حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3330 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 90×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • نهضت ملی مسکن مقاومت دلالان را شکست
    ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۱۹
    شناسه : 10129
    بازدید 1253
    13
    بندرعباسی ها خانه دار می شوند دریانیوز// برخی از مشاوران املاک و فعالان حوزه مسکن معتقدند آغاز اجرای طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس باعث شکسته شدن مقاومت دلالان و مافیای مسکن شده است و آنها نگران فروش املاکی هستند که خریدند و احتکار کردند تا گران‌تر بفروشند و الان مشتری ندارند و کسی حاضر نیست حتی با قیمتی که خریده‌اند، از آنها بخرد و به قول معروف این خانه‌های گران روی دست شان باد کرده است. درحال حاضر خانه نیز مانند خودرو از کالای سرمایه‌ای در حال تبدیل شدن به کالای مصرفی است.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// برخی از مشاوران املاک و فعالان حوزه مسکن معتقدند آغاز اجرای طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس باعث شکسته شدن مقاومت دلالان و مافیای مسکن شده است و آنها نگران فروش املاکی هستند که خریدند و احتکار کردند تا گران‌تر بفروشند و الان مشتری ندارند و کسی حاضر نیست حتی با قیمتی که خریده‌اند، از آنها بخرد و به قول معروف این خانه‌های گران روی دست شان باد کرده است. درحال حاضر خانه نیز مانند خودرو از کالای سرمایه‌ای در حال تبدیل شدن به کالای مصرفی است.
    بعد از آنکه قیمت ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس از سوی اداره کل راه وشهرسازی هرمزگان ۷میلیون و ۸۰۰هزار تومان اعلام شد و حتی برخی از سازندگان و انبوه سازان و دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن هرمزگان نیز اعلام آمادگی کردند که آنها نیز حاضرند با این قیمت مسکن ملی بسازند، روند نزولی قیمت مسکن و کمتر شدن حباب قیمت مسکن شتاب گرفته است و انتظار می رود با افزایش واگذاری‌های پروژه های مسکن که بیش از ۵۲۰۰ واحد مسکن چند روز قبل افتتاح شد و این روند در ماه‌های آینده و سال ۱۴۰۳ تداوم می یابد و تا قبل از پایان عمر دولت سیزدهم بیش از ۶۵ هزار واحد مسکن در استان واگذار خواهد شد که این واگذاری‌ها بسیار در بازار مسکن اثرگذار خواهد بود.

    البته قرار است در روزهای آینده سایت نهضت ملی مسکن برای ثبت نام متقاضیان جدید طرح نهضت ملی مسکن نیز باز شود و پیش بینی می شود هزاران نفر از متقاضیان جدید مسکن بتوانند در دوره جدید ثبت نام کنند و در همین دولت خانه دار شوند. از آن طرف در راستای حمایت از جوانی جمعیت به خانواده های سه فرزندی و چهارفرزندی ها نیز اجازه ثبت نام علاوه بر سهمیه قبلی داده شده است و شاید تعداد ثبت نام‌کنندگان تا مرز ۱۰۰ هزار نفر با احتساب ۶۵ هزار نفر قبلی نیز برسد و هیچ هرمزگانی ویا هرمزگان نشین با سابقه ۵ سال سکونت در استان تا پایان دولت سیزدهم بی خانه نماند.

    قیمت ها نزولی است
    برخی از مشاوران املاک بندرعباس می گویند : از یک طرف روز به روز قیمت های مسکن روبه کاهش است و از روند افزایش حبابی قیمت در اواخر سال گذشته خبری نیست و در سال جاری قیمت مسکن‌هایی که بسیار افزایش یافته و بی مشتری مانده‌اند و رکود عمیقی را بر بازار حاکم کرده است، در حال کاهش است و فروشنده زیاد است و خریداری چندان نمی‌توان یافت و خریدو فروش در دفاتر مشاور املاک به ندرت صورت می گیرد وبیشتر مشاوران املاک امسال نتوانسته اند هیچ ملکی را بفروشند وبرخی شاید یک تا دو ملک را به سختی وبا شرایط خاصی معامله کرده اند.
    وقتی صحبت های این مشاور املاک را شنیدم، به یاد آوردم که دو هفته قبل که « علیرضا مهلی» نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم بازار مسکن و املاک و مستغلات کشور به هرمزگان سفر کرده بود و از تعدادی از دفاتر مشاور املاک بازدید کردند، بیشتر بنگاه‌داران هیچ معامله ای را در سال جاری نداشتند و برخی یکی دو معامله داشتند. این موضوع نشان می‌دهد که رکود شدیدی بر بازار مسکن در حال افزایش است و املاک ارائه شده برای فروش، بی مشتری مانده اند وبقولی خاک می خورند.

    افزایش ۱۰۰درصدی و کاهش ۳۰ درصدی
    یکی از مشاوران املاک بندرعباس می گوید: برخی از املاک نسبت به ابتدای سال ۲۰تا ۳۰ درصد هم ارزان‌تر شده اند، اما مشتری ندارند. البته باید گفت چون برخی از املاک نیمه دوم سال گذشته و بخصوص تا اواخر سال گذشته و فرودین ماه امسال توسط مالکان‌شان بصورت حبابی تا ۱۰۰درصد هم افزایش قیمت داده شدند، الان کاهش ۲۰تا ۳۰ درصدی، چندان تاثیری روی قیمت ملک نداشته و همچنان املاک قیمت شان حبابی است و بالاست که بسیاری از مردم توان خریدش را ندارند. فقط قیمت سازی هایی در اپلیکیشن های مجازی و برخی املاکی ها و دلال‌ها صورت می گیرد. اما خرید و فروش ملک حتی با قیمت بسیار پایین تر از آن قیمت هایی که گفته می‌شود، وجود ندارد.

