حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2995 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 89×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • کوچ پرندگان جدید به باغ پرندگان بندرعباس
    ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۴:۵۱
    شناسه : 5531
    بازدید 1875
    14
    در گفتگو با خبرنگار روزنامه دریا وعده داده شد دریانیوز// این باغ دارای خوبی‌ها و نواقصی است که اگر این نواقص برطرف شود استقبال از این باغ بیشتر خواهد شد.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : دریانیوز
    پ
    پ

    دریانیوز// اگر اهل گردش و تفریح هستید و عاشق پرندگان، یکی از نقاط گردشگری شهر بندرعباس باغ پرندگان این شهر است. این باغ در کیلومتر ۴ جاده بندرعباس به میناب و روبروی تصفیه خانه آب این شهر در پارک طبیعت (پارک جنگلی جهاد سابق) واقع شده است. پارکی که مساحت آن ۳۲ هکتار بوده و باغ پرندگان نیز سه هکتار می‌باشد. در باغ پرندگان بندرعباس گونه‌های مختلف پرندگان در هفت بخش مجزا نگهداری می‌شود. این بخش ها شامل پرندگان آبزی و کنارآبزی، شکاری، ماکیان‌سانان، کبوترسانان، زینتی، شترمرغ‌ها و طاووس‌ها هستند. باغ پرندگان یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر است که به دلیل واقع بودن در خارج از شهر و در یکی از پارک‌های بزرگ این شهر، باعث شده گردشگران و علاقه مندان به پرندگان از آن استقبال خوبی داشته باشند. اما این باغ دارای خوبی‌ها و نواقصی است که اگر این نواقص برطرف شود استقبال از این باغ بیشتر خواهد شد.

    تمیز بودن باغ پرندگان
    میراکبری یکی از بازدیدکنندگان از باغ پرندگان می‌گوید: محیط باغ بسیار خوب و تمیز است و از اینکه به این باغ آمده‌ام لذت بردم. اگر از مسیری که برای حرکت تعبیه شده است برویم، می‌توانیم همه پرندگان موجود در باغ را ببینیم. من به باغ پرندگان شهرهای دیگر همچون اصفهان و تهران نیز رفته‌ام اما باغ پرندگان بندرعباس واقعاً باغ خوب و زیبایی است که پیشنهاد می کنم مردم از آن بازدید کنند.

    وجود جانوران موذی
    کرمی یکی دیگر از افرادی که باغ پرندگان بندرعباس را از نزدیک دیده است می گوید: پرندگان خوب و زیبایی در این باغ وجود دارد اما وجود حیوانات موذی مانند خدنگ در این باغ باعث شده که پرندگان را از بین ببرند و برای مقابله با آن ها کاری انجام نمی‌شود. برای هر پرنده و خرید آن ها هزینه زیادی شده است و حیف است که این پرندگان توسط حیوانات دیگر شکار و از بین بروند. در این زمینه باید مسئولان شهری که وظیفه نگهداری از این باغ پرندگان بر عهده آنهاست چاره‌ای برای مقابله با این جانداران بیندیشند و نگذارند که پرندگان به دست این جانوران از بین بروند.

    باغ پرندگان گسترش یابد
    امینی یکی دیگر از مراجعه‌کنندگان به باغ می گوید: وجود این مکان برای شهری مانند بندرعباس که گردشگر زیادی به آن مراجعه می کند واقعا خوب است. بندرعباس در فصل پاییز و زمستان که هوای بهاری دارد میزبان گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور است و وجود این باغ می‌تواند گردشگران را به خود جذب کند و با توجه به اینکه فضای خوبی در اطراف باغ وجود دارد، می‌توانند این باغ را گسترش دهند و پرندگان دیگری نیز به آن اضافه کنند.

    حفاظت بیشتر از پرندگان
    بهرامی یکی دیگر از شهروندان بندرعباسی که از باغ پرندگان بازدید کرده است. او می گوید: هزینه‌های زیادی از بیت‌المال برای احداث و خرید پرندگان این باغ شده است ولی در نگهداری از پرندگان کوتاهی می‌شود. برخی از این پرندگان گونه‌های کمیاب و نادری هستند که برای بازدید مردم در این باغ جمع‌آوری شده اند و بهتر است که مسئولان در نگهداری و حفاظت از این پرندگان و گونه‌ها اهتمام بیشتری داشته باشند.

