حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3330 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 90×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • گزارش های « دریا » نماینده وزارت راه  را به مشاوران املاک بندرعباس کشاند
    ۰۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۰۸
    شناسه : 9996
    بازدید 1382
    12
    افزایش امید به ساماندهی بازار مسکن و بنگاه داران دریانیوز// در ماه‌های اخیر سلسله گزارش هایی را از وضعیت نامناسب اجرای طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس، نابسامانی بازار مسکن، مشاوران املاک، تسلط دلالان و مافیای مسکن بر این بازار، مشکلات مستاجران برای اجاره مسکن و... منتشر کردیم که این هفته نماینده وزارت راه وشهرسازی نیز جهت بررسی وضعیت مشاوران املاک و بازدید از مشاوران املاک به بندرعباس سفر کرد ودر سه روز گذشته از تعدادی از مشاوران املاک نیز بازدید کردند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// در ماه‌های اخیر سلسله گزارش هایی را از وضعیت نامناسب اجرای طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس، نابسامانی بازار مسکن، مشاوران املاک، تسلط دلالان و مافیای مسکن بر این بازار، مشکلات مستاجران برای اجاره مسکن و… منتشر کردیم که این هفته نماینده وزارت راه وشهرسازی نیز جهت بررسی وضعیت مشاوران املاک و بازدید از مشاوران املاک به بندرعباس سفر کرد ودر سه روز گذشته از تعدادی از مشاوران املاک نیز بازدید کردند.
    در هفته های گذشته نیز بارها رئیس جمهور در شورای عالی مسکن و استاندار هرمزگان در شورای مسکن استان نیز به این موضوعات پرداختند. علیرضا مهلی نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم بازار مسکن و املاک و مستغلات کشور پس از بازدید از دفاتر مشاور املاک در برخی استان ها، در اواسط این هفته به هرمزگان سفر کرد و در چند روز وچند مرحله از تعدادی از مشاوران املاک بندرعباس بازدید کرد.

    در این بازدید که با حضور معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان، رئیس شعبه دهم تعزیرات حکومتی استان و… برگزار شد؛ رسانه ها نیز شامل صداوسیمای مرکز خلیج فارس، خبرگزاری ایرنا و روزنامه دریا به انعکاس این بازدید که بعد از دوازده سال برگزار شد، پرداختند.البته برخی از بنگاه داران که از بازدید ناظران مطلع شده بودند، کرکره بنگاه شان را پایین کشیده بودند تا از دفتر مشاور املاک شان بازدید نشود و تخلفات شان محرز نشود. برخی نیز که در روزهای قبل پلمب شده بودند، بر روی برچسب پلمپ، کاغذی چسبانده بودند تا مشخص نشود بدلیل تخلفاتی که داشته است، توسط تعزیرات حکومتی پلمب شده است.

    عدم نصب نرخنامه کمیسیون در دفتر مشاور املاک، عدم صدور فیش و رسيد کمیسیون پرداخت شده به دفاتر مشاور املاک توسط متعاملین در برخی از دفاتر مشاور املاک را مشاهده کردیم و دريافت مبالغ بسیار بالای کمیسیون، تعجب نماینده وزارت راه وشهرسازی را به همراه داشت.

    تعجب نماینده وزارت راه از کمیسیون های نجومی معاملات در بندرعباس
    مهلی در این بازدیدها که بصورت تلفنی با تعدادی از خریداران و مستاجران تماس می گرفت و در مورد میزان دریافتی کمیسیون می پرسید ، وقتی شنید در معامله ای بیش از ۲۰۰ میلیون تومان و در معامله ای دیگر ۳۶ میلیون تومان و… از فروشندگان و خریداران به عنوان کمیسیون قانونی (یک درصد کل کمیسیون در خرید وفروش که نیم درصد را خریدار و نیم درصد را فروشنده پرداخت می کند) دریافت شده بود، با تعجب از میزان دریافت کمیسیون های نجومی در معاملات املاک در بندرعباس، گفت در حالیکه در تهران ۲۵ صدم درصد از متعاملین دریافت می شود، اما اینکه در بندرعباس یک درصد دریافت می شود، قابل تامل و مبالغ بالایی است که بایستی تعدیل شود تا به مردم فشار نیاید. . وی همچنین از اینکه در شهر بندرعباس هیچگونه تبلیغات و بنری و… نصب نشده و اطلاع رسانی نشده بود که مردم می توانند برای رهن واجاره از طریق سامانه املاک و اسکان بصورت رایگان کدرهگیری دریافت نمایند، بسیار متعجب بود.