    شکست مقاومت دلالان
    مشاور املاکی از قول برخی از دلالان بخش مسکن می گفت که آنها گفته اند مقاومت چند ماهه شان در مقابل قیمت مسکن شکسته است و مشتری در بازار نیست و املاکی را که خریده اند، نمی توانند بفروشند و با سرمایه شان کار و تجارت کنند که هرچه املاک شان بماند، بیشتر ضرر می کنند؛ چون پروژه های مسکن ملی بیشتر آماده و تحویل می شوند واز متقاضیان جدید هم ثبت نام می شود و کسی دیگر خانه های مان را که چند برابر املاک نهضت ملی مسکن قیمت دارد، نمی خرد. چون اعلام شده است که املاک نهضت ملی مسکن متری ۷میلیون و ۸۰۰هزار تومان کلیدتحویل به مردم داده می شود که متراژهایش ۷۵، ۸۵ و ۱۰۰متری است و ۵۵۰ میلیون تومان هم دولت برای هر واحد وام داده است و تقریبا همه می توانند با مبلغ کمی سهم آورده، خانه دار شوند.
    این مشاور املاک منصف که از نگرانی و گریه و زاری برخی مستاجران بخاطر افزایش ودیعه و اجاره توسط مالکان بسیار رنجیده است و نتوانسته اقدامی برای شان انجام دهد، اما خوشحال است که مستاجران زیادی به‌زودی در قالب طرح نهضت ملی مسکن صاحب‌خانه می شوند و از طرفی قیمت مسکن و اجاره بزودی با واگذاری املاک ساخته شده طرح نهضت ملی مسکن کاهش یافته و دغدغه مردم برای خانه دار شدن کاهش می‌یابد و جوانان هم می توانند زندگی مشترک شان را زودتر آغاز کنند و حتی قبل از ازدواج می توانند در این طرح ثبت نام کنند و تا زمان تحویل واحدشان، عقد کنند و منزل شان را تحویل بگیرند و در آن زندگی کنند.

    مردم توان خرید ندارند
    دبیرانجمن انبوه سازان مسکن هرمزگان نیز گفت: مردم توان خرید ملک ندارند و به سمت اجاره نشینی رفته‌اند وبه همین دلیل در رکود عمیق شدید تورمی قرار داریم و معاملات املاک نزدیک به صفر است. گاهی برای فروش یک ملک بیش از شش ماه طول می کشد تا شاید به فروش برسد و برای املاک با متراژ بالا حتی با زیرقیمت بازار، یک مشتری هم نیست. برای دلالان مسکن نیز شرایط فعلی بازار، خرید وفروش املاک برایشان سودآور نیست و مردم عادی نیز توان خرید ندارند و بازار در رکود شدید قرار دارد.

    ویلایی ارزان‌تر از آپارتمانی سازی
    یک عضو انجمن انبوه سازان هرمزگان نیز گفت: قیمت مسکنی که ما سازندگان می سازیم، این اندازه که می‌گوییم نمی‌شود و نصف قیمت مسکن حباب است. این سازنده مسکن و عضو انجمن انبوه سازان هرمزگان با اشاره به اینکه هزینه ساخت خانه‌های طرح ملی مسکن در بندرعباس مناسب است، گفت:‌ مبلغ اعلامی هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای احداث هر مترمربع طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس درست و کارشناسی شده است و هزینه ساخت هر متر مربع مسکن ویلایی بین ۶ میلیون تا هفت میلیون تومان می‌شود.

    سامانه اجاره بها
    برخی از شهروندان و املاکی ها و فعالان حوزه مسکن، راه اندازی سامانه اجاره بها را باعث واقعی شدن اجاره و ودیعه ها می دانند واز مسئولان می خواهند در این سامانه علاوه بر اعلام سقف و کف ارزش املاک برای رهن واجاره، سقف و کف ارزش ملک برای خرید وفروش را نیز در این سامانه اعلام کنند.

    بازدید از مشاوران املاک
    برخی از شهروندان که نقش بعضی از مشاوران املاک را در گرانی قیمت املاک و رهن واجاره بسیار موثر می دانند، از طرح بازدید از بنگاه های املاک و برخورد با متخلفان استقبال نموده و خواستار برخورد با مشاوران املاکی هستند که املاک را گران برای اجاره یا فروش به مردم معرفی می کنند و برای گران‌تر شدن آن بازارگرمی می کنند. برخی از مشاوران املاک حتی قیمت ملک را بالاتر از مبلغی که مالک به آنها گفته تا بفروشند، به مشتری می گویند تا اگر توانست آن ملک را بیشتر بفروشد، مبلغ مازاد اعلامی صاحب ملک را برای خودشان بردارد که این شیوه صحیح نیست. در دیوار هم قیمت سازی می کنند و هیچ نظارتی بر آنها و قیمت سازی ها نیست.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.