حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2975 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • پخت حلیم نذری با قدمتی طولانی در روستای چاهستان
    ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۴:۵۰
    شناسه : 6035
    بازدید 1559
    14
    آیین های کهن در هرمزگان؛ "حلیم نذری" از جمله سنت های دیرین در روستای چاهستان می باشد. این آیین به گفته بزرگان این منطقه به بیش از 100 سال بر می گردد.
    ارسال توسط : نویسنده : سعیده دبیری نژاد منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: “حلیم نذری” از جمله سنت های دیرین در روستای چاهستان می باشد. این آیین به گفته بزرگان این منطقه به بیش از ۱۰۰ سال بر می گردد.
    شغل رایج مردم این منطقه کشاورزی بوده، که بعد از پایان برداشت محصولات خود که عمدتاً گندم کشت می کردند؛ به شکرانه برداشت محصولات خود، دعای باران و محصول بیشتر؛ اول زمستان حلیم پخت می کنند و در بین اقشار مختلف مردم توزیع می شود.
    روستای چاهستان در ۶۰ کیلومتری بندرعباس قرار دارد و جز بخش مرکزی است دارای آیین های کهنی است. پخت حلیم نذری که به شکرانه برداشت محصولات است، هرساله در کنار زیارت قدمگاه شاه غیب، حرم امامزاده سید احمد پخته می شود.
    حلیم نذری در دو نوبت پخت می شود؛ یک بار بعد از برداشت محصول که کشاورزان مقداری از محصول خود را وقف این نذر می کنند و حجم پخت آن کمتر بوده است و معروف است نذر برای باران . چند هفته بعد حلیم دوم پخت می شود که بسیار مفصل تر است.


    افراد بیشتری شریک می شوند، افراد بیشتری برای کمک می آیند و در بین افراد بیشتری توزیع می شود. هدف از پخت حلیم نذری بعد از برداشت محصولات و در فصل زمستان برای شکرگزاری و دعای باران است. همچنین رفع قضا و بلا وآمدن باران گفته شده است.
    این سنت دیرینه هنوز پا برجاست و هر ساله به همت اهالی برگزار می شود. یکی از مواردی که پخت این حلیم را متفاوت کرده است همکاری و مشارکت بی نظیر مردم چاهستان است. زن و مرد پیر و جوان همه گرد هم می آیند هر کدام کاری را انجام می دهند. حدود ۵۰ دیگ حلیم بار گذاشته می شود. همه اهالی آن شب از خانه های خود بیرون آمده و تا صبح در محوطه امامزاده سید احمد حضور دارند حتی افراد زیادی از شهر و روستاهای اطراف برای شرکت در این آیین حضور پیدا می کنند.
    حال که کشاورزی کمتر شده است از حدود سه ماه قبل اهالی هزینه پخت حلیم را جمع آوری می کنند، مواد لازم را خریداری کرده و همه افراد بدون دعوت برای کمک حضور پیدا کرده؛ پخت حلیم معمولاً قبل از اذان صبح به پایان می رسد و در بین همه اهالی توزیع می شود.
    امسال هم مانند سال های قبل این آیین به همت اهالی روستای چاهستان برگزاری می شود . پخت حلیم اول ۱۵ دی ماه و حلیم دوم ۲۹ دی ماه انجام می شود و ازهمه مردم استان دعوت می شود تا در آیین پخت حلیم حضور پیدا کنند و از نزدیک با فرهنگ سنن این منطقه آشنا شوند. همچنین از مسئولین میراث فرهنگی هرمزگان تقاضا می شود تا برای ثبت و ضبط این اثر معنوی و منحصر به فرد اقداماتی انجام دهند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.