حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2975 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • پاکسازی محلات وارتقای امنیت ؛ حق ساکنان
    ۰۷ تیر ۱۴۰۱ - ۴:۵۹
    شناسه : 2308
    بازدید 1803
    14
    شرایط و واقعیت وضعیت معتادان در محلات حاشیه ای بندرعباس نشان می دهد که علی رغم اقدامات مقطعی که گاهی برای جمع آوری معتادان متجاهر صورت گرفته است؛ اما در واقع در محلات حاشیه ای وبافت های فرسوده بندرعباس، معتادان به حال خود رها شده اند وکوچه ها را به پاتوق و قلمرو خودشان تبدیل کرده اند که بایستی از میان شان به سختی گذر کرد و ساکنان برخی محلات محکومند به اینکه هر روز صحنه های تجمع به همراه تزریق و استعمال موادشان را ببینند وبرخی هم سلاح سرد به همراه شان دارند تا اگر کسی به آنها اعتراضی کرد، به فرد معترض حمله ور شوند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: شرایط و واقعیت وضعیت معتادان در محلات حاشیه ای بندرعباس نشان می دهد که علی رغم اقدامات مقطعی که گاهی برای جمع آوری معتادان متجاهر صورت گرفته است؛ اما در واقع در محلات حاشیه ای وبافت های فرسوده بندرعباس، معتادان به حال خود رها شده اند وکوچه ها را به پاتوق و قلمرو خودشان تبدیل کرده اند که بایستی از میان شان به سختی گذر کرد و ساکنان برخی محلات محکومند به اینکه هر روز صحنه های تجمع به همراه تزریق و استعمال موادشان را ببینند وبرخی هم سلاح سرد به همراه شان دارند تا اگر کسی به آنها اعتراضی کرد، به فرد معترض حمله ور شوند. درحالیکه برخی از مسئولان نسبت به این معتادان حس انسان‌دوستانه دارند، اما نسبت به خانواده ها و زن وبچه هایی که هر روز بایستی شاهد صحنه تزریق و استعمال مواد باشند و حتی در برخی کوچه ها بدلیل ازدحام زنان و مردان معتاد وگاهی با بچه های شان و حتی نوزاد شیرخوارشان، نمی توانند عبور ومرور کنند، حس انسان دوستانه ندارند. گویا آن معتادان از خانواده های حاشیه نشین انسان ترند. متاسفانه چقدر از همین کودکان و نوجوانان وجوانان خانواده های ساکن در محلات که مادران شان هم می گویند بچه پنج شش ساله شان هم مواد مخدر را می شناسند، در دام اعتیاد گرفتار شدند و مشروب خوار شدند. دانش آموز ابتدایی هم حتی مصون نمانده است و آن گاه برخی مسئولان هنوز سن اعتیاد ومشروب خواری را نمی دانند که اگر متولیان حوزه آسیب های اجتماعی که دستگاه های مختلفی را نیز مشمول می شوند، به همین محلات بروند وبا معتمدین و فعالان اجتماعی و… محلات صحبت کنند، به نتایج غیرقابل باوری می رسند و می بینند سن مصرف مواد و مشروب در برخی مناطق حتی تک رقمی هم شده است و این مسئولان این موضوع را مورد غفلت قرار داده بودند.

    متاسفانه اگرچه بارها از دهه۸۰ و ۹۰، تاکنون گزارش هایی را از سطح محلات منتشر کردیم ونوشتم که ساکنان می گویند از کودکان ونوجوانان و دانش آموزان گاهی حتی برای انتقال مواد ومشروب در سطح محلات در ازای پرداخت دستمزدی اندک هم استفاده می شود‌، اما گوش شنوایی و چشم بینایی را از مسئولان نسبت به این موضوع مشاهده نکردیم. از هتل معروفی که در محله نخل پیرمرد بندرعباس است هم با همراهی مرکز نیکوکاری و فعالان مسجد حمزه (ع) محله نخل پیرمرد رفتیم و گزارش زدیم ومسئولان توجهی نکردند. در برخی از محلات مواد ومشروب مثل نقل ونبات توزیع می شود و متقاضیان به درب حیاط و پنجره خانه مواد و مشروب فروشان می زنند واز درب و پنجره و پشت بام، جنس مورد درخواست شان را با نازلترین قیمت تحویل می گیرند. از طرفی دیگر اهالی وساکنان محلات که از معتادان و مواد فروشان و… به ستوه آمده اند، می گویند با ۱۱۰ تماس می گیریم و پلیس نمی آید و رئیس پلیس مبارزه با موارد مخدر استان در جلسه روز چهارشنبه استانداری گفت مردم می توانند با ۱۲۸ تماس بگیرند تا در حوزه مواد مخدر اقدام شود که به ایشان پیشنهاد دادیم که این شماره تلفن را در محلات اطلاع رسانی کنید تا مردم بتوانند به پلیس مبارزه با موادمخدر اطلاع دهند. اگر در تمام محلات بنرهایی زده شود که مردم با تلفن ۱۲۸تماس بگیرند و در مورد معتادان و خرده فروشان و عمده فروشان مواد مخدر و… اطلاع دهند، بطور حتم اقدامات اثرگذارتری صورت خواهد گرفت و مردم هم می دانند به کجا اطلاع دهند.

