حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2992 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 89×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • کانون پرورش فکری ؛ سرمایه ای ملی برای ساختن آینده بهتر کودکان و نوجوانان
    ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۵:۳۵
    شناسه : 4418
    بازدید 1557
    13
    مسئول کانون پرورش فکری بستک عنوان کرد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از جایگاه ویژه ای در تربیت و پرورش نسل آینده برخوردار است و مانیز در سلسله گزارش هایی به معرفی فعالیت های کانون در مناطق مختلف استان می پردازیم که در این شماره به گفتگو با مسئول کانون پرورش فکری بستک پرداخته ایم .
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از جایگاه ویژه ای در تربیت و پرورش نسل آینده برخوردار است و مانیز در سلسله گزارش هایی به معرفی فعالیت های کانون در مناطق مختلف استان می پردازیم که در این شماره به گفتگو با مسئول کانون پرورش فکری بستک پرداخته ایم .

    دریا :ضمن معرفی خودتان بگویید از چه سالی کارتان را در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان آغاز کردید، در چه حوزه هایی فعالیت داشتید و در حال حاضر چه سمتی دارید؟

    زهرا رحمانی هستم. من از اوایل سال ۱۳۸۶ وارد کانون شدم. از همان ابتدا به عنوان مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری بستک مشغول به کار شدم و در حال حاضر به مدت تقریبا ۱۵ سال است که در حال خدمات رسانی به کودکان و نوجوان شهرم هستم و از خداوند توفیق خدمت بیشتر به کودکان و نوجوانان را دارم.

    دریا:کانون در چه حوزه‌هایی فعالیت دارد و چه کارگاه هایی و برای چه سنینی برگزار می‌کند؟بطور مفصل توضیح دهید تا والدین ومسئولان با این نهادفرهنگی وآینده ساز بیشتر آشنا شوند.

    کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بستک با هدف غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان و برای پرورش مهارت اندیشه ورزی و رشد استعداد فطری کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۸۶ راه اندازی شده است که کانون یک کتابخانه تخصصی با بیش از ۱۰ هزار جلد کتاب دارد و در حوزه های فرهنگی ، هنری ، ادبی ، علمی و اسلامی فعالیت دارد و همه ی این فعالیت ها مخاطب محور و کتاب محور می باشد. مخاطبان کانون کودکان ۴ الی ۱۸ ساله می باشند و این بچه ها می توانند روزهای خوش کودکی و نوجوانی خود را در کانون با شرکت در کارگاه های تخصصی و عمومی بگذرانند و ظرفیت های خلاق ذهنی خود را در کتابخانه تخصصی افزایش دهند. فعالیت های کانون به ایجاد فضای مثبت در جامعه و در میان خانواده ها کمک می کند . کانون در طول سال فعال می باشد و با توجه به مخاطبان خود و نیاز روز آنها برنامه ریزی می کند .

    دریا: برای عدم قطع ارتباط نوجوانان پس از دیپلم از کانون، چه تدبیری اندیشیده شده است؟

    نوجوانانی که دوران کودکی خود را در کانون گذرانده اند، نوجوانان خاص و هنرمندی هستند و می توانند بر اساس علایق خود در انجمن های مختلف کانون مانند عکاسی، داستان نویسی ، هنرهای نمایشی و… فعالیت کنند و در جشنواره ها، المپیاد های ملی و بین المللی مختلفی که کانون و سایر دستگاه ها برگزار می کنند، شرکت کنند و خوش بدرخشند و از برترین ها باشند. همچنین می توانند به عنوان عضو ارشد، کار مربی گری و تدریس در حوزه های مختلف را شروع کنند.

    دریا: اعضای کانون به چه توانمندی های دست می یابند؟ استفاده از کتابخانه و کارگاه های کانون در زندگی فردی واجتماعی شان چه اثراتی دارد؟

    کانون برای من مفهوم خانه را دارد، با همه شناسه هایی که یک خانه دارد؛ امنیت ، آرامش، یادگیری لذت، بازی ، بچه ها و… را در کانون تجربه کرده ام. از بودن در کانون لذت می برم و البته تلاش می کنم آن را تکثیر کنم و به دیگران هم انتقال دهم. کودکان بعد از چند دوره عضویت در کانون می توانند استعداد و علایق خود را کشف کنند و در راه شکوفایی آن برنامه ریزی داشته باشند. اعضای کانون خوب زندگی کردن را با شرکت در فعالیت ها می آموزند و با مهارت های زندگی آشنا می شوند و می توانند بهتر و زیباتر از سایر کودکان در اجتماع بدرخشندو ارتباط بر قرار کنند .

