حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2991 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 89×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • هرمزگان قطب صنعت نساجی کشور می‌شود
    ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۴:۲۰
    شناسه : 4372
    بازدید 1539
    5
    اختصاص 4 هزار و 500 هکتار زمین برای کشت پنبه در گام اول ؛ طرح تأسیس شهرک تخصصی نساجی در استان هرمزگان، با هدف هایی بلند پروازانه وارد مرحله اجرایی شده است.
    ارسال توسط : منبع : ایران
    پ
    پ

    دریانیوز: طرح تأسیس شهرک تخصصی نساجی در استان هرمزگان، با هدف هایی بلند پروازانه وارد مرحله اجرایی شده است. اهداف نهایی این طرح ایجاد شهرکی تخصصی است که همه زنجیره تأمین و ارزش صنعت نساجی تا رسیدن به محصول نهایی(پارچه ) را در بر می‌گیرد. در این شهرک پنبه، کشت، برداشت و فرآوری شده و در کارخانه های نساجی تبدیل به پارچه می‌شود. همزمان صنعت نوغانداری و تولید ابریشم هم پا می‌گیرد. پس از آن بخشی از محصول وارد بازار داخلی شده و بخشی دیگر با اتکا به پایانه‌های صادراتی ساحلی هرمزگان به بازارهای جهانی صادر می‌شود. کمتر از یک سال پیش زمانی که استاندارهرمزگان خبر برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی شهرک تخصصی نساجی را در این استان اعلام کرد کمتر کسی تصور می‌کرد این ایده رنگ واقعیت به خود بگیرد، اما تنها در زمان کوتاهی بعد از اعلام این خبر با همراهی دولت، شرکت‌های بزرگ کشاورزی وارد عرصه شده و تعهد داده‌اند با وارد کردن صنایع نساجی چرخه این صنعت را در هرمزگان تکمیل کنند.

    در گام اول اجرای این طرح از ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین اختصاص داده شده برای کشت پنبه، بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی کشاورزی شهرستان جاسک به ۳ شرکت بزرگ نساجی واگذار شده و با تأمین آب مورد نیاز از سد جگین توسعه کشت پنبه در این منطقه کلید خورده است، البته این تنها شروع کار است و مسئولان استان اعلام کرده‌اند این میزان تا ۲۰ هزار هکتار هم قابل توسعه است. تکمیل زنجیره نساجی می‌تواند علاوه‌بر رساندن دوباره ایران به جایگاه واقعی خود در بازار جهانی پنبه برای بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم شغل ایجاد کند به شرط آنکه این طرح در نیمه راه رها نشود.

     شهرک نساجی هرمزگان در مرحله عملیاتی

    «مهدی دوستی»، استاندار هرمزگان اظهار داشت: برای ایجاد شهرک نساجی ۴۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان زیر کشت پنبه می‌رود. همچنین با هدف توسعه تولید ابریشم تا کنون ۴هزار اصله درخت توت در شهرستان‌های حاجی‌آباد، میناب و رودان کشت شده و امیدواریم در قالب طرح تدوین شده با توسعه تولید ابریشم و نوغانداری زنجیره نساجی در هرمزگان فعال شود.برای آموزش نوغانداری دراستان گام‌های خوبی برداشته شده و تا کنون ۱۰۰نفر دوره‌های نوغانداری و تولید ابریشم را فرا گرفته‌اند همچنین جهت ایجاد همزمان واحدهای پتروشیمی مرتبط با نساجی مذاکرات خوبی با هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ صورت گرفته است . وی با اشاره به سابقه کشت پنبه در هرمزگان گفت: پتانسیل بخش کشاورزی استان این قابلیت را دارد که کشت پنبه با یک برنامه‌ریزی مدون توسعه پیدا کند و اقدامات لازم برای توسعه کشت این محصول در دست اقدام است، به گونه‌ای که تا بهمن ماه سطح زیرکشت پنبه به بیش از ۵۰۰۰ هکتار می‌رسد.

    ما با بهره‌گیری از توانمندی‌های استان در همه بخش‌ها ،بویژه بخش کشاورزی و صنعت سعی خواهیم کرد در همین دولت، هرمزگان را به یکی از قطب‌های نساجی کشور تبدیل کنیم. دوستی سهم اشتغال در نساجی را به نسبت سرمایه‌گذاری بالا دانست و افزود: زیرساخت‌های مهم کشاورزی، دامی و پتروشیمی که لازمه این صنعت هستند در هرمزگان وجود دارد و توجه به بازارهای گسترده داخلی و همسایگان، سبب تسریع در توسعه این صنعت خواهد شد. استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: ما باور داریم که هر آنچه می‌خوریم و می‌پوشیم باید از خودمان باشد از سوی دیگر ایجاد شغل‌های جدید برای جوانان استان بویژه اقشار متوسط به پایین برای ما حائز اهمیت و این مسأله در شهرک نساجی هرمزگان قابل تعریف است.لذا از مدیران، کارشناسان، ناظران و سرمایه‌گذاران انتظار داریم در این کار بزرگ که پشتوانه عقلی و اعتقادی و علمی دارد جهادی عمل کنند.