    مسئولان می گویند کمپ ماده ۱۶ داریم که حدود ۷۰۰،۸۰۰ نفر در آنجا نگهداری می شود. این در حالیستکه روزانه بیش از این تعداد را می توان از سطح کوچه های برخی محلات بندرعباس جمع آوری کرد. واقعا متولیان مربوطه توان جمع آوری و پاکسازی محلات را ندارند یا اینکه نمی خواهند پاکسازی کنند؟ تاوان این سهل انگاری ها برخی مدیران را تاکی بایستی حاشیه نشینان محروم بدهند؟ بارها ساکنان محلات به ما گفته اند تا به مسئولان بگوییم و در بازدیدهایی که به همراه برخی مسئولان از محلات در گذشته داشته ایم، این سوال را پرسیده اند که آیا مسئولان خودشان حاضرند خانواده و بچه های خودشان در این محلات با این شرایط که کوچه هایش به پاتوق معتادان و مواد ومشروب فروشان واراذل وسارقان تبدیل شده اند، رفت و آمد کنند؟ آیا به فرزندان دانش آموز خودشان اجازه می دهند که تارسیدن به مدرسه ودر مسیر برگشت، دهها زن و مرد معتاد را در حال تزریق و استعمال ببینند؟ آیا مسئولان اثرات روحی، روانی و رفتاری مشاهده مداوم این صحنه ها بر روی مردم وبخصوص روح لطیف نوجوانان و کودکان وجوانان را که بطور ۲۴ساعته این صحنه ها را مشاهده می کنند، مورد تجزیه وتحلیل قرار داده اند؟ چرا در این محلات بایستی برخی کوچه ها پر از سرنگ های خون آلودی باشد که معتادان می ریزند وتهدیدی است برای خانواده ها که در بدن شان فرو برود و هپاتیت، ایدز و… بگیرند. چرا هرمزگان بایستی در فقر، فلاکت، بیکاری، گرانی، حضور معتادان در کوچه ها و ناامنی در محلاتش زبانزد باشد و رکوردار باشد؟ انتظار می رود مسئولان قضایی و آقای دادستان که سه‌شنبه گذشته هم بخشی از این موضوعات را در نشست خبری هفته قوه قضاییه مطرح کردیم و معاون سیاسی امنیتی استاندار که چهارشنبه هم در جلسه به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با قاچاق و سوء مصرف مواد مخدر، هم بخشی از این موضوعات را خدمتشان عرض کردیم و سایر متولیان مربوطه بالاخره نسخه ای درمانگر برای این چالش و آسیب اجتماعی بپیچند. همچنین امیدواریم آنطور که رئیس کل دادگستری در نشست خبری وعده داد وبه دادستان بندرعباس نیز تاکید کرد، از ظرفيت گشت رضویون برای ارتقای امنیت در محلات بیشتر استفاده شود تا محلات امن شوند و ساکنان این مناطق آسایش و امنیت داشته باشند.

    همچنین نباید اراذل واوباش جرات کنند شرب خمر ودر محلات عربده کشی کنند وبه برخی ساکنان حمله ور شوند و متولیان مربوطه هم از موضوع (مانند حمله به خانواده ای در محله شیر اول بندرعباس که اراذل به ناهی از منکر حمله ور شده و فکش را شکسته وبه چشم و دندانش آسیب زدند و مادر خانواده را هل دادند و….) مطلع باشند ودیر اقدام کنند و درصورتیکه اراذل فوری بایستی دستگیر شوند و حتی اراذل گردانی در محلات وشهر انجام شود تا باری دیگر جرات آزار واذیت مردم نداشته باشند. از طرفی دیگر انتظار می رود به موضوع آموزش رایگان دوره های فنی و حرفه ای در مراکز دولتی توجه بیشتر جهت اشتغالزایی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی شود و مراکزی هم که به بخش خصوصی واگذار شده اند، بازپس گیری شود و یکی از مراکزی هم که در رسالت جنوبی تخریب شده است، برای آموزش های دولتی دوباره احداث شود. کمبود اماکن تفریحی، فرهنگی، ورزشی، مهارت آموزی و… در محلات باعث سوق یافتن نوجوانان و جوانان به سمت مواد مخدر ومشروبات و… شده است که باعث هدررفت اوقاتشان شده است و نیاز است در این حوزه نیز تدابیر لازم اندیشیده شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.