حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2999 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • پارک آبخیز بستک، اولین پارک آبخیز خیرساز کشور
    ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۷:۳۹
    شناسه : 2017
    بازدید 11366
    12
    دریانیوز// در هر کار و مکانی که خیرین حضور پیدا می‌کنند شاهد رشد و شکوفایی آن بخش خواهیم بود. طی سال‌های گذشته، خیرین در بخش‌های مختلف ورود کرده و علاوه بر کمک به دولت‌ها برای پیشبرد اهدافخود، رونق و محرومیت‌زدایی را به همراه خود آورده‌اند.
    ارسال توسط : نویسنده : امین زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// در هر کار و مکانی که خیرین حضور پیدا می‌کنند شاهد رشد و شکوفایی آن بخش خواهیم بود. طی سال‌های گذشته، خیرین در بخش‌های مختلف ورود کرده و علاوه بر کمک به دولت‌ها برای پیشبرد اهدافخود، رونق و محرومیت‌زدایی را به همراه خود آورده‌اند. در این سال‌ها خیرین مدرسه‌ساز، سلامت و … با جذب خیرین، کارهای بزرگی را در کشور انجام داده‌اند. طی سال‌های اخیر خیرین منابع‌طبیعی و آبخیزداری نیز به این مقوله ورود کرده و شاهد هستیم اقدامات آنها شکوفایی را به نقاط مختلف کشور آورده‌اند. خیرین منابع طبیعی در زمینه‌های مختلف از جمله ساخت سازه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری و بوستان‌های روستایی، کمک خوبی به حفظ این نعمت‌های خدادادی داشته‌اند. نمونه‌های موفقی از مشارکت خیرین در بخش منابع طبیعی را در سراسر استان هرمزگان می‌توان مشاهده کرد که از جمله آن ساخت سازه‌های آبخیزداری در سراسر استان، احداث بوستان‌های روستایی و از همه مهمتر، ساخت نخستین پارک آبخیز با همت خیرین منابع طبیعی در شهرستان بستک اشاره کرد. این اقدامات باعث شد تا گودرزی و امیر محبوبی کارشناسان دفتر آموزش و ترویج سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به استان هرمزگان سفر کرده و بازدیدی از برخی سازه‌های خیرساز از جمله پارک آبخیز بستک داشته‌باشند.

     

    پارک آبخیز بستک، تبلور مشارکت خیرین
    رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بستک در این بازدید گفت: پارک آبخیز بستک اولین پارک آبخیز خیرساز در کشور است که اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بستک فضا را برای نقش‌آفرینی و مشارکت خیرین در حوزه آبخیز شهری به مساحت ٨٣٠ هکتار فراهم نموده است که تاکنون فعالیت‌های زیربنایی بسیار خوبی نظیر احداث سازه‌های آبخيزداری، پیاده راه سلامت، کاشت بیش از ٢ هزار و ۵۰۰ اصله نهال بومی، احداث آب‌انبار و منبع ذخیره آب و… با مشارکت خیرین به ارزش سرمایه‌گذاری ١۵ میلیارد تومان انجام شده است.حامد احمدپور اظهارداشت: نقش و مشارکت خیرین در اجرای طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری بسیار ارزشمند است و خیرین بستکی در این زمینه پیشتاز هستند.احمدپور افزود: آبخیزداری نقش بسیار مهمی در حفظ منابع آب و خاک دارد و در این منطقه که میزان نزولات جوی اندک و در صورت بارش به حالت سیلابی است، می‌تواند در تامین و ذخیره آب نقش قابل توجهی داشته باشد، به نحوی که انجام اقدامات آبخیزداری درحوضه‌های بالادست ضمن تعدیل سرعت آب باعث کاهش حجم آب ورودی به سکونت‌گاه‌ها می‌شود.وی عنوان‌کرد: در همین راستا تاکنون در سطح شهرستان بستک بیش از ۲۰ سازه آبخیزداری اعم از سنگی ملاتی، خاکی و سیستم‌های پخش سیلاب با ظرفیت استحصال ۸ میلیون متر مکعب توسط خیرین ساخته شده است، که می‌توان گفت خیرین بستکی در اجرای پروژه‌های آبخیزداری در سطح کشور پیشتاز هستند.
    وی اظهار امیدواری کرد: با مشارکت علاقمندان و خیرین بزرگوار در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری بتوانیم گام‌های موثرتری در جهت توسعه فضای سبز و طبیعت‌گردی یا اکوتوریسم در سطح شهرستان برداریم.رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بستک با اشاره به اهمیت موضوع آب و تامین آن بیان داشت: یکی از راهکارهای مهم و اصلی در تامین آب برای بخش‌های شرب، صنعت و علی‌الخصوص کشاورزی انجام اقدامات آبخیزداری آن هم با رویکرد مشارکتی می‌باشد.در ادامه کارشناس دفتر آموزش و ترویج سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: حضور خیرین در بخش منابع طبیعی، کمک بسیار بزرگی برای اجرای پروژه‌ها و کارهای مشارکتی است. گودرزی خاطرنشان‌کرد: از ظرفیت خیرین در کشت، نگهداری و حفاظت از منابع طبیعی باید استفاده شود چرا که تجربه نشان داده‌است در هر بخش که خیرین و مشارکت مردمی وجود داشته، نتایج بهتری حاصل شده‌است. وی به استفاده از تجربه‌های خیرین تاکیدکرد و اظهارداشت: برای اینکه یک راه را چند بار نرویم باید از تجربیات خیرین استفاده کرد و این تجربیات را به اشتراک گذاشت تا از کار و تجربه تکراری جلوگیری شود. کودرزس ادامه‌داد: به همین دلیل ما در سازمان سامانه‌ای را طراحی کرده‌ایم که تجربیات موفق خیرین را در این سامانه در حال بارگزاری هستیم تا از این طریق بتوانیم آنها را به اشتراک بگذاریم.