    دریا: حضور در کارگاه های کانون چه تاثیری بر روند تحصیل دانش آموزان دارد وآیا باعث ایجاد اختلال در درس‌خواندن شان نمی شود؟

    فعالیت های کانون پرورش فکری در اکثر اوقات مکمل برنامه های درسی دانش آموزان است. مربیان پر تلاش کانون مطالب را به شیوه های غیر مستقیم آموزش می دهند، ولی معلمان شیوه آموزش مستقیم را دارند. اجرای موفق طرح کانون و مدرسه در سالهای گذشته خود گواه تاثیر بر روند رو به رشد تحصیلی دانش آموزان بوده است. از یک طرف دیگر کانون با برگزاری
    کارگاه های هنری و مهارتی، دانش آموزان را توانمند و آشنا به توانایی خود بار می آورد و این در زندگی فردی و اجتماعی آنها تاثیر گذار است. کانون پرورش فکری بستک برای توسعه فعالیت های خود در سایر شهر و روستا های شهرستان که بالغ بر بیش از ۲۰۰ روستا می باشد و ارائه خدمات به همه ی کودکان و نوجوانان بخصوص کودکان روستا های دور افتاده و محروم نیازمند حمایت همه ی مسئولان استان و شهرستان بخصوص نماینده محترم مجلس ، فرماندار و همچنین حمایت خیرین بزرگوار می باشد.

    دریا: مربیان کانون گویا بطور مرتب خودشان هم بایستی دوره آموزشی ببینند. در این حوزه نیز توضیح دهید.

    در حال حاضر دو مربی فرهنگی و یک مربی ادبی و یک مربی هنری در کانون بستک مشغول به کار هستند. مربیان برای ارتقای آموخته های خود دوره های مرتبط با شغل خود را به صورت ماهانه می گذرانند و می توان گفت هر مربی سالانه بیش از ۸۰ ساعت آموزش دریافت می کند. دوره ها به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد و حتی ما برای آموزش بیشتر راحت می توانیم در سامانه ایده با بارگزاری فیلم های مدرسان کشوری در حوزه های مختلف بر آموزش و یاد گیری بیفزاییم.

    دریا : مسئولان مراکز کانون، خودشان به مربیگری هم می پردازند. گویا مسئولیت کانون و مربیگری در کانون جدانشدنی هستند. چرا؟

    من به عنوان مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری بستک در کنار سایر مربیان به برگزاری کارگاه های تخصصی و عمومی پرداخته و همان طور که از عنوان پست مربی مسئول فهمیده می‌شود، در کنار مسئولیت اداری با توجه به تخصص خود به برگزاری کارگاه ویژه کودکان و نوجوانان می پردازم.

    دریا: چه تعداد عضو دارید و در چه حوزه هایی بیشتر فعالیت دارند؟ در تابستان چه تعداد کارگاه برگزار شد وچه تعداد از کودکان و نوجوانان توانستند از این برنامه ها استفاده کنند؟

    در حال حاضر مرکز بستک ۳۶۹ نفر عضو دارد. در تابستان این مرکز ۲۸ کارگاه تخصصی و ۱۲ کارگاه عمومی که روی هم ۴۰ کارگاه می شود برگزار نموده و بیش از ۲۸۰ نفر کودک و نوجوان از این کلاس ها استفاده کرده اند. بیشترین فعالیت ها در حوزه هنری ، ادبی و فرهنگی بوده است. کلاس هایی چون نقاشی، طراحی ، قصه گویی، داستان نویسی، نوشتن خلاق تصویرگری و شعرخوانی، روان خوانی، بحث آزاد، دانشمندان کوچک، سفالگری، کاردستی، بازی های خلاقانه و…. در تابستان برگزار گردید.

    دریا: بیشتر چه کودکانی جذب کانون می شوند وشما برای جذب آنها از سطح محلات، روستاها و مدارس چه اقدامی داشته اید وچه برنامه ای برای آینده دارید؟

    به نظر من همه ی کودکان در اولین برخورد با مربیان و فضای کانون به نوعی عاشق و جذب کانون می شوند؛ چون اینقدر تنوع در فعالیت های کانون زیاد است که هر کودک با هر سلیقه ای جذب کانون می شود. البته امکانات هم در جذب کودکان خیلی مهم است. در بعضی موارد کودک بخاطر مشکل رفت و آمد و نداشتن وسیله نقلیه عمومی در شهر از حضور در کانون محروم می شود. البته تبلیغات و اطلاع رسانی برای آشنایی عموم با فعالیت های کانون یکی از ارکان اصلی می باشد که مربیان کانون در حد توان با برگزاری نمایشگاه و اجرای فعالیت در فضا های باز و تهیه کلیپ و اشتراک گذاری در فضا های مجازی به تبلیغات برای آشنایی با فعالیت های کانون می پردازند. اگر حمایت مسئولان و خیرین بزرگوار باشد برای گسترش فعالیت های کانون و ارائه خدمات فرهنگی و تشویق کودکان به مطالعه کتاب از کودکی در سطح محلات و روستا ها و بخش ها با راه اندازی کانون سیار روستایی می توان اکثر کودکان و نوجوان را پوشش داد. برای آینده بهتر همه باید دست در دست هم بدهند؛ کانون یک سرمایه ملی است که آینده بهتر کودکان و نوجوانان را می سازد.

