حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3330 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 90×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • هشدار به زنان هرمزگانی؛ناباروری پیامد کشیدن قلیان
    ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۵:۵۰
    شناسه : 10014
    بازدید 1353
    10
    دریانیوز// استفاده از قلیان در جوانان و زنان در سنین باروری بسیار رایج شده است و طعم‌های مختلف آن موجب شده تا در بین جوانان و خانم‌ها محبوب‌تر باشد.با هر پک سیگار حدود ۷۰ سی سی و با هر پک قلیان حدود ۳۰۰ سی سی دود وارد ریه ها می شود.
    ارسال توسط : نویسنده : سمیه هاشمی پور منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// استفاده از قلیان در جوانان و زنان در سنین باروری بسیار رایج شده است و طعم‌های مختلف آن موجب شده تا در بین جوانان و خانم‌ها محبوب‌تر باشد.با هر پک سیگار حدود ۷۰ سی سی و با هر پک قلیان حدود ۳۰۰ سی سی دود وارد ریه ها می شود.

    دود حاصل از استعمال دخانیات نه تنها پوست را خشک می کند بلکه با مسدود کردن رگهای خونی، از میزان جریان خون در صورت کاسته شده و مواد مغذی ضروری و اکسیژن کمتری به پوست می رسد.بنابراین اکثر خانم هایی که به طور مرتب از سیگار و قلیان استفاده می کنند همیشه چند سال بیشتر از سنشان نشان می دهند و باید برای همیشه با داشتن پوستی درخشان و شفاف خداحافظی کنند زیرا به عقیده متخصصان پوست، سیگار کشیدن میزان ذخیره ویتامین A را در بدن کاهش داده و همین موضوع باعث بروز چین و چروک دور چشم و اطراف دهان می شود.همچنین سیگار و قلیان باعث کاهش کلاژن پوست شده، در نتیجه پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و شل می شود.

    طبق آماری که از سوی مسئولان ارائه شده مصرف قلیان از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ در گروه سنی بالای ۱۸ سال در زنان حدود ۵۷ درصد و در مردان ۸.۱۷ درصد افزایش داشته است» و این نشان از افزایش خطر مخصوصاً در خانم‌ها دارد.خیلی‌ از خانم ها قلیان را کم‌ضررتر از سیگار می‌دانند و این طور تصور می‌کنند که چون قلیان نسبت به سیگار بو و طعم شیرینی دارد یا طعم میوه می‌دهد و یا به این دلیل که فقط گاهی از آن استفاده می‌کنند، بی‌ضرر است؛ اما باید بدانید که چیزی به نام دود سالم نداریم. قلیان سالم‌تر از سیگار نیست و خطراتی مشابه سیگار، و در برخی موارد شدیدتر، برای سلامتی دارد بخصوص سلامتی زنان در سنین باروری ؛ زنان جوان بدون اطلاع از مضرات مواد دخانی بر قدرت باروری، از این مواد به عنوان یک تفریح و عادت استفاده می کنند.

    در خانم هایی که سیگار وقلیان می کشند کاهش ذخیره تخمدان چند سال زودتر از موعد مقرر یعنی تقریبا ۳۲ سالگی اتفاق می افتد و وقتی وارد درمان های ناباروری می شوند، پاسخ دهی آن ها به درمان های ناباروری کمتر از سایر زنان است.قلیان کشیدن حین بارداری با انواع خطرات از جمله اختلالات کروموزومی، بارداری خارج رحمی، بیماری و مرگ جنین، محدودیت رشد جنین و وزن کم جنین حین تولد همراه است. ضمناً قلیان کشیدن مادر باردار می‌تواند ریسک بیماری‌های تنفسی کودک را افزایش دهد.

    قلیان کشیدن در زنان جنوب بخصوص هرمزگان به صورت نگران کننده ای بالا است ، در خبری که به تازگی منتشرشد آمار شیوع مصرف قلیان در بین زنان استان هرمزگان ۳.۱۰ درصد و ۹ تا ۱۰ برابر استان‌های دیگر بوده و از نظر میزان استعمال قلیان توسط زنان، استان هرمزگان رتبه سوم را در میان استان‌های کشور دارد. قرار گرفتن در رتبه سوم مصرف قلیان توسط زنان هرمزگانی که داعیه داراصالت و نجابت هستند زیبنده نیست؛ به همین دلیل باید به قید فوریت برای این معضل اجتماعی راه حلی بیندیشیم .

    یکی از راه حل ها آگاه سازی و فرهنگ سازی است که می تواند تا حدودی زیادی عواقب و معضلات بوجود آمده را كاهش دهد . دومین مورد نهادهای فرهنگی و تربیتی بویژه مدارس می توانند از همان دوران مهد كودك آموزش های لازم را ارائه دهند تا فرد هنگام بلوغ توانمندی لازم را كسب كرده و در مقابل جریانات مختلف سلامت روانی و جسمی خود رابه راحتی در معرض خطر قرار ندهد .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.