حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2975 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • کانون پرورش فکری ، باغبانی دلسوز و مهربان برای کودکان ونوجوانان
    ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۴:۰۳
    شناسه : 4311
    بازدید 1843
    14
    یک عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان مطرح کرد دریای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این قشر آینده ساز را چنان در خود غرق می کند که کانون را مامن و خانه دوم خود می دانند و از بودن در مراکز کانون خسته نمی شوند و آموزش هایی غیرمستقیم را باحضور مربیان متخصص حوزه کودک ونوجوان در حوزه های مختلف می بینند که برای امروز و فردای شان مفید است.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: دریای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این قشر آینده ساز را چنان در خود غرق می کند که کانون را مامن و خانه دوم خود می دانند و از بودن در مراکز کانون خسته نمی شوند و آموزش هایی غیرمستقیم را باحضور مربیان متخصص حوزه کودک ونوجوان در حوزه های مختلف می بینند که برای امروز و فردای شان مفید است. کانون گنجینه ای گرانبها است که کمتر توسط مردم و حتی مسئولان کشف شده است و فقط کسانی که از برنامه ها، کارگاه ها و کتاب های کانون استفاده کرده اند، قدر وارزش و اعتبار آنرا درک و ارتباط ‌شان را با کانون حفظ می کنند. والدینی هم که فرزندان شان با کانون ارتباط دارند، به مرور اثرات کارگاه ها و برنامه هاو کتاب هایی که از کانون مورد مطالعه قرار می گیرند، را در گفتار و رفتار و حتی تحصیل فرزندان شان بطور ملموس درک می کنند. در ادامه سلسله گزارش ها ومصاحبه با اعضای موفق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان، با عضوی دیگر از کانون گفتگو کردیم. در این گزارش نیز همراهمان باشید.

    دریا: .خودتان را بطور کامل معرفی کنید واز چند سالگی و چگونه با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آشنا شدید؟ والدین تان چه نقشی در آشنایی واستفاده از کتابخانه وبرنامه های کانون داشتند؟

    محمدپارسا بان برتینا هستم هفده ساله، عضو نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان . دیر وارد کانون شدم، اما می گویند ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است . به یاد دارم از کودکی دوست داشتم با جایی مانند کانون آشنا بشوم ، چون تعریف های زیادی از فعالیت ها و فضای کانون می شنیدم . اما متاسفانه هر بار به یک دلیل موفق به عضویت در کانون نمی شدم . تابستان سال نود و نه بود که خیلی از آموزشگاه ها بدلیل ویروس کرونا به صورت مجازی فعالیت می کردند . کانون هم یکی از این آموزشگاه ها بود که فعالیت های خود را به صورت مجازی ارائه می کرد . در فضای مجازی چند باری اسم کانون را شنیدم و تصمیم گرفتم در کانون عضو بشوم . من که به کار گرافیک علاقه داشتم از آن موقع تا کنون با افتخار برای کانون پرورش فکری پوستر می زنم‌ و از والدینم کمال تشکر را دارم که من را با کانون آشنا کردند تا آینده خودم را بسازم .

    دریا: بیشتر در چه دوره ها وکارگاه های کانون شرکت کرده اید و ارزیابی تان از این کارگاه ها ودوره ها چیست ؟ شرکت کنندگان با چه مهارت هایی آشنا می شوند؟ بین بچه‌های کانونی وغیرکانونی چه تفاوتی فکر می کنی وجود دارد؟ مربیان کانونی با غیرکانونی بنظرتان چه تفاوتی باهم دارند؟

    باید بگم که کودکان و نوجوانان درست مانند نهال یک درخت هستند و هر روز در حال رشد و بزرگ شدن هستند . اما نمی شود که آن ها را همینجور و بدون هیچ مراقبتی گذاشت . کانون یک باغبان است؛ یک باغبان دلسوز و مهربان که مانند پدر و مادر از گیاهان وگلها مراقبت می کند. به موقع هرس می کند و در بعضی از مواقع پا به پای آن ها می ایستد تا از مسیر رشد خود منحرف نشود . همین یک مثال کافی است برای اثبات اینکه فرق بچه های کانونی با غیر کانونی چیست؟ کانون با برگزاری کارگاه های مختلف دقیقا همین موضوع را اثبات کرده. من در کارگاه های مختلفی از جمله فن‌بیان، شعر خوانی ، طراحی و کارگاه های چند جلسه ای و تک جلسه ای زیادی شرکت کردم و همچنین عضو ادبی کانون هستم و در انجمن های شعر ، داستان نویسی ، داستان طنز، عکاسی و سرود حضور دارم که من را در رشد نهال وجودم همراهی کرد و مربیان کانون که با حوصله ، بدون خستگی و اجبار به کودکان و نوجوانان آموزش می دهند، اما در آموزشگاه های دیگر و مکان های مخلتف دقیقا بالعکس این است و نکته مهم تر از آن این است که باغبانی کانون فقط مختص حال و امروزه نیست . بلکه در آینده به ما کمک می کند که نهال وجودمان را به ثمر برسانیم .

