حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • هشدار مدیرکل دامپزشکی هرمزگان در مورد بازار ماهی فروشان بندرعباس
    ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۸:۵۸
    شناسه : 4690
    بازدید 1333
    10
    دریانیوز// مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت: در حال حاضر بازار ماهی فروشان بندرعباس مسئول فنی و بهداشتی ندارد که شهرداری بایستی پیگیری و مسئول فنی بازار ماهی فروشان را تامین کند .
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    دریانیوز// مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت: در حال حاضر بازار ماهی فروشان بندرعباس مسئول فنی و بهداشتی ندارد که شهرداری بایستی پیگیری و مسئول فنی بازار ماهی فروشان را تامین کند .

    محمد جانباز به مناسبت هفته دامپزشکی در جمع خبرنگاران با تبریک هفته وحدت و گرامیداشت روز ملی دامپزشکی و هفته دامپزشکی افزود: دامپزشکی نظارت عالیه اش را بر بازار ماهی فروشان انجام می دهد، اما مشکلات بهداشتی و وجود موش های بزرگ بنا به اذعان بازاریان و… را بایستی متولیان مربوطه نظارت کند که مخاطرات بهداشتی را بنا بر وظیفه به دادستانی، شهرداری و فرمانداری اعلام کرده ایم.

    جانباز اظهار داشت : برای برطرف شدن مشکل بازار ماهی فروشان دستفروشی در بیرون از بازار ماهی فروشان نیز تذکرات لازم به شهرداری داده شده است و بایستی با همت ومشارکت ناجا، دادستانی و شورا وشهرداری بایستی بازار دستفروشی ماهی فروشان جمع آوری شود و نیاز به دستور قاطع دستگاه قضایی در این حوزه دارد. وی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: شغل دامپزشکی جزو مشاغل سخت است و همچنان در روستاها به خانه مردم می رویم و واکسیناسیون و درمان دام ها را داریم.

    مدیرکل دامپزشکی هرمزگان خاطرنشان کرد : ۸۳۲ بیماری مشترک دام و انسان داریم. جانباز گفت: ۷۵ بیماری نوظهور مانند کرونا، تب کریمه کنگو، سارس و… هم بیماری مشترک بین انسان و دام هستند. تب کریمه کونگو در حیوان علائم ندارد، ولی در استان حتی منجر به مرگ می شود. وی افزود: در بیشتر حوزه های دامپزشکی بخش خصوصی فعال هستند. مدیرکل دامپزشکی هرمزگان تصریح کرد: هرمزگان استانی است که صادرات به تمام دنیا را داریم که نظارت هایی در این حوزه داریم و بر واردات دام ها هم نظارت داریم که بیش از ۷۰ درصد دام ها و ۹۰درصد داروها و مواد اولیه دامی از هرمزگان وارد می شود که نظارتش با دامپزشکی است.

    جانباز اظهار داشت : کنترل فرآورده های خام دامی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نظارت می کنیم. وی گفت: تلاش می کنیم شعار از مزرعه تا سفره را نظارت های کامل دامپزشکی داشته باشیم. مدیرکل دامپزشکی هرمزگان خاطرنشان کرد : استفاده از ظرفیت آزمایشگاه های همکار را در برنامه داریم و پنج آزمایشگاه همکار در استان فعالیت دارند. جانباز با بیان اینکه مبارزه، کنترل، بررسی و پایش بیماری های مشترک بین انسان و دام، مبارزه، کنترل و پایش بیماری های واگیر و انگلی دام و پوشش بهداشتی مزارع تکثیر و پرورش طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم در برابر بیماری ها از جمله فعالیت های دامپزشکی است؛ گفت: پوشش بهداشتی آبزیان مراکز تکثیر و پرورش و منابع آبی، پوشش کنترل کیفی و بهداشتی تولیدات خام دامی و شیلاتی و فرآورده های مرتبط و طرح تضمین کیفیت آبزیان و پایش باقی مانده های دارویی در مواد خام دامی و شیلاتی را در برنامه داریم.

    وی افزود:طرح تضمین کیفیت آبزیان و پایش باقی مانده های دارویی در مواد خام دامی وشیلاتی، کنترل بهداشتی قرنطینه ای مواد خام دامی و دام، طیور و آبزیان در سطح استان و نظارت بر امور درمان و تشخیص بیماری ها را برعهده داریم. مدیرکل دامپزشکی هرمزگان تصریح کرد: صدور مجوز فعالیت یک واحد بیمارستان دامپزشکی شامل کلینیک، داروخانه و آزمایشگاه تخصصی دام، صدور پروانه فعالیت شرکت تولیدی کنسانتره، مکمل و افزودنی های خوراک دام و طیور و آبزیان، صدور مجوز فعالیت دومین شرکت پخش دارو و واکسن استانی و سه داروخانه دامپزشکی و فعال شدن برخی واحدهای مرغداری را در یک سال اخیر داشته ایم.

