حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2999 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • هر صنعت ؛ یک محله
    ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۴:۴۶
    شناسه : 1706
    بازدید 1518
    11
    بندرعباس به عنوان قطب اقتصاد کشور و پایتخت تجارت ایران لقب گرفته است و در خود ابرپالایشگاه های نفت و گاز، فولاد، کارخانجات آلومینیوم، روی و... ، بنادر، گمرکات، بنگاه های اقتصادی کوچک و بزرگ، فولاد کاوه و.... را در خود جای داده است و غرب بندرعباس به عنوان شهری صنعتی تبدیل شده است که جایگاهی استراتژیک برای کشور دارد و بیشترین درآمد برای ایران دارد و بیشترین حجم واردات و صادرات کشور از استان هرمزگان صورت می گیرد که برهیچکس پوشیده نیست.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز : بندرعباس به عنوان قطب اقتصاد کشور و پایتخت تجارت ایران لقب گرفته است و در خود ابرپالایشگاه های نفت و گاز، فولاد، کارخانجات آلومینیوم، روی و… ، بنادر، گمرکات، بنگاه های اقتصادی کوچک و بزرگ، فولاد کاوه و…. را در خود جای داده است و غرب بندرعباس به عنوان شهری صنعتی تبدیل شده است که جایگاهی استراتژیک برای کشور دارد و بیشترین درآمد برای ایران دارد و بیشترین حجم واردات و صادرات کشور از استان هرمزگان صورت می گیرد که برهیچکس پوشیده نیست. اما بندرعباس با این جایگاه اقتصادی، سیاسی و استراتژیک در کشور و حتی منطقه و جهان، خود بافت فرسوده و حاشیه ای دارد که دو سوم شهر بندرعباس را به لحاظ وسعت و جمعیت در خود جای داده است و حتی بافت جدید هم از زیرساخت های لازم بطور کامل برخوردار نیست و دارای نواقص زیادی است که مسئولیت رفع نواقص بین دستگاه های مختلف پاسکاری می شود.

    اما از آن طرف محلاتی بسیار قدیمی و محلاتی که بعداز انقلاب در بندرعباس شکل گرفته و با افزایش مهاجرت از روستاها، این محلات افزایش یافته اند وزیرساخت های لازم نیز در آنها ایجاد نشده است و در حال حاضر فاقد زیرساخت ها و امکانات آموزشی، رفاهی، فرهنگی، ورزشی و… مورد نیاز هستند. از طرفی دیگر کوچه های تنگ وتاریک و قرار گرفتن برخی خانه ها بر روی کوه ها وبرخی در زیرکوه ها و… باعث ناایمن بودن این خانه ها و کوچه ها و… شده است و در سال های اخیر نه تنها بازگشایی معابر بخوبی صورت نگرفته است که حتی برای صدور سند املاک و بازسازی املاک فرسوده با استفاده از تسهیلات نوسازی عزم جدی وجود نداشته است و در حال حاضر این محلات به بحران جدی تبدیل شده است و وقوع فاجعه انسانی بر اثرزلزله وبارندگی شدید وفروریختن املاک و… دور از انتظار نیست که نیاز است از یک طرف دولت وشهرداری و شورای شهر برای صدور سند املاک و تشویق ساکنان به نوسازی املاک با تسهیلات نوسازی اقدام کنند واز طرفی دیگر شورای شهر و مسئولان دولتی و استاندار وفرماندار از ظرفيت صنایع برای رفع چالش ها و معضلات و آسیب های اجتماعی محلات و رونق در این مناطق از طریق بازگشایی معابر و راه اندازی مراکز فرهنگی، آموزشی، فرهنگی، ورزشی و…. اقدام نمایند.

    پیشنهاد می شود از یک طرف به گونه ای برنامه ریزی شود تا مدیران صنایع از محلات آسیب پذیر و حاشیه ای وبافت های فرسوده بازدیدهای میدانی داشته باشند و درخواست های مردمی را شنوا باشند و وضعیت محلات را از نزدیک ببینند واز طرفی دیگر شورای شهر مدیران صنایع را به صحن شورا دعوت نموده و از آنها بخواهد در راستای ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی شان در توسعه و عمران وآبادانی محلات مشارکت نموده و با نظر صنایع، احداث مراکز آموزشی، فرهنگی، ورزشی، مشارکت در بازگشایی معابر در هر محله به یکی از صنایع سپرده شده و آن خیابان یا مراکزی که این صنایع در احداث آن نقش داشته اند را به نام همان صنعت نامگذاری نموده تا مردم اثرات مثبت وجود صنایع را در محلات شان لمس کنند و نگویند فقط آلودگی، دود، ترافیک، گرانی مسکن و…. بدلیل وجود و فعالیت صنایع نصیب مردم می شود وحتی سهمی از اشتغال و رفاه را در این صنایع ندارند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.