حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 19 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3083 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 81×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • از  توزیع سیلندر گاز تا اشتراک پذیری و وظایف مختلف شرکت های مسئول
    ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹
    شناسه : 12097
    بازدید 1193
    10
    دریا از چالش های اخیر توزیع کپسول گاز گزارش می دهد دریانیوز// کپسول گاز و حواشی آن دغدغه این روزهای بندرعباسی ها بوده است، اجرای طرح سدف که از مدت ها پیش اطلاع رسانی شده بود، باز هم مثل هر طرح دیگر در آغاز راه فراز و فرودهای خود را داشت.
    ارسال توسط : نویسنده : مریم منصف منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// کپسول گاز و حواشی آن دغدغه این روزهای بندرعباسی ها بوده است، اجرای طرح سدف که از مدت ها پیش اطلاع رسانی شده بود، باز هم مثل هر طرح دیگر در آغاز راه فراز و فرودهای خود را داشت.
    شرکت پخش فرآورده‌های نفتی برای مدیریت مصرف گاز کشور سامانه سدف را راه اندازی نمود و لازمه اجرای آن ثبت نام خانواده ها در این سامانه بوده است و با توجه به اینکه بارها از طرق مختلف از جمله نشریات،فضای مجازی ویا حتی نصب بنر در جایگاه های مختلف توزیع سیلندر گاز خانگی تأکید بر اهمیت این موضوع شده بود، همچنان هستند افرادی که این طرح را جدی نگرفته و ثبت نام انجام نداده اند، علی رغم اینکه در تمامی اطلاعیه ها ذکر شده بوده که پایان مهلت ثبت نام تا آخر آذر ماه سال جاری می باشد، بازهم برخی خانواده ها نتوانستند ثبت نام خود را تکمیل کنند. با شروع این طرح در چند وقت اخیر و مسائل و مشکلاتی که از خود بروز داد، مسئولان تصمیم به تمدید طرح سدف تا پایان اسفند ۱۴۰۲ گرفته اند.

    بنابراین یک طرف این ناهماهنگی ها خود مردم هستند البته که در برخی موارد هم سامانه یاری نمی کرد. برای بهبود و مدیریت بهتر این مسئله لازم است که مردم نیز با دولت همکاری کنند و نسبت به ثبت اطلاعات خود در سامانه اقدام نمایند.بر اساس این طرح قرار بود از ابتدای آذر ماه گاز مایع یارانه ای فقط در مناطقی از کشور که از گاز شهری بی بهره هستند از طریق سامانه درخواست فرآورده های نفتی توزیع شود و دیگر مناطق با نرخ صادراتی روی کشتی این سوخت را دریافت کنند. با شروع اجرای طرح توزیع یارانه ای گاز خانگی در کنار مشقاتی که در این مدت به مردم نجیب بندرعباس تحمیل شد، اتفاقات خوبی هم رقم خورد از جمله اینکه جمع آوری جایگاه های غیر رسمی و بعضاً خطر آفرینی مانند جایگاه زمین خورشید واقع در محله سید کامل بندرعباس، جایگاه هایی در کمربندی و دوراهی ایسینی. در حال حاضر در سطح شهر بندرعباس ۸ جایگاه فعال وجود دارد که ۴ جایگاه از قبل موجود بود و ۳ جایگاه روز پنجشنبه ۹ آذر و یک جایگاه در روز شنبه ۱۱ آذر نیز شروع به کار کرده است.

    در ابتدای طرح بنا بود که ۶ جایگاه رسمی توزیع در سطح شهر افزوده شود که تاکنون ۴ جایگاه اضافه شده است و دو مورد دیگر هم در حال جانمایی هستند ولی با توجه به اطلاع رسانی نرخ مصوب یارانه ای و آزاد در روز شنبه ۱۱ آذر و بر اساس اطلاعات دریافتی این روزنامه از فرمانداری بندرعباس می توان گفت بر اساس پیک جمعیتی و نیاز منطقه همین تعداد نیز کفایت می کند و نیاز شهر بندرعباس را پاسخگو خواهد بود.صف های طویل، ناراحتی و نارضایتی مردم در این مدت همه و همه به دلیل جو روانی و بازار سیاهی که با توجه به نرخ شناور سیلندر آزاد ارائه شده بود، به جود آمد، نرخی که گاها بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزارتومان عرضه می شد.

    اندکی پس از این ناهماهنگی ها معاون وزیر نفت در پالایش و پخش فرآورده های نفتی اعلام کرد: گاز مایع در درب پالایشگاه با قیمت ۲۳۰ تومان به شرکت های توزیع کننده ارائه می شود و بر همین مبنا هم شرکت های توزیع کننده باید ۲ هزار ۵۳۶ تومان به ازای هر کیلو گاز را ارائه دهند یعنی یک کپسول ۱۱ کیلویی مبلغ ۲۷ هزار ۹۰۰ تومان باید فروخته شود و قیمت به صورت آزاد با مبلغ ۳۰ هزار و ۶۹۰ تومان عرضه می شود.بر اساس مصوبه هیئت وزیران از این به بعد گاز مایع می بایست از طریق سامانه عرضه شود لذا همه ظرفیت های لازم برای مصرف کنند گان خرد فراهم شده است ولی متاسفانه برخی از مردم هنوز نتوانستند در سامانه مربوطه ثبت نام لازم را انجام دهند که برای بهره مندی از سیلندر یارانه ای لازم است که حتما ثبت نامه خود را انجام دهند.از روز یکشنبه ۱۲ آذر در تمامی جایگاه ها سیلندر گاز مایع یارانه ای با قیمت ۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان و آزاد با قیمت ۳۰ هزار و ۶۹۰ تومان عرضه می شود. گفتنی است گاز یارانه ای به افرادی که در سامانه سدف ثبت نام کرده اند تعلق می گیرد .