    جانباز اظهار داشت : در این مدت همچنین افزایش ۵۰درصدی کلاس های آموزشی، ترویجی جهت بهره برداران و همکاران در خصوص بیماری های طیور و ضوابط بهداشتی و امنیت زیستی نسبت به سال قبل، افزایش ۱۵درصدی عملکرد واکسیناسیون مرغ بومی نسبت به سال گذشته، اجرای طرح پایش سلامت و ارتقای کیفیت بهداشتی شیرخام را داشتیم. وی گفت: بازدید ویدیویی گمرک کشور چین از سه مرکز صادرکننده فرآورده های شیلاتی در بندرلنگه ومیناب و ابراز رضایت از عملکرد و نحوه بهداشت وکیفیت آبزیان واحدهای مذکور، راه اندازی دومین آزمایشگاه تشخیصی دامپزشکی در استان، پایش و ردیابی بیماری AHPND برای اولین بار در کشور به سه روش میکروبی، realtimepcr، PCR و راه اندازی و استفاده بهینه از سامانه لیمز جهت تسریع در ارائه خدمات آزمایشگاهی و کاهش بروکراسی اداری از دیگر فعالیت های دامپزشکی هرمزگان در یک سال گذشته است. مدیرکل دامپزشکی هرمزگان خاطرنشان کرد : ۶۰ نفر ناظر شرعی هم در استان فعالیت دارند.

    اعمال نظارت های لازم جهت بکارگیری ناظران شرعی در کشتارگاه ها، صیدگاه ها، شناورهای صیادی، اسکله ها، بنادر ماهیگیری، کارگاه ها، کارخانه و مراکز عمل آوری و فرآوری مواد پروتئینی، آموزش ذابحین وناظرين شرعی جهت کشتار براساس موازین شرعی، آموزش عقیدتی کارکنان و فرهنگ سازی غذای حلال از جمله اقدامات شاخص دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی استان است. جانباز گفت: در یک سال اخیر کنترل بیماری آبله بزی در جمعیت دام اهلی و وحوش در بشاگرد، پوشش ۸۰درصدی واکسیناسیون pprدام، سبک در طرح ملی ppr، نظارت بر اجرای الزامات بهداشتی صادرات فرآورده های شیلاتی به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اتحادیه اروپا وکشور چین جهت تضمین صادرات پایدار ونظارت بر واردات فرآورده ها و نهاده های دامی به منظور تضمین بهداشت وسلامت انسان و دام را داشتیم.

    وی افزود:در یکسال اخیر ۳۹هزار و ۸۳۲ مورد بازدید بهداشتی داشتیم که ۹۷۷ مورد غیربهداشتی داشتیم و ۴۷ پرونده قضایی تشکیل شد. مدیرکل دامپزشکی هرمزگان تصریح کرد: ۲۹۱۰ پروانه نظارتی از مهر سال گذشته تاکنون صادر شده است. وی گفت: در این مدت ۱۱۴هزار و ۶۲۳ کیلوگرم فرآورده های خام دامی ضبط و معدوم شد. مدیرکل دامپزشکی هرمزگان خاطرنشان کرد : در یک سال منتهی به مهرماه ۱۴۰۱ میزان ۶۳هزار و ۹۵۴ راس دام و ۱۹میلیون و ۴۵۸هزار و ۶۰۲ قطعه طیور کشتار شده است . جانباز گفت: ۲۵۴ هزار و ۱۶۰ راس دام جهت پیشگیری و مبارزه با بیماری های مشترک انسان و دام و دو میلیون و ۶۳۴هزار و ۵۰۵ راس دام برای پیشگیری و مبارزه با بیماری های دامی واکسیناسیون شدند. وی افزود: ۱۰۶ هزار و ۳۶۰ عدد انواع آزمایشات در آزمایشگاه های استان صورت گرفته است.

    جانباز افزود :بیش از ۱۲۶ هزار رأس سم‌پاشی دام، بیش از ۳۲۸ هزار مترمربع سم‌پاشی جایگاه دام، بیش از ۱۱ میلیون قطعه واکسیناسیون طیور، بیش از ۲۱ میلیون قطعه جوجه ریزی، بیش از ۳ هزار بازدید از مراکز صنعتی طیور از جمله فعالیت‌های ما از مهر سال گذشته تاکنون بوده است.جانباز ادامه داد: ۳۹۰ مزرعه پرورش میگو در هرمزگان موجود است و بیش از ۶ هزار آزمایش برای رصد بیماری‌ها در این مزارع انجام دادیم. هزار و ۵۰۰ بازدید و نمونه‌برداری نیز انجام شده است. همچنین ۵ مورد نظارت بر واردات بچه ماهی را داشته‌ایم.

    وی بیان کرد: تولید بیش از ۷ هزار و ۷۰۰ تن میگو و تولید یک میلیارد و ۴۴۵ میلیون قطعه لاور را در یک سال گذشته داشته بیش از ۵۲۰ هزار تن محموله وارداتی و بیش از ۵۳ هزار تن محموله صادراتی، بیش از ۵۷ هزار تن محموله ترانزیتی داشته‌ایم که کار نظارت بر این محصولات و محموله‌ها بر عهده دامپزشکی بوده است .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.