حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 19 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3085 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 81×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • بازدارندگی از جرم و تخلف  با افزايش مجازات ها
    ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۹:۲۳
    شناسه : 12644
    بازدید 1149
    4
    دریانیوز// بازدارنده نبودن مجازات ها باعث افزایش و تکرار تخلف و جرم در جامعه شده است که بارها در حوزه های مختلف به این موارد اشاره کرده ایم. جانشین فرمانده فراجا نیز خواستار بازنگری قانونی در برخی از مجازات‌های مربوط به سارقان شد.سردار قاسم رضایی با تشریح دو درخواست پلیس از دولت و مجلس گفت: خوشبختانه هم دولت محترم و هم نمایندگان مجلس کاملا شناخت خوبی از مجموعه انتظامی کشور دارند و با دغدغه‌ها و نیازمندی‌های مردم هم آشنایی داشته و آن را می‌شناسند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// بازدارنده نبودن مجازات ها باعث افزایش و تکرار تخلف و جرم در جامعه شده است که بارها در حوزه های مختلف به این موارد اشاره کرده ایم. جانشین فرمانده فراجا نیز خواستار بازنگری قانونی در برخی از مجازات‌های مربوط به سارقان شد.سردار قاسم رضایی با تشریح دو درخواست پلیس از دولت و مجلس گفت: خوشبختانه هم دولت محترم و هم نمایندگان مجلس کاملا شناخت خوبی از مجموعه انتظامی کشور دارند و با دغدغه‌ها و نیازمندی‌های مردم هم آشنایی داشته و آن را می‌شناسند.

    وی با بیان اینکه آنچه که امروز در جامعه مطرح است، آرامش است؛ گفت:‌ خوشبختانه امروز در جامعه و کشورمان آرامش و امنیت را داریم. البته مردم در برخی از حوزه‌ها از پلیس مطالبه دارند که از جمله آن می‌توان به دو حوزه سرقت و موادمخدر اشاره کرد. مردم در این دو حوزه دغدغه جدی دارند. در حوزه مبارزه با موادمخدر مصوبات شورای امنیت کشور، ستاد مبارزه با موادمخدر و … وجود دارد. اما از طرف دیگر بحث ارتقای اشرافیت در مرزها و انسداد مرزها به منظور جلوگیری از ورود موادمخدر و بعضا سلاح وجود دارد. به همین دلیل نیز امیدواریم که دولت و مجلس شورای اسلامی به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

    رضایی سرقت را دغدغه دیگر مردم بشمرد و گفت: در حوزه سرقت مردم دغدغه جدی دارند. در این خصوص هم هماهنگی خوبی با دستگاه قضایی برای چگونگی مهار و کنترل سارقان داشتیم. اما در برخی از آمارها داریم که سارقان کارشان تکرار شده و چند بار دستگیر شده و پس از آزادی دوباره مرتکب سرقت شده‌اند. در این مورد نیز از نمایندگان محترم مجلس می‌خواهیم که موضوع کوتاه کردن اطلاله دادرسی و هم افزایش هزینه جرم را مورد توجه قرار دهند. وی با بیان اینکه هزینه جرم باید متناسب با جرم باشد تا حالت بازدارندگی داشته باشد، گفـت: در همین راستا نیز امیدواریم که یک بازنگری در برخی از قوانین، مجازات‌های مربوط به سرقت داشته باشیم.

    جانشین فرمانده فراجا با بیان اینکه نمایندگان مجلس و دولت می‌توانند برخی از این مطالبات را در برنامه هفتم توسعه در دستور کار قرار دهند، گفت: این موارد موضوعی جدی برای مردم و پلیس است و ما آن را دنبال می‌کنیم.واقعیت هم همین است و همانطور که جانشین فرمانده فراجا عنوان کرده اند، برخی از سارقان تکرار سرقت را در کارنامه دارند و پس از دستگیری مشخص می شود آنها پیش از دستگیری، بارها بخاطر سرقت و… دستگیر شده اند و به زندان هم رفته اند و اما باری دیگر وبارها به سرقت و شرارت و… پرداخته اند و بسیاری از افراد سارق و شرور و… اینگونه اند که نشان می دهد مجازات ها بازدارندگی لازم را ندارند.

    از طرفی دیگر اطاله دادرسی گاهی باعث می شود تا شاکیان از شکایات شان منصرف شوند که در این حوزه نیز بایستی تدابیری اندیشیده شود. در استانی مانند هرمزگان و شهر بندرعباس که دارای محلات حاشیه ای و بافت فرسوده زیادی است و کوچه های تنگ و تاریک مامن معتادان، سارقان، اراذل و اوباش، مواد و مشروب فروشان و… می باشد، ساکنان از سرقت های زیاد در این مناطق و ناامنی ها شاکی و خواستار اقدام اساسی در این حوزه هستند. سارقان و اشرار سابقه دار باعث سلب امنیت وآسایش مردم هستند و این شرایط باعث شده است که برخی از مالباختگان و آسیب دیدگان حتی جرات شکایت و پیگیری آن را نداشته باشند و یا از روند طولانی رسیدگی به شکایات شان خسته شوند.

    بایستی شرایط بگونه ای باشد که افراد سارق و شرور و… جرات شرارت و سرقت و تکرارش را نداشته باشند. برخی از افراد هم شرب خمر می کنند و آزادانه و با خاطری آسوده در محلات و حتی معابر اصلی باعث ناامنی و سلب آسایش مردم می شوند و یا اینکه با حالت مستی رانندگی می کنند وبه خودشان و دیگران آسیب می رسانند. تمام این موارد نشان می دهد که مجازات ها اثرگذاری و بازدارندگی لازم را ندارند و بایستی مصوباتی در مجلس و… داشته باشیم تا مجازات ها افزایش یافته و بازدارنده باشند. مردم بایستی امنیت داشته باشند و احساس امنیت وآسایش و آرامش و مخلان امنیت بایستی احساس ناامنی کنند.

    در حوزه تخلفات رانندگی نیز عنوان می شود که جریمه ها بازدارندگی لازم را ندارند وبایستی جریمه افزایش یابند که علاوه بر افزایش جریمه ها، بایستی در حوزه آموزش رانندگی به متقاضیان و…. نیز تدابیری اندیشیده شود تا آموزش ها باعث شود رانندگان قانون‌مدار تربیت شده و گواهینامه اخذ کنند و بجای جریمه نقدی، رانندگانی که تخلف مکرر دارند، بایستی موظف شوند تا در دوره های آموزش رانندگی مجدد شرکت کنند. همچنین طرح همیار پلیس نیز بایستی با رویکرد جدیدی در تمام مدارس شهری و روستایی با جدیت بیشتری اجرا شود تا دانش آموزان از کودکی و نوجوانی با قوانین و احترام به قوانین آشنا شوند تا رانندگان قانونمداری در آینده تربیت شوند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.