حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 18 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3083 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 81×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • اصرار کودکان برای خرید تلفن همراه و دغدغه والدین
    ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۱۵
    شناسه : 10622
    بازدید 1154
    7
    دریانیوز//این روزها وابستگی و اعتیاد کودکان و نوجوانان به موبایل، در حال تبدیل‌شدن به یک نگرانی بزرگ برای والدین در سراسر جهان است.اگر فرزندی در سنین کودکی یا اوایل نوجوانی دارید، مطمئنا تابه‌حال این سؤال به ذهنتان خطور کرده است: «آیا کودک من برای داشتن تلفن همراه آماده است؟».
    ارسال توسط : نویسنده : سمیه هاشمی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز//این روزها وابستگی و اعتیاد کودکان و نوجوانان به موبایل، در حال تبدیل‌شدن به یک نگرانی بزرگ برای والدین در سراسر جهان است.اگر فرزندی در سنین کودکی یا اوایل نوجوانی دارید، مطمئنا تابه‌حال این سؤال به ذهنتان خطور کرده است: «آیا کودک من برای داشتن تلفن همراه آماده است؟».
    متاسفانه امروزه استفاده از موبایل در هر سنی تبدیل به رویه‌ای عادی و معمول گشته است. با وجود اینکه امکانات درون گوشی‌های همراه از بسیاری جهات مفید و حتی ضروری‌اند، اما نباید از آسیب‌هایی که استفاده بیش از اندازه از این وسایل در کودکان و نوجوانان ایجاد می‌کنند غافل ماند. همچنین در زمان همه‌گیر شدن بیماری کرونا و مجازی شدن آموزش‌ها، میزان به کار بردن موبایل توسط کودکان بسیار بیشتر از قبل شد به طوریکه بسیاری از آن‌ها تمام‌وقت خود را صرف گذراندن در گروه‌های درسی، گفتگوهای دوستانه و همچنین سرگرمی‌های مجازی می کردند.

    همین موضوع سبب شد تا این امر تبدیل به یکی از نگرانی‌های بزرگ والدین شود؛ زیرااستفاده کودک از موبایل‌های هوشمند علاوه بر تاثیرات جسمانی بر خلق و رفتار کودکان نیز تاثیرات چشمگیری می گذارد.
    اما ما نمی توانیم استفاده از تلفن همراه را به‌طور کامل برای کودکان ممنوع کنیم زیرا دنیا در حال تغییر است و ما باید تکنولوژی را بپذیریم اما قبل از آنکه تکنولوژی را وارد خانه‌هایمان کنیم، باید فرهنگ استفاده از آن را در خانه‌هایمان ایجاد نماییم.
    جری بابریک (Jerry Bubrick)، روان‌شناس بالینی در این مورد می‌گوید: «به‌عقیده من، در موضوع تلفن همراه برای کودکان، سن به‌تنهایی ملاک نیست. علاوه بر سن، آگاهی اجتماعی و درک کودک از معنای فناوری هم مهم است. ممکن است نوجوان ۱۵ساله شما هنوز واقعا بالغ نباشد، اما چون او ۱۵ سال دارد، شما برایش موبایل می‌خرید درحالی‌که ممکن است نوجوان ۱۲ساله‌تان واقعا از نظر اجتماعی بالغ‌تر باشد و بهتر بتواند از عهده آن برآید.»
    اگر والدینی تصمیم دارند تلفن‌های کاملاً هوشمند را در اختیار فرزندان خود قرار دهند، کارشناسان توصیه می‌کنند قبل از تهیه گوشی، دستورالعمل‌های شفافی را برای آنان تنظیم کنند.قوانینی وجود دارد که والدین می‌توانند برای استفاده از تلفن همراه فرزندان خود اعمال کنند، از جمله این قانون‌ها این است که والدین باید مشخص کنند که رمز عبور تلفن کودک و نوجوان را بداند و اگر راضی نباشد که او به شکل مناسب از آن استفاده می‌کند، این حق را دارد که گوشی تلفن را از او بگیرد، محدودیت‌هایی را هم برای زمان کلی استفاده از تلویزیون و هم برای زمان استفاده از گوشی تلفن تعیین شود. کارشناس روانشناسی کودک، این قانون را به‌ویژه برای بچه‌هایی که قبلاً در جدا شدن از تلویزیون مشکل داشتند، به شدت توصیه می‌کند.
    باید در مورد محدودیت‌هایی که برای هزینه اینترنت و هزینه‌های بازی یا برنامه‌های ایجاد خواهد شد، با فرزندتان توافق شود؛ تعیین شود که در صورت گم شدن یا شکستن تلفن، این موضوع چه عواقبی خواهد داشت و آیا گوشی دیگری برایش تهیه خواهید کرد؟ و اگر چنین است، چه کسی هزینه آن را پرداخت خواهد کرد؟ساعاتی از روز مشخص شود که استفاده از تلفن مجاز نباشد، مانند اواخر شب یا در حین فعالیت‌های خانوادگی، چرا که کارشناسان روانشناسی تاکید می‌کنند که با تلفن خود نخوابید و تلفن در هنگام تکالیف و وعده‌های غذایی خاموش بماند.
    سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی را که فرزندانتان از آن‌ها استفاده می‌کنند، نظارت کنیم و آنها را آگاه کنیم که ما این کار را انجام می‌دهیم. کودکان باید طوری رفتار کنند که انگار والدینشان تقریباً هر چیزی را که پست می‌کنند، می‌خوانند و والدین به آنها توضیح دهند که نباید چیزی را پست کنند که پدربزرگ و مادربزرگشان از خواندن آن ناراحت شود.
    پس در آخر نتیجه می گیریم نحوه استفاده کودکان و نوجوانان از تلفن همراه از آن دسته مسائلی است که باید به آن دقت کافی داشته باشیم و کودکان و نوجوانان برای استفاده از این فضا نیاز دارند تا مهارت‌هایی مانند تفکر انتقادی، مدیریت زمان و همین‌طور تشخیص خوب و بد را یاد بگیرند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.