    مشاهده اینکه در روی شیشه برخی دفاتر مشاوران املاک نوشته شده بود که مشارکت در ساخت و… انجام می دهند ویا روی تابلوی برخی شان هم بانک اطلاعات ملکی، دپارتمان و… نوشته شده بود که این اقدام را غیرقانونی خواند و گفت مشاوران املاک اجازه مشارکت در ساخت یا ساخت وساز را ندارند و تداخل صنفی بشمار می رود و فقط بایستی با خریداران و فروشندگان و مستاجران و موجران ارتباط داشته وحلقه وصل شان باشند واز طرفی آنها با نامگذاری بنگاه املاک شان بر روی سردرب بگونه ای وانمود می کنند که اطلاعات ملکی تمام مردم شهر را دارند که نوشته اند بانک اطلاعات ملکی دارند که ادعایی کذب وخلاف واقع است وبایستی با آنها برخورد شود؛ درصورتیکه در تابلوی سر درب شان فقط بایستی بنویسند مشاورین املاک… و بعد هم نام مشاور املاک شان را قید کنند و از واژه های دپارتمان و بانک اطلاعات ملکی و… نباید استفاده کنند. یکی از مشاوران املاک در شهرک پیامبراعظم(ص) بندرعباس که بدلیل عدم نصب نرخنامه پلمب شد، بعد از اینکه دفترش پلمب شد، مدعی شد که اتحادیه مربوطه به وی نرخنامه نداده است که ضرورت دارد در این زمینه صحت سنجی شود.

    برخی از دفاتر مشاور املاک نیز که قبلا مورد بازرسی قرار گرفته بود و فاقد مجوز بودند و به آنها مهلت داده شده بود تا مجوز فعالیت شان را دریافت کرده بودند، عنوان می کردند که در حال انجام فرایند کسب مجوز هستند که به آنها تذکر داده شد تا قبل از کسب مجوز، اجازه فعالیت ندارند.تعدادی از دفاتر مشاور املاک بندرعباس نیز قوانین این حوزه را رعایت کرده بودند و یکی از آنها فرم قرارداد معامله ملک را روی مانیتور بصورت بزرگ قرار داده بود تا متعاملین، قراردادی که برایشان تنظیم می شود را بطور شفاف مشاهده نمایند که مورد تقدیر بازدیدکنندگان قرار گرفت. برخی هم مجوز فعالیت داشتند، اما خودشان چندان توانایی و آگاهی از نوشتن قراردادها نداشتند و نه خودشان و نه مباشران شان تحصیلات مرتبط هم نداشتند که به آنها تذکر داده شد تا کسانی قراردادها را بنویسند که اطلاعات کافی از قوانین و تحصیلات دانشگاهی در حوزه های مرتبط اقتصادی و حقوقی و…. را داشته باشند.

    تقاضای افزایش نظارت ها
    بعضی از شهروندان هم از بازدیدکنندگان و دستگاه های نظارتی تقاضا داشتند میزان نظارت ها را از مشاوران املاک افزایش دهند. این خواسته موضوعی است که در ماه‌های اخیر بارها در گزارش ها و مقالات مان از متولیان مربوطه مطالبه کردیم و خواسته شهروندان را منعکس کردیم تا بازار مسکن و معاملات املاک سامان یابد. جوانی هم که در یکی از دفاتر مشاور املاک متخلف حضور داشت که این دفتر پلمب شد، زمانی که حضور بازرسان را دید، گفت که قصد داشته دفتر مشاور املاک بزند که حالا متوجه شده است بازدید از این مشاوران املاک افزایش یافته است و از این تصمیم منصرف شده است.

    وی مدعی بود یک نفر با کار کردن در یک دفتر مشاور املاک وانجام چند معامله، بعد از چند روز برای خودش دفتر مشاور املاک جداگانه زده است. از طرفی برخی از مراجعین در دفاتر مشاوران املاک بدون توجه به نصب نرخنامه و مجوز فعالیت، اقدام به انعقاد قرارداد داشتند که این موضوع باعث می شود تخلفات و کلاهبرداری هایی صورت گیرد و منجر به افزایش پرونده های قضایی شود که ضرورت دارد نظارت ها واطلاع رسانی در این حوزه ها افزایش یابد و هیچ دفتر مشاور املاکی بدون مجوز و نرخنامه فعالیت نکند و بساط شیرینی و پورسانت، دلالی، مشارکت در ساخت وساز و… از مشاوران املاک نیز برچیده شود.

