حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2975 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • کتاب های کانون به ذهن فعال و خلاق کودک نزدیک تر است
    ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۴:۳۹
    شناسه : 4238
    بازدید 1592
    19
    «مبینا جعفری»برگزیده جشنواره بین المللی قصه گویی کانون پرورش فکری : در کانون پرورش فکری، کودکان و نوجوانان با دنیایی دیگر آشنا می شوند که این قشر را به خود جذب نموده و کسانی که در هوای کانون تنفس کرده اند، آینده ای درخشان برای شان تضمین شده است.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: در کانون پرورش فکری، کودکان و نوجوانان با دنیایی دیگر آشنا می شوند که این قشر را به خود جذب نموده و کسانی که در هوای کانون تنفس کرده اند، آینده ای درخشان برای شان تضمین شده است. کودکان و نوجوانانی که مستقل و با اعتماد به نفس بالا رشد می یابند و استعدادهای شان شکوفا می شود. پدران و مادران که دغدغه آینده فرزندان شان را دارند، ضرورت دارد از برنامه های کانون پرورش فکری غفلت نورزند و فرزندان دلبندشان را با کانون، کتاب های کانون و کارگاه هایش آشنا کنند. کانون در بیشتر شهرستان های استان هرمزگان مرکز فعال داردو البته ضرورت دارد تعداد این مراکز افزایش یابد ودر شهرستان هایی هم که فاقد مرکز هستند، مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان راه اندازی شود. در ادامه سلسله گزارش های معرفی اعضاء وافتخار آفرینان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در این شماره با مبینا جعفری برگزیده جشنواره بین المللی قصه گویی گفتگو کردیم. در این گزارش همراه مان باشید.

    دریا: خودتان را بطور کامل معرفی کنید واز چند سالگی و چگونه با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آشنا شدید؟ والدین تان چه نقشی در آشنایی واستفاده از کتابخانه وبرنامه های کانون داشتند؟

    مبینا جعفری ۱۷ سال هستم و عضویت در کانون را از ۷ سالگی شروع کردم و ۱۰ سال هستش که با افتخار عضو کانون هستم . پدر و مادرم مشوق اصلی من در مسیر مطالعه و آشنایی با کانون بودند و در حقیقت برای اولین بار پدرم من را با کانون و فعالیت های جذابش آشنا کرد.

    دریا: بیشتر در چه دوره ها و کارگاه های کانون شرکت کرده اید و ارزیابی تان از این کارگاه ها ودوره ها چیست ؟

    شرکت کنندگان با چه مهارت هایی آشنا می شوند؟ بین بچه‌های کانونی وغیرکانونی چه تفاوتی فکر می کنی وجود دارد؟ مربیان کانونی با غیرکانونی بنظرتان چه تفاوتی باهم دارند؟
    از زمان عضویت در کانون به علت تنوع بالای کلاس ها به خصوص در تابستان شانس تجربه کردن کلاس های به شدت جذاب و متنوعی رو داشتم، اما شاید بیشتر از هر کلاسی حضور در انجمن های قصه گویی و کلاس های سفال و نمایش برام جذاب و هیجان انگیز بود.از جمله مهارت هایی که کودکان و نوجوانان با حضور در کلاس های کانون کسب می کنند می توان به قدرت بیان و فن سخنوری ، مهارت اعتماد به نفس و همچنین حس خودارزشمندی و عزت نفس اشاره کرد که بعد از حضور فعال کودکان و نوجوانان در جامعه این تمایزات با دیگر افراد به شدت نمود دارد و قابل مشاهده است. در مورد مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هر چقدر هم که سخن درمیان بیاید بازهم نمی تواند آنطور که شایسته است فحوی کلام را برساند و حق مطلب را ادا کند ، اما باید اقرار کرد که بی شک از مسئولیت پذیرترین و دغدغه مند ترین افراد جامعه هستند که تمام هم و غمشان تربیت نونهالانی سالم ، بالغ، توانمند و شایسته است و این از اقبال بلند و سعادت ما بود که در این دوران و روزگار پر تلاطم زندگی در کنار این افراد رشد یافتیم.

    دریا: با توجه به اینکه شما دانش آموز هستید، حضور در کانون چه اثری بر روی تحصیل تان داشته است؟ در روند تحصیل و درس خواندن و… چه تاثیری داشته است؟

    در حوزه ارتباط کانون و نقش آن در روند تحصیلی باید گفت که بی شک ذهنی که مهارت های زندگی را به خوبی یاد گرفته باشد و توانمندی و شایستگی خود را در راستای زندگی فردی و اجتماعی افزایش داده باشد، به همان میزان روند تحصیلی سالم تر ، به دور از استرس ، همراه با روابط اجتماعی موثر و آداب معاشرت صحیح با معلمان و همسالان و بی شک تحصیل
    موفق تری را تجربه خواهد کرد و این فرآیندی بود به شخصه ۱۲ سال تحصیلی شاهد آن بودم .

    دریا: باتوجه به مطالعه کتاب های کانون پرورش فکری، بنظرتان وجه تمایز کتاب های کانون با غیرکانونی چیست و چه چیزهایی را از این کتاب ها آموزش دیده اید؟

    کتاب های کانون نسبت به دیگر ناشران به ذهن فعال و خلاق کودک نزدیک تر است و ارتباط صمیمی تری را با کتاب های کانون می توان داشت.

    دریا:در چه جشنواره هایی تاکنون شرکت کرده اید و به چه مقام هایی دست یافته اید؟

    بزرگترین افتخار ،حضور در کنار مربیان ارزشمند کانون و عضویت در آن در این ۱۰ سال اخیر است، اما از جمله مقام هایی که به یاری آموزش های درجه یک مربیان کانون کسب شد، رتبه دوم کشوری در بیست و یکمین جشنواره بین المللی قصه گویی در پاییز سال ۱۳۹۷ بود و دیگر عناوین و مقام هایی در جشنواره های مختلف رضوی و …

    دریا:چه توصیه هایی را به والدین و کودکان و نوجوانان برای استفاده و بهره مندی از برنامه های کانون دارید؟

    والدین بی گمان رشد و موفقیت های فراوانی را در طول زندگی برای فرزندان خود خواستارند و طبق آخرین پژوهش های روان شناسی همانطور که ذهن سالم در بدن سالم است ، موفقیت و رشد هم در افرادی که از نظر مهارت های زندگی، اجتماعی و توسعه فردی در جایگاه قابل قبول و سالمی هستند، قطعا احتمال بالاتر و بیشتری دارد و اگر والدین به این مسئله آگاه باشند بدون فوت وقت کودکان و نوجوانان خود را در بستری سالم ، شاد و سرشار از توانمندی وارد می کنند و نتایج بی نظیر آن را شاهد خواهند بود و چه بستری متناسب تر از کانون پرورش فکری.

    دریا: به نظر خودتان اگه با کانون آشنا نمی شدید مسیر زندگی تان چه تغییری می کرد؟

    در ارتباط با این سوال، باید گفت که  بی شک مثل تمام مردم عادی زندگی روزمره خودرا می داشتم، اما قطعا خبری از مهارت هایی که در تمام سختی ها و بحران ها و چالش های سخت دوران در کنار من و یاری رسان من بودند، نبود و من به احتمال قوی به سختی از پس آنها بر می آمدم . زندگی بدون آگاهی غیر ممکن نیست، اما به شدت دردناک و سخت است، دردا و دریغا که ما از فرصت های آگاهی بخش و رشد دهنده زندگی استفاده نکنیم و روزگار به ما ثابت کند که گاهی چه زود دیر می شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.