    توسعه فضای باغ
    شهروند دیگری که از این باغ بازدید داشته است می‌گوید: باغ پرندگان بندرعباس فضای بسیار خوبی دارد و این قابلیت نیز در آن وجود دارد که پرندگان بیشتری با گونه‌های مختلف به این باغ آورده شود و فضای باغ را توسعه دهند چرا که این امر باعث جذب گردشگر و بازدیدکننده بیشتری می‌شود.
    هاشمی از شهروندان بندرعباسی که به باغ پرندگان رفته است می گوید: حفاظت فیزیکی از پرندگان در برخی از قفس‌ها مناسب نیست و مراجعه‌کنندگان می‌توانند به داخل محل نگهداری برخی از پرندگان بروند که این ممکن است هم به پرنده و هم شخص مراجعه‌کننده آسیب وارد کند. اگر قرار است ارتباط با پرندگان آسان باشد، حداقل نگهبانی در آن محل حضور داشته باشد که مراقب پرندگان و مراجعه‌کنندگان باشد که به همدیگر آسیبی وارد نکنند.

     

    کم بودن تبلیغات باغ پرندگان
    سقایی یکی دیگر از شهروندانیست که از باغ پرندگان بازدید داشته است و در این زمینه می‌گوید: متاسفانه یکی از نقاط ضعف باغ پرندگان شهر بندرعباس این است که تبلیغات کمی در این زمینه دارد. باغ بسیار خوبی ساخته شده و گونه‌های مختلفی در آن جمع‌آوری و نگهداری می‌شود اما تبلیغات آن کم است. مدتی دیگر پارک آبی در این مسیر راه‌اندازی می‌شود و مراجعه‌کنندگان به این منطقه بیشتر می‌شود و حیف است که این مکان ناشناخته بماند. اگر مردم بدانند که چه باغ زیبا و چه پرندگان خوبی در این باغ وجود دارد، قطعاً مراجعه به این باغ بیشتر خواهد شد و نیاز است مسئولان امر در زمینه تبلیغات باغ پرندگان تلاش بیشتری داشته باشد.

    نبود تابلوهای شناسایی
    یکی دیگر از شهروندان که به این باغ مراجعه کرده است از نبود تابلوهای شناسایی پرندگان گلایه می‌کند و می‌گوید خیلی از پرندگانی که در باغ وجود دارد قابل شناسایی نیستند چرا که تابلوهای آنها خراب شده و تابلوی جدیدی نصب نکرده‌اند. بسیاری از این پرندگان را در موتورهای جستجوگر شناسایی کرده‌ام. اما خوب است که مسئولان باغ پرندگان بندرعباس حداقل برای کاری که خود انجام داده‌اند و فرد مراجعه‌کننده احترام قائل باشند و تابلوهایی که خراب شده است را ترمیم و سریع نصب نمایند تا مراجعه کننده سرگردان نباشد.
    قنبری یکی دیگر از مراجعه‌کنندگان به پارک طبیعت بندرعباس می‌گوید: در این پارک درختان کهنسال زیادی وجود دارد و افراد زیادی در آخر هفته به این پارک مراجعه می‌کنند، اگر تبلیغات بیشتر و تخفیفات خوبی برای این افراد در نظر گرفته شود آخر هفته‌ها استقبال بیشتری از باغ پرندگان خواهد شد چرا که دیدن این باغ قطعاً برای بسیاری از شهروندان بندرعباسی و گردشگران جذابیت دارد.

    برگزاری جشنواره‌های مختلف
    خدابنده‌لو یکی دیگر از افرادی است که باغ پرندگان بندرعباس را از نزدیک دیده است. او می گوید: حیف است که از این باغ استقبال کمی می شود و دلیل آن نیز آشنا نبودن مردم با این باغ است. اگر مسئولان بتوانند مراسمات و جشنواره های مختلفی را در پارک طبیعت و در کنار باغ پرندگان برگزار نمایند، قطعاً باعث آشنایی مردم و استقبال از پارک و باغ پرندگان خواهد شد.
    شهروند دیگری از عدم پاسخگویی به تماس های شهروندان به شماره ای که برای این باغ وجود دارد گلایه می‌کند و می‌گویند: برخی از گردشگران که به شهر بندرعباس می‌آیند اطلاع ندارد که ساعت کار این باغ به چه صورت است و زمانی که به شماره‌ای که برای باغ پرندگان در نظر گرفته شده‌است تماس می‌گیرند، به سختی می‌توانند جواب سوالات خود را دریافت نمایند. همچنین عدم حضور مسئولان باغ یکی دیگر از معضلاتی است که باید برطرف شود چرا که برخی از شهروندان اگر سوالی، گلایه و حتی تقدیری داشته باشند، شخصی در این مکان به ویژه در ساعات عصر حضور ندارد که بتوانند مواردی که وجود دارد را به آنها منتقل نماید.

