حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3024 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • اختلالات روانپزشکی و روانی اجتماعی از مصائب اعتیاد به فضای مجازی
    ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۹:۴۴
    شناسه : 13161
    بازدید 1134
    8
    دریانیوز// در افراد معتاد به رایانه و اینترنت افسردگی، اضطراب، تفکرهای وسواسی و اختلالات عاطفی شیوع بیشتری نسبت به کاربران عادی دارد همچنین در تحقیقات مختلف مشخص شده است که عزت نفس در این افراد نسبت به کسانی که از اینترنت استفاده نمی‌کنند و یا استفاده در حد معمول دارند، پایین تر است.یکی از پیامد‌های شایع در اعتیاد به رایانه و اینترنت کاهش روابط خانوادگی است که به دنبال آن پیوند عاطفی میان فرزندان و والدین و همچنین میان همسران کمتر می‌شود و انسجام خانواده را به مخاطره می‌اندازد.
    ارسال توسط : نویسنده : مریم منصف منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// در افراد معتاد به رایانه و اینترنت افسردگی، اضطراب، تفکرهای وسواسی و اختلالات عاطفی شیوع بیشتری نسبت به کاربران عادی دارد همچنین در تحقیقات مختلف مشخص شده است که عزت نفس در این افراد نسبت به کسانی که از اینترنت استفاده نمی‌کنند و یا استفاده در حد معمول دارند، پایین تر است.یکی از پیامد‌های شایع در اعتیاد به رایانه و اینترنت کاهش روابط خانوادگی است که به دنبال آن پیوند عاطفی میان فرزندان و والدین و همچنین میان همسران کمتر می‌شود و انسجام خانواده را به مخاطره می‌اندازد.
    فرد‌گرایی و انزوای اجتماعی یکی از آسیب‌های اعتیاد به رایانه و اینترنت است، اعتیاد به رایانه افراد را وادار می‌کند زمان بیشتری به تنهایی بگذرانند یا در ارتباط‌ های اینترنتی با غریبه‌ ها ارتباط سطحی بر قرار کنند و این کار به قیمت از دست دادن گفت وگو های رو در رو و ارتباط‌های فامیلی و دوستانه است؛ این انزوا و تنهایی می‌تواند باعث کاهش تعاملات اجتماعی فرد با اعضای خانواده و در نهایت منجر به کاهش مهارت‌های اجتماعی وی گردد.اعتیاد به فضای مجازی می‌تواند عوارض و آسیب‌های جسمانی، روانی، ارتباطی و … داشته باشد. بروز مشکلات جسمانی مانند کم خوابی، چاقی، عدم رعایت بهداشت شخصی، عدم تمرکز، خشکی چشم درد ناحیه کمر و دست از پیامد‌های جسمانی اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی است.
    انزوای اجتماعی، انزوا و پرخاشگری پیامدهای روانی و روان‌شناختی اعتیاد به اینترنت است، زیرا افراد معتاد به فضای مجازی اهل تظاهر هستند و هویت اصلی خود را بروز نمی‌دهند. دور شدن و عدم برقرای روابط صمیمانه با اعضای خانواده و از دست دادن روابط عاطفی پیامد‌های جبران ناپذیر ارتباطی ناشی از اعتیاد به فضای مجازی است.
    افراد معتاد به فضای مجازی زمان زیادی را درگیر استفاده از اینترنت و انواع اپ‌ها و بازی‌های سرگرم‌کننده هستند؛ به همین دلیل از کار و زندگی واقعی خود غافل می مانند و عقب می افتند. این افراد در دراز مدت علاوه بر اینکه شغل خود را از دست می‌دهند، در مضیقه مالی شدیدی نیز قرار می‌گیرند.اعتیاد به اینترنت باعث می‌شود تا فرد معتاد نتواند وظایف تحصیلی خود را درست انجام دهد. در نتیجه اگرچه ممکن است فارغ‌التحصیل شود، اما سواد واقعی ندارد و نمی‌تواند شغل مناسب خود را پیدا کند. اعتیاد به اینترنت برای کودکان و نوجوانان گاه با افت شدیدی تحصیلی همراه است.
    اختلالات روانپزشکی و روانی اجتماعی از مهمترین آسیب های اعتیاد به فضای مجازی است.تحقیققات نشان داده که عزت نفس پایین، تکانشگری ، کیفیت خواب ضعیف، اختلال خلقی و خودکشی با اعتیاد و وابستگی به فضای مجازی مرتبط است.نتایج مطالعه ای که بر روی ۲۱۱۴ دانش آموز (۱۲۰۴ پسر و ۹۱۰ دختر) انجام شد نشان داد که افراد مبتلا به IA یا اعتیاد به فضای مجازی با علائم اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD)، اختلالات افسردگی، فوبیای اجتماعی و خصومت به ویژه در میان نوجوانان پسر مواجه هستند.
    در مورد علائم اعتیاد به اینترنت و رایانه نظرات متفاوتی ارائه شده است، برخی متخصصان روان پزشکی آمریکا معیارهای هفتگانه‌ای را به عنوان علائم اعتیاد به رایانه و اینترنت پیشنهاد می‌دهند که بر اساس آن، چنانچه بخواهیم فردی را معتاد به رایانه و اینترنت بنامیم باید حداقل ۳ مورد از علائم زیر در طول یک دوره ۱۲ ماهه (یکساله) در وی دیده شود:
    ۱٫ افزایش روز افزون میزان استفاده از رایانه و اینترنت
    ۲٫ احساس بی قراری، بد خلقی و عصبانیت در هنگام تلاش برای قطع یا کم کردن استفاده از رایانه و اینترنت
    ۳٫ دروغ گفتن به دوستان و اعضای خانواده در مورد زمان استفاده از رایانه و اینترنت
    ۴٫ کاهش فعالیت‌های اجتماعی، شغلی و تفریحی به دلیل استفاده از رایانه و اینترنت
    ۵٫ تداوم استفاده با وجود آگاهی از آثار منفی آن
    ۶٫ نداشتن توانایی برای مهار خود در استفاده از اینترنت و رایانه
    بطور کلی افرادی که به فضای مجازی و آنلاین اعتیاد دارند دو نوع علائم احساسی و فیزیکی را تجربه می کنند.
    علائم احساسی همانطور که گفتیم احساس گناه، اضطراب؛ افسردگی، احساس سرخوشی هنگام استفاده از فضای مجازی، انزوا، اجتناب از انجام کارها، از یاد بردن برنامه های خود و … می باشد.
    علائم فیزیکی اعتیاد آنلاین مشخصا برای افرادیست که مدت طولانی از کامپیوتر استفاده می کنند. این افراد با کمردرد، سردرد، افزایش یا کاهش وزن، تاری دید، سندرم تونل کارپال، اختلال در خواب و … مواجه می شوند.

    ادامـــه دارد …

    قسمت اول

    عــادت یا اعتیــاد به فضای مجازی

    https://www.daryanews.ir/?p=13105

    قسمت دوم

    ‘بیماری، ترس از بدون اینترنت  بودن

    https://www.daryanews.ir/?p=13139

    قسمت چهارم

    ‘نشانه ها وانواع اعتیــاد به اینترنت را بشناسیم

    https://www.daryanews.ir/?p=13266

    قسمت پنجم

    ‘آگـاه باشید و افســـار فضای مجازی را در دستان خود بگیــرید

    https://www.daryanews.ir/?p=13297

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.