    حتما کد رهگیری بگیرید
    یکی از مستاجرانی که از یکی از مشاوران املاک درخواست داشت قراردادشان بدون دریافت کد رهگیری منعقد شود و مشاور املاک با این درخواست موافق نبود که نماینده وزیر راه وشهرسازی به آنها توضیح داد که انعقاد قرارداد بدون دریافت کد رهگیری باعث می شود آن ملک به عنوان خانه خالی تلقی شود و مالیات خانه های خالی از آنها دریافت شود و مشکلات دیگری ممکن است پیش آید که به مردم توصیه کرد حتما در معاملات شان کد رهگیری دریافت کنند که از طریق سامانه اسکان و املاک بصورت رایگان موجران و مستاجران می توانند کدرهگیری دریافت نمایند.

    استمداد از اتاق اصناف
    نماينده وزارت راه وشهرسازی و مدیرکل تعزیرات حکومتی استان صبح سه شنبه قبل از بازدید از مشاوران املاک در جلسه ای که با حضور رئیس اتاق اصناف و هیئت رئیسه و روسای برخی اتحادیه ها برگزار شد، حضور یافته و با تشریح برنامه بازدید از مشاوران املاک و برنامه دولت برای ساماندهی بازار مسکن و مشاوران املاک، به سوال های برخی از حاضران در این حوزه پاسخ گفت واز اتاق اصناف خواست در خصوص استفاده مستاجران و موجران برای دریافت کدرهگیری رایگان از طریق سایت املاک و اسکان اطلاع رسانی کنند. وی همچنین خواستار افزایش نظارت ها بر مشاوران املاک در استان شد.

    مهلی در خصوص سامانه بنگاه امین برای معرفی مشاوران املاک منصف و قانونمند و سامانه ملی اجاره بها برای مشخص شدن ارزش املاک جهت اجاره در مناطق مختلف، اخذ مالیات از خانه های خالی، افزایش ۲۰درصدی اجاره ها درسال جاری نسبت به سال گذشته و لزوم انعقاد قراردادها با توجه به این مصوبه توضیحاتی را بیان کرد.

    عزم جزم دولت سیزدهم برای ساماندهی بازار مسکن
    نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات عزم دولت سیزدهم برای ساماندهی بازار مسکن را جدی دانست و گفت: در این راستا عملیات میدانی ساماندهی مشاوران املاک، شناسایی خانه‌های خالی از سکنه و وام‌های ودیعه مسکن از ۱۵ اردیبهشت ماه سال‌جاری در کشور آغاز شده است.علیرضا مُهِلی در حاشیه بازدید از تعدادی از مشاوران املاک بندرعباس در جمع خبرنگاران افزود: طبق مصوبه هفتمین نشست شورای عالی مسکن و تاکید رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی، ساماندهی بازار مسکن توسط کارگروه تنظیم بازار مسکن کلید خورد و این کار ابتدا از شهرهای جدید پردیس، پرند و هشتگرد آغاز شده است.وی ادامه داد: آسیب‌های فراوانی وجود داشت و با شهر جدیدی مواجه شده بودیم که بسیاری از مشاوران املاک سوداگری و گران فروشی داشتند که خوشبختانه اکنون نظم و آرامش به این بازار در شهر جدید پردیس بازگشته است.

    نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات اظهار کرد: این ساماندهی در شهر جدید پردیس نیز انجام شد و از الگوی موفق بدست آمده برای تهران استفاده شد؛ چون کار گسترده بود، کارگروهی بزرگ و متشکل از قضات تعزیرات حکومتی، بازرسان اتاق اصناف، بازرسان اتحادیه املاک، اماکن نیروی انتظامی، بازرسان راه و شهرسازی و بسیج اصناف تشکیل شد.

