حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2975 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • پسکرانه ای برای ایران
    ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
    شناسه : 2187
    بازدید 1736
    13
    دریانیوز؛ جشنِ 400سالگی بندر عباس را بهانه کرده‌ایم تا به جغرافیای اقتصادی‌ترین استان کشور برویم و نسبت توسعه‌ی آن را با اقتصادِ دریامحور بسنجیم.
    ارسال توسط : نویسنده : اسماعیل موحدی منبع : دریانیوز
    پ
    پ

    دریانیوز؛ جشنِ ۴۰۰سالگی بندر عباس را بهانه کرده‌ایم تا به جغرافیای اقتصادی‌ترین استان کشور برویم و نسبت توسعه‌ی آن را با اقتصادِ دریامحور بسنجیم.
    این مسیر، مسیر تازه‌ای‌ است که در آن تلاش کرده‌ایم هم‌زمان که شنونده، بیننده و منتقل‌کننده‌ایم، در دلِ شهر و مردمانش، به جست‌وجوی معنای واژه‌ی توسعه باشیم. استانی که بر اساس شعارها به‌عنوان اقتصادی‌ترین استان کشور شناخته می‌شود تا به امروز چه مفهومی از «توسعه» را شناخته، با چالش‌های آن چگونه مواجه شده و بعد از ۴۰۰ سال برای آینده خود چه برنامه‌ای در سر می‌پروراند؟ نمونه‌ی موردی ما در این کاوش شهر بندر عباس است؛ شهری که شهریتِ خود را مدیون قرارگرفتن در بهترین نقطه جغرافیایی خلیج فارس می‌داند و از این رهگذر، سرسلسله‌دارِ تجارتِ دریایی در دنیای قدیم و ایران کنونی ا‌ست.

    این شهر چگونه ساخته شده و در این ۴۰۰ سال چطور توانسته میراثش ـ از زمین و جاده‌ی ترانزیتی گرفته تا دریا و صنعتگرانش ـ را حفظ کند و افزایش ببخشد؟ آیا این مسیر، با توجه به مولفه‌های توسعه در بندر عباس، سرعتِ مطلوبی داشته یا خیر؟ بر این اساس بندر عباس را می‌‌توان یک «شهر ـ دریا» دانست، شهری که شهریت خود را مدیون دریاست و از سوی دیگر، خود، پسکرانه‌ای برای تمام مبادلات تجاری و کالای کشور است.

    چهار دهه ثبات و رونق:

    در طول چهار دهه‌ی اخیر، استان هرمزگان و به‎ویژه مرکزِ آن، تحولات متفاوتی را پشت سرگذاشته است. بندری که روزی قرار بود بخشی از تجارتِ دریایی ایران را در حوزه‌ی خلیج فارس و دریای عمان بر عهده داشته باشد، حالا عهده‌دارِ بخشی از زنجیره‌ی تامین کالاهای اساسی است و یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین نقاطِ روی نقشه‌ی دنیا. هرمزگانی‌ها جنگ تحمیلی را نه فقط در شهرهای خود به چشم دیدند بلکه تا سال‌ها پس از آن نیز، برای دفاع از نامِ خلیج همیشه فارس و امنیت تنگه‎ی هرمز جنگیدند.

    بر همین اساس است که بندر عباس می‌تواند ما را به راهبردی در زمینه‌ی توسعه‌ی بنادر کشور برساند؛ چه این استان در طول این سال‌ها فراز و فرودهای فراوانی را پشت سرگذاشته، مدل‌های مختلف توسعه را دیده و اکنون آماده است تا مدل توسعه‌ی خود را بر مبنای داشته‌ها و یافته‌ها کنار هم بچیند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.