرد.
    مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان با اشاره به آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در این استان، گفت: ۴۹ هزار و ۹۵۰ هزار واحد مسکونی شهری و ۱۶ هزار واحد مسکونی روستایی به عنوان برنامه چهارساله در این استان تعیین شده که باید ساخته شود و لازمه اجرایی شدن این موضوع تأمین زمین بود که اکنون سه هزار هکتار زمین به محدوده شهرهای هرمزگان اضافه شده است.کمالی بیان کرد: ۴۶۷ هکتار زمین هم به محدوده روستاها افزوده شده و مشکلی از بابت زمین برای طرح‌های نهضت ملی مسکن در هرمزگان وجود ندارد و ۱۲۳ درصد نیاز زمین هرمزگان در محدوده‌های شهری تامین شده است.
    مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان خاطر نشان کرد: افزون‌بر ۱۵۸ هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن برای هرمزگان ثبت نام کردند که از این تعداد ۴۶ هزار نفر با شاخص‌ها و معیارهای در نظر گرفته شده به عنوان واجد شرایط شناخته شدند.کمالی افزود: برنامه احداث مسکن برای این استان چهار ساله بود که تصمیم گرفته شد این برنامه به صورت یک‌جا اجرایی شود.وی اشاره کرد: آپارتمان‌های ۱۵ هزار واحدی بندرعباس که عملیات تسطیح آن‌ها در چند ماه گذشته آغاز شده تا دوماه آینده ساخت و سازشان شروع می شود.مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان تصریح کرد: ۱۰ هزار نفر واجد شرایط در بندرعباس آورده ۴۰۰ میلیون ریالی خود را واریز کرده‌اند و تنها عملکرد بانک مسکن در زمینه تأمین مالی این طرح خوب بوده است.
    کمالی اشاره کرد: سایر بانک‌ها هم باید در زمینه تأمین مالی طرح ملی نهضت ملی مسکن در هرمزگان عملکردشان را بهتر کرده وبرای متقاضیان مسکن و پیمانکاران سهل‌گیری داشته باشند تا بتوان این طرح بسیار حائز اهمیت را به خوبی پیش برد.وی در زمینه بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی هم اشاره کرد: ۵۷۰۰ پرونده برای اعطای سند توسط ساکنان این مناطق در اداره‌های راه و شهرسازی شهرستان‌ها و دفاتر پیشخوان دولت در بندرعباس تشکیل شده که سه هزار و ۳۳۷ سند صادر شده است.وی گفت: املاکی که قبل از سال ۹۴ احداث شده اند، تا ۲۰۰متر به نرخ منطقه ای و تقریبا رایگان و مازاد بر ۲۰۰متر را با نرخ کارشناسی و حتی بصورت قسطی سند دار می کنیم تا مالکان شان بتوانند با سند املاک شان از تسهیلات بازسازی املاک فرسوده و… نیز استفاده کنند. مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان خاطر نشان کرد: ۴۳ درصد شهر بندرعباس را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد و این استان ۱۱ شهر دارای بافت فرسوده دارد و بافت فرسوده در شهرهای میناب و بندرلنگه پس از مرکز استان، بیشتر است.
    کمالی خاطر نشان کرد: سکونتگاه‌های غیر رسمی هم بیشتر در حاشیه بافت‌های فرسوده تشکیل شده که امکان صدور سند برای آن‌ها فراهم بوده و در این زمینه اطلاع رسانی شده است.مدیرکل راه و شهرساری هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد: ۱۹ کیلومتر از مسیر بندرعباس لار در استان هرمزگان هم آماده شده و ۲۰ کیلومتر آن در این استان باقی‌مانده تا این مسیر در این استان ۲ بانده شود.کمالی با اشاره به اهمیت توسعه سواحل مکران اضافه کرد: مطالعه‌های مسیر ریلی بندرعباس چابهار در دست اقدام است و در زمینه مسیر ریلی بندرعباس شیراز هم گفته شده که اقدام‌هایی از سمت شیراز انجام شده است.
    مباحث مطرح شده توسط حاضران
    حاضران در این نشست هم نظرهای خود را بیان کردند. یکی از مباحث مطرح شده در این نشست آن بود که برخی از مردم اکنون به واسطه شرایط سخت اقتصادی و معیشتی امکان تأمین آورده ۴۰۰ میلیون ریال را ندارند،‌همچنین اگر بتوانند این مبلغ را با مشقت زیاد تأمین کنند، امکان تأمین ۶۰۰ میلیون ریال مرحله بعدی را ندارند و قادر به پرداخت‌های بعدی نیستند و بایستی تدبیری اندیشیده شود.
    همچنین بیان شد به واسطه نبود نظارت بر عملکرد بنگاه‌های معاملات ملکی در هرمزگان و به‌خصوص شهر بندرعباس،‌ آنان به تعیین کننده اصلی قیمت مسکن و اجاره در این شهر تبدیل شده‌اند و آورده خانواده برای اجاره ملک در محله‌های بافت فرسوده و حاشیه‌ای که ساختمان‌های فرسوده و درحال تخریب هستند، هزار میلیون و ۲ هزار میلیون ریال است.
    حاضران در این نشست هم‌اندیشی بیان کردند مبالغ اجاره بهای ماهیانه که در پلتفرم های مجازی قیمت سازی می شود هم از ۵۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون ریال بوده و خانواده‌ها توان پرداخت این مبالغ را ندارند.
    موضوع دیگر بیان شده این بود که به واسطه بی تحرکی در زمینه ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس،‌ مردم نگران هستند و مشکل مسکن زندگی‌های مشترک را متأثر و اتفاقات ناخوشایندی در این شهر رخ داده که بسیار متأثر کننده است.مسئله طرح شده بعدی، رابطه مستقیم فرزند آوری و افزایش جمعیت بود و اینکه این ۲ رابطه مستقیمی داشته و درصورت حل مشکل مسکن می‌توان به این موضوع امیدوار بود، همچنین داشتن فرزند نیاز به داشتن فضای مسکونی مناسب دارد و مسکن‌هایی که قرار است در طرح نهضت ملی مسکن ساخته شود برای فرزندآوری مناسبت نیست.
    همچنین به این اشاره شد که ۲ روز نظارت نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات در بندرعباس در همان زمان تاثیرگذار بود، اما پس از آن با رها شدن نظارت‌ها شرایط قیمت‌های مسکن و اجاره به وضعیت بی‌سامان قبل بازگشت. همچنین پلتفرم مجازی که توسط مشاوران املاک قیمت سازی می کنند هم توسط دستگاه های نطارتی رصد نمی شوند. سامانه اجاره بها هم که قرار بود در شهریور در هرمزگان راه اندازی شود که تاکنون راه اندازی نشده و راه اندازی آن باعث کنترل بازار اجاره بها می شود و مالکان ومشاوران املاک نمی توانند ملک را ارزش‌گذاری وقیمت سازی کنند و این املاک کارشناسی شده قیمت گذاری می شوند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.