     

    ساخت ۳۴بوستان روستایی
    در ادامه بازدیدها، کارشناسان دفتر آموزش و ترویج سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری از بوستان روستایی هرنگ شهرستان بستک بازدید کردند. رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بستک در این بازدید گفت: یکی از شاخصه‌های مهم شهرستان بستک، مشارکت مردم و خیرین در بخش‌های مختلف از جمله منابع طبیعی و آبخیزداری است. حامد احمدپور عنوان‌کرد: از دهه ۸۰ به بعد در شهرستان بستک کارهای خوبی در جهت آبادانی شهرستان بستک از سوی خیرین انجام شده‌است که از جمله ساخت ۲هزار آب‌انبار، ساخت ۳۴بوستان روستایی و ساخت نخستین پارک آبخیز کشور توسط خیرین در بستک اشاره‌کرد. احمدپور خاطرنشان‌کرد: در شهرستان بستک ۸۴روستا وجود دارد که با مشارکت خیرین تاکنون ۳۴روستا دارای بوستان روستایی شده‌اند.در ادامه رییس شورای روستای هرنگ گفت: بوستان روستایی هرنگ یکی از نقاط گردشگری این شهر است که میزبان اقشار مختلف مردم می‌باشد. عزیز کارگر اظهارکرد: از زمان شیوع کرونا، استقبال از این بوستان کاهش یافت اما در حال حاضر دوباره مورد استقبال مردم قرار گرفته‌است. کارگر ادامه‌داد: در دوران پساکرونا، تاکنون بیش از چهار میلیارد ریال برای بهسازی این بوستان هزینه شده‌است و همچنان در حال رسیدگی به این بوستان هستیم.

