حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2977 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • کلاه مان را قاضی کنیم
    ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۴:۵۴
    شناسه : 5907
    بازدید 1298
    7

    دریانیوز// گاهی برخی از سبک زندگی اسلامی ایرانی می گویند که وقتی تامل و تفکر می کنیم، متوجه می شویم که ضرورت دارد با این سبک زندگی بیشتر آشنا شویم. واقعیت این است که خلاء هایی را در جامعه داریم که نشان می دهد با سبک زندگی بر اساس آموزه های اسلامی آشنایی کاملی نداریم […]

    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : دریانیوز
    پ
    پ

    دریانیوز// گاهی برخی از سبک زندگی اسلامی ایرانی می گویند که وقتی تامل و تفکر می کنیم، متوجه می شویم که ضرورت دارد با این سبک زندگی بیشتر آشنا شویم.

    واقعیت این است که خلاء هایی را در جامعه داریم که نشان می دهد با سبک زندگی بر اساس آموزه های اسلامی آشنایی کاملی نداریم و نتوانستیم آن را در زندگی فردی و اجتماعی پیاده سازی کنیم.

    در این ایامی که در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) قرار داریم، باید بگوییم که حتی با ابعاد وجودی آن حضرت آشنایی نداریم و زمانی که می گوییم زنان و دختران بایستی آن بانوی دو عالم را الگوی زندگی شان در همه ابعاد قرار دهند، اما بخوبی حضرتش را نمی شناسیم. چه میزان با شیوه همسرداری، فرزندپروری، برخورد با والدین و دیگران و… را از آن حضرت آموخته ایم و چه میزان معرفی شده اند؟

    در مورد سیزده معصوم دیگر هم اینگونه است که بخوبی آنها را نشناخته ایم و نتوانسته ایم الگوگیری کنیم. چه میزان دانش آموزان و دانشجویان با چهارده معصوم (ع) آشناهستند و از زندگی شان می دانند؟

    زوج های جوان چگونه می توانند از آن حضرات الگو بگیرند؟ افزایش اختلافات خانوادگی و… به این دلیل است که نتوانسته ایم الگوی مناسبی را در زندگی بیابیم. نمی دانیم که آن بزرگواران در شدائد و مشکلات زندگی چگونه رفتاری را داشتند؟

    نوع تربیت فرزندان را از آنها یاد نگرفته ایم و همچنین نوع برخورد با والدین و دیگران و… را بخوبی نیاموخته ایم. مهارت های زندگی که برگرفته از تعالیم دینی باشد را در مدرسه و دانشگاه و… نمی آموزیم. بسیاری از خانواده ها از سبک زندگی دینی فاصله دارند. حتی کسانی که تمایل دارند در حوزه معنویات رشد کنند و در کنار اساتید اخلاق کسب فیض نمایند، چندان این شرایط در بیشتر مناطق فراهم نیست.

    در استانی مانند هرمزگان که به نوعی استان ثروتمند است و بنگاه های اقتصادی فراوانی در آن فعال است، اما چون حق و حقوقش تضییع شده است، همین است که در صدر استان های محروم با بیشتر فقر وفلاکت و بیکاری ایستاده است.

    آیا متولیان صنایع و مسئولان استان در ادوار مختلف بر اساس آموزه های دینی عمل کرده اند که در کنار آن ثروت، مردمانش در فقر مطلق زندگی کنند و رنج ببرند؟ این موضوع نشان می دهد که چقدر تعالیم دینی در حوزه های مختلف پیاده سازی شده است و چقدر از آموزه های اسلامی فاصله داریم.

    بنظر می رسد بایستی مسئولان در حوزه های مختلف مدیریت اسلامی را باید مطالعه کنند تا ببینند مدل مدیریتی مدیران صنایع، دستگاه های اجرایی، نهادهای انقلابی و… چه میزان به مدیریت اسلامی نزدیک است و در چه حوزه هایی فاصله داریم.

    خودمان کلاه خودمان را قاضی کنیم و ببینیم چه میزان مدیریت اسلامی داریم و در تمام حوزه ها و رده های مدیریتی تا کارمندی و فعالیت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، یاری رسانی به دیگران و… چه میزان بر اساس تعالیم دینی عمل می کنیم؟

    حضرت زهرا (س) فرموده اند :الجار ثم الدار، چه میزان این فرمایش حضرت را در زندگی مدنظر قرار داده ایم؟

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.