    مبارزه با جانوران موذی انجام می‌شود
    این موارد برخی از گلایه های شهروندان بندرعباسی در خصوص باغ پرندگان این شهر می باشد. اما برای پاسخ به این سوالات با رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بندرعباس گفتگویی انجام شده است. شهرام آرمان در خصوص گلایه شهروندان راجع به وجود جوندگان موذی و شکار برخی از پرندگان این موضوع را تایید کرده و می‌گوید: پرندگان زینتی و برخی پرندگان دیگر قفس هایی دارند که امکان حمله جوندگان به آنها وجود ندارد و برخی از قفس ها که این جانداران به آنها حمله می کنند نیز به طور مرتب تله‌گذاری و مقابله با این جانداران انجام می شود. وی ادامه می‌دهد: در خصوص مبارزه با جانوران موذی برنامه های مختلف اجرا شده و این برنامه ها ادامه خواهد داشت تا سلامت پرندگان به طور کامل حفظ شود.

    تعداد و تنوع پرندگان افزایش می‌یابد
    وی درخصوص گسترش باغ پرندگان می گوید: در حال حاضر فضای باغ پرندگان سه هکتار بوده که فضای خوب و مناسبی برای این باغ است و گسترش آن لزومی ندارد اما افزایش تعداد پرندگان و اضافه نمودن تنوع این پرندگان در دستور کار قرار داشته و در آینده نزدیک تعداد و تنوع پرندگان باغ پرندگان بندرعباس افزایش می یابد. آرمان درباره ارتباط برخی شهروندان با پرندگان و عدم جداسازی آنها می گوید: پرندگانی که امکان دارد به انسان آسیب وارد کند در قفس های مخصوص قرار دارند که دسترسی به آنها برای شهروندان امکان پذیر نمی باشد اما برخی پرندگان چون نیاز دارند تحرک بیشتری داشته باشند، به وسیله جداکننده‌ها از مردم جدا شده‌اند. در این زمینه نیز مردم باید با ما همکاری کنند و از ورود به محوطه نگهداری پرندگان اجتناب نمایند تا آسیبی متوجه آنها نشود.

    محصور باشند، زیبایی ندارند
    آرمان ادامه می‌دهد: در مواقعی که باغ شلوغ بوده و مراجعه کننده زیاد است، از نیروهای فضای سبز برای حفاظت از پرندگان استفاده می‌شود و اگر بخواهیم همه پرندگان را به صورت محصور داشته باشیم از زیبایی باغ کاسته می‌شود و پرندگان اصلی در قفس هستند. وی درباره یکی دیگر از گلایه‌های شهروندان در خصوص تابلوهای شناسایی پرندگان عنوان می کند: به دلیل تعطیل بودن باغ با توجه به شرایط کرونایی، بسیاری از تابلوها فرسوده شده و نیاز به اصلاح و تعمیر دارند که این کار در دست اقدام است و به زودی تابلو‌های جدید نصب خواهد شد تا شهروندان در شناسایی پرندگان مشکلی نداشته‌باشند. وی به کم بودن تبلیغات باغ پرندگان به منظور آشنایی شهروندان و هموطنان واقف بوده و می‌گوید: در زمینه تبلیغات نیز برنامه هایی توسط سازمان به زودی اجرا خواهد شد تا مردم آشنایی بیشتری با این باغ داشته و از زیبایی های آن بتوانند استفاده نمایند.

    یک مسئول همیشه در باغ حضور دارد
    این مسئول در خصوص گلایه شهروندان درباره عدم حضور مسئولان باغ پرندگان در دفتر می‌گوید: در هر ساعتی که باغ پرندگان فعال است شخصی به عنوان مسئول در باغ حضور دارد و ممکن است در برخی ساعات به منظور بازدید و بررسی باغ، در محوطه بوده و اگر شخصی بخواهد با آنها ملاقات کند این اشخاص در باغ حضور دارند. آرمان با استقبال از پیشنهاد شهروندان برای برگزاری جشنواره های مختلف در باغ پرندگان نیز عنوان می‌کند: این کار مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اگر امکان برگزاری جشنواره یا نمایشگاهی در این محل وجود داشته باشد قطعا اجرا خواهد شد تا هم مردم با باغ پرندگان آشنا شوند و هم از از زیبایی های این باغ می توانند استفاده نمایند. وی در پایان از مردم خواست در هنگام مراجعه به باغ پرندگان و پارک طبیعت، به تاسیسات و پرندگان آسیب نرساند و از زیبایی های آن استفاده نمایند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.