    خیرین تجربیات خود را سراسری کنند
    در ادامه این بازدیدها، گودرزی و محبوبی کارشناسان دفتر آموزش و ترویج سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به همراه صالح زاده از کارشناسان منابع طبیعی هرمزگان و حسن کشت‌گر سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بندرخمیر از پروژه جنگل‌کاری دهستان رودبار بخش رویدر بندرخمیر بازدید کردند.علی پروین از خیرین منطقه و مجری طرح جنگل‌کاری در این بازدید گفت: ‌پنجاه هکتار از اراضی دهستان رودبار با درختان بومی استان جنگل‌کاری شده‌است.
    پروین عنوان کرد: کاشت این درختان با مشارکت و همکاری مردم منطقه انجام شده‌است.وی به درختان کاشته‌شده در این منطقه اشاره و خاطرنشان کرد: از جمله گونه‌های کاشته‌شده می‌توان به کهور، کرت محلی، کنار، آکاسیا، تج و اکالیپتوس اشاره کرد.پروین اظهارداشت: کار فرهنگ‌سازی برای مردم زمان بر است و باید اقدامات انجام شود و تأثرات آن را در سال‌های بعد مشاهده کرد.وی گفت: در این منطقه، چند مورد جنگل‌کاری صورت گرفته است اما درختان پس از مدتی از بین رفته‌اند.وی مهمترین دلیل از بین رفتن درختان را وجود شتر در منطقه عنوان و اظهار کرد: ما برای اینکه بتوانیم درختان کاشته‌شده را حفظ کنیم، از نیروی مردمی و گشت موتوری استفاده می‌کنیم و اکنون مردم نیز به صورت خودجوش اگر شتری را در این محل ببینند، مانع از ورود به منطقه درختکاری شده می‌شوند.پروین یکی از نیازهای اساسی برای حفظ درختان کاشته‌شده را امکانات آبیاری عنوان کرد و گفت: با توجه به فصل گرما، نیاز است آبیاری درختان انجام شود و نیاز است امکاناتی از جمله تانکر در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم درختان را آبیاری نماییم.در ادامه کارشناس دفتر آموزش و ترویج سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهارداشت: منطقه‌ای که درختکاری شده‌است پتانسیل ساخت پارک آبخیز را دارا می‌باشد.گودرزی افزود: استفاده از ظرفیت خیرین و مشارکت مردم در کاشت این درختان موجب شده دلسوزی بیشتری برای نگهداری آن وجود داشته باشد.وی خاطرنشان کرد: باید تجربیات احداث چنین مکان‌های خیرساز در اختیار سراسر کشور قرار گیرد تا شاهد افزایش این کارها باشیم.گودرزی با تقدیر از پروین، خیر شهرستان بندرخمیر اظهار کرد: ما از مشارکت مردم و خیرین در حفظ و نگهداری منابع طبیعی استقبال کرده و قدردان زحمات همه خیرین هستیم.

     

    ساخت سازه آبخیزداری، اکوسیستم را بهبود می‌بخشد
    در ادامه گودرزی و محبوبی کارشناسان دفتر آموزش و ترویج سازمان منابع طبیعی به همراه مهندس صالح زاده از کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان و حسن کشت‌گر سرپرست اداره منابع طبیعی بندرخمیر و علی پروین از خیرین منطقه، از سازه آبخیزداری روستای رودبار بخش رویدر بندرخمیر بازدید کردند.گودرزی در این بازدید گفت: خیرین بازوان توانمندی هستند که می‌توانند باعث تحول در هر منطقه‌ای شوند.وی افزود: خیرین با به اشتراک گذاری تجربیات خود می‌توانند انجام پروژه‌های مشابه را تسهیل نمایند به همین دلیل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری سامانه‌ای را طراحی کرده است تا خیران بتوانند تجربیات خود را به اشتراک بگذارید.گودرزی خاطرنشان کرد: در این سامانه، تجربیات، درس آموخته‌ها و کارهایی که خیرین انجام داده‌اند ثبت می‌شود تا دیگر خیران بتوانند از آن بهره‌مند شوند.وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت مردمی در ساخت پروژه‌های آبخیزداری عنوان کرد: مردم در هر کاری اگر مشارکت داشته باشند، نتایج به دست آمده قطعاً بهتر خواهد بود.در ادامه علی پروین، از خیرین شهرستان بندرخمیر اظهارداشت: ساخت این پروژه آبخیزداری از سال ۱۳۹۶ آغاز شد و طی چند مرحله ترمیم و لایروبی انجام شده است.پروین ادامه داد: با ساخت این سازه، تأثرات آن را مشاهده کرده‌ایم به طوری که هم بر هوا و هم گونه‌های گیاهی و جانوری منطقه موثر بوده‌است.وی خاطرنشان کرد: از زمانی که این سازه ساخته شده‌، گونه‌های گیاهی بومی در بستر رودخانه رشد کرده‌اند و حتی آب موجود در منطقه بهتر شده‌است و اکوسیستم منطقه بهبود یافته است.وی در خصوص مشارکت مردم در این پروژه نیز عنوان کرد: مردم منطقه با اهداء سیمان و کارگاه حاضر در منطقه با در اختیار قراردادن ماشین‌آلات، به ما در اجرای این پروژه کمک کرده‌اند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.