حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 15 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3076 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 81×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • ایست؛ تردد افراد دارای نیازهای ویژه ممنوع!
    ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۹:۵۲
    شناسه : 12836
    بازدید 1239
    3
    دریانیوز// در همه جای دنیا برای رفاه حال افراد دارای نیازهای ویژه امکانات رفاهی مناسبی را در نظر می‌گیرند تا این افراد بتوانند به راحتی و مانند دیگر مردم، در سطح جامعه تردد داشته و کمبودی را احساس نکنند.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// در همه جای دنیا برای رفاه حال افراد دارای نیازهای ویژه امکانات رفاهی مناسبی را در نظر می‌گیرند تا این افراد بتوانند به راحتی و مانند دیگر مردم، در سطح جامعه تردد داشته و کمبودی را احساس نکنند.

    سال‌هاست که در کشور ما نیز بر احترام به حقوق معلولان و افراد دارای نیازهای ویژه تاکید و حتی برای این موضوع قوانینی وضع شده‌است. یکی از حقوق این افراد، مناسب‌سازی محیط برای تردد آنهاست به نحوی که موانع موجود بر سر راه تردد آسان آنها برداشته شود. اما در شهر بندرعباس این موضوع به خوبی اجرا نشده و حتی در برخی مکان‌ها نیز شاهد این هستیم که بر سر راه افراد دارای نیازهای ویژه موانعی را می‌سازند تا آنها به راحتی نتوانند عبور نمایند.

    پیاده‌روهای زیادی در پایتخت اقتصادی کشور وجود دارد که برای افراد عادی نیز مناسب عبور نیست چه برسد به افراد دارای نیازهای ویژه. تردد از پیاده‌روها یکی از ابتدایی‌ترین حقوق هر شهروندی است که متاسفانه در کلان‌شهر بندرعباس این موضوع نادیده گرفته شده‌است. بسیاری از این پیاده‌روها استاندارد نیستند و عابران برای عبور با مشکل مواجه هستند و تردد از آنها حتی می‌تواند باعث آسیب شود به همین دلیل عابران ترجیح می‌دهند از سطح خیابان برای تردد استفاده نمایند که این امر نیز خطراتی برای آنها به همراه دارد اما آنها این خطرات را به جان می‌خرند. پیاده‌روهای زیادی نیز هستند که توسط صنوف مختلف به تصرف درآمده‌اند و امکان استفاده از آنها برای شهروندان وجود ندارد.

    بساز و بفروش‌ها، تعمیرگاه‌ها، مغازه‌داران و … از جمله صنوفی هستند که قسمت یا کل پیاده‌رو را بسته و آن را به تصرف خود درآورده‌اند و عابران را از حق قانونی خود بی‌نصیب کرده‌اند. این موضوع باعث اذیت شدن عابران و افراد عادی می‌شود و امکان تردد برای افراد دارای نیازهای ویژه را کاملاً از بین می‌برد. افراد دارای نیازهای ویژه نیز حق دارند از امکانات شهری استفاده نمایند اما نوع نگاه برخی مسئولان به نحوی است که این حق از این افراد سلب می‌شود. برخی اقدامات مسئولان مانند ضرب‌المثل «آمد ابرویش را درست کند چشمش را کور کرد» است چرا که می‌خواهند موضوعی را سامان دهند، موضوعات دیگر را نادیده گرفته و مشکل‌ساز می‌شود. مدتی پیش نیز از طریق روزنامه دریا به گذاشتن موانعی در بلوار شهید حقانی، بعد از روگذر قدس به سمت بلوار شهدا با درج یادداشتی اشاره شد که شهرداری بندرعباس برای اینکه از تردد موتورسیکلت‌ها در قسمت عابران پیاده روی خور جلوگیری شود، موانعی را قرار داده‌اند که حتی عابران نیز در عبور با مشکل مواجه شده‌اند. گذاشتن موانع از یک سو، یک ردیف بلوک چیدن بر روی دیواره گذرگاه عابران تردد برای آنها که اغلب دانش‌آموز هستند را دشوار کرده‌است. بماند که خانواده‌های دارای کالسکه، ویلچرنشین‌ها و افراد دارای نیازهای ویژه امکان تردد ندارند و باید از روی این موانع پرواز کنند.

    مانع از تردد موتورسیکلت‌ها شدن در این محل کار بسیار خوبی است چرا که دانش‌آموزان زیادی از این محل برای تردد استفاده می‌کردند و باعث ایمنی آنها می‌شود اما محدود کردن دیگر افراد از استفاده از این گذرگاه شایسته نیست و شاید به نحو دیگری می‌توانستند این محدودیت را برای موتورسیکلت‌ها ایجاد می‌کردند. به هر حال افراد دارای نیازهای ویژه هم حقوقی دارند که باید دیده شده و محیط شهری برای تردد و استفاده آنها از امکانات شهر مناسب‌سازی شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.