    روندکاهشی قیمت مسکن آغاز شده است
    نماینده وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به آغاز روند کاهش قیمت مسکن در کشور خاطرنشان کرد: اکنون شاهد کاهش سه و هشت دهم درصدی قیمت مسکن در تهران و ۲۰ تا ۲۵ درصدی مسکن در شهرهای جدید پردیس و پرند هستیم، همچنین در استان‌های خراسان رضوی، خوزستان و فارس قیمت مسکن کاهش یافته است.وی با بیان اینکه این جریان در کشور به راه افتاده است و همه دست به دست هم داده‌اند تا بازار مسکن سامان یابد،‌ گفت: ۱۲ سال این حوزه رها شده بود، اما اکنون بازرسی و نظارت بر بازار مسکن در کشور آغاز شده است و رئیس جمهور هم بر این کار تاکید دارد.

    مُهِلی افزود: سامانه «بنگاه امین» نیز طراحی شده تا مردم بنگاه‌های خوب را معرفی کنند و مورد تقدیر قرار گیرند و بدون شک با کسانی که گران فروشی و تخلف کنند، برخورد می‌کنیم.نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات تصریح کرد: بازار مسکن رها شده بود، اما صف بنگاه‌های امین و قابل اعتماد از این‌ها که سوداگری کرده و به مردم ضربه می‌زنند، جداست.

    اصناف و اتحادیه مشاوران املاک باید جلوی تبلیغات خلاف را بگیرند
    مُهِلی با اشاره به اینکه برخی مشاوران املاک شهر بندرعباس بر سر مغازه خود نام بانک اطلاعات مسکن و یا دپارتمان مسکن و غیره درج کرده‌اند، ابراز کرد: اصناف و اتحادیه مشاوران املاک باید با چنین ادبیاتی برخورد کنند و تعزیرات حکومتی، بازرسی صنفی و اتحادیه مشاوران املاک نیز مانع به‌کارگیری این نوع ادبیات که خلاف واقع است، شوند.

    نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات عنوان کرد: برای دستگاه‌های نظارتی و بازرسی در این استان سوال نشده که فلان مشاور املاک تمام اطلاعات ملک خودشان و مردم را دارد،‌ این‌ها درحال سوء استفاده از این ادبیات بوده و با جلب اعتماد، مردم را فریب می‌دهند.وی با اشاره به اینکه ضعف‌های بسیاری در حوزه مسکن وجود دارد،گفت: دولت سیزدهم تمام همت و عزم خود را برای سامان دادن مسکن بکارگرفته است که از اتحادیه و اصناف نیز می‌خواهیم در این راستا کمک کنند تا این کار بزرگ به درستی در کشور و از جمله هرمزگان انجام شود.

    صدور کد رهگیری برای مستاجران رایگان است
    مُهِلی اشاره کرد:‌ سامانه ملی املاک و اِسکان راه‌اندازی شده است که صدور کد رهگیری در این سامانه به صورت رایگان برای تمام مستاجران رایگان شده است و میزان استفاده از این فضا توسط مردم به فرهنگ سازی بستگی دارد.وی با بیان اینکه هشت میلیون مستاجر در کشور وجود دارد،‌ گفت: تاکنون افزون بر ۶۴ هزار قرارداد اجاره در سامانه املاک ثبت شده که ۲۳ هزار و ۱۳۹ قرارداد نهایی و منعقد شده است.نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات یادآورشد: نخست سامانه مربوط به قرارداد اجاره بوده و در مراحل بعدی خرید و فروش نیز به آن اضافه می‌شود و دیگر نیازی نیست مردم بابت یک مبایعه نامه ۳۰ میلیون تومان بپردازند.این مسئول افزود: اگر مردم کنار حاکمیت بوده و از این سامانه برای سهولت کار و کاهش هزینه‌های آن‌ها طراحی شده، استقبال و اعتماد کرده و املاک خود را در سامانه ملی املاک و اِسکان ثبت کنند، ۲ اتفاق خوب رخ خواهد داد که نخست مشمول مالیات بر خانه‌های خالی نخواهند شد و دوم افزایش اجاره بها بر اساس ضوابط مشخص انجام خواهد شد که طبق مصوبه سران قوا افزایش بهای اجاره در تهران ۲۵ و در استان‌ها ۲۰ درصد است.

