حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • «گزیر» روستای دوستدارکتاب
    ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۷:۰۲
    شناسه : 6387
    بازدید 1663
    6
    وقتی خبرهای خوبی از همشهری ها و هم استانی هایت می شنوی که در سطح استانی و ملی مقام های متعدد کسب کرده اند باعث خوشحالی است.
    ارسال توسط : نویسنده : سعیده دبیری نژاد منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: وقتی خبرهای خوبی از همشهری ها و هم استانی هایت می شنوی که در سطح استانی و ملی مقام های متعدد کسب کرده اند باعث خوشحالی است.
    اگر در زمینه فرهنگی خصوصاً کتابخوانی باشد و اینکه توانسته ایم در زمینه کتاب و کتابخوانی برتر باشیم خوشحالی چند برابر می شود . «گزیر» روستای کتابدار کودک و چندین عنوان مطرح دیگر شده است. شاید بسیاری از هم استانی هایمان بگویند روستای گزیر کجاست؟
    روستای گِزیر (که عرب‌ها آن را جزیر می‌گویند) روستای بزرگی در استان هرمزگان از توابع بخش مرکزی شهرستان بندرلنگه می باشد. این روستا در ۲۵کیلومتری شمال شهر کنگ واقع شده است. در واقع از شمال شوره زار مهرکان، از جنوب کنگ، از مغرب باورد، و از سمت مشرق به برکه سفلین محدود می‌گردد. دارای ۱۰ مسجد، ۶ مدرسه، بیمارستان، و آب‌انبار(به گویش محلی برکه) می‌باشد. به زبان فارسی به لهجه محلی تکلم می‌کنند.

    پیشه بیشتر اهالی کشاورزی می‌باشد. اما بطور متفرقه مشاغلی از قبیل ، پیله وری، دریانوردی، بازرگانی، کارمندی، معلمی ـ تا مقطع استادی دانشگاه و … در بین اهالی یافت می‌شود.اما برای اینکه بدانیم چرا این روستا در بین ده روستای برتر کشور در زمینه کتابخوانی انتخاب شده است و با فعالیت های متعدد این کتابخانه بیشتر آشنا شویم با خانم مریم آرمون مسئول کتابخانه «راسخ گزیر» صحبتی داشته ایم.روستای گزیر ۵هزار نفر جمعیت دارد. «کتابخانه عمومی مشارکتی راسخ گزیر» یکی از موثرترین مراکز فرهنگی این روستاست که از سال ۱۳۸۹ آغاز به کار کرد. کتابخانه « راسخ گزیر» در سال ۱۳۸۸ توسط خیر مهندس سید احمد زارعی تاسیس شد و در سال ۱۳۹۰ افتتاح شده است . کتابخانه راسخ گزیر در فاز اول ۴۰۰متر مربع بود که پس از سال ها فعالیت با توجه به نیاز کتابخانه و استقبال بی نظیر مردم از این مکان فرهنگی بنا بر تصمیم موسس کتابخانه و هیئت مدیره به ۱۱۰۰ متر افزایش پیدا کرد.کتابخانه «راسخ گزیر» در حال حاضر ۲۹۰۰عضو فعال دارد که بیشتر آن را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند.

    یکی از مهم ترین شاخص های کتابخانه راسخ که می توانیم به آن اشاره کنیم، مشارکت عمومی مردم است. این کتابخانه با ۱۷ هزار جلد کتاب ثبت شده توانسته مقام مختلف کشوری و استانی را کسب کند. سال ۱۳۹۲ جز کتابخانه برتر فرهنگی کشور شده است. سال ۱۳۹۴ برترین کتابخانه مشارکتی کشور ؛ سال ۱۳۹۵ روستای دوستدار کتاب و همچنین در سال ۱۳۹۶ پس از تشکیل باشگاه کتابخوانی توانست مقام برتر، باشگاه کتابخوانی کشور را کسب کند. در سال ۱۳۹۷ امام جمعه روستا گزیر به عنوان مروج برتر کتاب کشور انتخاب شد. همچنین سال ۱۳۹۸ یکی از همکاران ما در کتابخانه خانم دست افشان در جشنواره رضوی برگزیده کشوری شدند.