    دریا:با توجه به اینکه شما دانش آموز هستید، حضور در کانون چه اثری بر روی تحصیل تان داشته است؟ در روند تحصیل و درس خواندن و… چه تاثیری داشته است؟

    بزرگ ترین اشتباهی که والدین و خیلی ها به آن دچار می شوند این است که کانون را سدی مقابل تحصیل و درس خواندن می دانند. بلکه این تصور کاملا اشتباه هست و همین تصور اشتباه باعث دوری کودکان و نوجوانان شده است . اما کانون نه تنها سدی مقابل تحصیل نیست، بلکه پلی به سوی تحصیل و درس خواندن است . کانون درس زندگی است . آموزش مهارت زندگی ، انتخاب هدف و هدف دار بودن از مهم ترین هدف های کانون است که در تحصیل و رسیدن به خواسته ها کمک می کند .

    دریا: باتوجه به مطالعه کتاب های کانون پرورش فکری، بنظرتان وجه تمایز کتاب های کانون با غیرکانونی چیست و چه چیزهایی را از این کتاب ها آموزش دیده اید؟

    هر کتاب یک دوست است و هر دوست یک چیزی را به کسی می آموزد . اما امروزه دوست های (کتاب های) زیادی وجود دارد که خواننده را گمراه می کند . به همین دلیل انتخاب یک کتاب از انتشارات خوب اهمیت زیادی دارد. کانون پرورش فکری می تواند یک انتشارات و دوستی خوب و مطمئن باشد . به علاوه انتشارات کانون آموزش های زیادی را به طور غیر مستقیم و به طوری که به خواننده فشار نیاید، آموزش می دهد .

    دریا: گویا با صداوسیمای مرکز خلیج فارس هم همکاری دارید. حضور در کانون چه اثری بر حضورتان در صداوسیما داشت؟ چه برنامه ها و در چه ساعاتی را اجرا می کنید؟

    از همان سنین کودکی به گویندگی و مجری گری علاقه زیادی داشتم و در هر برنامه ایی سعی می کردم به عنوان مجری شرکت کنم و مثل همه برای این راه تلاش کردم و کلاس و دوره های مختلفی مثل فن‌بیان را شرکت کردم و در حال حاضر در برنامه رادیویی ۲۰ خلیج فارس در حال فعالیت هستم . این برنامه بخش های مختلفی دارد که توسط نوجوانان ارائه می شود . این برنامه روزهای زوج ساعت ۱۱ صبح پخش می شود .

    دریا: در چه جشنواره هایی تاکنون شرکت کرده اید و به چه مقام هایی دست یافته آید؟

    بنده به لطف پروردگار در جشنواره حضور داشتم و در جشنواره طراحی پوستر سخن دوست که با همکاری کانون پرورش فکری و اداره امر به معروف و نهی از منکر بود، در بخش نوجوان برگزیده شدم و در سوگواره سراسری کانون استان قزوین با نام علمدار نیامد در بخش داستان کودک برگزیده شدم .

    دریا: چه توصیه هایی را به والدین و کودکان و نوجوانان برای استفاده وبهره مندی از برنامه های کانون دارید؟

    در ابتدا گفتم که کودکان و نوجوانان یک نهال درخت هستند که نیاز به یک باغبان ماهر و چیره دست دارند . اگر باغبان بالای سر این نهال ها نباشد ممکن است نهال ها از مسیر خود منحرف شوند . کانون همان باغبان دلسوز و مطمئن است که برای کودکان و نوجوانان لازم است .اما اگر والدین بچه های خود را با کانون آشنا نکنند، نهال وجود کودکان و نوجوانان ممکن است از رشد خود منحرف شوند یا در آینده ثمری ندهند و در همان اول راه از دست بروند . پس گزینه بهتر این است که کودکان و نوجوانان را با کانون آشنا کنند تا راه خود را پیدا کنند و به راه های بی راهه نروند .

    دریا: بنظرتان خانواده ها ومسئولان چه میزان با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آشنا هستید و چه کار باید کرد تا آنها بیشتر آشنا شوند و چه حمایت‌هایی فکر می کنید از کانون و هنرجویانش بایستی صورت گیرد؟

    کانون با اینکه فعالیت های زیاد و متنوعی در بین کودکان و نوجوانان دارد و در مناطق محروم که فعالیت های پیک امید را در بر دارد که نشان دهنده حس همدردی و همدلی است، تبلیغات ضعیفی دارد که باعث بی خبری والدین و کودکان و نوجوانان می شود . اگر کانون تبلیغات خود را گسترده تر کند، می تواند رشد زیادی در اعضای خود پیدا کند و جمع زیادی را که از آن خبر ندارد را بیدار کند .

    دریا: به نظر خودتان اگه با کانون آشنا نمی شدید مسیر زندگی تان چه تغییری می کرد؟

    همه ی ما در دریای جامعه سوار قایقی هستیم که دور تا دور آن صخره هایی وجود دارد که پشت آن ها جزیره هایی وجود دارد که اگر آن را پیدا کنیم، می توانیم با امید و هدف به زندگی ادامه دهیم . اگر با کانون آشنا نمی شدم قطعا این امید و هدف را در زندگی به سختی بدست می آوردم و شاید به بعضی از مهارت ها دست پیدا نمی کردم .

    دریا: سوال آخر هم اینکه هرآن چیزی دیگری که در این گفتگو مطرح نشد وتمایل دارید را بیان کنند.

    هر چه نیاز به گفتن بود را گفتم. فقط اینکه کانون را در دریای جامعه و پشت صخره ها پیدا کنید تا از طوفان دریا در امان باشید و همینطور مراقب نهال وجود کودکان و نوجوانان باشیم؛ با آوردن باغبانی مثل کانون که ارزش کودکان و نوجوانان را بداند و هم پایه آن ها باشد .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.