    واگذاری زمین به شرط تولید پنبه

    «سیدرضا امیری‌زاده»، مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی هرمزگان از واگذاری ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار زمین برای کشت پنبه به ۳ شرکت نساجی خبر داد و اظهار داشت: تا سال ۹۸ تنها در شهرستان حاجی‌آباد کشت پنبه داشتیم اما پس از تصویب طرح خودکفایی کشور در حوزه تولید پنبه، یکی از تولید کنندگان استان در جاسک برای اولین بار این محصول را در این شهرستان کشت کرد. بعد از این اقدام بود که مشخص شد این شهرستان نیز پتانسیل کشت پنبه دارد.امیری‌زاده تأکید کرد: تبدیل جاسک به قطب تولید پنبه و راه‌اندازی شهرک نساجی در استان هرمزگان یک طرح فرا استانی است و تنها خاص هرمزگان نیست، اما از آنجا که تمام زمینه‌های لازم در استان آماده است و با حمایت دولت و بویژه استاندار زیر ساخت‌ها بسرعت در حال تکمیل شدن است، پیش‌بینی می‌کنیم در یک بازه زمانی ۳ ساله شهرک نساجی استان وارد مدار تولید تا صادرات شود، البته می‌دانیم که این کار یک روند زمانبر و لازم است علاوه‌بر حمایت‌های دولتی بخش خصوصی و از همه مهم‌تر کشاورزان هم پای کار باشند.

    وی ادامه داد: مهم‌ترین موضوع در حوزه کشاورزی تأمین آب است و از آنجایی که سد «جگین» در بالادست اراضی جاسک واقع شده آب مورد نیاز برای کشت پنبه در این شهرستان وجود دارد، حتی در این شهرستان عملکرد کشت نزدیک به ۳ تن در هر هکتار بوده که بالاتر از میانگین کشوری است.امیری‌زاده با اشاره به ظرفیت‌های بالای استان در حوزه کشاورزی افزود: همین ظرفیت‌ها سبب شد در دولت سیزدهم یکی از اولویت‌های مهم استان توسعه کشت پنبه باشد و در طرح‌های توسعه اصلی و طرح‌های رشد هرمزگان، تولید و ایجاد ارزش افزوده در زنجیره تولید پنبه گنجانده شود. در این راستا قرار شد با حمایت استاندار، زمین‌های پایین دست سد جگین برای کشت پنبه به شرکت‌های نساجی واگذار شود، البته به شرط آنکه این شرکت‌ها ظرف مدت یک تا ۳ سال صنایع نساجی را وارد استان کنند. در واقع ما می‌خواهیم با استفاده از امکانات موجود چرخه صنعت نساجی را در استان تکمیل کنیم و به خودکفایی برسیم.

    ایجاد ۲۵۰۰ شغل جدید با توسعه کشت پنبه

    به گزارش ایران، این مقام مسئول خاطرنشان کرد: کشت پنبه همراه با استقرار صنایع مرتبط با آن می‌تواند برای بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در استان به‌صورت مستقیم ایجاد اشتغال کند. با توجه به برنامه‌ریزی های صورت گرفته از سوی دولت تا سه سال آینده در زمینه تولید پنبه به خودکفایی می‌رسیم و با توجه به میزان اشتغالزایی بالایی که در صنعت کشت پنبه وجود دارد، برای هر هکتار اراضی زراعی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ۳ تا ۵
    نیروی انسانی می‌توانند مشغول به فعالیت شوند و همین امر باعث ارتقای اقتصاد کشاورز، منطقه و کشور خواهد شد. مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی هرمزگان جایگزینی کشت پنبه به جای کشت محصولات آب بر را یکی از برنامه‌های مهم جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: می‌دانیم که پنبه یکی از کشت‌های استراتژیک کشور بوده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما در استان کشت صیفی جات رقیب سنتی و دیرینه کشت پنبه است و کشاورزان اغلب کشت صیفی را ترجیح می‌دهند، در حالی که کشت پنبه با توجه به ثبات قیمت و کمترین نوسان در هزینه‌ها بسیار به صرفه است.

    ما برای اینکه انگیزه لازم برای جایگزینی کشت پنبه به جای صیفی جات ایجاد کنیم باید زمینه‌ای فراهم کنیم که علاوه‌بر کاهش هزینه‌های تولید، به سمت واقعی کردن قیمت‌ها برای کشاورزان حرکت کنیم. برای رسیدن به این هدف مهم دولت نیزپای کار آمده و در نخستین گام برای رفع نگرانی کشاورز خرید تضمینی پنبه را در دستور کار قرار داده است. در حال حاضر قیمت پنبه به ازای هر کیلوگرم ۳۰ هزار تومان است که به نسبت هزینه‌های صرف شده در تولید، قیمت مناسبی است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.