    * اما چرا گزیر به عنوان روستای دوستدار کتاب انتخاب شد؟
    دلایل خیلی زیادی دارد یکی از دلایل آن فعالیت های مختلف و متنوعی است که کتابخانه «راسخ گزیر» برای همه گروه سنی برای تمام اقشار مختلف برگزار می کند و دوماً فعالیت های فرهنگی در مکتب خانه های مختلف در روستاها به صورت مستمر برگزار می شود. امام جمعه گزیر هم به عنوان مروج برتر کشور شناخته شده ؛ ایشان همیشه نوجوان و جوانان را به سوی مطالعه علم و دانش تشویق و همیشه از آنها حمایت کرده اند. همین امر باعث شده در این ۱۰ سال ما در گزیر دانش آموزهای موفق داشته باشیم. دانش آموزهایی که بسیاری از آن ها معلم، مهندس یا دکتر هستند و روز به روز تعداد آن ها بیشتر می شود . دلیل اصلی آن را می توانیم حمایت و تشویق امام جمعه گزیر سید محمد زارعی عنوان کنیم.در حال حاضر در کتابخانه راسخ گزیر ۴ کتابدار هستیم و در حال فعالیت می باشیم. سال ۱۳۹۹ با شیوع ویروس کرونا با توجه به اینکه فعالیت کتابخانه تعطیل بود و نمی توانستیم حضوری فعالیتی داشته باشیم از طریق فضای مجازی فعالیت خود را انجام می دادیم. قصه گویی، نشست ها ، مسابقات از طریق فضای مجازی برگزار می کردیم . همین امر باعث شد تا در سال ۱۳۹۹ جز کتابخانه برتر کشوری باشیم و این مقام کشوری را کسب کنیم. از جمله فعالیت های کتابخانه راسخ گزیر برگزاری کلاس های آموزشی ، آموزش زبان انگلیسی برای تمام رده سنی ، کلاس کامپیوتر ، کلاس رباتیک. کلاس های کمک درسی برای دانش آموزان و دانشجویان . برگزاری آزمون قلم چی . کلاس نقاشی، رنگ روغن وهمچنین جلسات کتابخانی برای اقشار مختلف در سنین مختلف. نشست های مختلفی برگزاری می کنیم.

    مثل نشست روان خوانی ، نشست جمع خوانی، نشست قصه گویی، نشست کتاب خوانی . ما در کتابخانه راسخ گزیر قصه گویی سنتی را هم هر هفته برگزار می کنیم. هممچنین طرح جالبی که وجود دارد، طرحی است به نام «کتاب گردون» چند هفته یک بار کتابدارها به همراه قصه گو کتابخانه، به روستاهای اطراف و مدارس آن ها رفته، آنجا برایشان قصه گویی انجام می دهیم و به دانش آموزان کتاب هدیه می دهیم. در بین باشگاه های مختلف کتابخوانی که در گزیر و روستاهای آن وجود دارد، «باشگاه خلخلنگو» توانسته است در سال ۱۳۹۶مقام برتر کشوری را کسب کند. در حال حاضر هم در کتابخانه و هم در فضای مجازی فعالیت های متعددی داریم . فعالیت فضای مجازی مانند : ساخت انیمیشن، معرفی کتاب، قصه گویی، حکایت خوانی و…. را شخصاً انجام می دهم تا کودکان و نوجوانان بتوانند از طریق فضای مجازی هم با کتاب و کتابخوانی و فعالیت های فرهنگی بیشتر آشنا شوند و همچنین افرادی که نمی توانند در کتابخانه حضور داشته باشند از این طریق دسترسی به اطلاعات داشته باشند. خانم مریم آرمون مسئول کتابخانه گزیر در سال جاری به عنوان کتابدار برتر استان معرفی شدند و در سالهای قبل توانستند برگزیده برتر استانی در مسابقات یلدای کتابخوان و پویش هر کتابدار یک کتابخوان شوند .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.