    سامانه ملی اجاره بها درحال راه‌اندازی است
    نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات گفت: سامانه ملی اجاره بها در حال راه‌اندازی است که مشهد در این زمینه پیشقدم شده و این سامانه در آن شهر درحال فعالیت است.مُهِلی افزود: این سامانه به طور دقیق به مردم اعلام می‌کند ملک طبقه چهارم بدون آسانسور یا آسانسوردار یا انباری فلان منطقه چه قیمتی دارد و هیچ‌کس اجازه ندارد خارج از فرمول سامانه ملی اجاره بها ملکی را اجاره بدهد.وی تصریح کرد: اکنون تورم مسکن در مشهد کاهش یافته که حتی می‌توان این را از طریق نرم‌افزارهای اینترنتی هم قیمت‌ها صحت سنجی کرد و امید می‌رود سامانه ملی اجاره بها تا اواخر شهریورماه به صورت نهایی آماده و رونمایی شود تا مردم از آن استفاده کنند.

    اظهارتعجب از نرخ‌های مشاوران املاک در بندرعباس
    نماینده وزارت راه و شهرسازی در هنگام بازدید از واحدهای مشاور املاک شهر بندرعباس نسبت به نرخ‌های کمیسیون‌ها اظهارتعجب کرد و گفت: در شهر تهران نرخ‌ها ۲۵ صدم قیمت معامله است، اما در این شهر یک درصد بوده که این بسیار گران‌تر از پایتخت است.

    پلمب ۲ هزار و ۹۸۶ واحد متخلف مشاور املاک در کشور
    مُهِلی همچنین با اشاره به وجود افزون‌بر ۱۸۱ هزار و ۴۸۰ واحد صنفی مشاور املاک در کشور گفت: حدود ۳۰ هزار بازرسی در کشور انجام شده است که در این راستا ۲ هزار و ۹۸۶ واحد متخلف صنفی مشاور املاک در کشور پملب شده و تاکنون ۱۳۴ میلیارد و ۹۱۰ میلیون تومان جرائم تعزیراتی اخذ شده است.وی اشاره کرد: بیشترین تخلف‌ها شامل نداشتن پروانه کسب، درج نکردن نرخ‌نامه، گران فروشی و سوداگری در اخذ کمیسیون اجاره بها یا مبایعه نامه‌ها است.

    تداوم بازدیدها از مشاوران املاک
    معاون مسکن وساختمان اداره کل راه وشهرسازی هرمزگان نیز در این بازدید با بیان اینکه ۱۱۸۲ دفتر مشاور املاک در استان فعال هستند که ۸۱۸ دفتر در بندرعباس هستند؛ اظهار داشت: البته ۷۵ مشاور املاک غیرمجاز نیز در استان شناسایی شده است که ۲۰ بنگاه در بندرعباس است وبه آنها اخطار داده شده است ظرف ۱۵ روز مجوز بگیرند.سعید حاجبی گفت:۲۴ مشاور املاک متخلف در استان پلمپ شده اند.وی با بیان اینکه بیشترین تخلفات مشهود در حوزه نبود نرخنامه، دریافت کمیسیون بیش از میزان مصوب، تبلیغ خلاف واقع در سردرب دفاتر مشاور املاک بوده که بشدت برخورد می شود؛ میزان جرایم مشاوران املاک متخلف را یک میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان اعلام کرد.وی گفت: تلاش می کنیم با راه اندازی سامانه اجاره بها، بازار رهن واجاره را بطور کامل کنترل کنیم واز طرفی دیگر این بازدیدها ادامه دارد.وی گفت: دولت سیزدهم در بخش تنظیم بازار و ساماندهی بازار مسکن گام های خوبی را برداشته است و کارگروه تنظیم بازار مسکن شکل گرفته است وبازرسی ها از دفاتر مشاور املاک در حال انجام است.

    حاجبی اظهار داشت : نظارت بر قیمت های فروش و اجاره بها در حال انجام است که باعث شده قیمت ها تا حدودی متعادل شوند واین روند ادامه دارد. خانم تقی پور رئیس شعبه دهم تعزیرات حکومتی هرمزگان نیز با بیان اینکه این بازدیدها بمدت یک ماه بطور مرتب درحال انجام است؛ از تداوم وافزایش بازدیدها از دفاتر مشاور املاک و برخورد با متخلفان خبرداد.وی گفت: برای متخلفان پرونده تشکیل شده است واین برخوردها اثرگذار بوده است.تقی پور از عدم رعایت مقررات صنفی، عدم ثبت قراردادها و ارائه نشدن رسید دریافت کمیسیون به مشتری از جمله تخلفات دفاتر مشاور املاک در بندرعباس نام برد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.