حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۲۵ خرداد , ۱۴۰۳ Friday, 14 June , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3174 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 86×
  • تقویم شمسی

    خرداد ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • چرا سند خودروها در رهن نمایندگی ها؟
    ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۹:۳۶
    شناسه : 7639
    بازدید 1396
    6
    دریانیوز// چندسال قبل که خودروها بصورت قسطی به متقاضیان واگذار می شد و خریداران خودرو نیز هرچندماه اقساط شان را پرداخت می کردند و تا تسویه حساب کامل شود، اگر که سند خودرو در رهن نمایندگی فروش خودرو قرار داشت، منطقی بود؛ اما اینکه در طرح های فعلی که خریدار خودرو موظف است قیمت خودرو را بطور کامل پرداخت کند و بعد خودروی خودش را تحویل بگیرد و از آن طرف سند خودرو همچنان تا یک سال در رهن نمایندگی ها باشد، منطقی نیست که مردم نیز نسبت به این موضوع گلایه هایی را مطرح می‌کنند و خواستار تحویل سند خودرو به خریدار بلافاصله پس از تحویل خودرو توسط نمایندگی ها هستند و قرار گرفتن سند خودرو در رهن نمایندگی را باعث سلب اختیار خود در مورد خودرو و تصمیم گیری نسبت به خودرویی می دانند که هزینه اش را بطور کامل پرداخت کرده اند و مالک قانونی وشرعی آن هستند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// چندسال قبل که خودروها بصورت قسطی به متقاضیان واگذار می شد و خریداران خودرو نیز هرچندماه اقساط شان را پرداخت می کردند و تا تسویه حساب کامل شود، اگر که سند خودرو در رهن نمایندگی فروش خودرو قرار داشت، منطقی بود؛ اما اینکه در طرح های فعلی که خریدار خودرو موظف است قیمت خودرو را بطور کامل پرداخت کند و بعد خودروی خودش را تحویل بگیرد و از آن طرف سند خودرو همچنان تا یک سال در رهن نمایندگی ها باشد، منطقی نیست که مردم نیز نسبت به این موضوع گلایه هایی را مطرح می‌کنند و خواستار تحویل سند خودرو به خریدار بلافاصله پس از تحویل خودرو توسط نمایندگی ها هستند و قرار گرفتن سند خودرو در رهن نمایندگی را باعث سلب اختیار خود در مورد خودرو و تصمیم گیری نسبت به خودرویی می دانند که هزینه اش را بطور کامل پرداخت کرده اند و مالک قانونی وشرعی آن هستند.

    در این بخش اما مردم می گویند با این نوع برخورد خودروسازان، باعث بروز تخلفات و مشکلاتی برای آنها شده اند. گاهی ضرورت ایجاب می کند که شخصی خودروی خود را در کمتر از یکسال از زمان تحویل خودرو، بفروشد و امکان انتقال سند وجود ندارد و ممکن‌است باعث بروز مشکلات حقوقی و… بین خریدار و فروشنده می شود.

    البته شنیده شود که با شیوه های دیگر و پرداخت مبلغی به اشخاصی در برخی نمایندگی ها، می توان سند خودرو را تحویل گرفت که در صورت صحت این موضوع در واقع زمینه بروز تخلف را فراهم می کنند. در این حوزه ضرورت دارد متولیان مربوطه و دستگاه های نظارتی مداخله کنند و از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کنند و تصمیم گیری ها بایستی منطقی باشد.

    موضوع دیگر این است که اعلام می شود کسانی که پلاک خودرو به نام شان باشد و یا اینکه اگر کسانی در چهارسال گذشته از ایران خودرو و سایپا خودرو گرفته باشند، نیز نمی توانند در طرح های ثبت نامی خودرو ثبت نام کنند. برخی از رانندگان، خودروهایی با عمر ده تا پانزده سال وبیشتر دارند که با آن خودروها امرار معاش می کنند که نمی توانند خودروی شان را بفروشند تا ثبت نام برای خودروی جدید از خودروسازان انجام دهند وچند ماه بعد ویا یکی دو سال، خودروی جدید را تحویل بگیرند و در این مدت منبع درآمدی ندارند وبرای معیشت با مشکل مواجه می شوند.

    حداقل کاری که می توان انجام داد این است که برای دارندگان خودرو با عمر بالا این محدودیت ها برداشته شود و یا اینکه از آنها ثبت نام شود و خودرو هم تحویل داده شود و تحویل سند به این رانندگان را منوط به فروش خودروی قبلی کنند تا سند خودروی جدید به آنها تحویل داده شودو یا شیوه های دیگری اجرا شود تا آنها نیز بتوانند از خودروی نو بهره مند شوند. همچنین ضرورت دارد بخشی از عرضه خودرو برای جایگزینی خودروهای فرسوده واسقاط شان درنظر گرفته شود تا از میزان آلودگی و مصرف بالای سوخت و تصادفات مرگبار با این خودروها کاسته شود.

    همچنین با توجه به اعلام افزایش تولیدات خودروی داخلی و اعلام اینکه واردات خودرو در سال جاری صورت می گیرد، پیشنهاد می شود محدودیت ثبت نامی برای کسانی که تا چهارسال از محصولات ایران خودرو و سایپا خریداری داشته اند، برداشته شود و یا اینکه این زمان کمتر شود تا افراد بیشتری امکان ثبت نام داشته باشند.

    تاکنون محدودیت ها باعث رفع مشکلات بازار خودرو نشده است و افزایش عرضه باعث حذف دلالی ها می شود و بازار خودرو به تعادل می رسد. بطور حتم تولیدات داخلی پاسخگوی نیازها نیست و ضرورت دارد میزان واردات خودرو افزایش یابد و واردات خودرو از شعار به عمل تبدیل شود تا مشکلات این بخش کمتر شود و قیمت خودرو صعودی و حبابی نباشد که حتی موضوع مشکلات حوزه خودرو به عنوان یکی از دغدغه های دانشجویان در حضور رهبر انقلاب در چند روز قبل مطرح شد و سران قوا نیز اخیرا به در این حوزه مداخله کرده اند و مطالبی را بیان داشته اند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.