    مسئولیت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هرمزگان در این مسیر
    حامد ملازاده صادقیون،رئیس روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هرمزگان در این خصوص گفت: کپسول گاز مایع تازمانی که به صورت عمده می باشد که در اصطلاح می گویند به صورت بالک است فرآورده نفتی محسوب می شود و از زمانی که تحویل شرکتهای خصوصی موزع توزیع گاز می شود و در کپسول سیلندر گاز خانگی وارد می شود، فرآورده نفتی نیست و کالا محسوب می شود. وی افزود: معمولا برای کالاها دو مسئله قیمت و توزیع دغدغه ساز خواهد بود و تمام مسئولیت قانونی قیمت و توزیع کالاها از جمله کپسول گاز بر عهده سازمان صنعت معدن وتجارت می باشد و در حیطه اختیارات شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نمی باشد.

    اشتراک گیری توسط شرکت پرسی ایران گاز
    یکی از دغدغه های مردم در این روزهای اخیر دریافت اشتراک برای تحویل کپسول گاز درب منازل بوده است،از آنجایی که در واقع این خدمات و تمهیداتی است که شرکت های موزع برای مشتریان خود در نظر می گیرند از با عزت اله گورهانی مدیر عامل شرکت پرسی ایران گاز گفتگو کردیم.گورهانی گفت: این شرکت همچنان مثل گذشته درصورت درخواست کپسول گاز را درب منزل به مشترکین خود تحویل می دهد، این خدمات در تمام سطح شهر بندرعباس ارائه می شود و شهروندان می توانند برای درخواست کپسول با شماره های۰۷۶۳۳۵۱۳۲۵۵ و ۰۷۶۳۳۵۱۳۲۵۷ تماس حاصل نمایند و پس اعلام کد اشتراک خود در انتظار دریافت کپسول باشند.مدیر عامل شرکت پرسی ایران گاز ادامه داد: افرادی که اشتراک ندارند اما تمایل به دریافت دارند نیز می توانند با همین شماره تماس بگیریند واز طریق ارتباط با اپراتور ، پس از ثبت اطلاعات می توانند کد اشتراک دریات نمایند و از خدمات این شرکت بهره مند شوند.

    کپسول گاز مایع ارتباطی با شرکت گاز استان ندارد
    اخیرا به دلیل برخی ناهماهنگی هایی که برای دریافت یارانه ای و حتی آزاد سیلندر گاز خانگی در سطح شهر به وجود آمد ، بسیاری از مردم شرکت گاز استان هرمزگان را مقصر می دانند اما بر اساس تحقیقات ما گفتنی است که در این مسیر شرکت گاز نقشی نداشته عملا مسئولیت این شرکت برای لو له کشی گاز و گاز رسانی از این طریق می باشد.افرادی که زیر ساخت گاز رسانی(خط لوله گاز) برایشان مهیا است اما عملا از گاز شهری استفاده نمی کنند، به دلایل مختلفی از جمله اینکه علمک برایشان نصب نشده یا همچنان لوله کشی درون ساختمان را انجام نداده اند در هنگام ثبت نام در سامانه سدف باید گزینه « من در شرایط خاص هستم « را فعال کنند.تا امکان استفاده از سهمیه سیلندر گاز مایع یارانه ای برایشان فراهم شود.

    اما اینکه هنوز برخی شهروندان علی رغم اینکه خط لوله گاز درب منزل شان رسیده اما همچنان از گاز شهری استفاده نمی کند هزینه هایی است که به دلیل لوله کشی داخلی ساختمان متحمل می شوند که از اینرو با هماهنگی هایی که با برخی از بانک های عامل انجام شده است تسهیلاتی به شهروندان ارائه می شود، این تسهیلات برای هر واحد جداگانه ارائه می شود و هزینه نهایی لوله کشی گاز درون ساختمان بین ساکنین تقسیم می شود.

    درنهایت علمک گاز،کنتور گاز و رگلاتور را نیز شرکت گاز به صورت رایگان در اختیار مشترکین قرار می دهد و در ابتدا هزینه اشتراک هم حدود ۱۵۰ هزار تومان می باشد و بعد از آن مشترکین ماهانه بر اساس ارقام کنتور خود باید هزینه گاز مصرفی را پرداخت نمایند که بر اساس آمارهایی که کارشناسان ارائه داده اند در شهری مثل بندرعباس که معمولا از گاز شهر برای پخت وپز وگاهی آبگرم کن استفاده می شود هزینه بسیاری ناچیزی دارد.لوله کشی گاز شهری هم توسط برخی شرکتهای مجری ذی صلاحی است که از سازمان نظام مهندسی ساختمان توانسته اند مجوزهای لازم را کسب نمایند، انجام می شود. و بعد از اتمام حدود ۷۲ ساعت تحت آزمایش، کنترل و نظارت قرار می گیرد و پس از کسب تائیدات لازم تحویل مشترکین می شود. البته در ساختمان های نوساز لوله کشی گاز نیز در مرحله ساخت جزو تأسیسات ساختمانی محسوب می شود و باید اجرا شود و عملا هم برای دریافت گاز خانگی مشکلی نخواهند داشت .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.