    دریا :تعامل مرکز شما با سایر ارگانها و نهادهای دولتی و غیر دولتی چگونه و در چه سطحی است؟

    خدا رو شکر در بستک همه ی دستگاه ها و ارگان های دولتی با کانون و فعالیت های آن آشنایی دارند و در اکثر مواقع برای اجرای برنامه همکاری می کنند؛ بخصوص دستگاه های هم سو که اهداف مشترکی دارندمانند آموزش و پرورش، اداره ارشاد، بهزیستی، هلال احمر، امور بانوان، فرمانداری و…

    دریا: خودتان، مربیان و اعضای تان در جشنواره ها چه رتبه هایی را کسب کرده اید؟

    من در سال ۱۴۰۱ به عنوان کتابدار نمونه انتخاب شدم و در سال ۱۳۹۵ در جشنواره زبان خوب مادری برگزیده شدم. اعضای کانون درجشنواره ها و مهرواره های مختلف برگزیده شدند و برگزیده کشوری و منطقه ای داشتیم؛ جشنواره های چون زبان خوب مادری، عکاسی کشوری، مهرواره بر موج دانایی، جشنواره بین المللی رضوی، جشنواره منطقه ای طنز خلیج فارس، مهرواره عکاسی خلیج فارس، دو سالانه های هنرهای تجسمی و…..

    دریا: گویا در مهرماه هم قرار است جشنواره ای در استان برگزار شود. در این زمینه توضیح دهید و برای حضور در این جشنواره چه اقداماتی را انجام داده اید؟

    یکی از جشنواره های مهم و تاثیر گذار که کانون پرورش فکری هر ساله برگزار می کند جشنواره بین المللی قصه گویی است. امسال بیست و چهارمین جشنواره بین المللی را پیش رو داریم که مرحله کتابخانه ای آن در تاریخ ۱۲ مهرماه در بستک برگزار
    می گردد و در این مرحله حدود ۲۸ نفر قصه گو با هم رقابت می کنند و برگزیدگان به مرحله استانی جشنواره راه می یابند.

    دریا: اینکه گفته می شود تمام فعالیت های کانون کتاب محور است را بیشتر توضیح دهید.

    کتاب و کتابخوانی محور اصلی فعالیت های کانون پرورش فکری است. از میان ۶۲ عنوان فعالیت در کانون، کتاب خوانی مهم ترین فعالیت محسوب می شود و سایر فعالیت ها هم کتاب محور می باشد. مربی کارگاه های مختلف چون داستان نویسی،
    قصه گویی ، کاردستی و… بر اساس کتاب و با توجه به کتابهای موجود در کانون برگزار می کند. به طور مثال یکی از
    فعالیت هایی که در کانون انجام می شود نمایش خلاق است که در آنجا مربی از بچه ها تقاضا می کند هر یک از آن ها یک کتاب را از کتابخانه بیاورند. سپس کنار یکدیگر می نشینند و افراد به صورت نوبتی در ارتباط با نقش های موجود در کتاب صحبت
    می کنند و سپس شخصیت کتاب را به نمایش درمی آورند که در واقع در انجام این فعالیت، خوانش کتاب وجود ندارد؛ اما افراد با انجام فعالیت های خلاق به کتاب و کتاب خوانی علاقمند می شوند.کتابخانه کانون تخصصی ترین کتابخانه کودک و نوجوان می باشد و تلاش و کوشش همه ی مربیان در هر فعالیتی متمرکز بر کتاب و کتابخوانی است و از شیوه های مختلف برای کتابخوان کردن اعضا استفاده می کنند.

    دریا: اخیرا مطرح شده است که کتابخانه های کانون زیرنظر نهادهای کتابخانه های عمومی کشور اداره شود، بنظرتان تحقق آن چه آسیبی را به قشر کودک ونوجوان وارد می کند؟

    در ارتباط با موضوع مطرح شده بله در ارتباط ادغام کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان کانون پرورش فکری با کتابخانه عمومی می توان گفتم متاسفم متاسفم برای کسی که چنین پیشنهاد یا صحبتی کرده است. کانون تنها نهادی است که تخصصی و ویژه
    برای کودکان و نوجوانان فعالیت می کند و ادغام آن با کتابخانه های عمومی به معنای نادیده گرفتن قشر کودک و نوجوان و به قولی نادیده گرفتن آینده سازان کشور است. این دو نهاد ، دو نهاد فرهنگی هستند، اما با ماهیت و کارکرد های متفاوت. کانون حدود ۶۰ فعالیت در آن انجام می شود با محوریت کتاب. کتابخانه های تخصصی کانون با کتابخانه های عمومی متفاوت است. هر کدام راه جدا و هدف خاص خود را دارند و ادغام آن نادرست می باشد .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.